Geld & Recht alle pijlers

vraag over WIA

22-05-2012 11:19 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag voor een vriendin:

Zij is bijna 2 jaar arbeidsongeschikt en moet binnenkort gekeurd worden voor de WIA.

Stel zij wordt voor 50% afgekeurd en krijgt dus 50% WIA. Die andere 50% wordt zij dan geacht om te gaan werken. Maar zij geeft nu aan niet meer dan 2 uur per dag te kunnen werken.

Wat gebeurt er dan met haar inkomen? Ik denk:

50% WIA dat is 70% van de helft van haar huidige salaris

8 uur per week werken (4 dagen van 2 uur): 100% salaris

Het gat wat dan ontstaat wordt toch nergens mee ingevuld? Ik denk dat ze geen ziekengeld van het UWV ofzo krijgt, want die vinden haar niet meer dan 50% arbeidsongeschikt.

Voorbeeld, stel ze verdient nu 2000 per maand

Dan krijgt ze 70% over de helft = 700

plus 8 uur salaris (8/32 van wat ze nu heeft) = 500.

Dan komt haar totale inkomen op 1200 toch?
Dat klopt ja, maar als ze 50% kan werken volgens de arts en volgens haar zelf maar 2 uur. Waar komt dat verachil vandaan? Misschien moet ze even wennen?
Ze is nog in de opbouwfase, dus wellicht wordt het wel meer met de uren die ze kan werken (WIA datum is ergens in juli).

Probleem gaat ws. worden dat het maar de vraag is of ze wel afgekeurd gaat worden (allerlei klachten die niet altijd erkend worden als ziekte door het UWV). En 32 uur werken (staand beroep) is in ieder geveal nog lang niet aan de orde als ik haar zo zie....
Als ze onder het sociaal minimum komt zal ze een aanvullng krijgen, anders niet.

Je kunt het overigens niet zo simpel berekenen, omdat bij een bruto achteruitgang van bijvoorbeeld 30%, de netto achteruitgang lager zal zijn.
De hoogte van de uitkering is ook afhankelijk van haar leeftijd, arbeidsverleden en dagloon. Daarnaast wordt gekeken naar verdiencapaciteit. De WIA zit behoorlijk ingewikkeld in elkaar.

Tip: pluis de site van het UWV goed uit en lees je in in de verschillen tussen LAU, VVU en LGU.

http://www.uwv.nl/Particu ... na_2_jaar_ziek/index.aspx

Verder kent het UWV geen ziekten die niet erkend zijn. Er wordt naar de klachten gekeken en niet naar de diagnose. Het is wel zo dat er zeer kritisch naar niet-objectiveerbare klachten en diagnoses gekeken wordt. De toegang tot de WIA kan daarom lastig zijn. Maar echt, er zitten gewoon mensen met CVS/Fybromyalgie/Lyme in de WIA.

Je hebt het verder over het probleem dat ze een staand beroep heeft en daardoor niet 32 uur kan werken. Het UWV zal daar niet naar kijken. Tijdens de keuring wordt bepaald of ze in 32 uur haar oude dagloon kan verdienen. Daarbij wordt uitdrukkelijk niet gekeken naar haar huidige werk, maar naar een database met een paar duizend (echt bestaande) voorbeeldfuncties. Als alleen staan het probleem is, dan zal er gewoon gezegd worden dat ze zittend werk moet zoeken en krijgt ze dus geen uitkering.

Wat vaak ook een probleem is om een uitkering te krijgen is het volgende. Vrouw meldt tijdens de keuring dat ze net aan de kinderen kan verzorgen, het huis op orde kan houden en een sociaal leven kan hebben. Werken kan er niet meer bij. De uitkering wordt dan meestal afgewezen. De volgorde voor de sociale zekerheid is namelijk: eerst werk, dan thuis.
...
Dank alkalida voor je uitgebreide uitleg.

Haar dagloon is niet boven het max dagloon, leeftijd is 40.

Eigenlijk is alles een probleem nu. Ze kan 10 min zitten, 10 min staan, 10 min lopen, en dan begint het alweer behoorlijk pijn te doen in rug/benen/gewrichten.

Ik ben dus wel benieuwd wat het UWV gaat oordelen.

Haar kind is al bijna volwassen, dus met de verzorging valt dat gelukkig mee.
Wat het UWV gaat oordelen is echt niet te bepalen via dit forum. Wat ik wel weet is dat veel mensen een verkeerd beeld hebben van waar ze naar kijken bij de keuring. Ze kijken dus naar je beperkingen en welke functies je nog wél kunt doen. Vervolgens kijken ze naar het inkomensverlies en als dat inkomensverlies tenminste 35% is, dan krijg je een uitkering.
...
Volgens mij krijgt ze in de loongerelateerde periode nog 70% van het verschil tussen haar oude in haar nieuwe loon en is het dus nog minder relevant wat ze werkelijk zelf nog verdient. Daarna is het wel relevant. Voldoet ze niet aan de eis dat ze min 50% van haar restverdiencapaciteit benut dan krijgt ze slecht een vervolguitkering (%van het minimum loon). Maar ook als ze daar wel aan voldoet maar minder verdient dan ze volgens het UWV zou kunnen krijgt ze dat niet aangevuld.

Maar idd, als ze maar 2uur kan werken maar voor veel mInder afgekeurd wordt klopt er iets niet. Maar je hoort het wel vaker. Theorie UWV en praktijk sluiten echt niet altijd aan.

Sterkte voor haar. Alle info is trouwens op de site van het UWV te vinden en bij vragen kan ze ook bellen.
Sowieso twijfel ik soms aan de keuringscapaciteiten van het UWV. Kennis van mijn ouders kan niet zelf van zijn fiets afstappen, niet begrijpbaar communiceren met vreemden en hij kan zelf niet eten. Toch vond het UWV dat hij maar bij de AH achter de kassa moest, want hij werd zeker niet zomaar afgekeurd. Soms he... ;-)
Het hangt ook wel wat af van de arts, maar als je klachten duidelijk zijn en medisch onderbouwd maakt de diagnose niet uit en kijken ze naar belastbaarheid.. En daar komt een percentage uit.. En mochtmze het idee hebben dat ze onterecht. Goedgekeurd is, kan ze in bezwaar..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven