Geld & Recht alle pijlers

Vraag testament

24-08-2016 12:44 58 berichten
Dag allemaal,

ik heb een vraag en ik hoop dat iemand me hier z.s.m. een kort en krachtig antwoord op kan geven.

Even in het kort: mijn oma heeft 7 kinderen, waarvan er met 1 zoon wat moeilijk (en ook lange tijd geen) contact is (geweest). Hij is nu weer terug in beeld, maar qua testament moeten er toch wat dingen geregeld worden (zoals bewind).

Stel nu dat deze zoon eerder overlijdt dan zijn moeder, dan moet zijn deel van de erfenis niet naar zijn kinderen (is nl ook geen contact mee). (Hoe) kan dat geregeld worden in het testament van mijn oma en zal het dan verdeeld worden over zijn broers en zussen?

Ik hoor het graag, alvast dank!

groetjes
Alle reacties Link kopieren
quote:summerheat schreef op 24 augustus 2016 @ 13:05:

Ook dat, onterven is altijd een wat vreemd woord voor je kinderen. Dit omdat ze altijd recht hebben op het legitieme portie. ( inderdaad de helft indien er niet onterft zou zijn). Maar dan nog krijgen de kinderen van die broer als plaatsvervulling de legitieme portie. Maar een clausule dat broer niets erft bij overlijden is onrechtmatig en aanvechtbaar door de kinderen van de broer. Een slimme notaris zal ook niet zomaar onrechtmatige clausules in het testament gaan opnemen.

Nee hoor, daar is echt niets onrechtmatigs aan.

Als je broer alleen laat erven als hij leeft, is broer erfgenaam, kleinkinderen niet. Worden dat ook niet, ook al hebben ze recht op legitieme portie. Ten eerste hoef je ze dan alleen maar in geld uit te betalen, ze moeite moeite doen, hebben geen recht om mee te beslissen over verdeling boedel, redenen genoeg. Niet voor niets heeft de wetgever het mogelijk gemaakt om kinderen en kleinkinderen te onterven, ook al houden ze dan recht op een legitieme portie.

Ze kunnen op grond daarvan dan ook nooit het testament aanvechten. Ze kunnen alleen hun portie opeisen, zoals een schuldeiser dat ook kan. Dat is een heel andere situatie.

Maar nogmaals: naar de notaris. Het maakt voor de prijs van een testament echt niet uit of je wel of niet zulke afspraken erin wil. Je moet het wel heel ingewikkeld maken wil je extra betalen voor de inhoud van een testament.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
[quote]kerol schreef op 24 augustus 2016 @ 13:26:

[...]

Nou zo zit het dus helemaal niet, zegt meer over jullie dan over mij. Ik doe dit met de beste bedoelingen maar goed laat maar
quote:kerol schreef op 24 augustus 2016 @ 13:22:

[...]

Je gaat dus aan de notaris vragen om een illegale clausule op te nemen? Zo van, meneer notaris, we willen de legitieme portie van die anderen graag onszelf toe-eigenen? Welke maffia-notaris gaat dat regelen?Is niet illegaal, zie hierboven.
quote:handigmetgeld schreef op 24 augustus 2016 @ 13:28:

[...]

Is niet illegaal, zie hierboven.Dank!
quote:chantalva schreef op 24 augustus 2016 @ 13:29:

[...]

Dank! En wie gaat de winnaar worden?
quote:handigmetgeld schreef op 24 augustus 2016 @ 13:28:

[...]

Is niet illegaal, zie hierboven.Ze houden dus gewoon recht op hun legitieme portie toch. Dat kun je ze nooit afnemen.
quote:1234512345 schreef op 24 augustus 2016 @ 13:30:

[...]

En wie gaat de winnaar worden?Weet je, als je geen normale reacties kunt geven, blijf dan vooral weg. Ik ben hier gewoon met de beste bedoelingen, schei uit.
quote:chantalva schreef op 24 augustus 2016 @ 13:28:

[quote]kerol schreef op 24 augustus 2016 @ 13:26:

[...]

Nou zo zit het dus helemaal niet, zegt meer over jullie dan over mij. Ik doe dit met de beste bedoelingen maar goed laat maarWat zegt het over mij, mijn antwoord ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:chantalva schreef op 24 augustus 2016 @ 13:31:

[...]

Weet je, als je geen normale reacties kunt geven, blijf dan vooral weg. Ik ben hier gewoon met de beste bedoelingen, schei uit.De beste bedoelingen?? serieus?
quote:1234512345 schreef op 24 augustus 2016 @ 13:32:

[...]

De beste bedoelingen?? serieus?Ja, zulke mensen bestaan gelukkig nog.
quote:chantalva schreef op 24 augustus 2016 @ 13:31:

[...]

Weet je, als je geen normale reacties kunt geven, blijf dan vooral weg. Ik ben hier gewoon met de beste bedoelingen, schei uit.Ik denk dat ik gelijk heb, jullie mogen de ex van de broer van je moeder niet, en daar moeten de kleinkinderen voor boete.
quote:1234512345 schreef op 24 augustus 2016 @ 13:25:

Maar ik denk dat ze bedoelt dat oma en vader geen contact heeft met de kinderen van vader. Iets in mij zegt dat de moeder van to de ex van haar broer niet mag.in ieder geval geen contact tussen oma en de kinderen. Of vader ook contact heeft is mij niet duidelijk. Maar er zal sowieso navraag gedaan moeten worden bij de notaris om te kijken wat mogelijk is en om het testament uiteindelijk op te stellen.
quote:wilma36 schreef op 24 augustus 2016 @ 13:34:

[...]

in ieder geval geen contact tussen oma en de kinderen. Of vader ook contact heeft is mij niet duidelijk. Maar er zal sowieso navraag gedaan moeten worden bij de notaris om te kijken wat mogelijk is en om het testament uiteindelijk op te stellen.Er is inderdaad geen contact tussen oma en de kinderen, tussen vader en kinderen momenteel heel minimaal
quote:-Isabella- schreef op 24 augustus 2016 @ 13:30:

[...]

Ze houden dus gewoon recht op hun legitieme portie toch. Dat kun je ze nooit afnemen.

Klopt, maar daarom hoef je ze dat nog niet te laten erven.

Dat klinkt absurd, maar het maakt enorm uit.

Een legitimaris is geen erfgenaam. Erfgenamen moeten op de hoogte worden gebracht, legitimarissen niet. Een kind waarmee al jaren geen contact meer is en die in het buitenland zit zal mogelijk zijn legitieme portie niet eens opeisen. Ook heeft een legitimaris dus geen recht op goederen, wat bij gebrouilleerde families kan voorkomen dat er ruzie ontstaat over naar wie de koekoeksklok gaat. Een legitimaris heeft alleen recht op een financiele afhandeling.

Een kind gewoon de helft laten erven omdat dat het deel is waarop hij aanspraak heeft is echt iets anders. Hij telt dan ineens mee als erfgenaam, zij het voor de helft. Mag meebeslissen over uitvaart, over goederen, moet op de hoogte gehouden worden, enzovoorts.
quote:handigmetgeld schreef op 24 augustus 2016 @ 13:39:

[...]

Een legitimaris is geen erfgenaam. Erfgenamen moeten op de hoogte worden gebracht, legitimarissen niet. Een kind waarmee al jaren geen contact meer is en die in het buitenland zit zal mogelijk zijn legitieme portie niet eens opeisen. Ook heeft een legitimaris dus geen recht op goederen, wat bij gebrouilleerde families kan voorkomen dat er ruzie ontstaat over naar wie de koekoeksklok gaat. Een legitimaris heeft alleen recht op een financiele afhandeling.

Een kind gewoon de helft laten erven omdat dat het deel is waarop hij aanspraak heeft is echt iets anders. Hij telt dan ineens mee als erfgenaam, zij het voor de helft. Mag meebeslissen over uitvaart, over goederen, moet op de hoogte gehouden worden, enzovoorts.Dank voor deze duidelijke uitleg!
Oma kan natuurlijk nu ook al met warme hand belastingvrij schenken per jaar aan wie ze zelf wil.
quote:handigmetgeld schreef op 24 augustus 2016 @ 13:39:

[...]

Een kind gewoon de helft laten erven omdat dat het deel is waarop hij aanspraak heeft is echt iets anders. Hij telt dan ineens mee als erfgenaam, zij het voor de helft. Mag meebeslissen over uitvaart, over goederen, moet op de hoogte gehouden worden, enzovoorts.Oke, nu snap ik het. Dank je.
quote:Habbekratz schreef op 24 augustus 2016 @ 13:44:

Oma kan natuurlijk nu ook al met warme hand belastingvrij schenken per jaar aan wie ze zelf wil.Maar schenkingen bij leven aan erfgenamen vallen binnen de legitieme massa, en de legitimaris kan zijn deel daarvan opeisen (voor alle schenkingen na 2003).
quote:summerheat schreef op 24 augustus 2016 @ 12:59:

Als de broer eerder dan zijn moeder overlijd erven zijn kinderen automatisch zijn deel. Dit noem je plaatsvervulling. Dit is zo bij wet geregeld.

Zie artikel 10 lid 2 Burgerlijk wetboek Boek 4In ons geval was dat idd zo. Mijn vader overleed. Jaar later overleed mijn oma en toen kregen wij (3 kinderen) idd het deel wat mijn vader eigenlijk zou krijgen.
quote:handigmetgeld schreef op 24 augustus 2016 @ 13:50:

[...]

Maar schenkingen bij leven aan erfgenamen vallen binnen de legitieme massa, en de legitimaris kan zijn deel daarvan opeisen (voor alle schenkingen na 2003).Nou dan maar duurdere verjaardag,sinterklaas en kerstcadeau's elk jaar vanaf heden
Oma moet gewoon lekker alles zelf opbrassen zodat niemand meer wat erft
Dit zijn zaken die je echt aan een professional moet overlaten een notaris in dit geval. Dat kost misschien wat extra maar dan weet je ook echt hoe het zit en hoe het opgenomen kan worden in het testament. Dit zijn juist zaken die je heel goed moet regelen anders komt er gezeik van.

Ik vind het trouwens helemaal niet raar dat een kleinkind haar oma helpt met administratieve zaken wat dit gewoon is. Daarbij is het dus duidelijk de vraag en de wens van de oma en haal ik nergens uit dat TO haar neefjes en nichtjes zou willen naaien om welke reden dan ook. Ik snap de oordelen hier ook niet maar goed het blijft het Viva forum natuurlijk..
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
quote:MwTheelepel schreef op 24 augustus 2016 @ 14:44:

Dit zijn zaken die je echt aan een professional moet overlaten een notaris in dit geval. Dat kost misschien wat extra maar dan weet je ook echt hoe het zit en hoe het opgenomen kan worden in het testament. Dit zijn juist zaken die je heel goed moet regelen anders komt er gezeik van.

Ik vind het trouwens helemaal niet raar dat een kleinkind haar oma helpt met administratieve zaken wat dit gewoon is. Daarbij is het dus duidelijk de vraag en de wens van de oma en haal ik nergens uit dat TO haar neefjes en nichtjes zou willen naaien om welke reden dan ook. Ik snap de oordelen hier ook niet maar goed het blijft het Viva forum natuurlijk..Dank je wel, dit is helemaal waar
Ik vind het een hele normale vraag. Ook vind ik het helemaal niet raar dat een kleindochter oma helpt. Het zou ook een buitenstaander kunnen zijn. Ik ben benieuwd binnen welke termijn je aanspraak moet maken op je legitieme portie en hoe je moet weten dat er een familielid is overleden. Ik neem aan de notaris de onterfden niet actief gaat benaderen.

TO ik zou die personen die zo agressief reageren onder de negeerknop zetten.
Saai maar spannend
quote:mary57 schreef op 24 augustus 2016 @ 12:55:

Als je oma een testament wil laten opmaken, kan ze deze vragen toch aan de notaris stellen?

Dit ja.

Ik word (wellicht onterecht) altijd wat achterdochtig van dit soort vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven