Geld & Recht alle pijlers

Vraagje ...

06-12-2015 20:39 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goededag.

Ik heb een vraagje.

Mijn oom is overleden.

In leven zijn nog zijn broer, en zijn zus (mijn moeder)

Er staat NIETS op papier. Geen testament.

Ook geen mondelinge afspraken.

Vraag is even, hoe de erfenis verdeeld wordt ...

Alvast enorm bedankt voor het meedenken !
Dan is het vrij simpel 50/50 voor je moeder en haar broer. Als er wat te verdelen is uiteraard.
Als hij geen kinderen heeft of getrouwd is en er geen testament is dan gaat het naar je moeder en zijn broer. Met het bedoel ik het bezit maar ook de schulden.
Iedere dag is gehaktdag
Geen kinderen? Geen ouders (jouw opa/oma)? Dan idd 50/50. Ook evt. schulden.
Jij krijgt het niet in elk geval

50/50 naar je oom en je moeder.
Wat al gezegd is dus.

Maar dit kan de notaris je toch ook gewoon vertellen?
Als je moeder en je oom de erfenis (of schulden) verwerpen, dan kom je trouwens wel in beeld. Samen met de andere kinderen van je moeder en met de kinderen van je oom.
Maak een afspraak met een notaris en het wordt vanzelf duidelijk. Een notaris controleert of er echt geen testament is, adviseert over beneficiair aanvaarden, wat je rechten en plichten zijn en stelt de verklaring van erfrecht op.
Laat je moeder goed uitzoeken,of er wel baten zijn.
ga eerst eens rouwen zou ik zeggen.. pff wordt altijd zo naar van dit soort hebzuchtige topics
quote:minnimouse schreef op 06 december 2015 @ 20:47:

Wat al gezegd is dus.

Maar dit kan de notaris je toch ook gewoon vertellen?Maar bij een notaris begint de teller te lopen,bij de eerste handdruk
quote:mwa schreef op 06 december 2015 @ 20:55:

ga eerst eens rouwen zou ik zeggen.. pff wordt altijd zo naar van dit soort hebzuchtige topicsHoeft niet altijd hebzuchtig te zijn natuurlijk, ze kunnen ook bang voor de schulden zijn
quote:mwa schreef op 06 december 2015 @ 20:55:

ga eerst eens rouwen zou ik zeggen.. pff wordt altijd zo naar van dit soort hebzuchtige topics

ah, de standaardreactie bij elk topic over erfenissen.

Alsof een vraag over verdeling meteen over hebzucht gaat, wat een onzin.

En als TO wel op de miljoenen van haar oom zit te azen, dan heb ik daar ook geen boodschap aan.

Ze stelt een vraag. Geef gewoon antwoord zonder meteen te verzanden in moraalridderig gezeik.
Is het niet zo dat de kinderen van eventuele andere reeds overleden broers/zussen ook erven, als de overledene geen officiële partner / kinderen / ouders achterlaat?
Eerst uitzoeken of er schulden zijn, dan erfenis afwijzen of eventueel beneficiair aanvaarden als er onduidelijkheid is. Neem vooral niets mee uit zijn huis, dat betekent namelijk dat de erfenis, ook als er alleen schulden zijn, is aanvaard.
verba volant, scripta manent.
klopt

Als een broer of zus is overleden hebben zijn of haar kinderen recht op zijn of haar deel van de erfenis. Dit noem je plaatsvervulling.

TO, deze informatie kun je vinden op erfwijzer.nl
quote:-NummerZoveel- schreef op 06 december 2015 @ 21:20:

Is het niet zo dat de kinderen van eventuele andere reeds overleden broers/zussen ook erven, als de overledene geen officiële partner / kinderen / ouders achterlaat?Klopt kinderen van overleden broers / zussen komen in plaats van hun overleden ouder.
Mocht (een van) zijn ouders nog leven, dan zijn ook zij erfgenaam.
En benficiair aanvaarden inderdaad. Altijd doen, zelfs als je denkt dat iemand rijk is weet je het niet. Let er vooral ook op dat de erfgenamen geen enkele handeling doen waaruit aanvaarding zou kunnen blijken, bv rijden in een auto of alvast iets meenemen. Eventuele schuldeisers kunnen dat opvatten als een aanvaarding en dan is er geen weg meer terug en draai je dus op voor de schulden.
quote:martijn_24 schreef op 06 december 2015 @ 21:31:

Mocht (een van) zijn ouders nog leven, dan zijn ook zij erfgenaam.Sterker nog: dan gaat de hele erfenis daarheen en krijgen broers/zussen niks
http://www.erfwijzer.nl/erfenis.html

Hier staat veel informatie. Zoals gezegd je mag niets meenemen en bepaalde andere handelingen verrichten anders wordt dit gezien als het aanvaarden van de erfenis, in het geval van schulden ben je dan dus de pineut. Lees je even goed in en probeer zoveel mogelijk met elkaar eruit te komen zodat je niet uren bij een notaris zit te kibbelen.
'Is het niet zo dat de kinderen van eventuele andere reeds overleden broers/zussen ook erven, als de overledene geen officiële partner / kinderen / ouders achterlaat?'

Klopt inderdaad, dit was ik even vergeten te melden ...

Eén overleden broer van mijn overleden oom, zijn vrouw nog in leven, twee kinderen (mijn nichtjes, dus)

De ouders van mijn overleden oom zijn overigens reeds lang overleden.
quote:girasole3 schreef op 06 december 2015 @ 21:34:

[...]

Sterker nog: dan gaat de hele erfenis daarheen en krijgen broers/zussen niksNee hoor. Dan krijgen ze allen een gelijk erfdeel.
Dan wordt denk ik de erfenis verdeeld over 4 personen waarvan jouw moeder en oom ieder 1/3 deel krijgen en je nichtjes ieder 1/6. Tenminste als je oom geen partner of kind(eren) heeft.
Dan gaat de erfenis in drieën; een deel voor je moeder, een deel voor haar broer en een deel wat dan in tweeën gesplitst wordt voor je twee nichtjes die de vervangende erfgenaam zijn van hun vader.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven