Geld & Recht alle pijlers

Waar doen ze het allemaal van?

28-08-2011 11:51 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

ik verbaas me er soms van hoe vaak en hoe ver collega's en kennissen op vakantie gaan. Wij hebben allebij een fulltime baan (horeca en zorg), maar hebben toch geen geld om lang en duur op vakantie te gaan. Ik vraag me dan af waar zij het geld vandaan toveren? Enig idee?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 28 augustus 2011 @ 11:52:

Horeca en zorg worden nou ook niet al te best betaald.

Kennelijk hebben ze een beter salaris en/ of stellen ze andere prioriteiten.quote:Captain_Obvious schreef op 28 augustus 2011 @ 11:53:

Nou, de horeca en de zorg betalen niet zo goed, dus dat zou een verklaring kunnen zijn.

[...]quote:Poof schreef op 28 augustus 2011 @ 11:54:

Horeca en zorg verdient niet zoveel. Waarschijnlijk hebben zij betere salarissen, of minder vaste lasten, of ze geven minder per maand uit aan kleding, uit eten etc. Of ze gaan minder vaak, maar als ze gaan dan gaan ze goed.

[...]Toevallig ken ik iemand die in de horeca werkt die van zijn basisloon al heel fijn kan wonen en op vakantie en stedentripjes kan. Bovenop zijn basisloon verdient hij nog eens bonussen waarmee hij ook vakanties kan betalen als hij dat zou willen.
quote:ailien schreef op 28 augustus 2011 @ 23:55:

Ik krijg ook vaak schuine blikken. Mijn antwoord?

1. Ik rook niet (= al 1 luxe vakantie per jaar, of twee kleine)

2. Ik heb geen auto

3. Ik heb geen kinderen

4. Woon relatief goedkoop (huren) door een mazzeltje

5. Ik geef niet zoveel om kleding en haat shoppen

Al mijn geld gaat dus op aan:

1. verre reizen

2. etentjes buiten de deur

3. uitgaan

En ik geniet me de tering :D

Hier idem, al geef ik wel een vermogen uit aan kleding en bel ik dol op shoppen, en ik rij ik ook in een leuke auto. Maar, idd geen kinderen, niet roken, goedkoop maar wel leuk wonen ( nettowoonlasten ca 200 euro doordat ik vroeger een huis goed gekocht heb en weer verkocht). T is maar wat je er mee doet. Mijn zus en haar man hebben bijna hetzelfde inkomen, maar zij rookt enorm veel, winkelt zelden, geeft veel uit aan dochtertje ( paardrijles, zwemles enz enz ) en wonen in een prijzige huurwoning.

Zo zie je maar dat het bij iedereen verschillend is. Is maar net waar je prioriteiten liggen.
quote:rtie schreef op 29 augustus 2011 @ 00:03:

[...]

[...]

[...]

Toevallig ken ik iemand die in de horeca werkt die van zijn basisloon al heel fijn kan wonen en op vakantie en stedentripjes kan. Bovenop zijn basisloon verdient hij nog eens bonussen waarmee hij ook vakanties kan betalen als hij dat zou willen.Maar gemiddeld gezien verdien je in de horeca vergeleken met andere branches veel minder.
quote:peecee schreef op 28 augustus 2011 @ 11:55:

Ach....zoveel mensen lenen voor een vakantie...Lenen voor vakantie is te belachelijk voor woorden.
-rook niet

-geen kinderen

-geen dure auto (Kia Rio)

-auto komt altijd probleemloos door beurten en keuringen

-geen hypotheek

-geen huur

-bijna niet uitgaan

-ben niet materialistisch ingesteld

-op aanbiedingen letten

En toch geniet ik volop van het leven :-) En als ik écht iets wil of nodig heb kan ik het zo kopen.
Er zijn ook mensen die het minimumloon verdienen of zelfs allen van een uitkering moeten rondkomen en toch nog leuke uitjes kunnen doen en kunnen sparen. Het is toch echt je eigen beslissing over je geld en de verantwoordelijkheid die je ervoor neemt.
quote:sito1970 schreef op 29 augustus 2011 @ 08:25:

-rook niet

-geen kinderen

-geen dure auto (Kia Rio)

-auto komt altijd probleemloos door beurten en keuringen

-geen hypotheek

-geen huur

-bijna niet uitgaan

-ben niet materialistisch ingesteld

-op aanbiedingen letten

En toch geniet ik volop van het leven :-) En als ik écht iets wil of nodig heb kan ik het zo kopen.

Hoe regel je het dat je geen huur en geen hypotheek hebt.... dat vind ik best bijzonder.

Overigens, veel verdienen is de makkelijkste manier om het er van te doen.
quote:sito1970 schreef op 29 augustus 2011 @ 08:25:

-geen hypotheek

-geen huur

Jij woont in je auto ofzo?
Nee, niet in een auto. Maar je kunt toch wonen zonder huur of hypotheek?
quote:sito1970 schreef op 29 augustus 2011 @ 08:43:

Nee, niet in een auto. Maar je kunt toch wonen zonder huur of hypotheek?

Maar hoe dan?

Ik kom niet verder dan je huis helemaal hebben afbetaald. En dat redden de meeste mensen alleen niet van een loon dat je verdiend in de horeca en in de zorg, en op hun 25ste.
quote:sito1970 schreef op 29 augustus 2011 @ 08:43:

Nee, niet in een auto. Maar je kunt toch wonen zonder huur of hypotheek?ja hoor......in een kraakpand.....
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 29 augustus 2011 @ 08:51:

[...]

Maar hoe dan?

Ik kom niet verder dan je huis helemaal hebben afbetaald. En dat redden de meeste mensen alleen niet van een loon dat je verdiend in de horeca en in de zorg, en op hun 25ste.Helemaal goed :-)
Mensen, die zich afvragen 'waar een ander het van doet' snap ik eerlijk gezegd nooit zo. Het klinkt zo jaloersig.
quote:evelynsalt schreef op 29 augustus 2011 @ 08:56:

Mensen, die zich afvragen 'waar een ander het van doet' snap ik eerlijk gezegd nooit zo. Het klinkt zo jaloersig.Ja, die zin heeft een heel afgunstige lading.
Ach, ik wil wel weten hoe je dát doet: wonen zonder huur of hypotheek. Niet uit jaloezie maar uit interesse.

Ik kom niet verder dan kraken, bij iemand inwonen, op straat staan of een huis gekregen hebben van rijke familie ofzo.
Zie hierboven, huis is afbetaald. Zonder een flinke erfenis o.i.d. lijkt me dat erg lastig. Aan de nick te zien is Sito 41 jaar. Stel dat je een huis hebt van E 150.000 en je hebt het op je 20e gekocht, dan moet je E 7.500 per jaar aflossen, bovenop de rente.
quote:ossiepossie schreef op 29 augustus 2011 @ 10:56:

Zie hierboven, huis is afbetaald. Zonder een flinke erfenis o.i.d. lijkt me dat erg lastig. Aan de nick te zien is Sito 41 jaar. Stel dat je een huis hebt van E 150.000 en je hebt het op je 20e gekocht, dan moet je E 7.500 per jaar aflossen, bovenop de rente.

Toch kan het wel hoor, toen ik 25 was kocht ik een huis voor 200.000 gulden. Verkocht in 2002 voor 228.000 euro. Iets anders teruggekocht, dus geen maximale financiering, en als je dan allebei werkt en ook altijd gewerkt hebt, dus met 25 jaar al twee verdiener. Je lost maandelijks 1000 euro af op je hypotheek of je spaart dit bedrag.Dat is 12.000 per jaar, is in tien jaar 120.000 euro.

Niet zo moelijk dus, maar moet je wel samen werken anders lukt dat nooit. En hangt er vanaf hoe duur het huis is waar je in woont, ik heb nooit een topfinanciering gewild, al zouden we bv wel 300.000 hypotheek mogen hebben op onze salarissen, dat is ook een keus.

Ik doe liever leuke dingen dan krom liggen voor een hypotheek waarvan na mijn dood heel de opbrengst van de woning naar de familie gaat. Een ander kiest weer voor een supermooi huis en laat daar heel veel dingen voor, ieder zijn ding.
quote:Christiane04 schreef op 28 augustus 2011 @ 12:25:

@ To: Ik weet niet waar zij (je collega's) het geld vandaan halen, wel waar ik het vandaan haal.

Mijn moeder wil graag ver weg op vakantie, maar is niet meer in staat om alles zelf te regelen (haar woorden). Ze wil graag geheel verzorgd worden zonder met een groepsreis van 60+-ers mee te moeten.

Ik hou van organiseren en ga ook graag ver weg op vakantie en hou ervan om dingen te regelen en organiseren. Bovendien zijn mijn moeder en ik dik met elkaar en kunnen we heel goed samen 2 weken weg.

Ik zorg dus dat zij op vakantie kan (door alles op me te nemen), en zij zorgt dat ik op vakantie kan (door een deel - niet alle - van de kosten op zich te nemen).

En nee, ik voel me dus niet afhankelijk van haar. We zijn afhankelijk van elkaar. En hebben daardoor de leukste vakanties.

Wauw, Christiane, wat een goede formule! Erg leuk om te horen!

Ik ben beginnend ondernemer en heb dus geen vast inkomen, helaas, maar daar heb ik zelf voor gekozen. Mijn partner verdient het meeste, ik betaal wel elke maand de hypotheek (moet ik hard voor werken ). Wij gaan op vakantie (3 weken) voor ongeveer 750 euro - 1000 euro voor 2 personen. Als ik het niet kan betalen, verzinnen we een afbetalingsregeling van mij aan mijn partner. Hij kan het makkelijk voorschieten en zo hoeven we niets te laten in die vakantie die we beiden zeer verdienen en nodig hebben. We gaan 1 keer per jaar/ 2 jaar op vakantie. Meer is nu niet mogelijk, maar dat is niet anders.
Mijn ouders gaan ook bijna nooit op vakantie, maar geven veel geld uit aan hun hobbies. Terwijl bijv. mijn oom en tante elk jaar een verre reis boeken, maar verder de hand op de knip houden. Het is een kwestie van prioriteiten stellen. En mensen die het allebei kunnen, die verdienen gewoon goed en daar zijn er ook genoeg van in Nederland.
quote:ossiepossie schreef op 29 augustus 2011 @ 10:56:

Zie hierboven, huis is afbetaald. Zonder een flinke erfenis o.i.d. lijkt me dat erg lastig. Aan de nick te zien is Sito 41 jaar. Stel dat je een huis hebt van E 150.000 en je hebt het op je 20e gekocht, dan moet je E 7.500 per jaar aflossen, bovenop de rente.Dat is helemaal niet zoveel toch? De helft van die aflossing zou je al kunnen betalen van de hypotheekrenteaftrek. Dan houd je nog 300 per maand over aan aflossing. En vergeet niet dat de rentebetalingen dan ook ontzettend naar beneden gaan, en dus de aflossing weer verder omhoog kan zonder de maandlasten te verzwaren. (En de belastingteruggave gaat dan weer omlaag uiteraard)
vakantie hooft niet duur te zijn in het voor en naseizoen met de bus naar spanje 4 steren hotel voor 300 pp volpension is echt niet duur... en zolang vriend en ik dit leuk vinden doen we het
Het kan ook wel maar om 20 jaar lang E 600,= per maand af te lossen moet je wel een leuk salaris hebben. En dit topic gaat over geen geld hebben om op vakantie te gaan, dan kun je ook geen E 600 pm aflossen.

Wij doen het ook zoals Jetty. Op basis van 4,5xjaarsalaris kunnen we een hypotheek krijgen van E 450.000, we hebben er nu 1 van E 225.000, de helft dus en dan hou je geld over voor leuke dingen.
ossiepossie, dan hebben jullie toch een gezamelijk inkomen van zo'n ¤ 100.000 per jaar; daar zal TO bij lange na niet aankomen.

En als je dan inderdaad een niet te hoge hypotheek hebt kun je nog eens iets leuks ondernemen.
Denk dat het maar net is waar je het geld voor over hebt! Hier ook maar een minimale financiering voor een vrijstaand huis met grote tuin van 5000m. Kunnen op ons gezamelijk inkomen ook 350000 lenen en hebben een hypotheek van 104,000.

Dus makkelijk ruimte voor leuke dingen.

Verder denk ik dat je wat geluk moet hebben met huis kopen en verkopen. Wel allebei een prima baan met prima salaris en altijd samen gewerkt, alleen ik 2 x een jaar onbetaaldverlof gehad toen mijn kinderen net geboren waren.
'Waar doen ze het van'?

: goed betaalde banen.

En van huis uit het goed hebben.

Sommige mensen hoeven niet het een of het ander te kiezen, dan is het 'en en'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven