Geld & Recht alle pijlers

wajong/toeslagen/kind wordt 18 veranderingen?

24-10-2021 23:03 110 berichten
Ik ben al een paar maanden aan het piekeren over mijn inkomsten en uitgaven situatie die ik voor de kiezen krijg in het voorjaar van '22. Dan wordt mijn kind 18 jaar en ik ben bang dat er een enorm grote inkomstenverschil gaat zijn, waar ik niet goed van weet hoe ik dat moet oplossen. Wil er iemand meedenken?

Ik ben alleenstaand met een kind van nu 17 en komend voorjaar verandert de financiele situatie omdat mijn kind dan meerderjarig wordt. Er komt heel veel weg te vallen. Voor zover ik dat nu weet de kinderbijslag en het kindgebonden budget. Dat komt per maand neer op ongeveer 500 euro. Ik ben volledig afgekeurd vanwege mijn ziekte (ik ben af en aan psychotisch en slik medicijnen en heb een heel strak ritme om niet psychotisch te worden) en werken om mijn inkomen te verbeteren is niet mogelijk (max. 10 uur per week in stukjes geknipt misschien telefonisch werk of met een computer, maar dan is de rek er helemaal uit).

Ik denk ook dat ik een kop op de wajong verlies (de kop van eenoudergezin), maar weet eigenlijk niet of die ook echt bestaat. Nu redden we het net en daarmee moeten er dus geen grote uitgaven zijn, zoals dure energierekeningen, eigen bijdragen zorg of kapotte spullen. Incl. alle toeslagen en kinderbijslag zitten we op ongeveer 1800 denk ik. Mijn kind heeft autisme en heeft wel een bijbaantje, maar verdient er niet heel veel mee.

Weten jullie misschien waar ik straks op uitkom?
Alle reacties Link kopieren
Je kind kan mogelijk individuele studietoeslag aanvragen.
Ik zou contact opnemen met de gemeente afdeling werk en inkomen en daar jullie situatie voorleggen
Alle reacties Link kopieren
Heb jij nu wajong? Zo ja, dan kun je die gewoon behouden. Kind komt niet in aanmerking voor wajong (want baantje).

Kinderbijslag gaat er idd af, maar kind kan wel bij duo een tegemoetkoming in de schoolkosten aanvragen. Dat kan al flink schelen.

Ik zou de eerste week van januari alles nalopen: duo, toeslagen (kind krijgt straks zorgtoeslag), eventuele teruggaves… en vergeet niet om kind in te schrijven bij woningnet.
Alle reacties Link kopieren
1800 is toch niet weinig?
Al een account? Log dan hier in.
Dankjewel. Klopt, mijn wajong is in principe levenslang. Ik "werk" nu 3 dagen 3 uur per keer op een zorgboerderij en heb verder een heel heel rustig leven met mijn zoon die met begeleiding school en werk combineert. Hij heeft geen wajong gelukkig, maar zit op school en krijgt veel begeleiding. Maar het gaat best goed. Ik ben trots op hem. Woningnet is nog niet relevant, maar zal het voor de zekerheid doen. Waarschijnlijk zal hij begeleid moeten gaan worden en dan zijn we wel een paar jaar verder. Maar ingeschreven staan voor de zekerheid is een goede tip.

En het klopt toch wel wat de situatie zal gaan zijn toch? Over een half jaar 500 per maand als inkomen erop achteruit gaan? Of gaan andere toeslagen omhoog als kindgebonden budget wegvalt? Ik vind het zoveel geld ineens van de ene op de andere dag.
Alle reacties Link kopieren
Hier kan en mag je hulp bij vragen.
Je kunt contact opnemen met het sociaal loket van je gemeente. Er kan via hun bijvoorbeeld een maatschappelijk werker ingezet worden om eens goed met je mee te kijken, dingen in kaart te brengen en mocht het zo zijn dat je echt tekort komt, weet hij of zij ook of en wat er aan andere dingen te halen valt.
Echt, met deze zorgen moet je niet blijven zitten. Ze zorgen voor onrust en halen de stabiliteit waar je dagelijks zo hard voor vecht, volledig omlaag.
yasmijn schreef:
24-10-2021 23:24
1800 is toch niet weinig?
Nee, niet als je het zo op papier ziet staan. Het is heel veel geld. Maar het is zo op als je al je hele leven rondkomt met dat of minder. Daar vergissen mensen zich in. Ik heb ook een tijd bij de voedselbank gelopen, omdat de rekeningen die binnenkwamen van de belastingdienst en de nuon en eigen bijdrage zorg en eigen bijdrage medicijnen en een bedrag voor autisme onderzoek en allemaal apparaten die kapot gingen en ik durfde op een gegeven moment niet eens meer naar de huisarts. Je bouwt nooit wat op en ik bedoel het niet om ontevreden te zijn. Want ik heb het al die tijd gered. Maar ik maak me zorgen om de toekomst. Ik weet niet hoe ik met 2 volwassenen rond moet komen van 1300 euro, terwijl mijn kind hoge kosten heeft en naar school moet. Ik maak me daar echt grote zorgen over.
Alle reacties Link kopieren
leesmij schreef:
24-10-2021 23:31
Nee, niet als je het zo op papier ziet staan. Het is heel veel geld. Maar het is zo op als je al je hele leven rondkomt met dat of minder. Daar vergissen mensen zich in. Ik heb ook een tijd bij de voedselbank gelopen, omdat de rekeningen die binnenkwamen van de belastingdienst en de nuon en eigen bijdrage zorg en eigen bijdrage medicijnen en een bedrag voor autisme onderzoek en allemaal apparaten die kapot gingen en ik durfde op een gegeven moment niet eens meer naar de huisarts. Je bouwt nooit wat op en ik bedoel het niet om ontevreden te zijn. Want ik heb het al die tijd gered. Maar ik maak me zorgen om de toekomst. Ik weet niet hoe ik met 2 volwassenen rond moet komen van 1300 euro, terwijl mijn kind hoge kosten heeft en naar school moet. Ik maak me daar echt grote zorgen over.
Dan gauw hulp zoeken.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
leesmij schreef:
24-10-2021 23:26
Dankjewel. Klopt, mijn wajong is in principe levenslang. Ik "werk" nu 3 dagen 3 uur per keer op een zorgboerderij en heb verder een heel heel rustig leven met mijn zoon die met begeleiding school en werk combineert. Hij heeft geen wajong gelukkig, maar zit op school en krijgt veel begeleiding. Maar het gaat best goed. Ik ben trots op hem. Woningnet is nog niet relevant, maar zal het voor de zekerheid doen. Waarschijnlijk zal hij begeleid moeten gaan worden en dan zijn we wel een paar jaar verder. Maar ingeschreven staan voor de zekerheid is een goede tip.

En het klopt toch wel wat de situatie zal gaan zijn toch? Over een half jaar 500 per maand als inkomen erop achteruit gaan? Of gaan andere toeslagen omhoog als kindgebonden budget wegvalt? Ik vind het zoveel geld ineens van de ene op de andere dag.
Woningnet zou ik zeker doen, de wachttijd kan oplopen tot 15-20 jaar, afhankelijk van waar je woont.

500 euro is inderdaad veel, maar bedenk ook dat hij (een deel van) het geld op zijn rekening krijgt. Zorgtoeslag gaat naar hem, bijvoorbeeld. Dat is ook zo’n 100 euro. Dan die tegemoetkoming scholieren nog, straks wellicht stufi… dat is best wat. Geen vetpot nee, maar het is ook geen verschil van 500 euro.
Alle reacties Link kopieren
Heb je misschien recht op een toeslag van het UWV?
Alle reacties Link kopieren
Zoon krijgt dan inderdaad zorgtoeslag, maar moet daar ook zorgverzekering van gaan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat wij TO met onze antwoorden nog meer van streek maken.

TO, bel morgen je gemeente, het sociaal loket. Zij kunnen meedenken en de boel in kaart brengen en eventueel hulp inschakelen.
yasmijn wijzigde dit bericht op 24-10-2021 23:58
0.52% gewijzigd
Al een account? Log dan hier in.
Mugske schreef:
24-10-2021 23:40
Zoon krijgt dan inderdaad zorgtoeslag, maar moet daar ook zorgverzekering van gaan betalen.
Ik denk dat het meer kost om een zorgverzekering te betalen, dan de toeslag die je terugkrijgt. Dat snap ik, maar betekent wel hogere kosten. Ik heb proberen te rekenen:

1300 blijft er over per maand. Kosten die erbij komen zijn de schoolkosten (onder de 18 jaar was dit gratis) en dat is 1200 per jaar zonder boeken en alles. School kost dan tussen de 100-150 per maand. De zorgverzekering kost ongeveer 20 als de zorgtoeslag verrekent wordt. Mijn zoon zal net als ik goed aanvullende verzekert moeten zijn, vanwege medicijnen en aanvullende behandelingen. We hebben allebei maximale eigen risico van 385. Per jaar zijn de kosten voor zoon die erbij komen dan ongeveer 1500 (school), 240 zorgverzekering en eigen risico 385 = 2125 euro ongeveer. Per maand ongeveer €180 euro. Mijn zoon verdient nu per maand ongeveer 100 euro. Maar daarmee zijn dus niet alle kosten gedekt.

Terwijl ik dus heel veel minder ga ontvangen voor ons. Ik ben bang dat het ontzettend vreselijk krap wordt.
yasmijn schreef:
24-10-2021 23:58
Ik denk dat wij TO met onze antwoorden nog meer van streek maken.

TO, bel morgen je gemeente, het sociaal loket. Zij kunnen meedenken en de boel in kaart brengen en eventueel hulp inschakelen.

Ja nogal wiedes... als jij hier even komt doen alsof 1800 euro niet gewoon best moeilijk is om mee rond te komen tegenwoordig. Echt wtf.

En dan daarna zoiets tikken. :roll:
Mugske schreef:
24-10-2021 23:40
Zoon krijgt dan inderdaad zorgtoeslag, maar moet daar ook zorgverzekering van gaan betalen.
Die hoger is dan de toeslag. En eigen risico ect.
Kan je kind geen studiefinanciering aanvragen als hij 18 is?
Athena1905 schreef:
25-10-2021 00:19
Kan je kind geen studiefinanciering aanvragen als hij 18 is?
Bij een MBO bestaat er een basisbeurs, maar die is zo laag daar kan je meestal net de kosten van mbo dus niet mee rondbreien.

De rest boven mbo ( en naast de basisbeurs mbo) is een lening.
Al zijn wat beperkte regelingen waarbij dat net iets anders ligt. Als TO's zoon gaat doorleren dan zou ik zeker Duo bellen en de site goed uitspitten voor de voorwaarden van die uitzonderingen.

Maar ik zou zoon niet laten lenen als een vorm van extra inkomen.
FeeLucifer01 schreef:
25-10-2021 00:28
Bij een MBO bestaat er een basisbeurs, maar die is zo laag daar kan je meestal net de kosten van mbo dus niet mee rondbreien.

De rest boven mbo ( en naast de basisbeurs mbo) is een lening.
Al zijn wat beperkte regelingen waarbij dat net iets anders ligt. Als TO's zoon gaat doorleren dan zou ik zeker Duo bellen en de site goed uitspitten voor de voorwaarden van die uitzonderingen.

Maar ik zou zoon niet laten lenen als een vorm van extra inkomen.
Volgens de website van de Rijksoverheid bestaat er boor mbo ook een aanvullende beurs
https://www.duo.nl/particulier/studiefi ... dragen.jsp
Alle reacties Link kopieren
Saivash schreef:
24-10-2021 23:30
Hier kan en mag je hulp bij vragen.
Je kunt contact opnemen met het sociaal loket van je gemeente. Er kan via hun bijvoorbeeld een maatschappelijk werker ingezet worden om eens goed met je mee te kijken, dingen in kaart te brengen en mocht het zo zijn dat je echt tekort komt, weet hij of zij ook of en wat er aan andere dingen te halen valt.
Echt, met deze zorgen moet je niet blijven zitten. Ze zorgen voor onrust en halen de stabiliteit waar je dagelijks zo hard voor vecht, volledig omlaag.
Dit is echt het beste advies TO!
Vraag om hulp, zij brengen alles netjes voor je in kaart, weten precies waar je recht op hebt en helpen je met het zetten van de juiste stappen daarvoor.
Doen hoor!
Dat gaat je hopelijk weer een beetje rust geven.
Alle reacties Link kopieren
En als de gemeente je niet helpt dan naar Humanitas Zij helpen je ook met alles op rij zetten.

Je zoon kan aanvullende beurs krijgen. Zorgtoeslag is net genoeg voor de goedkoopste studenten verzekering maar dat is echt basic.
Alle reacties Link kopieren
Waar is vader in dit verhaal?
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
24-10-2021 23:24
1800 is toch niet weinig?
Maar als haar kind 18 wordt gaat dat dus fors omlaag, daar gaat haar vraag over.

TO: hier een vergelijkbare situatie toen mijn jongste 18 werd.
Nu, 3 jaar verder, ben ik gewend aan mijn mindere inkomen, maar het blijft krap.

Zorg dat je je voorbereidt op die inkomensdaling en kijk nu al waar je op kunt besparen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
24-10-2021 23:36
Woningnet zou ik zeker doen, de wachttijd kan oplopen tot 15-20 jaar, afhankelijk van waar je woont.

500 euro is inderdaad veel, maar bedenk ook dat hij (een deel van) het geld op zijn rekening krijgt. Zorgtoeslag gaat naar hem, bijvoorbeeld. Dat is ook zo’n 100 euro. Dan die tegemoetkoming scholieren nog, straks wellicht stufi… dat is best wat. Geen vetpot nee, maar het is ook geen verschil van 500 euro.
Tja, maar hij moet dan ook zelf een ziektekostenverzekering afsluiten, dus die zorgtoeslag gaan daaraan op.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat je hier van wakker kunt liggen to!
Je inkomsten gaan flink dalen en het leven wordt fors duurder.
Als ik het me goed herinner mag jouw zoon, terwijl hij bij jou inwonende is, tot 400 Euro bijverdienen zonder dat jij dan ergens op gekort wordt. Maar dat zou je even na moeten zoeken.
Erg logisch vind ik veel zaken niet in elkaar steken, want door bijverdienste van inwonende kinderen, kun je o.a ook weer zorgtoeslag of recht op hulp van de voedselbank mislopen.
Maar schrijnend dit, en zoveel mensen hebben hier helaas mee te kampen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven