Geld & Recht alle pijlers

Wajong-vraag

30-12-2013 12:37 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

Ik heb een vraag over mijn belastingaangifte. Het gaat om een jaar waarin ik alleen Wajong ontving.

Op internet lees ik dat ik mogelijk iets terug krijg. Echter wanneer ik het programma invul staat er dat ik een paar honderd euro moet bijbetalen. Kennelijk vul ik iets niet goed in.

Eerst even deze vraag:

Klopt het dat je nog iets terugkrijgt van de belasting? Of is alles al verrekend en heeft het geen zin om aangifte te doen?

(eerst even deze vraag dan kan ik later nog kijken wat er fout gaat met invullen)
dat weet de belastingtelefoon

die kunnen meekijken in jouw gegevens, dat kunnen wij (gelukkig) niet

weet je zeker dat het goed gaat
Deze vraag is niet te beantwoorden met de informatie die je geeft.
overigens ben je verplicht aangifte te doen als je een brief daarover gekregen hebt

ook als er niks te verrekenen valt of wanneer je iets terug zou krijgen
Nee ik ben niet verplicht. Vind t alleen zo vaag wanneer ik alles invul dat ik 700 (!) euro moet bijbetalen.
Heb je wel het goede aangifteformulier te pakken? Die van 2013 is nog niet beschikbaar voor zo ver ik weet.
dan doe je misschien iets niet goed, maar zoals gezegd kunnen wij je daar niet bij helpen
Nee het is van een eerder jaar.

Oké ik zal even bellen. Ik wacht nu nog op ander telefoontje van iets waarvoor ik teruggebeld zou worden. Daarna kan ik bellen.

Ik dacht, misschien is alles al verrekend in de wajong bijv en hoef ik geen geld terug te verwachten. Maar dat verschilt dus per situatie...
Misschien jonggehandicaptenkorting vergeten?
Overigens, als je inderdaad 700 euro terug zou moeten betalen, ben je wel verplicht om aangifte te doen. Alleen als je geld terug krijgt, of er niks te betalen is, kun je er voor kiezen om het niet te doen. Mocht je er dus per ongeluk achter komen dat je toch moet betalen, moet je aangifte doen, anders is het fraude.
quote:nausicaa schreef op 30 december 2013 @ 13:40:

Overigens, als je inderdaad 700 euro terug zou moeten betalen, ben je wel verplicht om aangifte te doen. Alleen als je geld terug krijgt, of er niks te betalen is, kun je er voor kiezen om het niet te doen. Mocht je er dus per ongeluk achter komen dat je toch moet betalen, moet je aangifte doen, anders is het fraude.

Dat is niet waar. Je kunt ervoor kiezen als je zou moeten betalen om het niet in te sturen. De belastingdienst weet niet dat jij weet dat je zou moeten betalen. Je kan wel tzt van de belastingdienst alsnog een verplichte aangifte moeten doen, als ze er zelf achter komen dat je moet betalen.

T.a.v. deze aangifte : kijk of je het inkomen op de juiste plek hebt neergezet, bij inkomen uit vroegere dienstbetrekking. Dat kan soms nog wel een fout veroorzaken.

Ook moet je ergens in de aangifte aangeven dat je een wajong uitkering ontvangt, dan wordt er een extra korting toegepast.

Overigens wordt er volgens mij tegenwoordig op de wajong reeds het belastingvoordeel toegepast en zou je inderdaad mogelijk niets terugkrijgen.

Was de wajong je enige inkomen dat jaar of heb je nog een ander inkomen ernaast gehad?
Bedankt voor het meedenken.

Gismo ik had dat jaar (zie ik net) nog een klein loon van een baan die ik het jaar ervoor had. Een nabetaling van 382 euro.

Het jaar zelf heb ik geen betaald werk gehad.

Het zou idd kunnen dat ik het inkomen bij de verkeerde plek heb ingevuld. Ik ga het nakijken.
Je ben een vinkje van de jonggehandicapten korting vergeten.

Deze korting bedraagt namelijk ca 721 euro
Wanneer moet u aangifte doen?
Ik ben zo onhandig met dit soort dingen...

Welk bedrag moet ik nemen voor 'loonheffing'?

Op de werk-jaaropgave is daar keurig een vakje voor.

Bij de UWV-jaaropgave heb ik:

- fiscaal loon

- loon voor de zvw

- bijdrage zvw

- loonbel/premie VV

Maar niet letterlijk 'loonheffing' terwijl ik die wel moet invullen.

Esther... het gekke is, dat vinkje had ik wel gebruikt.
Loonbel/premie vv voor zo ver ik weet.
Dank je. Dat heb ik inmiddels ook op internet gevonden en dan weet ik meteen waar de fout zat.

Ik kom nu op een gunstiger bedrag
Je hebt de jaaropgave van het UWV toch wel ingevuld bij inkomsten uit vroegere arbeid?

Indien je deze invult op inkomsten uit tegenwoordige arbeid berekend het programma arbeidskorting. Je hebt geen recht op arbeidskorting want je hebt niet daadwerkelijk gewerkt voor deze inkomsten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven