Geld & Recht alle pijlers

wajongers verzamelen!!

22-04-2011 11:25 166 berichten
zoals jullie weten zijn er plannen om te bezuinigen op o.a. de wajong.

maakte me er niet erg druk om. (het is denk ik helemaal niet zeker dat dit goedgekeurd wordt door de 1e en 2e kamer)

echter nadat ik vanochtend een stuk las erover in de krant maak ik me wat meer zorgen. daar stond namelijk dat het kabinet eruit is met de gemeentes en provincies over het samenvoegen van de wajong met de bijstand e.d.

ik heb geen zin in reacties van forummers die uitkeringen e.d allemaal bullshit vinden. (dat weten we nu wel)

wil alleen ff hart onder de riem en

horen dat stressen daarom niet nodig is...
Alle reacties Link kopieren
Er wordt hier wel heel makkelijk uitgegaan van een lichamelijke beperking. Er zijn natuurlijk ook nog mensen die door een aandoening (of de behandeling daarvoor) niet voldoende energie hebben om fulltime te werken. Dat zij worden aangevuld vanuit Wajong vind ik een prima zaak. Het is moeilijk voor te stellen misschien, maar het is ongelofelijk wat bv chemo langdurig met je lijf kan doen, mensen die altijd overal voor in waren, en nu letterlijk kotsmisselijk worden van een bezoekje van twee uur.

En er zijn ook een hoop Wajongers die door psychische aandoeningen niet in staat zijn om een baan te houden, en keer op keer op straat eindigen. Zij kunnen fysiek wel werken, maar in de praktijk toch niet in hun levensonderhoud voorzien. Mits deze groep alles geprobeerd heeft qua therapie en beschikbare begeleiding, heb ik ook daar geen moeite mee.
quote:Missphoebe schreef op 22 april 2011 @ 21:43:

zanne idd. erg kort door de bocht. ik ben 100% afgekeurd (je ziet niks aan mij trouwens) ik hoef niet te werken, maar dat doe ik toch. 3 dagen van 4 uur.ik heb die kloteuitkering zeker niet voor mijn lol.

ik zou niets liever willen dan meer werken, alleen wil mijn lijf dat niet. (owww ja ik zal het zeker wel kunnen, dan zit ik over een paar maanden wel met burnout nummer 2 maar what the hell...)

en als drie kwart nederland een wajong heeft zonder dat ze echt iets hebben dan zijn de keuringsartsen van het UWV gewoon bagger slecht....Ik denk niet dat die artsen hun werk slecht doen. Ik denk wel dat de criteria strenger zouden moeten.
Madhe, had eerst zin om heel boos te worden maar ben het in zekere zin eigenlijk best met je eens (als je het bedoelt hoe ik na nog een x lezen d8) veel werkgevers willen of durven denk ik niet snel mensen met beperking aan te nemen. de overheid wil bedrijven stimuleren om meer mensen met een beperking aan te nemen. in de praktijk lukt dat alleen voor geen meter. maar goed, dat ligt niet aan de arbeidsgehandicapten...

maar aub roep niet dat ook wajongers maar luie lamzakken zijn, want de echte wajongers zouden niets liever willen dan gewoon een baan zoals iedereen.

zanne; klopt ook wel. als je bij wijze van spreke een gescheurde teennagel hebt (overdrijven is idd. geen beperking van mij, das een talent ) lijkt me een wajong idd. niet nodig..
zie mijn toevoeging op mijn bericht van net: heb hem gewijzigd (@ Zanne) :

Ons minimum is 800,- en dat is weinig kan ik je zeggen. Daarbij is dat voor de meesten voor het hele leven en groeien zit er dus niet in of een koophuis?

Verder vind ik het raar dat je niet in arbeidsongeschiktheid gelooft. Weinig levenservaring zeker.

Mijn vriend doet mee aan een experiment van 3 jaar chemo's en ik kan je zeggen dat je dan echt niet kan gaan werken hoe graag hij ook wil Daarbij heeft hij Raynaud waardoor zijn vingertoppen open scheuren en sclerodermie waardoor de huid krimpt en je vast zit in je eigen lichaam. Alles gaat krom staan (Handen , armen rug knieen en kunnen niet meer echt. Dus wat wil je doen zonder handen en een chemo om letterlijk van te moeten overgeven? Vraag me af wat jou antwoord hierop is En wat dacht je van mensen die gedeeltelijk afgekeurd zijn die hebben toch een gedeeltelijke aanvulling nodig.
sorry had net niet goed gelezen (Voor de dubbel post
Ik denk dat het ding is, dat feitelijk gezien veel jongeren ook met aandachtstoornissen in de Wajong zijn gekomen. Dat was niet nodig geweest. Ook dingen als de taal niet machtig zijn door ouders die geen Nederlands spreken en daardoor een achterstand hebben, kon je ook de Wajong mee in. Het is wel zo, en dat is niet nodig. Er is nu eenmaal maar 1 zak met geld, en die moet goed besteed worden. Dus iedereen moet het proberen. En natuurlijk zijn er altijd mensen waarbij het gewoon niet gaat, en die verdienen (vind ik) geld van de overheid om nog een enigzins fatsoenlijk leven te kunnen leiden.

zanne idd. erg kort door de bocht. ik ben 100% afgekeurd (je ziet niks aan mij trouwens) ik hoef niet te werken, maar dat doe ik toch. 3 dagen van 4 uur.ik heb die kloteuitkering zeker niet voor mijn lol.

ik zou niets liever willen dan meer werken, alleen wil mijn lijf dat niet. (owww ja ik zal het zeker wel kunnen, dan zit ik over een paar maanden wel met burnout nummer 2 maar what the hell...)

en als drie kwart nederland een wajong heeft zonder dat ze echt iets hebben dan zijn de keuringsartsen van het UWV gewoon bagger slecht....

Doe even alsof het iemand anders is MP. Iemand die 0 % kan werken krijgt een uitkering, maar diegene werkt wel dus kan blijkbaar wél werken, misschien niet 100% maar wel meer dan 0%.

Op basis van de theorie geven ze je geld, maar in de praktijk blijkt dat de theorie niet klopt. Ze kunnen minder uitkeren, dat bedrag wat jij zelf verdiend. Kost hun meer tijd en administratie(meer werkgelegenheid) en scheelt jouw in verminderde eigenwaarde.

Nu geven ze toch wel geld, en nu heb je het gevoel dat werk loont. Maar zeg eens, als jij werkt heb je toch zelf al het gevoel dat het loont, ook al krijg je er niets voor? Het betekend namelijk dat je niet 0% kunt werken maar meer. Wat hartstikke goed is.
quote:Missphoebe schreef op 22 april 2011 @ 21:50:

Madhe, had eerst zin om heel boos te worden maar ben het in zekere zin eigenlijk best met je eens (als je het bedoelt hoe ik na nog een x lezen d8) veel werkgevers willen of durven denk ik niet snel mensen met beperking aan te nemen. de overheid wil bedrijven stimuleren om meer mensen met een beperking aan te nemen. in de praktijk lukt dat alleen voor geen meter. maar goed, dat ligt niet aan de arbeidsgehandicapten...

maar aub roep niet dat ook wajongers maar luie lamzakken zijn, want de echte wajongers zouden niets liever willen dan gewoon een baan zoals iedereen.

zanne; klopt ook wel. als je bij wijze van spreke een gescheurde teennagel hebt (overdrijven is idd. geen beperking van mij, das een talent ) lijkt me een wajong idd. niet nodig..

Ik bedoel het niet verkeerd MP, ik vind het 100% afkeuren van iemand denigrerend naar de afgekeurde toe. Ja er is dan erkenning en ja dat is heel belangrijk voor iemand die niet volledig en helemaal optimaal mee kan draaien, maar die erkenning kan ook anders vorm krijgen.

En wat jij zegt, er moet een manier komen waardoor werkgevers wel gemotiveerder zijn om personeel aan te nemen, en ik begrijp helemaal dat zij geen risico wíllen lopen. Met het starten van een onderneming neem je risico genoeg, maar...

op deze manier ga je mensen in een hokje drukken (hebben ze erkenning, maar wat doet het met de eigenwaarde??) terwijl er echt nog wel opties zijn.

De regering denkt dat dit de goedkoopste optie is, en het zou fijn zijn als ze naar de duurzaamste optie gaan kijken.

De bezuinigingen vind ik dus een goed idee, omdat dat alleen al dwingt om andere opties te gaan proberen, al moet het dan wel vanuit de wajongers zelf gaan komen.
quote:hondarius schreef op 22 april 2011 @ 21:58:

Mijn vriend doet mee aan een experiment van 3 jaar chemo's en ik kan je zeggen dat je dan echt niet kan gaan werken hoe graag hij ook wil Daarbij heeft hij Raynaud waardoor zijn vingertoppen open scheuren en sclerodermie waardoor de huid krimpt en je vast zit in je eigen lichaam. Alles gaat krom staan (Handen , armen rug knieen en kunnen niet meer echt. Dus wat wil je doen zonder handen en een chemo om letterlijk van te moeten overgeven? Vraag me af wat jou antwoord hierop is En wat dacht je van mensen die gedeeltelijk afgekeurd zijn die hebben toch een gedeeltelijke aanvulling nodig.

Dit vind ik dus een voorbeeld van iemand die echt een WAO-uitkering nodig heeft. En die dus ook helemaal terecht krijgt.

Wat betreft de chemo dan.

Wat betreft de Raynaud, zou ik me kunnen voorstellen dat iemand telefonisch werk zou kunnen doen. Of administratief werk met hulpmiddelen.
quote:nausicaa schreef op 22 april 2011 @ 21:46:

Er wordt hier wel heel makkelijk uitgegaan van een lichamelijke beperking. Er zijn natuurlijk ook nog mensen die door een aandoening (of de behandeling daarvoor) niet voldoende energie hebben om fulltime te werken. Dat zij worden aangevuld vanuit Wajong vind ik een prima zaak. Het is moeilijk voor te stellen misschien, maar het is ongelofelijk wat bv chemo langdurig met je lijf kan doen, mensen die altijd overal voor in waren, en nu letterlijk kotsmisselijk worden van een bezoekje van twee uur.

En er zijn ook een hoop Wajongers die door psychische aandoeningen niet in staat zijn om een baan te houden, en keer op keer op straat eindigen. Zij kunnen fysiek wel werken, maar in de praktijk toch niet in hun levensonderhoud voorzien. Mits deze groep alles geprobeerd heeft qua therapie en beschikbare begeleiding, heb ik ook daar geen moeite mee.

Aangevuld tot fulltime is nogal wat, aangevuld tot dat wat je minimaal moet hebben wél. Volgens mij is dat 32 uur.

Daarnaast berekent de wajong het verlies 'wat je draait'. Vreemd.

Als ik voor een studie doe om arts te worden en ik krijg op mijn 22e een wajong (want voor 17e blabla) dan gaan ze er vanuit dat ik arts had kunnen worden. Wie zegt dat? Dat heb ik dan toch nooit bewezen?

Stel dat ik arts ben, en ik kom zonder baan te zitten, dan krijg ik niet voor altijd 50% omdat ik 50% arbeidsongeschikt ben. Dan krijg ik na de ww gewoon het minimum.

Als iemand echt niet kan werken, gewoon niet, dan moet er een vangnet zijn. Net zoals er een vangnet is voor als je je ziek moet melden, daar kun je namelijk niets aan doen. En ook voor herstel moet de tijd gegeven worden.

Ik vind één van de problemen van de wajong dat je een bedrag mag verdienen boven op je uitkering (pardon? die uitkering krijg je toch omdat je het niet zelf kunt verdienen?). Dat klopt gewoon niet.

Het moet variabeler worden voor de mensen die niet zonder kunnen, maar met het oog op de mogelijkheden die er wel zijn. En die mogelijkheden moeten dus benut worden. Zo simpel is het. Dus daarnaast moet er in de maatschappij nog heel wat gebeuren zodat mensen met mogelijkheden ook echt aan de bak kunnen.

Daarmee wil ik geen enkele wajonger met de juiste instelling (wel willen en op alle mogelijke manieren proberen) aanvallen, maar het principe wel.

Er werd al aangehaald dat er mensen zijn met een aandachtstekortstoornis die wajong ontvangen. Onzin. Die mensen kunnen gewoon werken. Trouwens sterker nog, juist die mensen kunnen vaak heel veel aan, aangezien ze ontzettend veel in zich hebben door het hebben leren omgaan met hun beperking.
quote:Madhe schreef op 22 april 2011 @ 21:42:

Wanneer gaan wajongers zich massaal dáár sterk voor maken? Zo help je ook meteen het negatieve beeld de wereld uit. Win-win situatie.

Lolbroek. Het zou je verbazen hoeveel mensen met een arbeidsbeperking zich een slag in de rondte hard maken, lobby voeren, bruggen leggen en wat al niet meer om dat negatieve beeld de wereld uit te helpen maar bovenal; een inclusieve maatschappij na te streven. Het is alleen niet sexy genoeg en derhalve krijgt het niet tot nauwelijks aandacht. In tegenstelling tot de welbekende "de broer van de schoonzus van piet, nou joh die klust zwart gewoon bij en...........".

Echt waar, het klinkt prachtig. Zolang als je kunt ademen, kun je werken. Immers met adem kun je iets in beweging zetten en daar kun je arbeid uit halen. Klopt allemaal helemaal. Ik ben zelf ook enorm pro werken waar mogelijk. Alleen is het gewoon een totaal onrealistisch beeld wat zowel jij als Zanne hier op dit moment tekenen. "Slechts" het gebruik van een rolstoel hoeft werken helemaal niet in de weg te staan. "Slechts" het missen van een paar ledematen, idem dito! En zo zijn er honderden voorbeelden te noemen. Vervelende is wel dat het vaak verhalen zijn waarbij er meerdere beperkende factoren zijn. Factoren die overlappen waardoor er nog minder mogelijk blijft.

Een deel factoren zouden we kunnen tackelen indien we als maatschappij ze echt belangrijk genoeg zouden achten. Er is bijv. meer vijandigheid op de arbeidsmarkt dan nodig op dit gebied imho. Er zijn mensen die willen maar tegen de bierkaai en alle onmogelijkheden in moeten vechten omdat er de nodige begeleiding, opleidingen of wat dan ook nodig is alvorens desbetreffende persoon weer een deel kan functioneren op de arbeidsmarkt. Er is een deel pamperhouding in onze maatschappij net zoals er de net zo misplaatste "kick them while their down"-houding. En andere dingen waar we als maatschappij het nodige binnen ons handbereik hebben. Het is alleen niet zaligmakend voor alles en iedereen.

Laat ik het praktisch houden. Ik blijf bij mezelf. Ik heb een leuk stel hersenen en ben nu niet het type dat sociaal minimum nastreeft als ultiem inkomen. Ik adem en derhalve bezit ik capaciteiten die heel theoretisch tot arbeid uitgewerkt kunnen worden. Alleen die verdraaide praktijk toch weer. Ik ben niet het type dat miept over niet toegankelijk zijn van de gemiddelde werkvloer, daar pas ik wel een mouw aan. Ik ben eerder het type dat daarin de uitdaging ziet en nog net wat eerder die strijd aan gaat dan de reeds toegankelijke werkvloer op zou gaan. Maar het werkt toch al net wat lastiger vanuit bed. Het kan absoluut, beperkt alleen de mogelijkheden. Computercapaciteiten zijn lichamelijk ernstig beperkt, wat opgelost kan worden door spraaksoftware. Geweldig spul, behalve dan die dagen waarop ik niet kan praten om diverse lichamelijke redenen. Ik ben creatief, vind om veel dingen een weg maar sommige dingen laten zich niet leiden. Veelvuldig per dag schiet er ergens in het lijf een gewricht uit de kom. Ik ben handig, maar krijg niet alles terug gezet en hup daar zit je voor je het weet weer een paar uur in een ziekenhuis. Ik heb spijsverteringsproblemen waardoor onverwacht er voor me besloten kan worden dat het komende uur, dagdeel, dag, wie weet hoe lang, er een leuke dagindeling is met afwisseling tussen spugen, uitdroging proberen te voorkomen en wat niet meer. En zo gaat de lijst nog wel even door. Theoretisch heb ik énorm veel capaciteiten. In de praktijk héb ik enorm veel capaciteiten. Alleen is een daarvan helaas niet het voorzien in een deel van mijn inkomen doormiddels van betaald inkomen. I wish!

En dan ben ik een van de "lucky few", waarbij me letterlijk nog altijd na 10 jaar van arbeidsongeschiktheid nog altijd door verschillende werkgevers gevraagd wordt of ik het team niet kan komen versterken. Een optie die keer op keer dan ook weer bekeken wordt. Want tja, het doet godskolerese zeer dat ik niet meer kan werken en toch vol ambities ben en blijf. Praktijk is en blijft alleen dan toch domweg dat met alle goede wil van beide kanten Moeder Natuur anders bepaald.

Is daarmee de wereld voorbij? Nee, voor mij niet. Voor de maatschappij ben je afgeschreven, voor mezelf gelukkig niet. Eerlijk is eerlijk, een weg vinden voor de drive en ambities is niet altijd even makkelijk binnen de beperkingen die letterlijk per seconde kunnen verschillen. Al jaren doe ik vrijwilligerswerk om egoïstische en andere redenen. Steeds wordt dat een beetje anders qua invulling omdat Moeder Natuur uiteindelijk bepaald. Afgelopen jaar heb ik mijn eigenste kindje daarin op moeten geven, het ging niet meer. Er was enorme flexibiliteit, maar nog niet ruim en flexibel genoeg om het voor mij haalbaar te maken. Ik hecht enorm aan het vrijwilligerswerk dat ik gedaan heb en het vrijwilligerswerk waarvoor ik op het moment op papier sta maar al verdacht lang niets meer heb kunnen doen. Het afgelopen jaar was het een hoogtepunt als ik uit bed kon komen om naar de wc te gaan. Mijn ambitie en drive zitten er onverminderd, de wil met elke dag alleen maar meer. De praktijk is alleen iets anders.

Maar inderdaad, theoretisch heb ik méér dan genoeg capaciteiten om zelf mijn inkomen te verdienen en zou het heel nobel zijn als onze maatschappij zo ingesteld zou zijn dat dit haalbaar is. Persoonlijk verwacht ik het niet in mijn levensduur te ervaren, al hoop ik het fout te hebben.
when you wish upon a star...
Ik had het niet over 'aangevuld tot fulltime', maar over 'aangevuld'. Dat kan inderdaad ook tit een aanvaardbaar minimum zijn. En ik geloof eigenlijk niet dat er Wajongers zijn die een uitkering ter hoogte van een artsensalaris ontvangen, volgens mij kom je er toch een stuk minder goed af.

Ik ben het helemaal eens met 'niet iedereen heeft die uitkering terecht' (dat geldt voor alle uitkeringen trouwens), ik wilde alleen aangeven dat ik het niet eens was met 'arbeidsongeschikt bestaat niet'.

En wat betreft onterechte uitkeringen en/of fraudeurs, tja, ik denk dat het heel moeilijk is een systeem te ontwerpen wat dat volledig uitsluit, zonder dat er mensen buiten de boot vallen.

zanne idd. erg kort door de bocht. ik ben 100% afgekeurd (je ziet niks aan mij trouwens) ik hoef niet te werken, maar dat doe ik toch. 3 dagen van 4 uur.ik heb die kloteuitkering zeker niet voor mijn lol. ik zou niets liever willen dan meer werken, alleen wil mijn lijf dat niet. (owww ja ik zal het zeker wel kunnen, dan zit ik over een paar maanden wel met burnout nummer 2 maar what the hell...)

en als drie kwart nederland een wajong heeft zonder dat ze echt iets hebben dan zijn de keuringsartsen van het UWV gewoon bagger slecht....

Dat snap ik niet helemaal. Je bent 100 % afgekeurd, maar je werkt 12 uur, dus kunt wel een gedeelte werken.12 uur per week is ongeveer 33%. Dus dan ben je voor 33% arbeidsgeschikt.

Hoe kan het dan dat jij toch voor 100% arbeidsongeschikt bent verklaard?

Worden die 12 uur dan van jouw uitkering ingehouden?
Pixiedust, volgens mij maak ik er helemaal geen grapje van, en neem ik mensen die niet kunnen werken heel serieus, maar zit er gigantisch veel krom in de wajongregeling, waar de maatschappij een heel groot aandeel in heeft.

Maar om dan maar te zeggen; is helemaal goed zo gaat me te ver.

En ik neem aan, dat wajongers het ook zat zijn en ik ben er gewoon heel simpel van overtuigd dat de nadruk óók en juist door wajongers moet worden gelegd op hoe het anders kan.

Zolang ze roepen; "Nee, niet minder!!!"en "We kunnen niet", verandert er niets.

Maar als ze eens gaan roepen; Regel het dan verdomme goed en met een aantal goede voorstellen komen (ze zijn niet allemaal gek, die wajongers).. zal er beter naar geluisterd worden.

Ja, effe heel zwart wit, maar af en toe ben ik daar gewoon gek op.
anoniem_69734 wijzigde dit bericht op 22-04-2011 23:11
Reden: hoe later op de avond, hoe slechter ik ga typen blijkbaar
% gewijzigd
quote:Zanne schreef op 22 april 2011 @ 23:00:

[...]

Dat snap ik niet helemaal. Je bent 100 % afgekeurd, maar je werkt 12 uur, dus kunt wel een gedeelte werken.12 uur per week is ongeveer 33%. Dus dan ben je voor 33% arbeidsgeschikt.

Hoe kan het dan dat jij toch voor 100% arbeidsongeschikt bent verklaard?

Worden die 12 uur dan van jouw uitkering ingehouden?

Dat zeg ik!

Maar nu wil ik even voor MP pleiten dat die daar niets aan kan doen, dat is gewoon de kromme regeling die wajong heet.

Zij doet haar best vast met de intentie om het uit te breiden naar volledige zelfstandigheid, maar hierin werkt de wajong ook tegen omdat je dus mag "bijverdienen"..want dat motiveert ofzoiets.
Er is wle een groot onderscheid met wajong voor 2010 en na 2010, na 2010 krijg je als student een klein bedrag 350 euro, op basis van wat je als student redelijkerwijs zou verdienen met een bijbaan . (en je krijgt langer studiefinanciering, 1 jaar langer)

Dat is nou niet echt een vetpot.

Vind het trouwens wel een goede regeling, want eerst kreeg iedereen 1024 (om en nabij) euro per maand, ook als je studeerde. Maar studeren is ook inspanning, en zoiets als werken (qua druk, en omgaan met anderen etc). Dus om dan alsnog de volle pond te krijgen vond ik altijd al frappant.

Verder ben ik het eens met weet niet wie, dat het niet zo zou moeten zijn dat je je uitkering aanvult met werken, maar vervangt.
quote:Madhe schreef op 22 april 2011 @ 23:10:

[...]

Dat zeg ik!

Maar nu wil ik even voor MP pleiten dat die daar niets aan kan doen, dat is gewoon de kromme regeling die wajong heet.

Zij doet haar best vast met de intentie om het uit te breiden naar volledige zelfstandigheid, maar hierin werkt de wajong ook tegen omdat je dus mag "bijverdienen"..want dat motiveert ofzoiets.

Nee daar kan MP niks aan doen natuurlijk.

Het is ook geen 'bijverdienen' die 12 uur. Die 12 uur zijn juist je werk en wat er wordt aangevuld is de WAO. Het is dus net andersom.
quote:Zanne schreef op 22 april 2011 @ 21:32:misschien moet de maatschappij zich dan meer gaan richten op werk wat men nog wél kan doen als WA-jonger. Er zijn altijd mogelijkheden.

Dat zou heel goed zijn, maar vergeet daarbij niet dat dat geld kost. Het huidige politieke klimaat is er juist sterk op gericht te bezuinigen op zaken als re-integratie. De bezuinigingen als geheel hebben slechts bezuinigen tot doel, niet het aan het werk krijgen van wajongers, Heel ironisch is juist de te sterke ontslagbescherming te streng gehouden zodat het nog steeds een risico is wajongers aan te nemen voor een werkgever.

Samengevat is het beeld dat je schept waarin mensen aan werk en zinvolle dagbesteding geholpen worden mogelijk een mooi ideaal, maar dat is niet waarvoor gekozen wordt. Derhalve is het ook niet realistisch de wajongers erop af te rekenen.

Ontopic is leeftijd op zich geen reden een wajong toe te wijzen of niet. Ik ken mensen die laat in de 40 en na tientallen banen er één hebben gekregen. De stoornis (in deze gevallen) was echter wel altijd al aanwezig, wat het mislukken van al die banen heeft veroorzaakt. Wat wel een belangrijke rol gaat spelen is hoe duurzaam de stoornissen zijn. Zoals TO het verteld zal een wajong lastig worden, maar wat niemand hier verder weet is de verdere achtergrond die ineens wel heel redelijk kan zijn. Dat moeten ook wij niet bepalen, maar de arts en de arbeidsdeskundige.

Tot slot voor de verschillende mensen die zeggen dat de bezuinigingen gedeeld moeten worden: ja, dat is zo, maar als alle plannen in de originele vorm uitkomen komen wajongers er toch relevant slechter af dan de meeste andere groepen en zeker dan de hogere opleidingen (die ook profijt zullen trekken van de nieuwe belastingvoorstellen mochten die doorgaan). De 6,7% die er voor wajongers sowieso afgaan vind ik dan niet eens het belangrijkste punt.

quote:Zanne schreef op 22 april 2011 @ 23:13:Het is ook geen 'bijverdienen' die 12 uur. Die 12 uur zijn juist je werk en wat er wordt aangevuld is de WAO. Het is dus net andersom.Dat die 12 uur vrijwilligerswerk is toont vooral ook aan dat aanpassen van de omstandigheden veel mogelijk maken. Voor vrijwilligersorganisaties is daar ook ruimte voor omdat ze nou eenmaal concessies moeten doen om personeel te krijgen. Dit is nog niet het geval voor betaald werk, voor jou 10 anderen immers).
quote:Zanne schreef op 22 april 2011 @ 23:13:

[...]

Nee daar kan MP niks aan doen natuurlijk.

Het is ook geen 'bijverdienen' die 12 uur. Die 12 uur zijn juist je werk en wat er wordt aangevuld is de WAO. Het is dus net andersom.

Niet bij de wajong. Dat is het verschil wat me stoort (al merk ik niet welk deel van mijn belasting die ik betaal naar de wajong gaat en wat naar verzorgingshuizen hoor).

Bij de wajong komt de 12 uur er bovenop (iets met ; als je maar onder je percentage zit), dus wordt je niet aangevuld maar vul je zelf aan. Beetje krom.

Al gun (!) ik het de mensen die niet kunnen werken en toch werken het zeker wel, het klopt gewoon niet want ze blijken dan wel te kunnen werken.
[quote]Zanne schreef op 22 april 2011 @ 23:00:

[...]

...
Zanne ik snap t allemaal ook niet ...

Mijn onderbuurman , 37jaar , 100% afgekeurd wegens enorme reuma.(en dat geloof ik best hij heeft jaren in een rolstoel gezeten en kan sinds 1,5 jaar weer lopen en traplopen. Door dat hij een nieuw middel toegediend heeft gekregen om te proberen o.d.) Maar hij werkt doodleuk zwart bij in een kroeg (en nee geen 10uur per week maar vele malen meer). En dat doet ie ook niet voor 150 euro per weekend. Hij heeft naast zijn wajong uitkering dus ook nog ongeveer dikke 1000 euro *extra*..

Daar kan ik mij kapot aan ergeren, ondanks dat hij een goede vriend en buurman is.. Af en toe maak ik er wel grapjes over naar hem toe .. Maar hij lacht t maar wat weg.
quote:Madhe schreef op 22 april 2011 @ 23:05:

Pixiedust, volgens mij maak ik er helemaal geen grapje van, en neem ik mensen die niet kunnen werken heel serieus, maar zit er gigantisch veel krom in de wajongregeling, waar de maatschappij een heel groot aandeel in heeft.

Maar om dan maar te zeggen; is helemaal goed zo gaat me te ver.En ik neem aan, dat wajongers het ook zat zijn en ik ben er gewoon heel simpel van overtuigd dat de nadruk óók en juist door wajongers moet worden gelegd op hoe het anders kan.

Zolang ze roepen; "Nee, niet minder!!!"en "We kunnen niet", verandert er niets.

Maar als ze eens gaan roepen; Regel het dan verdomme goed en met een aantal goede voorstellen komen (ze zijn niet allemaal gek, die wajongers).. zal er beter naar geluisterd worden. .daar ben ik het wel mee eens. veel wajongers willen wel werken, maar worden simpelweg om hun handicap erg moeilijk aangenomen...

zehpri (weet niet of ik je naam goed schrijf) dat is idd. belachelijk. dat is gewoon misbruik maken van de wajong. helaas is dit niet mijn situatie. ik verdien met mn werk zo weinig, (door mn handicap, jaja) daar zou ik nog geen pleepapier van kunnen kopen... en nee het is geen vrijwilligerswerk. al ben ik daar wel vrijwillig begonnen. m.a.w. ik werk niet perse voor het geld, maar gewoon omdat ik me voor zover het kan toch nuttig wil maken.
MissPhoebe.. ik noem een ander verschil , jij geeft al aan dat je tot 80%-100% bent afgekeurd en dus de mogelijkheid , optie hebt (gelukkig) om wat te mogen werken zonder dat t gekort wordt op je uitkering. Goede zet , dat motiveert denk ik..

En voor werkgevers is t ook steeds een beetje meer gemakkelijker gemaakt om de drempel te verlagen om wajongers in dienst te nemen. Mijn vriend heeft nl ook een Wajonger in dienst die voor 80%-100% afgekeurd is. Mijn vriend wil hem graag voor meer uren in dienst hebben , maar dat staat de Wajong niet toe ivm zijn lichamelijke gesteldheid.

En terecht ook want die jongen kan echt niet meer werken , dat is aan alles af te lezen.

Ik vind ook dat er weer eens goed gekeken moet worden naar de Wajongers.. En dan neem ik als voorbeeld die bovenstaande van mijn onderbuurman..

Dat soort mensen kots ik , lekker uitkering trekken , doen alsof je zielig bent , invalidekaartje overal mooi dichtbij parkeren. Maar in de avonduren en weekenden kilometers rennen en lopen in de kroeg.. Op dat soort mensen pis en kots ik eerlijk gezegd.

En ik denk ook dat aantal forummers dat soort voorbeelden bedoelen.
...
Miss.. gelukkig ken ik ook de andere kant van de Wajong.. Mijn vriend is erg blij met de wajonger die 12uur in de week bij hem werkt. T liefst zet hij hem naar 24uur of naar 20uur omdat hij gewoon zo perfect in t plaatje past van de winkel die mijn vriend heeft. En die jongen wil wel daar ligt t niet aan , maar je ziet gewoon dat hij kapot is na 4dagen 3uurtjes aanwezig zijn. Hij kan gewoon echt niet meer, vriend heeft mij wel eens gebeld om hem naar huis te brengen. Want fietsen dat lukte niet meer voor hem.

En voor die jongen heb ik alle respect , ondanks alles toch nog in de maatschappij willen staan. Voor zijn eigenwaarde , zelfrespect e.d. toch te gaan werken.

En dan vind ik t een zeer groot contrast dat mijn onderbuurman volledig is afgekeurd , maar eigenlijk prima 32uur kan werken. In de kroeg werkt ie meer uren dan dat.

Hij vind het allemaal maar makkelijk en doodnormaal lijkt het wel. Ik vind het wel weer goed dat hij in iedergeval iets doet , thuis zitten word je ook niet vrolijker van.. Maar laat je dan 50% afkeuren en ga 50% werken o.d.

Maar de Wajong zelf heeft ook aantal haken en ogen , niet verkeerd om daar eens naar te gaan kijken. Er zijn genoeg jongeren die wel deels kunnen werken , maar het vertikken of t wel doen maar dan lekker zwart..

En daar draag ik dan mijn belasting en ziektekosten voor af met mijn fulltime job..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven