Geld & Recht alle pijlers

Wanneer arbeids(on)geschikt?

15-11-2010 14:36 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
*
''
in het kort: ja dat mag.

Nu wat genuanceerder:

Als je ziekteverlof krijgt van je werkgever heeft zowel de werknemer als de werkgever actie ondernemen om de medewerker weer aan het werk te krijgen. Dus je vriendin moet er alles aan doen om weer terug te komen. Nu lijkt mij in 2 weken opbouwen naar 38 uur wat snel maar ik weet niet alle details. Is je vriendin al bij de bedrijfsarts geweest? en wat was hier het advies?

oerigens zit het probleem van je vriendin zeker 'tussen de oren' maar kun je ook goed ziek van zijn.
Lastig. Dan ligt het maar net aan bij welke arts je terecht komt bij het UWV. Klinkt oneerlijk maar is helaas de realiteit.
.- ....
vreselijk.

ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt. ook met bedreiging, daar goed ziek van zijn, en dan verweten krijgen dat ik het erom deed.

second opinion aangevraagd maar UWV kletste met de bedrijfsarts mee.

heb toen een jurist in de arm genomen, en uiteindelijk gelijk gekregen maar dit was allemaal zenuwslopend.

met andere woorden: let goed op, en neem naar alle gesprekken iemand mee. (je vriendin dus) vraag bijtijds juridisch advies! verzamel bewijzen dat je niet kunt werken. verklaringen huisarts en zo. bouw een degelijk dossier op. succes!
oja en uiteindelijk was de sfeer zo verziekt dat ik ook niet terug kon keren dus kwam alsnog zonder werk te zitten... balen!
quote:Jazeker83 schreef op 15 november 2010 @ 14:46:

[...]

Ja ze loopt ook al bij de bedrijfsarts. En vond het ook wel wat snel, maar ondernam geen actie. Door klachten uit verleden (spastische darm),en deze nu door de stress komen opzetten, denkt de werkgever dat ze het erom doet. Haar huisarts staat 100% achter mn vriendin, maar de werkgever vind alleen wat de bedrijfsarts zegt juist, en van de huisarts onzin, ook al weet hij haar hele medische verleden...

Waarschijnlijk door dit gepush, en nu na dit bericht van hun, worden haar klachten weer erger, met gevolg: kalmerings- en slaap tabletten...Ook niet gezond lijkt mij...

De bedrijfsarts adviseert maar hoeft geen actie te ondernemen, dat moeten de werkgever en de medewerker zelf doen.

Dat de huisarts achter je vriendin gaat staan is 100% begrijpelijk maar die hebben een andere relatie met elkaar, geen werkrelatie.De werkgever moet ook afgaan op het advies van de BA en mag zelf geen contact hebben met de bedrijfsarts.

Mijn ervaring met een second opinion van het UWV is eigenlijk wel goed. Ze kijken naar de feiten en proberen een goed advies te geven. Ik zou als ik jou vriendin was hier echt aan meewerken, ook omdat ze niet wil dat het ook maar een beetje lijkt alsof ze niet meewerkt. Ook kan ze vragen of de bedrijfsarts wil informeren bij haar huisarts, hiervoor moet ze eerst toestemming geven.

Heeft je vriendin op andere manieren al hulp? zo ja zorg dan dat de bedrijfsarts ook hiermee contact heeft gehad.

laatste stukje advies: het UWV is voor veel mensen erg bedreigend en zo wordt er vaak op gereageerd. Mijn ervaring met medewerkers die hier heen gingen is dat als je je open opstelt, ze echt heel erg OK zijn (uitzonderingen daar gelaten) Laat je vriendlin wel iemand meenemen die rustig kan meeluisteren en kan helpen zonder in de verdediging te schieten. (daar houden ze niet zo van)
quote:Jazeker83 schreef op 15 november 2010 @ 14:46:

[...]

Ja ze loopt ook al bij de bedrijfsarts. En vond het ook wel wat snel, maar ondernam geen actie. Door klachten uit verleden (spastische darm),en deze nu door de stress komen opzetten, denkt de werkgever dat ze het erom doet. Haar huisarts staat 100% achter mn vriendin, maar de werkgever vind alleen wat de bedrijfsarts zegt juist, en van de huisarts onzin, ook al weet hij haar hele medische verleden...

Waarschijnlijk door dit gepush, en nu na dit bericht van hun, worden haar klachten weer erger, met gevolg: kalmerings- en slaap tabletten...Ook niet gezond lijkt mij...

Het klinkt misschien vreemd maar een werkgever heeft niets te maken met de opinie van een huisarts. De werkgever neemt de bedrijfsarts als uitgangspunt en eventueel een arts van het UWV.

Ik vind het trouwens niet zo vreemd dat een bedrijfsarts na 4 maanden rust en therapie stelt dat een persoon weer kan proberen het werk(deels) te gaan hervatten. Des te langer je thuis zit, des te hoger de drempel zal gaan worden om weer aan het werk te gaan.
..
quote:Jazeker83 schreef op 15 november 2010 @ 15:49:

@Ikbenanoniem: Ze heeft geen 4 maanden rust gehad, ze is op eigen initatief na 3 weken weer begonnen, dit was te snel. Ze werkt nu al een tijd 4 a 5 ochtenden. Had meer kunnen zijn, want eerst ging het goed, totdat ze de dader tegenkwam is het weer bergafwaarts gegaan. Maar van 18u in 2 weken tijd naar 38u + extra werken is niet reeel lijkt mij...Wat wij er van vinden is niet zo van belang. Als de bedrijfsarts dit haalbaar acht, dan moet ze hier aan voldoen. Ze kan een second opinion aanvragen bij het UWV (op eigen kosten; kost geloof ik 65 euro of zo) maar in de tussentijd moet ze zich houden aan de afspraken. Doet ze dat niet, dan kan de werkgever haar loonbetaling opschorten omdat ze niet meewerkt aan haar re-integratie.
;;
En alweer: jij kunt het wel onzin vinden dat zij die kosten moet betalen, maar zo is het nu eenmaal geregeld in ons stelsel. Als je vriendin het niet eens is met de vertaling van de werkgever van het advies van de arbo arts, dan zal ze daar zelf iets aan moeten doen. Dus een SO aanvragen en zelf betalen.
Hij dreigt ermee? Zo moet je het echt niet zien hoor. Een second opninion is er voor beide partijen als ze er niet uitkomen met het advies van de direct betrokken bedrijfsarts, niet alleen voor de werkgever maar ook voor de werknemer. Als je vriendin echt niet in staat is om (meer) te werken ziet de bedrijfsarts dit wel, dus daar hoeft ze zich geen zorgen over te maken. Verder sluit ik me aan bij Jesje en Ikbenanoniem.

Rot trouwens dat het haar is overkomen, die overval..!
De SO moet door de medewerker betaald worden als deze de SO zelf aanvraagt. Een werkgever kan die aanvraag echter ook doen en dan komen de kosten voor de werkgever.

In dit geval heeft de werkgever kennelijk geen vertrouwen in het oordeel en advies van de bedrijfsarts en vraagt hij daarom een SO aan. Als de bedrijfsarts al vindt dat je vriendin nog rustig aan moet doen, dan is de kans vrij groot dat het UVW het daar mee eens zal zijn.

En zoals gezegd, laat het UWV vooral ook contact opnemen met de behandelaars, dat helpt hen alleen maar om tot een beter beeld en dus een beter oordeel te komen.
quote:Jazeker83 schreef op 15 november 2010 @ 16:31:

[...]

De bedrijfsarts twijfelde ook of het haalbaar was, hij zei zie maar hoe t gaat,kunnen we t altijd nog weer veranderen.

Verder werkt ze altijd mee, aan de plannen en ze heeft zelfs voor het bedrijf nog bij een ander bedrijf gewerkt, om misschien haar comeback wat makkelijker te maken. En ze is zelf hulp gaan zoeken(emdr).

Maar ik zou het onzin vinden dat zij die kosten moet betalen, haar werk vind dat zij dat moet, dus moeten hun ook die kosten maar betalen.

Is de overval op het werk gebeurd? heeft het werk iets te maken met de overval? In dat geval zou je kunnen zeggen dat de werkgever je tegemoet zou kunnen komen in de kosten. Anders heb je echt geen recht op tegemoetkoming. Ik doe het soms bij een medewerker maa dat is alleen in geval van hele lange wachtlijsten en in combinatie met een regeling. Natuurlijk wil haar werk dat ze een vorm van therapie volgt, dit is namelijk haar kans om weer beter te worden.

EMDR is heel effectief bij PTTS en het verwerken van trauma's dus ik zou je vriendin zeker aan oedigen dit te doen.
quote:nummerzoveel schreef op 15 november 2010 @ 17:50:

En zoals gezegd, laat het UWV vooral ook contact opnemen met de behandelaars, dat helpt hen alleen maar om tot een beter beeld en dus een beter oordeel te komen.Het probleem is dat het UWV dat niet snel doet, is mij verteld, vanwege de kosten. De behandelaar rekent die kosten door aan het UWV. Tenzij je aan je behandelaar vraagt of hij dit gratis doet en dan gewoon aangetekend versturen, met de mededeling dat je het zelf wel betaald als zij die moeite niet willen nemen. Zeker als het om specifieke zaken gaat waar de arts van het UWV geen kaas heeft gegeten.
quote:roosje4 schreef op 16 november 2010 @ 10:39:

[...]

Het probleem is dat het UWV dat niet snel doet, is mij verteld, vanwege de kosten. De behandelaar rekent die kosten door aan het UWV. Tenzij je aan je behandelaar vraagt of hij dit gratis doet en dan gewoon aangetekend versturen, met de mededeling dat je het zelf wel betaald als zij die moeite niet willen nemen. Zeker als het om specifieke zaken gaat waar de arts van het UWV geen kaas heeft gegeten.Dit kan, maar je kunt er wel zelf voor zorgen dat de informatie onderdeel te laten worden van het medisch dossier door de bedrijfsarts toestemming te geven informatie in te winnen. Het UWV beoordeeld namelijk het het dossier zoals het nu is en doet indien nodig eigen onderzoek met behulp van een arbeidskundige.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven