Wanneer stoppen met zak- en kleedgeld
vrijdag 24 oktober 2025 om 13:31
Oudste van 17 heeft een bijbaan waarmee hij zo'n €450 per maand verdient en hij krijgt maandelijks ook nog een stagevergoeding van €250. We kunnen zak-en kleedgeld wel missen, maar hebben het zelf niet mega ruim. Wat hij per maand te besteden heeft, kan ik bij lange na niet uitgeven aan mezelf. Zouden jullie gewoon zak- en kleedgeld blijven geven in deze situatie?
zaterdag 25 oktober 2025 om 13:24
Dat vind ik nog steeds weinig, gezien hoeveel geld hij tot zijn beschikking heeft en hij verder niks hoeft te betalen.
Ik zou niet persé stoppen met zak- en kleedgeld maar wel willen dat hij meer spaart.
Of jullie stoppen met zak- en kleedgeld geven en sparen dat voor hem.
zaterdag 25 oktober 2025 om 14:51
Waarom wel af en toe toestoppen en niet structureel zakgeld?Merel90 schreef: ↑25-10-2025 11:46Ik zou stoppen op 15 al geloof ik![]()
Vanaf dat moment kun je werken. Je hebt dan ook weinig kosten verder, nog geen zorgverzekering enz. Kleding hoeft toch niet duur te zijn, op Vinted kom je bijv ook al een heel eind voor weinig.
Een mobiel abonnement heb je al voor 10 euro. Ik heb er echt een afkeer van tegen ouders die hun kinderen maar alles blijven geven. Kind moet toch ook leren om met geld om te gaan, dat je ook ervoor zult moeten werken en dat niet alles komt aanwaaien. Ik denk dat een kind daar later meer aan heeft.
Af en toe zou ik dan wat toestoppen dat wel
Van zakgeld leren ze toch ook met geld om te gaan?
Afkeer nog wel. Mijn kinderen kunnen prima met geld omgaan.
15 jaar vind ik echt belachelijk. Heel veel bedrijven nemen geen 15-jarigen aan en sommige kinderen hebben hun handen vol aan school en sporten.
zaterdag 25 oktober 2025 om 14:53
Nee geen telefoonabonnement in ieder geval. Maar of ze het nu aan jou of aan de provider betalen, maakt niet uit toch?Dala schreef: ↑25-10-2025 12:34Kan een minderjarige trouwens al zelf een abonnement afsluiten voor de telefoon? Hier zijn ze pas 11 en (bijna) 13 en ze hebben pas net telefoons (die wij betalen) maar ik wil er ook wel eerder (dan 18) mee beginnen dat ze die kosten zelf betalen. Nu gaat het van mijn rekening af maar ook om te wennen aan afschrijvingen zou ik ze dat vanaf klas 2 of 3 van hun rekening willen laten afgaan. Maar toen ik daar vorig jaar eens naar zocht vond ik dat je dat tot je 18e niet zelf kunt afsluiten. Mij lijkt echter dat het wel moet kunnen toch?
En contributies van verenigingen?
zaterdag 25 oktober 2025 om 15:11
Prepaid danDala schreef: ↑25-10-2025 12:34Kan een minderjarige trouwens al zelf een abonnement afsluiten voor de telefoon? Hier zijn ze pas 11 en (bijna) 13 en ze hebben pas net telefoons (die wij betalen) maar ik wil er ook wel eerder (dan 18) mee beginnen dat ze die kosten zelf betalen. Nu gaat het van mijn rekening af maar ook om te wennen aan afschrijvingen zou ik ze dat vanaf klas 2 of 3 van hun rekening willen laten afgaan. Maar toen ik daar vorig jaar eens naar zocht vond ik dat je dat tot je 18e niet zelf kunt afsluiten. Mij lijkt echter dat het wel moet kunnen toch?
En contributies van verenigingen?
Contributies van verenigingen zou ik wel betalen.
zaterdag 25 oktober 2025 om 15:15
Zak en kleedgeld t/m 14 jaarPelle schreef: ↑25-10-2025 14:51Waarom wel af en toe toestoppen en niet structureel zakgeld?
Van zakgeld leren ze toch ook met geld om te gaan?
Afkeer nog wel. Mijn kinderen kunnen prima met geld omgaan.
15 jaar vind ik echt belachelijk. Heel veel bedrijven nemen geen 15-jarigen aan en sommige kinderen hebben hun handen vol aan school en sporten.
Af en toe wat toestoppen als een extraatje, en niet als een vanzelfsprekendheid. Hier staan ze te springen om kinderen van een jaar of 15-16.
Ik heb zelf ook altijd gewerkt vanaf 15 en ja dan moet je ook keuzes maken soms. Je kunt niet naar school en werken en dan nog 3 tot 4x per week willen werken.
Aan dat besef Daar heb je je hele leven wat aan, ipv wat ik om me heen zie dat kinderen denken dat alles maar kan.
zaterdag 25 oktober 2025 om 15:18
Ik heb zelf heel lang zakgeld/kleedgeld ontvangen. Maar ik ben altijd erg verantwoordelijk geweest met mijn geld. Ik ben het er daarom niet mee eens dat als je alles/veel krijgt je dan niet met geld leert om gaan. Vanaf mijn 15de heb ik bijbaantjes gehad en daar spaarde ik ook altijd een heel groot deel van.Merel90 schreef: ↑25-10-2025 11:46Ik zou stoppen op 15 al geloof ik![]()
Vanaf dat moment kun je werken. Je hebt dan ook weinig kosten verder, nog geen zorgverzekering enz. Kleding hoeft toch niet duur te zijn, op Vinted kom je bijv ook al een heel eind voor weinig.
Een mobiel abonnement heb je al voor 10 euro. Ik heb er echt een afkeer van tegen ouders die hun kinderen maar alles blijven geven. Kind moet toch ook leren om met geld om te gaan, dat je ook ervoor zult moeten werken en dat niet alles komt aanwaaien. Ik denk dat een kind daar later meer aan heeft.
Af en toe zou ik dan wat toestoppen dat wel
zaterdag 25 oktober 2025 om 15:21
Volgens mij klopt die zin niet?Merel90 schreef: ↑25-10-2025 15:15Zak en kleedgeld t/m 14 jaarvanaf je 15e kan je prima werken.
Af en toe wat toestoppen als een extraatje, en niet als een vanzelfsprekendheid. Hier staan ze te springen om kinderen van een jaar of 15-16.
Ik heb zelf ook altijd gewerkt vanaf 15 en ja dan moet je ook keuzes maken soms. Je kunt niet naar school en werken en dan nog 3 tot 4x per week willen werken.
Aan dat besef Daar heb je je hele leven wat aan, ipv wat ik om me heen zie dat kinderen denken dat alles maar kan.
zaterdag 25 oktober 2025 om 15:22
Je zei stoppen op 15. Dat is niet hetzelfde als t/m 15.Merel90 schreef: ↑25-10-2025 15:15Zak en kleedgeld t/m 14 jaarvanaf je 15e kan je prima werken.
En ik denk dat ze meer leren van een structureel bedrag dan af en toe een bijdrage.
Ik vind school en sport belangrijker dan een bijbaan op hun 15e. Oudste heeft overigens wel gewerkt sinds haar 15e. Jongste pas vanaf 17, Maar hij sportte vrij veel. En had zijn handen verder gewoon vol aan school,
Ze snappen prima dat niet alles kan. Dat zakgeld is toch ook niet oneindig?
zaterdag 25 oktober 2025 om 15:27
Ik bedoelde sporten dat dat niet gaat 3 tot 4x per week.
Ik had op die leeftijd een zaterdagbaantje bij de AH. Als je dan 8 uur werkt, je verdient dan 5.86 per uur op die leeftijd. Dan kom je op zo’n 200 euro per maand. In de vakanties kan je meer werken. Lijkt mij meer dan prima om daar je kleding van te kopen, prepaid tegoed en wat andere dingen.
zaterdag 25 oktober 2025 om 15:30
Ik vind school het aller belangrijkst. Als je 1 dag in het weekend werkt heb je nog een andere dag in het weekend voor sport en evt doordeweeks nog een keer.Pelle schreef: ↑25-10-2025 15:22Je zei stoppen op 15. Dat is niet hetzelfde als t/m 15.
En ik denk dat ze meer leren van een structureel bedrag dan af en toe een bijdrage.
Ik vind school en sport belangrijker dan een bijbaan op hun 15e. Oudste heeft overigens wel gewerkt sinds haar 15e. Jongste pas vanaf 17, Maar hij sportte vrij veel. En had zijn handen verder gewoon vol aan school,
Ze snappen prima dat niet alles kan. Dat zakgeld is toch ook niet oneindig?
zaterdag 25 oktober 2025 om 15:31
Maar als je een teamsport doet, kun je niet werken op zaterdag.Merel90 schreef: ↑25-10-2025 15:27Ik bedoelde sporten dat dat niet gaat 3 tot 4x per week.
Ik had op die leeftijd een zaterdagbaantje bij de AH. Als je dan 8 uur werkt, je verdient dan 5.86 per uur op die leeftijd. Dan kom je op zo’n 200 euro per maand. In de vakanties kan je meer werken. Lijkt mij meer dan prima om daar je kleding van te kopen, prepaid tegoed en wat andere dingen.
zaterdag 25 oktober 2025 om 15:38
Teamsport. 3 avonden trainen en zaterdag wedstrijd.
En ook nog huiswerk. Ik vind een bijbaan op 15 niet noodzakelijk.
Dochter kreeg een keer geen vrij tijdens een toetsweek in vwo 4 (ze had nog nooit eerder vrij gevraagd) Als het ten koste van haar cijfers was gegaan, had ze moeten stoppen van mij en had ze de 100 euro per maand van mij gekregen. Zover is het niet gekomen.
zaterdag 25 oktober 2025 om 15:40
zaterdag 25 oktober 2025 om 16:06
Ik heb na mijn 15e geen zakgeld meer gekregen en kleding, meer dan minimaal, moest ik ook zelf bekostigen. Net als mijn studie. Wat ik daarvan geleerd heb, is dat ik het voor mijn kinderen anders wilde. De ruimte om te genieten van de middelbare schooltijd, zonder teveel druk.
Uiteindelijk ben ik niet onverdeeld tevreden met mijn aanpak. Een gulden middenweg was ook mooi geweest
Maar goed, de kinderen gaan verantwoordelijk met hun geld om, dus dat doel is ook bereikt met een wat gullere aanpak dan mijn ouders hebben gehanteerd.
Uiteindelijk ben ik niet onverdeeld tevreden met mijn aanpak. Een gulden middenweg was ook mooi geweest
zaterdag 25 oktober 2025 om 16:38
Voor mij hetzelfde. Verantwoordelijk met geld omgaan zit in mijn aard. Ik was als jong kind al heel zuinig met mijn zakgeld. Zo zuinig (ik gaf letterlijk níets uit) dat mijn ouders vaak zeiden dat zij de helft wel betaalden als ik iets wou kopen. (Toen ik 8-12 was, later trok het wel bij maar ik bleef zuinig)Bonte_specht schreef: ↑25-10-2025 15:18Ik heb zelf heel lang zakgeld/kleedgeld ontvangen. Maar ik ben altijd erg verantwoordelijk geweest met mijn geld. Ik ben het er daarom niet mee eens dat als je alles/veel krijgt je dan niet met geld leert om gaan. Vanaf mijn 15de heb ik bijbaantjes gehad en daar spaarde ik ook altijd een heel groot deel van.
Achteraf denk ik: iets minder zuinig in mijn jonge jaren had ook wel gemogen. Ik ben nu wel wat makkelijker geworden.
zaterdag 25 oktober 2025 om 17:45
Ik zou het nu laten zoals het is .Hoe vaak heb je het nou in leven zo luxe, zelden toch? En dan met 18 jaar de zaken eens goed bespreken ook qua verzekeringen enzo. Op die leeftijd verandert er best wel veel, dan kan je dit gelijk meepakken.
Wij hebben bij kind van 18 het kleedgeld gestopt. In plaats daarvan mag ze de stufi zelf houden en betalen wij de studie.
Zakgeld krijgt ze nog wel en telefoon betalen wij ook. Ze krijgt net niet genoeg zorgtoeslag om de kosten te dekken. Dat betaalt ze dan ook van de stufi.
En ook al betalen wij best wel wat, ze is heel verantwoordelijk met haar geld. Ze heeft een goedbetaalde bijbaan, maar school is het belangrijkste. Ik wil niet dat ze zich zorgen moet maken of ze uitkomt en daardoor meer gaat werken dat goed is voor de studie.
Wij hebben bij kind van 18 het kleedgeld gestopt. In plaats daarvan mag ze de stufi zelf houden en betalen wij de studie.
Zakgeld krijgt ze nog wel en telefoon betalen wij ook. Ze krijgt net niet genoeg zorgtoeslag om de kosten te dekken. Dat betaalt ze dan ook van de stufi.
En ook al betalen wij best wel wat, ze is heel verantwoordelijk met haar geld. Ze heeft een goedbetaalde bijbaan, maar school is het belangrijkste. Ik wil niet dat ze zich zorgen moet maken of ze uitkomt en daardoor meer gaat werken dat goed is voor de studie.
zaterdag 25 oktober 2025 om 19:06
Dat mag. Ik vind een bijbaan wel noodzakelijk. Dat je leert dat je iets moet doen voor geld.
Een sport wat 3.5 dag in beslag neemt zou ik weer niet noodzakelijk vinden.
zaterdag 25 oktober 2025 om 19:17
Mijn dochter is ruim 17 en werkt, naast haar school en sport, ongeveer 16 tot 18 uur per week. Helaas gaat ze niet zuinig om met haar geld.
Wat ze tot nu toe nog van mij krijgt:
Zakgeld
Kleedgeld
Telefoonabonnement
Verzekering scooter
Twee soorten sport + toebehoren
Ik waarschuw al wel steeds dat ze beter nu al eraan kan wennen dat ze vanaf 18 jaar een aantal dingen gaan veranderen: geen zakgeld en kleedgeld meer, verzekering scooter en telefoonabonnement.
Sport, studie en restant zorgverzekering betaal ik. Toebehoren sport kijken we nog even.
Wat ze tot nu toe nog van mij krijgt:
Zakgeld
Kleedgeld
Telefoonabonnement
Verzekering scooter
Twee soorten sport + toebehoren
Ik waarschuw al wel steeds dat ze beter nu al eraan kan wennen dat ze vanaf 18 jaar een aantal dingen gaan veranderen: geen zakgeld en kleedgeld meer, verzekering scooter en telefoonabonnement.
Sport, studie en restant zorgverzekering betaal ik. Toebehoren sport kijken we nog even.
zaterdag 25 oktober 2025 om 19:29
Ik vind school het belangrijkste, daarna een sport naar keuze, daarna een bijbaan. Dat je iets moet doen voor geld leren kinderen ook nog wel op latere leeftijd denk ik.
Ik vind leren dat iedereen iets zou kunnen bijdragen aan de maatschappij belangrijker dan leren dat je moet werken voor je geld. Dat kan dus ook vrijwilligerswerk zijn.
Hier de eerste jaren juist altijd zakgeld gegeven naast de bijbaan. Om die van te stimuleren.
Mijn vriendin kreeg vroeger 10 gulden zakgeld per week. Haar zus met krantenwijk verdiende 12 gulden per week en kreeg van hun ouders geen zakgeld meer. Mijn vriendin zei (terecht) dat ze voor 2 gulden meer door welk weer dan ook, geen kranten ging bezorgen.
Mijn kind verdiende 8 euro met eerste krantenwijk en kreeg van ons nog 8 euro zakgeld. Vonden wij beter plan.
verbena wijzigde dit bericht op 25-10-2025 20:00
0.24% gewijzigd
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
zaterdag 25 oktober 2025 om 19:56
Nee zeker niet, maar ik zou het dan zo willen instellen dat er (automatisch) een afschrijving naar mij gaat bijv. Bij voorkeur op een ander moment dan dat het zakgeld binnenkomt. Ik kan het uiteraard ook verrekenen maar het lijkt me juist handig als ze leren: op de 1e van de maand zakgeld binnen, op dag 5 vindt er een afschrijving plaats.
Die mag ook naar mij natuurlijk als ik het abonnement betaal. Als ze maar een beetje bekend raken met het fenomeen "afschrijving".
zondag 26 oktober 2025 om 15:27
Niet iedere 15 jarige is hetzelfde. Doe niet zo onnozel.Merel90 schreef: ↑25-10-2025 15:15Zak en kleedgeld t/m 14 jaarvanaf je 15e kan je prima werken.
Hier geen verplichte bijbaan vanaf 15 jaar. Werken kunnen ze nog tot aan hun dood.
zondag 26 oktober 2025 om 16:03
Van zak en kleedgeld voor een 17 jarige met €700 aan eigen inkomsten tot weigeren je 15 jarige kind iets anders dan het noodzakelijke te geven. Wonderlijk hoeveel het uiteen kan liggen. Als je kinderen nog geen bijbaan (kunnen) hebben dan is het imo echt raar om ze niets te geven. Niet ieder kind van 15 kan werken of iets vinden. En het is echt iets anders en iemand van 17.
zondag 26 oktober 2025 om 16:04
Mijn dochter is 15; fietst dagelijks 10 km van-naar school en dat kost ook tijd. Ze is meestal pas rond 4 uur thuis. Ze speelt een muziek instrument en daar is 3 momenten mee bezig en die zijn niet op één dag. School verplicht haar tot burgerschapsuren/vrijwilligerswerk en dat doet ze als Taalmaatje voor een paar Statushouders (brugklasleeftijd). Ze is een zorgleerling en ze heeft het ook nodig om even af te schakelen na school/huiswerk/drukte dus in de avond een bijbaan; liever niet. Dan kom je in het weekend; zaterdag/zondag zou wel kunnen maar dan werkt ze vaak haar huiswerk bij wat voor langere termijnplanning is; boek lezen voor een taal, projectje voor maatschappijleer, voorbereiden op een toets etc. Ze neemt haar schoolwerk (soms te) serieus.
Ze begint nu langzaam interesse te krijgen in kleding en mode. Had ik vorig jaar met kleedgeld begonnen dan liep ze in lompen omdat ze het niet interessant genoeg vond om haar geld daar aan uit te geven. Dat wil je ook niet. Maar het begint te veranderen. Nu ze in de 4e zit en wat ballast kwijt is qua oninteressante vakken en sowieso minder uren heeft; zou ze langzaam ruimte gaan krijgen voor een bijbaantje. Ze hoort ook wat meer van anderen dat die er nu een beetje mee beginnen. Maar ik wil er geen druk op zetten. Ze zit nu goed in haar vel en dat is (mij) ook wat waard.
Ze begint nu langzaam interesse te krijgen in kleding en mode. Had ik vorig jaar met kleedgeld begonnen dan liep ze in lompen omdat ze het niet interessant genoeg vond om haar geld daar aan uit te geven. Dat wil je ook niet. Maar het begint te veranderen. Nu ze in de 4e zit en wat ballast kwijt is qua oninteressante vakken en sowieso minder uren heeft; zou ze langzaam ruimte gaan krijgen voor een bijbaantje. Ze hoort ook wat meer van anderen dat die er nu een beetje mee beginnen. Maar ik wil er geen druk op zetten. Ze zit nu goed in haar vel en dat is (mij) ook wat waard.
zondag 26 oktober 2025 om 16:25
Fijn, toch ? Hij zal misschien rijlessen willen nemen, een auto willen aanschaffen , ooit een huis in moeten richten, zijn vakanties moeten bekostigen…. Ik zou juist inzetten op meer sparen. 70 euro vind ik niet erg veel.
Wij hebben zak- en kleedgeld altijd betaald tot ze klaar waren met hun opleidingen, ongeacht hun bijverdiensten.
Toen ze er niet naast konden werken ivm reistijd etc. hebben we eea verhoogd.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in