Wat doe jij met je vakantiegeld?
zaterdag 24 mei 2025 om 23:30
Boven de 139.406 krijg je geen heffingskortingen. Tussen de 76.818 en 139.404 krijg je algemene heffingskorting, maar voor elke euro die je meer verdient, krijg je 6,51% minder algemene heffingskorting.Danae schreef: ↑24-05-2025 22:27Eens dat je bij zo'n salaris wel wat kunt missen (heb ik zelf niet trouwens) maar ik vind in hetzelfde rijtje de volgende wel opvallend:
Bij een inkomen van €76.818 tot en met €139.404 is het bijzonder tarief: 49,50% + 6,51% = 56,01%
Bij een inkomen van €139.406 of hoger is het bijzonder tarief: 49,50%
Dus bij een inkomen van meer dan 10.000 per maand betaal je procentueel weer minder belasting over bijzonder inkomen? Hoe hebben de grootverdieners dat voor elkaar gekregen? Voor de duidelijkheid: ik vind dus dat dat tarief ook omhoog mag, niet het andere omlaag.
Dus je betaalt dan over elke extra euro 49,5% IB en krijgt 6,51% minder korting. Dus houd je maar 44% van die euro netto over. Boven de 139.406 kreeg je al geen korting, dus dan heb je alleen nog te maken met die 49,5%. Per saldo is de belastingdruk bij de grootverdieners nog steeds het hoogst.
pelle wijzigde dit bericht op 24-05-2025 23:31
0.17% gewijzigd
zaterdag 24 mei 2025 om 23:31
Ja, ik ben de eerste om te beseffen dat mensen hun lasten aanpassen aan hun inkomen.
Maar dan nog vind ik dat geklaag echt verwend gedrag.
Netto 2x mijn netto maandinkomen krijgen als vakantiegeld en dan toch klagen.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zaterdag 24 mei 2025 om 23:32
zaterdag 24 mei 2025 om 23:41
Ik laat mijn IKB ook maandelijks uit betalen maar bij mij gaat dat gewoon de bijzondere tabel overheen. In mijn geval 50,33% belasting. Ik vind dat ook prima. Ik betaal liever wat meer belasting want dan verdien ik meer.
Er zijn veel mensen die het met minder moeten doen. Ook die fulltime werken. Het is echt niet maar zomaar een keuze hoeveel je gaat verdienen.
zaterdag 24 mei 2025 om 23:41
Ja, eens hoor.
Maar het klopt niet dat de grootverdieners “maar” 49,5% IB betalen en de groep eronder 56%.
Dat was mijn punt. Maar het bijzonder tarief houdt rekening met de afbouw van de heffingskortingen zodat je niet hoeft bij te betalen bij de aangifte. Het is niet zo dat er werkelijk 56% IB wordt betaald.
zondag 25 mei 2025 om 07:42
Bedankt voor de uitleg. Van mij mag het procentueel ook wel omhoog boven de 139000 maar ik ben een verkapte communist dus ik ga gewoon een beetje steigeren bij zulke lijstjes.Pelle schreef: ↑24-05-2025 23:30Boven de 139.406 krijg je geen heffingskortingen. Tussen de 76.818 en 139.404 krijg je algemene heffingskorting, maar voor elke euro die je meer verdient, krijg je 6,51% minder algemene heffingskorting.
Dus je betaalt dan over elke extra euro 49,5% IB en krijgt 6,51% minder korting. Dus houd je maar 44% van die euro netto over. Boven de 139.406 kreeg je al geen korting, dus dan heb je alleen nog te maken met die 49,5%. Per saldo is de belastingdruk bij de grootverdieners nog steeds het hoogst.
zondag 25 mei 2025 om 08:16
Souveniers, tripjes, lunch waar we op dat moment zijn want we zitten geen hele dagen op het resort, drankjes op terrasjes waar we op dat moment zijn enz.Speculaastaart schreef: ↑24-05-2025 18:15Kun je dat uitleggen?
All-inclusive is toch dat alles inclusief is? Waar heb je dan zakgeld voor nodig?
zondag 25 mei 2025 om 12:32
Jij krijgt waarschijnlijk ook geen arbeidskorting dus je betaalt procentueel ook meer.
zondag 25 mei 2025 om 12:45
Ja lekker, het schip met geld is binnen! Ik vond het eigenlijk erg meevallen wat er van over is na de belasting en ik heb mijn gezin getrakteerd op een lekker etentje. Vakantie hebben we voor gespaard en al betaald.
Dus...stukje aan de kant voor eventuele extra kosten bij de apk in augustus, wil eigenlijk een weekendje weg met m'n grote kind naar Engeland. Oh en ik ga eindelijk wat kapotte sierraden laten repareren.
Dus...stukje aan de kant voor eventuele extra kosten bij de apk in augustus, wil eigenlijk een weekendje weg met m'n grote kind naar Engeland. Oh en ik ga eindelijk wat kapotte sierraden laten repareren.
zondag 25 mei 2025 om 16:48
Ik zet het gewoon op de spaarrekening op de grote/kleine hoop. Heb er nog nooit een specifiek doel voor gehad. We gaan heus wel op vakantie maar die is in januari al betaald. Dus om dan nu te zeggen dat ik mijn vakantiegeld aan de vakantie heb betaald? Dat snap ik nooit zo. Dan kan je net zo goed zeggen dat het vakantiegeld op gaat aan boodschappen of andere vaste lasten. Ook zonder vakantiegeld was die vakantie wel geboekt. Dus het is gewoon een leuk extraatje op de spaarrekening en waar het aan besteed wordt, geen idee.
zondag 25 mei 2025 om 16:52
Simpel toch? Een uitstapje/boottochtje bijv maken, een terrasje buiten het resort, kleding shoppen, ijsje buiten het resort. Je zit niet de hele tijd in het resort toch (ik niet tenminste).Speculaastaart schreef: ↑24-05-2025 18:15Kun je dat uitleggen?
All-inclusive is toch dat alles inclusief is? Waar heb je dan zakgeld voor nodig?
maandag 26 mei 2025 om 09:50
Ik werk bij de overheid en krijg IKB. Daarvan 'betaal' ik bijvoorbeeld mijn vakbondscontributie en ik koop jaarlijks maximaal bij qua vrije dagen. De rest laat ik zoveel mogelijk uitbetalen in november.
Dus geen vakantiegeld.
Dus geen vakantiegeld.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 27 mei 2025 om 08:00
Mijn vakantiegeld, en belastingteruggave gaan naar de stratenmaker. Ik laat de tuin opnieuw bestraten en laat bloembakken, border maken. Vorig jaar nieuwe schutting geplaatst, nu dan de rest. Ik zit in een sociale huurwoning, koopwoningwens opgegeven, en besloten er hier wat van te maken. Eigenlijk na aanleiding van reacties hier toen ik vorig jaar daar een topic over geopend had. Vind het nog steeds een dubbel gevoel om zoveel geld aan een huurwoning uit te geven, maar ik kom hier toch niet weg de komende jaren, en ben heel blij met de schutting en hoe het er straks uitziet maakt het hier wonen heel anders in beleving! Wel net als vorig jaar proberen binnen het vakantie/belastinggeld budget te blijven, en geen spaargeld bij hoeven leggen. Vorig jaar net niet helemaal gelukt. Komende jaar dan maar weer flink sparen, verder niet echt grote wensen voorlopig, gelukkig

dinsdag 27 mei 2025 om 09:51
dinsdag 27 mei 2025 om 10:17
Mijn verre vakantie kan 'casco' precies uit het vakantiegeld. Dan bedoel ik de vluchten, de hotels en sommige duiken zijn dan meegerekend. Nog niet eten / drinken / andere duikpakketten en wat taxi's hier en daar.
Gelukkig al een stuk aanbetaald dus ik kon ook lekker shoppen voor wat zomerkleding en nieuwe badpakken. En hopelijk houd ik dan ook wat over voor de vakantie van volgend jaar.
Gelukkig al een stuk aanbetaald dus ik kon ook lekker shoppen voor wat zomerkleding en nieuwe badpakken. En hopelijk houd ik dan ook wat over voor de vakantie van volgend jaar.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in