Geld & Recht alle pijlers

Wat doe jij met je vakantiegeld?

24-05-2025 16:04 122 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
het vakantiegeld komt voor de meeste mensen deze maand binnen! Gebruik jij het daadwerkelijk voor vakantie, of doe je er andere dingen van?

Waar besteed jij je vakantiegeld aan?

Totaal aantal stemmen: 196

vakantie (31%)
achterstallige betalingen/rekeningen (6%)
ik zet het op de spaarrekening (46%)
anders (17%)
stoic schreef:
24-05-2025 18:00
Allereerst draag ik meer dan 50% aan de Belastingdienst af :"-(
Dan verdien je er ook naar hè ;)
...
Ik ga lekker op vakantie van een deel en de rest op de spaarrekening.
...
Rechtstreeks op de spaarrekening gezet, we hebben het geld nu niet nodig.
In september gaan we een luxe reis maken waar de helft al van betaald is en de andere helft moet over 2 maanden betaald zijn. Dat boeken we dan wel weer van de spaarrekening terug.
Op de spaarrekening gezet en man krijgt geen vakantiegeld want ondernemer.
Ik laat alles (IKB) in december uitbetalen. Gaat niet specifiek op aan vakantie.
stoic schreef:
24-05-2025 20:04
Veel mensen betalen 56% belasting over elke vorm van 'bijzonder' inkomen (vakantiegeld, 13e maand etc). Als zo'n tarief pas vanaf 5x modaal oid zou gelden... maar het geldt dus voor heel veel mensen
Tja, ik zou willen dat ik 56% moest betalen.
Ik vind het gemiep.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Hoogste belastintarief is 49,5%. Best bijzonder dat je dan 56% moet afdragen van vakantiegeld.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
24-05-2025 21:19
Hoogste belastintarief is 49,5%. Best bijzonder dat je dan 56% moet afdragen van vakantiegeld.
Komt omdat je heffingskorting dan verder afneemt. Marginaal betaal je dus meer dan 49,5%.
TinyTiny schreef:
24-05-2025 21:20
Komt omdat je heffingskorting dan verder afneemt. Marginaal betaal je dus meer dan 49,5%.
Maar dan heb je dus best een leuk inkomen.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
24-05-2025 21:23
Oh dat wel. Was alleen ter uitleg waarom het soms hoger is. Via deze tabel kun je het per inkomen bekijken.

https://salure.nl/nieuws/bijzonder-tari ... 05%2C79%25
TinyTiny schreef:
24-05-2025 21:26
Oh dat wel. Was alleen ter uitleg waarom het soms hoger is. Via deze tabel kun je het per inkomen bekijken.

https://salure.nl/nieuws/bijzonder-tari ... 05%2C79%25
Bij een inkomen van €76.818 tot en met €139.404 is het bijzonder tarief: 49,50% + 6,51% = 56,01%

Ja, dan vind ik dus dat je miept.

Hannah Arendt
Ik heb het maar op mijn spaarrekening gezet.
Als ik er een goede gezondheid voor mijn vrouw en mijn vader voor zou kunnen kopen zou ik dat doen.

Verder heb ik geen wensen.
What have we done....
stoic schreef:
24-05-2025 20:04
Veel mensen betalen 56% belasting over elke vorm van 'bijzonder' inkomen (vakantiegeld, 13e maand etc). Als zo'n tarief pas vanaf 5x modaal oid zou gelden... maar het geldt dus voor heel veel mensen
Dan zijn er blijkbaar heel veel mensen die zich helemaal scheel verdienen. En dat vind ik heel fijn voor die mensen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
nbk schreef:
24-05-2025 21:31
Ik heb het maar op mijn spaarrekening gezet.
Als ik er een goede gezondheid voor mijn vrouw en mijn vader voor zou kunnen kopen zou ik dat doen.

Verder heb ik geen wensen.

:redrose:
huismuis
Lady*Voldemort schreef:
24-05-2025 21:34
Dan zijn er blijkbaar heel veel mensen die zich helemaal scheel verdienen. En dat vind ik heel fijn voor die mensen.
Dat valt wel mee, de mensen die net boven het omslagpunt verdienen, hebben de hoogste belastingdruk. Netto zul je hen niet als grootverdieners zien.
KamilleT schreef:
24-05-2025 21:51
Dat valt wel mee, de mensen die net boven het omslagpunt verdienen, hebben de hoogste belastingdruk. Netto zul je hen niet als grootverdieners zien.
Mensen die klagen over belastingen hebben wat mij betreft dringend een realitycheck nodig.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
24-05-2025 22:03
Mensen die klagen over belastingen hebben wat mij betreft dringend een realitycheck nodig.
Het is wat het is, maar we moeten maar weer terug naar on topic.
Solomio schreef:

Uh?
Het is nou niet zo dat het fijn is om belasting te betalen.

Ja, ik vind het fijn dat ik nu genoeg verdien in bij te dragen. Echt wel. Maar precies voor mij is per januari alles veranderd. Ik behoorde tot de mensen die er op achteruit gingen. En dat kan uit hier thuis, want man ging erop vooruit en het is sowieso niet krap. Helaas zitten er in mijn groep, die er dus op achteruit gingen, ook mensen voor wie het wel heel vervelend was.

Nieuwe maatregelen kennen helaas altijd verliezers.
Solomio schreef:
Is dat zo? Het gaat natuurlijk niet alleen over belastingen, maar het heeft overal invloed op.

In dit land kun je beter parttime gaan werken en dan direct even berekenen op welke toeslagen je ‘recht hebt’.

Maar goed, is totaal off topic.

Vakantie in juni is gedeeltelijk betaald, dus daar gaat vakantiegeld deels heen. Rest op spaarrekening waar het weer vanaf gaat als we in het najaar op vakantie gaan.
girasole3 schreef:
24-05-2025 22:18
Is dat zo? Het gaat natuurlijk niet alleen over belastingen, maar het heeft overal invloed op.

In dit land kun je beter parttime gaan werken en dan direct even berekenen op welke toeslagen je ‘recht hebt’.

Oh god gaan we die kant weer op? Ga dan lekker naar een land waar het beter geregeld is. Voorlopig blijf ik hier nog wel even hangen, met mijn parttime baantje bij de wasserij en zonder recht op toeslagen. Gatverdamme wat een gezanik.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Solomio schreef:
24-05-2025 21:29
Bij een inkomen van €76.818 tot en met €139.404 is het bijzonder tarief: 49,50% + 6,51% = 56,01%

Ja, dan vind ik dus dat je miept.
Eens dat je bij zo'n salaris wel wat kunt missen (heb ik zelf niet trouwens) maar ik vind in hetzelfde rijtje de volgende wel opvallend:
Bij een inkomen van €139.406 of hoger is het bijzonder tarief: 49,50%

Dus bij een inkomen van meer dan 10.000 per maand betaal je procentueel weer minder belasting over bijzonder inkomen? Hoe hebben de grootverdieners dat voor elkaar gekregen? Voor de duidelijkheid: ik vind dus dat dat tarief ook omhoog mag, niet het andere omlaag.
Solomio schreef:
24-05-2025 21:23
En waarschijnlijk dito lasten.
Danae schreef:
24-05-2025 22:27
Eens dat je bij zo'n salaris wel wat kunt missen (heb ik zelf niet trouwens) maar ik vind in hetzelfde rijtje de volgende wel opvallend:

Dus bij een inkomen van meer dan 10.000 per maand betaal je procentueel weer minder belasting over bijzonder inkomen? Hoe hebben de grootverdieners dat voor elkaar gekregen? Voor de duidelijkheid: ik vind dus dat dat tarief ook omhoog mag, niet het andere omlaag.
Dat komt door de afbouw van de arbeidskorting, waarmee te weinig rekening wordt gehouden in de normale tabel of zo. De algemene heffingskorting ben je dan overigens al kwijt. Boven de 139.000 heb je helemaal geen heffingskortingen meer, dus daarom hoeft er niet extra belast te worden.
Dit heeft bijv tot gevolg dat mijn vakantiegeld ca 300 euro lager is dan mijn maandsalaris bruto, terwijl het netto zo’n 1000 euro scheelt (misschien wel meer, maar omdat ik mijn IKB maandelijks laat uitbetalen, gaat daar de normale tabel overheen, dus ik weet niet de exacte bedragen. Misschien iemand anders, ik ben wel benieuwd).
girasole3 schreef:
24-05-2025 22:18

Maar goed, is totaal off topic.

Vakantie in juni is gedeeltelijk betaald, dus daar gaat vakantiegeld deels heen. Rest op spaarrekening waar het weer vanaf gaat als we in het najaar op vakantie gaan.
Wat een nijd toch altijd weer. Bah.

Hannah Arendt
Danae schreef:
24-05-2025 22:27

Rechts stemmen hè, dan krijg je dat.

Maar: de heffingskorting neemt af bij hogere inkomens.

Hannah Arendt

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven