Geld & Recht alle pijlers

Wat kan en mag er allemaal van een bouw depot?

19-12-2010 19:20 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt al genoeg: wat kan en mag er allemaal betaald worden van een bouw depot?

De een zegt: de tuin, de inboedel, verf, etc

De ander zegt: alleen alles wat vast zit in de grond.

De ander zegt: alle bonnen bewaren.

De een zegt: valt wel mee.

Weer een ander heeft het over: voorschieten en achteraf na betalen.

Wat is wijsheid?
Zeker niet de inboedel. Wat er kan met je bouwdepot moet volgens mij waardevermeerderend zijn voor het object waarop je de hypotheek hebt verleend (je huis dus).

Alle bonnen bewaren (is toch niet zo lastig) want je moet kunnen aantonen dat je het geld echt in je huis hebt gestoken, en dus niet in een bankstel of de vakantie.
Bij mijn bouwdepot heb ik alles voorgeschoten en achteraf van de bank teruggevraagd. Misschien dat dat anders kan voor grotere rekeningen? (bv de aannemer, de keuken, etc)
Ja nee dat lijkt me logisch. Mijn zus heeft nml ( bijna) officieel haar eerste huis gekocht. Zonder mannetje. Gewoon in haar uppie dus. En we zijn samen een beetje hardop aan het denken qua mogelijkheden.
Dat snap ik niet. Je vraagt hoe het zit, ik geef antwoord, en dan zeg je "dat lijkt me logisch".

Wil je het nu weten of niet?
Ja nee :-) ik wilde weten wat er nu allemaal officieel wel en niet kan. Die bonnen leek mij zelf ook wel redelijk logisch.

Maar zelf voorschieten, daar was ik nog niet helemaal over uit. Het is voor ons al zo ontzettend lang geleden dat wij een huis hebben gekocht. Al breek je me beide benen, ik heb echt geen idee....

En wat wel en niet kan...tja, je hoort er zoveel verschillende verhalen over. De een heeft er zijn hele huis van geverfd en behangen en een nieuw badmeubel gekocht en bad ( wel een los bad op pootjes, dus in principe niet echt waardevermeerderend voor het huis, toch?) en weer een ander heeft er een dakkapel, extra raam en nieuwe tuin van betaald
Als je het officieel wilt weten, moet je informeren bij een bank of de Vereniging Eigen Huis. Niet op een algemeen forum. Je hebt geen idee of de antwoorden die je hier krijgt ergens op slaan of niet.
Dat lijkt mij allemaal passen in een depot. Wat maakt het uit dat het een bad op pootjes is, hij zal toch aangesloten moeten worden. En dat een dakkapel ook uit een depot mag, vind ik ook niet raar.

Maar je gaat niet naar Ikea met je depot om die ene leuke bank te kopen.
En verf en behang en gordijnen dan? Dat zit toch vast aan of in het huis?
Van een bouwdepot mag je over het algemeen zaken betalen die de waarde van je huis ten goede komen, maar elke bank heeft zijn eigen regels. In onze oude woning hebben we van het depot, dat we gestort kregen, keuken, stucwerk en de vloer gedaan. Wel alle bonnen bewaard, aangezien dit voor de belastingdienst weer relevant is.
Verf, behang en gordijnen gaan doorgaans niet van een depot.
Je mag er niet van met vakantie, geen auto of boot kopen. Het mag allleen worden besteed aan verbeteringen van je woning, dakkapel, nieuwe keuken, badkamer bijvoorbeeld.
verba volant, scripta manent.
Hier staat het geld van het depot gewoon op een aparte rekening, en daar hebben we een ouderwetsch boekje met overschrijvingsformulieren bij. Alle facturen die ik niet direct hoef te voldoen, kan ik daarmee betalen (of gewoon met internetbankieren). Kleinere aankopen (bv uit een bouwmarkt) moeten we zelf voorschieten en later overschrijven.
verf mag ook gewoon uit een bouwdepot betaald worden.
Verf wel inderdaad, gordijnen niet.
Idd, alleen wat echt bij het huis hoort en daar deel vanuit gaat maken, en wat dus niet meeverhuisd kan worden, mag je van het depot betalen. Dus bijv wel de inbouwkeuken, maar niet een losse Smeg koelkast. Wel een gestucte muur, maar niet de gordijnen. Wel een wastafelmeubel, maar niet een losstaand extra kastje voor in de badkamer. Enz.
Wat mag er allemaal uit het bouwdepot betaald worden? Ik vond het volgende lijstje:

alle kosten die u maakt voor iedereen die u inhuurt voor de verbouwing of het onderhoud van uw eigen woning, zoals

* architect (honorarium)

* aannemer

* gemeente (leges bouwvergunning)

* schilder voor zowel binnen als buitenwerk

* stukadoor

* installateur

* elektricien

* loodgieter

* timmerman

* behanger

* en alle overige personen die u moet betalen voor de verbouwing of het onderhoud van uw eigen woning. Deze personen dienen het werk beroepsmatig uit te voeren.

inrichtingskosten

* niet-opneembare vloerbedekking, bijvoorbeeld parket

* behang en verf

kosten voor de tuin

* aanleg tuin

* aankoop planten

* aankoop schutting

* aankoop en inrichting van de vijver

* aankoop tuinverlichting

* aankoop tuintegels

speciaal onderhoud

* onderhoud van de buitengevel of schoorsteen (stralen, betonrot aanpakken, opnieuw voegen)

* onderhoud of vervanging van het dak

* onderhoud van de fundering van het huis

rente

* meegefinancierde hypotheekrente, tijdens de bouw

materiaalkosten

alle bouwmaterialen en ook de eventuele huurkosten voor gereedschap. Die bouwmaterialen dienen bijvoorbeeld voor de aanleg, vervanging of verbetering van:

* elektrische bedrading, riolering of gasleidingen

* raamkozijnen en deurposten

* centrale verwarming

* verwarmingsketel, boiler, geiser of de onderdelen bij onderhoud

* zonweringen (buiten)

* keuken

* badkamer, toilet en ander sanitair

* vloeren

* dakkapel

* garage of schuur

* uitbouw of serre

* dakterras
Super bedankt hier kan ik wat mee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven