Wat kan en mag er allemaal van een bouw depot?
zondag 19 december 2010 om 19:20
De titel zegt al genoeg: wat kan en mag er allemaal betaald worden van een bouw depot?
De een zegt: de tuin, de inboedel, verf, etc
De ander zegt: alleen alles wat vast zit in de grond.
De ander zegt: alle bonnen bewaren.
De een zegt: valt wel mee.
Weer een ander heeft het over: voorschieten en achteraf na betalen.
Wat is wijsheid?
De een zegt: de tuin, de inboedel, verf, etc
De ander zegt: alleen alles wat vast zit in de grond.
De ander zegt: alle bonnen bewaren.
De een zegt: valt wel mee.
Weer een ander heeft het over: voorschieten en achteraf na betalen.
Wat is wijsheid?
zondag 19 december 2010 om 19:23
Zeker niet de inboedel. Wat er kan met je bouwdepot moet volgens mij waardevermeerderend zijn voor het object waarop je de hypotheek hebt verleend (je huis dus).
Alle bonnen bewaren (is toch niet zo lastig) want je moet kunnen aantonen dat je het geld echt in je huis hebt gestoken, en dus niet in een bankstel of de vakantie.
Alle bonnen bewaren (is toch niet zo lastig) want je moet kunnen aantonen dat je het geld echt in je huis hebt gestoken, en dus niet in een bankstel of de vakantie.
zondag 19 december 2010 om 19:32
Ja nee
ik wilde weten wat er nu allemaal officieel wel en niet kan. Die bonnen leek mij zelf ook wel redelijk logisch.
Maar zelf voorschieten, daar was ik nog niet helemaal over uit. Het is voor ons al zo ontzettend lang geleden dat wij een huis hebben gekocht. Al breek je me beide benen, ik heb echt geen idee....
En wat wel en niet kan...tja, je hoort er zoveel verschillende verhalen over. De een heeft er zijn hele huis van geverfd en behangen en een nieuw badmeubel gekocht en bad ( wel een los bad op pootjes, dus in principe niet echt waardevermeerderend voor het huis, toch?) en weer een ander heeft er een dakkapel, extra raam en nieuwe tuin van betaald

Maar zelf voorschieten, daar was ik nog niet helemaal over uit. Het is voor ons al zo ontzettend lang geleden dat wij een huis hebben gekocht. Al breek je me beide benen, ik heb echt geen idee....
En wat wel en niet kan...tja, je hoort er zoveel verschillende verhalen over. De een heeft er zijn hele huis van geverfd en behangen en een nieuw badmeubel gekocht en bad ( wel een los bad op pootjes, dus in principe niet echt waardevermeerderend voor het huis, toch?) en weer een ander heeft er een dakkapel, extra raam en nieuwe tuin van betaald

zondag 19 december 2010 om 19:36
zondag 19 december 2010 om 19:44
Van een bouwdepot mag je over het algemeen zaken betalen die de waarde van je huis ten goede komen, maar elke bank heeft zijn eigen regels. In onze oude woning hebben we van het depot, dat we gestort kregen, keuken, stucwerk en de vloer gedaan. Wel alle bonnen bewaard, aangezien dit voor de belastingdienst weer relevant is.
zondag 19 december 2010 om 19:51
Hier staat het geld van het depot gewoon op een aparte rekening, en daar hebben we een ouderwetsch boekje met overschrijvingsformulieren bij. Alle facturen die ik niet direct hoef te voldoen, kan ik daarmee betalen (of gewoon met internetbankieren). Kleinere aankopen (bv uit een bouwmarkt) moeten we zelf voorschieten en later overschrijven.

zondag 19 december 2010 om 21:45
Idd, alleen wat echt bij het huis hoort en daar deel vanuit gaat maken, en wat dus niet meeverhuisd kan worden, mag je van het depot betalen. Dus bijv wel de inbouwkeuken, maar niet een losse Smeg koelkast. Wel een gestucte muur, maar niet de gordijnen. Wel een wastafelmeubel, maar niet een losstaand extra kastje voor in de badkamer. Enz.
zondag 19 december 2010 om 22:31
Wat mag er allemaal uit het bouwdepot betaald worden? Ik vond het volgende lijstje:
alle kosten die u maakt voor iedereen die u inhuurt voor de verbouwing of het onderhoud van uw eigen woning, zoals
* architect (honorarium)
* aannemer
* gemeente (leges bouwvergunning)
* schilder voor zowel binnen als buitenwerk
* stukadoor
* installateur
* elektricien
* loodgieter
* timmerman
* behanger
* en alle overige personen die u moet betalen voor de verbouwing of het onderhoud van uw eigen woning. Deze personen dienen het werk beroepsmatig uit te voeren.
inrichtingskosten
* niet-opneembare vloerbedekking, bijvoorbeeld parket
* behang en verf
kosten voor de tuin
* aanleg tuin
* aankoop planten
* aankoop schutting
* aankoop en inrichting van de vijver
* aankoop tuinverlichting
* aankoop tuintegels
speciaal onderhoud
* onderhoud van de buitengevel of schoorsteen (stralen, betonrot aanpakken, opnieuw voegen)
* onderhoud of vervanging van het dak
* onderhoud van de fundering van het huis
rente
* meegefinancierde hypotheekrente, tijdens de bouw
materiaalkosten
alle bouwmaterialen en ook de eventuele huurkosten voor gereedschap. Die bouwmaterialen dienen bijvoorbeeld voor de aanleg, vervanging of verbetering van:
* elektrische bedrading, riolering of gasleidingen
* raamkozijnen en deurposten
* centrale verwarming
* verwarmingsketel, boiler, geiser of de onderdelen bij onderhoud
* zonweringen (buiten)
* keuken
* badkamer, toilet en ander sanitair
* vloeren
* dakkapel
* garage of schuur
* uitbouw of serre
* dakterras
alle kosten die u maakt voor iedereen die u inhuurt voor de verbouwing of het onderhoud van uw eigen woning, zoals
* architect (honorarium)
* aannemer
* gemeente (leges bouwvergunning)
* schilder voor zowel binnen als buitenwerk
* stukadoor
* installateur
* elektricien
* loodgieter
* timmerman
* behanger
* en alle overige personen die u moet betalen voor de verbouwing of het onderhoud van uw eigen woning. Deze personen dienen het werk beroepsmatig uit te voeren.
inrichtingskosten
* niet-opneembare vloerbedekking, bijvoorbeeld parket
* behang en verf
kosten voor de tuin
* aanleg tuin
* aankoop planten
* aankoop schutting
* aankoop en inrichting van de vijver
* aankoop tuinverlichting
* aankoop tuintegels
speciaal onderhoud
* onderhoud van de buitengevel of schoorsteen (stralen, betonrot aanpakken, opnieuw voegen)
* onderhoud of vervanging van het dak
* onderhoud van de fundering van het huis
rente
* meegefinancierde hypotheekrente, tijdens de bouw
materiaalkosten
alle bouwmaterialen en ook de eventuele huurkosten voor gereedschap. Die bouwmaterialen dienen bijvoorbeeld voor de aanleg, vervanging of verbetering van:
* elektrische bedrading, riolering of gasleidingen
* raamkozijnen en deurposten
* centrale verwarming
* verwarmingsketel, boiler, geiser of de onderdelen bij onderhoud
* zonweringen (buiten)
* keuken
* badkamer, toilet en ander sanitair
* vloeren
* dakkapel
* garage of schuur
* uitbouw of serre
* dakterras