Geld & Recht alle pijlers

Wat kost elektriciteit p/j, 1 persoon?

17-10-2011 20:58 53 berichten
Hoi allemaal,

Ik kan op korte termijn verhuizen en dat lijkt me wel wat, want dan zit ik niet meer in een studentenhuis.

Zoals het een verstandige tante betaamt ben ik dus alvast alle kosten op een rijtje aan het zetten. Ik kan straks huurtoeslag krijgen, maar ik ga gemeentebelasting betalen (eventueel nog kwijtscheldingen daarbinnen).

Zoals de vlag er nu voor staat ben ik maandelijks 30 euro meer kwijt aan vaste lasten en dat heb ik er ruimschoots voor over. Ik las alleen dat ik ook nog de elektriciteit zelf betaal.

Weet iemand hoeveel je met de gemiddelde energieleverancier kwijt bent aan elektriciteit? De woning is (hou je vast) 16m2, redelijk goed geïsoleerd en ik ben geen grootverbruiker (jeweetwel, het deken-op-de-bank-en-overal-spaarlampen-type). Hoewel ik redelijk vaak de keuken gebruik voor bakken/koken/invriezen en wat al meer.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

(Ps. ik weet dat het ook per leverancier verschilt natuurlijk, maar ik weet nog niet of ik die mag kiezen. Gemiddelden zijn dus het handigst voor me)
Het woongenot is het waard. Ik was ook nog student en kan mijn buren wel beter waarderen dan mijn huisgnoten .

Busje huren hier was 150 euro borg (busje van 6 of 8 kuub geloof ik), werden huurkosten en benzine mee verrekend. Kregen nog geld terug ondanks 4-6 ritten door de hele stad.

Wasmachine tweedehands regelen is wel een uitdaging. Ik heb uiteindelijk eentje gevonden waarvoor ik kon bijbetalen om hem de trap op te krijgen, sommige toko's weigeren dat trap-op-sjouwen sowieso..

Als je een bepaalde basis regelt (vloerbedekking, raambekleding, basisapparatuur en serviesgoed voor 2 personen bijv.) komt de rest in de loop van de tijd wel. Je geld hoeft niet in één keer op..
Alle reacties Link kopieren
Willemeen, hoe wordt het huis verwarmd?

En ik betaal me helemaal blauw aan terugbetaling aan de IB-groep, maar ik vind het niet zo erg, ik heb er ten slotte 6 jaar van kunnen leven en eignelijk nog een heel goed leven ook.
Het woongenot is die 600 euro per jaar zo waard. In je werkende leven 2 goedkope vakanties skippen en je hebt die 1200 euro bijelkaar. 2 jaar woongenot is zo veel fijner.
Wat hebben jullie allemaal lage kosten!!

Ik woon in een hoekappartementje, woonkamer 20m2.

Slecht geisoleerd, enkele ramen in de slaapkamer, dubbel in woonkamer. Ik betaal 127[!!] euro per mnd [Essent,voorschot] voor 1 persoon.

Wat doe ik fout? Ik doe niet zo heel gek in huis, sterker nog, ik ben [denk ik zelf] zuinig als ik zo eens om me heen kijk hoe anderen omgaan met energie.

Ik verbaas me trouwens al jaren over mijn hoge kosten aan gas en elektra. Water is apart, 15 euro per mnd.
Dan zou ik dat toch eens in de gaten houden Brandy. Ik houd ook iedere week bij wat ik de week ervoor verbruikt heb. Gewoon als sport zeg maar. Dan heb je goed inzicht, ook als je dat een aantal jaren gaat doen.
quote:willemeen schreef op 17 oktober 2011 @ 21:44:

[...]

Mag ik vragen hoe groot je huis is en wie je leverancier is?

Water en gas is incl (volgens mij is er geeneens gas, bedenk ik me net) en ik betaal dus alleen elektra. Maar als er geen gas is zal ik wel meer elektra verbruiken ivm elektrisch koken enzo...

Wacht even, want als je echt geen gas hebt en dus elektrisch moet koken en verwarmen ga je écht wel meer kwijt zijn dan 24 euro per maand!

Waarom vraag je niet aan de verhuurder of de huidige huurder hoe hoog de maandlasten van elektriciteit nu zijn? Want dat maandbedrag ga je totaan je eerste afrekening toch moeten betalen.
Ik kook op gas, ongeveer 3x p/w (wel voor meerdere dagen hoor), ben zuinig met verwarming, goed geïsoleerd appartement van 54m2, en ben per maand ca. 35 euro kwijt aan gas+elektra. Erg blij mee
Oh ik heb ook een afwasmachine hoor, kan ik niet meer zonder

Ik heb hem zelf ook bovenop de wasmachine staan.

Ik heb alles van marktplaats en kringloopwinkels. Mijn wasmachine was 50 euro, wel een oudje, maar doet het hartstikke goed en de afwasmachine ook. Ik betaal nu overigens nog 145 euro aan gas, water en licht, afgesteld op de vorige bewoner, maar verbruik dat absoluut niet. Ik hou het elke week bij en ik ga waarschijnlijk het komende jaar maar 1500 kwh en heel weinig gas verbruiken.
sorry, maa ik schrik ook van e extreem lage bedragen hier!!! Wij zaten altijd met 2 personen voor gas wat er en licht, incl de netbeheerder aandeel, onegveer rond de 120 euro, en nu met de kleine erbij betalen we 167 per maand!!!!!

en wij zijn echt niet een uitzondering, juist 1 van de goedkoperen in onze omgeving, want onze omgeving betalen vele hogere bedragen, dus hoe kan dit? We wonen overigens in een normale 1 gezins woning, wat de oppervlakte precies is weet i niet, maar hij heeft 3 verdiepingen, waarvan elke verdieping ongeveer 30 m2 is.
quote:pinks schreef op 18 oktober 2011 @ 01:12:

[...]

Wacht even, want als je echt geen gas hebt en dus elektrisch moet koken en verwarmen ga je écht wel meer kwijt zijn dan 24 euro per maand!

Waarom vraag je niet aan de verhuurder of de huidige huurder hoe hoog de maandlasten van elektriciteit nu zijn? Want dat maandbedrag ga je totaan je eerste afrekening toch moeten betalen.

Jep, ga ik ook doen tijdens de bezichtiging. Heb al een hele waslijst met vragen, haha.

Maar ik wil me vast voorbereiden, bedenken onder welke voorwaarden ik het stekkie wel/niet wil hebben.
Als je overigens zo exact uitkomt dat 30 euro meer of minder kosten je de nek omdoet, zou ik niet naar iets duurders verhuizen. Mij te onzeker.
Ik woon op een appartement van 80m2, en ik betaal 70,- per maand voor gas/licht. En ik verwacht min of meer om aan het eind van het jaar geld terug te krijgen.
Oh man ik ben echt benieuwd wat er gaat gebeuren als ik straks een afrekening krijg; ik woon in een huis van 75m2 maar wel met energielabel f. Ik betaal 128 per maand, maar dat is gebaseerd op het gebruik van de vorige bewoner en dat was een oude zieke mevrouw die altijd thuis was, terwijl ik zuinig ben, geïsoleerd heb en veel van huis ben.

Ik zie dat mensen het ook zelf bijhouden, maar waar moet ik dan naar kijken? (ik ben zo a-technisch dat ik me lichtelijk geïntimideerd voel door de elektriciteitsmeter )
Ik heb bij de meter gewoon een vel papier liggen waarop ik maandelijks de meterstanden (gas en elektra) invul. Zo kan ik aardig inschatten hoeveel verbruik ik dit jaar ga hebben.

Overigens betaalden de vorige bewoners 35 euro per maand. Maar heb mezelf extra hoog in laten schalen, want ik heb geen zin in een dikke jaar afrekening.
Maar zeggen die meterstanden je iets? Kan je ergens terug vinden hoeveel het kost?

(oh ik voel me nu dom )
quote:vivastef schreef op 17 oktober 2011 @ 21:05:

Bedoel je dan stroom & gas? Ik denk dat je mag uitgaan van minimaal 80,- euro p.m.Voor een minikamertje?? Wij hebben een flat van 70 m2 en we hebben het afgelopen jaar 69 euro per maand betaald en we kregen er deze maand ¤380,- van terug! En zo zuinig leven wij niet. Onzin dus!
Ik heb een flat van 42m2, energielabel D, een hoek woning met veel ramen met enkelglas.

Heb altijd 's avonds de lamp aan (ook als ik niet thuis ben), doe de verwarming (als he koud is dan he) iedere avond en in het weekend de hele dag aan, kook electrisch, was met de hand af (zonder sopje dus gewoon onder de lopende kraan), douche soms 2 keer per dag, draai ongeveer 4 wassen waarvan 2 kort en 2 lang en gebruik mijn droger ook 2 keer per week.

Betaal 65 euro per maand en 10 euro voor koud water, dus 75 euro in totaal. Ik vind het persoonlijk niet veel, aangezien ik redelijk overmatig gebruik. Als ik echter op geld zou moeten letten, dan valt er nog redelijk te bezuinigen!

Het geld zou mij het wel waard zijn, dat is een keer je vakantiegeld niet gebruiken.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Je kan alles hier eigenlijk alleen maar zien als een indicatie, want niet iedere wonig is even goed geisoleerd en ook te denken aan dubbelglas en enkelglas. Daarnaast is het bv ook van belang of je een tussenwoning hebt of een hoekwoning, bij een tussenwoning krijg je nog warmte van je buren. Ook is het van belang of je hoog woont of niet enz.
quote:karen28 schreef op 18 oktober 2011 @ 10:51:

was met de hand af (zonder sopje dus gewoon onder de lopende kraan), Huh, waarom was je zo af? Dat is toch onhandiger dan even een sopje maken? Was je dan af zonder afwasmiddel?
Ik was meestal ook onder de lopende kraan af, kraan heel zacht en sop op de afwasborstel. Soep je meteen het sop eraf.
Nee met wasmiddel en een sponsje. Vind ik makkelijker, want voordat mijn bak vol met water is heb ik denk de helft al afgewassen. En ik vind het hygienischer om het zo te doen omdat in een sopje er altijd etensresten achterblijven (of ik zou alles voor moeten spoelen maar dan kan ik gelijk even wassen).
Idd! Wij zijn maar met zn 2 en hebben meestal ook een kleine afwas.
quote:pinks schreef op 18 oktober 2011 @ 09:35:

Maar zeggen die meterstanden je iets? Kan je ergens terug vinden hoeveel het kost?

(oh ik voel me nu dom )

Ik weet de beginstand, en dus hoeveel ik tot nu toe verbuikt heb.

Stel dat ik 3000 kwh ingekocht heb bij Essent, en 200 m3 gas, daar betaal ik dan 70,- voorschot per maand voor, en ik zie in november dat mijn verbruik slechts 1500 kwh en 100 m3 gas is geweest, dan weet ik dus dat ik niet bij hoef te betalen

Zo simpel kan het zijn.....

En wat het kost? Geen idee, volgens mij ligt dat aan wat voor een contract je hebt met je leverancier.
@pinks: heb je gelijk in! Zal me absoluut de das niet ondoen hoor, kan nog wel meer missen, maar ik probeer mijn schulden gewoon zoveel mogelijk binnen de perken te houden. Is ook niet fijn als ik straks met een torenhoge schuld zit omdat ik nu zo nodig op mezelf moest. Maar als ik het zo lees is het deze investering wel waard en dat klopt ook met mijn gevoel. Dus nu wachten op de kijk-avond! Spannend hoor...
Tsja....betaal 300,- euro (eigenlijk 315 maar heb het aangepast naar 300 omdat we een stuk minder zijn gaan verbruiken) per maand voor gas en electra. Huis van 540m3, groot deel enkel glas en 3 energieslurpende kinderen. Heb wel een dubbele meter en let er ook echt op dat ik zoveel mogelijk tussen 21.00 en 07.00 daarvan gebruik maak (heb gelukkig uitstelknop op enkele apparaten zodat ik ze in kan stellen dat ze automatisch na 21.00 uur aan gaan). Kachel is nog maar 1x een paar uur aangeweest nu. Als iemand het koud heeft trekt ie eerst maar een trui aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven