Wat moet ik nu doen?
woensdag 5 december 2018 om 10:03
Ongeveer 1,5 jaar geleden ben ik op huizenjacht gegaan. Om gericht te kunnen zoeken, heb ik verschillende gesprekken gevoerd met een tussenpersoon.
Deze heeft aan de hand van mijn financiën een inschatting (lees; in het aanvraagsysteem verschillende keren positief getoetst) gedaan van mijn leencapaciteit. Met dat bedrag in gedachten, heb ik onlangs een huis gekocht.
Nu blijkt dat de inschatting van de tussenpersoon 20k afwijkt van het daadwerkelijk te lenen bedrag. Bij de 'toets invoer' is een fout gemaakt die pas bij de daadwerkelijke aanvraag door de geldverstrekker is opgemerkt. De tussenpersoon zegt nu, onze inschatting is geen garantie. Terwijl duidelijk is dat het een menselijke fout betreft bij de ' toets invoer'.
Gelukkig wel financieringsvoorbehoud. Maar wat doe ik met de kosten die ik heb gemaakt? Immers, als ik vooraf had geweten dat de woning voor mij niet te betalen zou zijn, had ik de woning niet laten keuren, taxeren enz.
Tussenpersoon heeft overigens laten doorschemeren zelf ook nog een factuur te gaan sturen als ik een klacht ga indienen. En dat ik ook kan rekenen op juridische kosten als ik hier werk van ga maken. Ik voel me in die zin niet echt heel zeker of dat wel de juiste weg is.
Deze heeft aan de hand van mijn financiën een inschatting (lees; in het aanvraagsysteem verschillende keren positief getoetst) gedaan van mijn leencapaciteit. Met dat bedrag in gedachten, heb ik onlangs een huis gekocht.
Nu blijkt dat de inschatting van de tussenpersoon 20k afwijkt van het daadwerkelijk te lenen bedrag. Bij de 'toets invoer' is een fout gemaakt die pas bij de daadwerkelijke aanvraag door de geldverstrekker is opgemerkt. De tussenpersoon zegt nu, onze inschatting is geen garantie. Terwijl duidelijk is dat het een menselijke fout betreft bij de ' toets invoer'.
Gelukkig wel financieringsvoorbehoud. Maar wat doe ik met de kosten die ik heb gemaakt? Immers, als ik vooraf had geweten dat de woning voor mij niet te betalen zou zijn, had ik de woning niet laten keuren, taxeren enz.
Tussenpersoon heeft overigens laten doorschemeren zelf ook nog een factuur te gaan sturen als ik een klacht ga indienen. En dat ik ook kan rekenen op juridische kosten als ik hier werk van ga maken. Ik voel me in die zin niet echt heel zeker of dat wel de juiste weg is.
woensdag 5 december 2018 om 13:24
Goeie tip! En wat zou ik kunnen doen als ze hun factuur niet sturen?Hillegonda1 schreef: ↑05-12-2018 12:32Die factuur van 4.000,- euro betaal je natuurlijk never nooit, ook niet als er een incasso bureau opzit. Komt het tot een procedure voor de kantonrechter dan kun je daar zonder advocaat naar toe en dien je schriftelijk en onderbouwd met stukken je tegenclaim in.
woensdag 5 december 2018 om 13:37
Wie helpt me onderhandelen? heet het topic. Vanaf ongeveer pagina 4 wordt het interessant. (Daarvoor gaat het over een andere mislukte poging).viva-amber schreef: ↑05-12-2018 13:08Je kan zelf ook nadenken en onderzoek doen zeker wanneer het om zoveel geld gaat. Ongezien een huis kopen voor een max leenbedrag....
Tja beschouw het als leergeld. Deze les is meer waard dan wat je kwijt bent.
To, geen idee welk belang je erbij hebt niet de waarheid te vertellen, maar een hypotheekadviseur die je adviseert ongezien de vraagprijs voor een huis te bieden voor een huis terwijl die vraagprijs helemaal aan je max zit, dat geloof ik dus inderdaad niet.
woensdag 5 december 2018 om 13:41
Misschien als die adviseur al 1,5 jaar mee aan het kijken is en de woning kent? En er van overtuigd is geweest dat zijn berekening juist was en ik het kon betalen?Eze schreef: ↑05-12-2018 13:37Wie helpt me onderhandelen? heet het topic. Vanaf ongeveer pagina 4 wordt het interessant. (Daarvoor gaat het over een andere mislukte poging).
To, geen idee welk belang je erbij hebt niet de waarheid te vertellen, maar een hypotheekadviseur die je adviseert ongezien de vraagprijs voor een huis te bieden voor een huis terwijl die vraagprijs helemaal aan je max zit, dat geloof ik dus inderdaad niet.
Maar geen probleem als je dat niet gelooft. Ik vraag om tips, niet om wantrouwen.