Geld & Recht alle pijlers

Wat te doen met je poen....

08-05-2011 16:22 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten thuis een beetje in tweestrijd.

Vanuit mijn werk heb ik 5 jaar geleden wat aandelen gehad voor 25.000 euro, deze aandelen kon ik direct verkopen en cashen maar dat hebben we niet gedaan, nu 5 jaar verder zijn ze een kleine ton waard.

Omdat ik eigenlijk wil wisselen van werkgever en het een mooi moment lijkt om te verkopen zitten we in thuis in de strijd om wat te doen met de poen....

Vrouw wilt het liefst 2 nieuwe auto's (ik geef toe dat haar autotje echt wel oud is maar hij doet het prima. maar kan me voorstellen dat ze zich in de buurt schaamt, ik zelf geef er niks om en rij prima in mijn oude bakkie die het altijd doet)

Zelf zou ik het liefst voor het geld een klein vakantiehuisje in zeeland kopen (maar dan kan er echt geen nieuwe auto meer vanaf) ik ken de omgeving prima en kan het makkelijk in de weken dat wij er niet zijn verhuren aan toeristen wat weer voor een week 500 a 600 euro oplevert in het hoog seizoen, daarnaast geeft het ook een stukje vezekering voor de toekomst, stel je bent beide werkeloos en je moet je huis verkopen, kan je altijd daar nog heen....

Wat zouden jullie doen met de poen...?

Huisje of Auto ?

Totaal aantal stemmen: 50

Huisje ? (64%)
2 Auto's ? (2%)
Iets anders ? (34%)
tsja luxeprobleem!
Lekker van gaan reizen (lang en ver weg) en verder 'n buffertje achter de hand houden om de auto's te vervangen wanneer ze op zijn.
Een auto hoeft toch niet gloednieuw te zijn, als jullie nu in oude barrels rijden (en je voor je vervoer schamen is zoooo jaren 80)

Ik zou voor een goede investering gaan en het huisje kopen, al zal mijn huisje in Frankrijk staan.
Tjee wat zitten jullie n een luxe positie

Al erover nagedacht om een klein deel aan een goed doel te schenken of bv bijstands moeders die met hun kids nooit naar een pretpark kunnen de dag van hun leven tebezorgen??

Dat zou ik nl doen...
Heeft je vrouw ook wel zin om zo vaak naar Zeeland te gaan? Ik neem aan dat je niet zo'n huisje koopt om er eens in het jaar te gaan zitten.

Verder mag je een recreatiewoning niet permanent bewonen, dus mocht je zonder huis komen te zitten, dan zul je daarnaast nog een plek moeten vinden als officieel verblijfadres.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Een huis kopen wat je verhuurt zul je ook op eigen kosten moeten onderhouden, dus daar haal je je vooral werk mee op de hals. Neem niet aan dat je zelf elke vrije dag in Zeeland wil gaan zitten?
quote:gympie26 schreef op 08 mei 2011 @ 16:24:

tsja luxeprobleem!

Ja, en?

Hou er rekening mee dat er een max is aan wat je mag verdienen met verhuur tweede huis ivm belasting. En je moet dat ook vooral doen omdat je het leuk vindt, want het levert wel een hoop gedoe op hoor!

Twee nieuwe auto's lijkt me nou zo zonde. Ik zou ook een deel wegzetten in een deposito ofzo.
Ik zou geen dure nieuwe auto's kopen, zonde van het geld. Misschien wel een leuk tweedehandsje.

Ik zou ook geen vakantiehuisje kopen. Dat zijn meestal niet de beste investeringen en geeft vaak meer zorgen dan plezier.

Ik zou denk ik een nette auto voor vrouw kopen en de rest gebruiken voor extra hypotheekaflossing.
Gewoon een leuke occasion voor je vrouw, en de rest wegzetten, beetje rente trekken (nou ja zoveel is dat ook niet meer tegenwoordig) en leuke dingen van doen. Altijd handig om wat achter de hand te hebben.
Studeren

Bewaren voor als ik een huis wil kopen

Reizen

Wat vaker naar concerten e.d. en uit eten

Fiets kopen

Haha ik realiseer me nu dat zelfs als ik een ton heb t aan van alles op zou gaan behalve aan een auto

(geef altijd als argument dat ik geen geld heb voor een auto maar ik denk dat ik m gewoon ook niet wil )
Ik zou geen vakantiehuisje kopen als investering om te verhuren of om achter de hand te houden. Mijn ouders hebben een vakantiehuisje en daar maken ze (en wij ook) echt ontzettend veel gebruik van, dat huisje is het geld onderhand meer dan waard, maar wat EN al zegt, het kost heel veel onderhoud, je bent vaak veel meer kosten kwijt dan de aankoopsom en het is echt veel werk. Als je het huisje ook nog eens wil gaan verhuren zit er ook nog eens heel veel administratief werk omheen en regeltjes waar je je in moet verdiepen.

Dus ik zou dat huisje alleen maar kopen als je echt gek bent van Zeeland en daar heel vaak wil gaan zitten, anders is het meer een soort extra werkproject.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zou de hypotheek afbetalen.

Anders, contact opnemen met een financieeladviseur, als je er niet uit komt. Het geld hoeft niet meteen op. Je kunt ook een soort levensverzekering (geen beleggingen ofzo, gewoon veilig) of BV opstarten en die per X periode een X bedrag laten uitbetalen.
2 nieuwe auto's? Wat zonde. Dat zou ik niet doen hoor. Misschien hypotheek afbetalen, stacaraven kopen (geen huisje). Deel op spaarrekening zetten voor kinderen om studies te bekostigen.
Je kunt je huisje gewoon via een bureau laten verhuren hoor..niets moeilijks aan.
Bazinga!
Volgens mij zit er geen voordeel in 't afbetalen van de hypotheek. Beter genieten van dit extra geld door leuke dingen te gaan doen samen met je vrouw.
@elninjoo

Dat is niet per definitie waar en ligt aan je persoonlijke situatie.
quote:nummerzoveel schreef op 08 mei 2011 @ 16:48:

@elninjoo

Dat is niet per definitie waar en ligt aan je persoonlijke situatie.Nee, heeft te maken met hypotheekrenteftrek.
quote:elninjoo schreef op 08 mei 2011 @ 16:45:

Volgens mij zit er geen voordeel in 't afbetalen van de hypotheek. Beter genieten van dit extra geld door leuke dingen te gaan doen samen met je vrouw.Is je hypotheekschuld kwijt dan geen voordeel?
Je kan een redelijke auto (2e hands) kopen en nog even wat sparen zodat je dat vakantiehuisje kan kopen. Zelf zou ik voor een vakantiehuis kiezen, aangezien je daar ook nog geld mee kan verdienen en het niet zo snel in waarde daalt als een nieuwe auto.
Op een spaarrekening zetten en gebruiken als je het nodig hebt (verfbeurt huis, nieuwe auto, luxe reis). Dan kun je je gewone inkomsten gebruiken om wat vaker uit eten te gaan, bioscoop, weekendje weg, nieuwe garderobe. Je hoeft het toch niet meteen op te maken, wie weet waar je het in de toekomst nog voor nodig kan hebben.
precies. En je zult net zien: heb je het nodig, is het er niet meer omdat je het erdoorheen gebrast hebt.
Voor wat de betreft de hypotheek ligt het er aan hoeveel rente je betaalt, hoeveel belastingvoordeel je hebt, hoeveel rente je krijgt op spaargeld en hoeveel vermogensbelating je betaalt. Het is dus even rekenen wat in ieders persoonlijke situatie het voordeligst uitpakt.
beiden, nieuwe auto voor je vrouw , tegenwoordig heb je ook goede die niet zo duur zijn en het huisje.
Ik zou op zoek gaan naar mogelijkheden om passief inkomen te genereren en/of te kijken of ik een deel kan investeren in startende ondernemers met goede ideeen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven