Geld & Recht alle pijlers

Wat te doen met spaargeld?

16-09-2020 13:36 58 berichten
Hoi,

N.a.v. een gesprek met een familielid ben ik erg benieuwd naar jullie meningen en advies :)

Situatie van mijn familielid: begin dertig, alleenstaand met peuter (co-ouderschap). Vast contract (32 uur), koophuis, eind 2019 gekocht (dus nog lange tijd hypotheek), hoogte hypotheek ruim 2 ton.

Vanuit werkgever wordt niet voor pensioen gespaard, wel is er sprake van een oudejaarsvoorziening (uitkering die eind v/h jaar wordt gestort, zo'n 4k bruto). Eigen keus waar dit op gestort wordt (eigen rekening, pensioenrekening, etc.).

Salaris is 43k p/j bruto (excl. vakantiegeld/oudejaarsvoorziening), ruimte voor sparen is €750-€1.000 per maand.

Familielid heeft nu 37k spaargeld. Dat is dus zo'n 7k boven de spaargeld-grens, waardoor hij over 7k vermogensbelasting moet betalen. Dit komt neer op zo'n €40, en dat geldt alleen voor 2021, aangezien de grens daarna (fiks) omhoog gaat. Dit aspect speelt dus niet zo'n grote rol.

Wel rees de vraag: wat is in zijn situatie slim om te doen met zijn spaargeld?
Vooropgesteld dat een deel van het spaargeld natuurlijk sowieso op de spaarrekening blijft als buffer voor huis/motor/kind.

Ik ben benieuwd!

Wat doen met spaargeld?

Totaal aantal stemmen: 121

Hypotheek aflossen (60%)
(Zelf) beleggen (14%)
Pensioenrekening (17%)
Spaarrekening (huidige situatie) (6%)
Anders, zie reactie (4%)
anoniem_6468fee9e58c1 wijzigde dit bericht op 16-09-2020 13:41
Reden: Salaris toegevoegd
5.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Spaar voor een tweede huis en verhuur deze. Steen is altijd goed. Alle rijke mensen hebben vastgoed.

Investeer in spullen. Inkopen en met winst verkopen. Bijvoorbeeld Laatst gesproken met iemand die verstand heeft van horloges (in het dure segment). Je zult verbaasd zijn dat sommige Rolex horloges erg in trek zijn en die je gegarandeerd voor veel meer kunt verkopen dan de inkoopprijs(winkelprijs).
spagroen schreef:
19-09-2020 08:55
Spaar voor een tweede huis en verhuur deze. Steen is altijd goed. Alle rijke mensen hebben vastgoed.

Investeer in spullen. Inkopen en met winst verkopen. Bijvoorbeeld Laatst gesproken met iemand die verstand heeft van horloges (in het dure segment). Je zult verbaasd zijn dat sommige Rolex horloges erg in trek zijn en die je gegarandeerd voor veel meer kunt verkopen dan de inkoopprijs(winkelprijs).


Huh? Als die Rolex in de winkel te koop is kun je die toch niet voor meer geld verkopen? De koper gaat dan toch naar de winkel ipv bij jou kopen?
Nogmaals dank voor alle reacties, erg behulpzaam! :)

Familielid en ik hebben gisteren alle reacties nog een keer goed doorgelezen, een rekentool van Independer gebruikt om te kijken naar verschillende combinaties en de uitkomst tegen de tijd dat hij met pensioen gaat. Ik vind het zelf altijd prettig om hier niet alleen de vraag, maar ook het resultaat te weten, dus ik heb gevraagd of ik dat mocht delen en dat vond-ie goed. Bovendien kan hij jullie mening nog op een aantal vlakken gebruiken, dus stukje eigenbelang :lol:

Het idee is nu:
- €350 p/m blijven sparen (€250 algemeen, €100 kind)
- €500 p/m extra aflossen op hypotheek
- Oudejaarsvoorziening werkgever 1x per jaar volledig op pensioenrekening-beleggen storten (offensief met afbouwend risico)

Onze vragen:
1. De hypotheek bestaat uit 2 leningdelen: 120k tot 2049 en 80k tot 2046. Is het prima om evenredig af te lossen (dus €250 p/m op elk leningdeel) of zouden jullie ervoor kiezen om de extra aflossing anders te verdelen?
2. Als de oudejaarsvoorziening rechtstreeks op die (gesloten) pensioenrekening gestort wordt, klopt het dat dan het bruto bedrag gestort wordt en dat de belasting pas betaald wordt op 't moment dat het als lijfrente wordt uitgekeerd? En mag hij dit volledige bedrag dan jaarlijks aftrekken in zijn belastingaangifte (het bedrag past binnen zijn jaarruimte)?
3. Kennen jullie naast Brand New Day nog andere goede aanbieders? :)
Ik weet niet of het veel verschil maakt op welk leningdeel je (eerst) aflost. Over allebei evenveel rente? Ik zou de lening die het eerst afloopt (dus de 80.000 tot 2046) zelf eerst (extra) gaan aflossen. En pas daarna het tweede leningdeel doen. Zou ik zelf denk ik het overzichtelijkst vinden.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het voor soort hypotheek? Ik zou eerst aflossen op een eventueel aflossingsvrij deel, dan op een annuïteitendeel en dan pas op een lineair deel van de hypotheek
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
20-09-2020 11:21
Wat is het voor soort hypotheek? Ik zou eerst aflossen op een eventueel aflossingsvrij deel, dan op een annuïteitendeel en dan pas op een lineair deel van de hypotheek
Dit, behalve als de rentepercentages van de delen verschillend zijn, dan zou ik eerst aflossen op het deel met de hoogste rente en gebruikmaken van het sneeuwbal effect
Rentepercentages zijn gelijk en het is een volledige annuïteitenhypotheek. Bestaat puur uit twee leningdelen, omdat het ene deel tot 2046 hypotheekrenteaftrek heeft en het andere deel tot 2049 :)
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
20-09-2020 11:21
Wat is het voor soort hypotheek? Ik zou eerst aflossen op een eventueel aflossingsvrij deel, dan op een annuïteitendeel en dan pas op een lineair deel van de hypotheek
of eerst aflossen wat zorgt voor minste maandlasten zorgt?
bij ons is dat annuïteitdeel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven