Geld & Recht alle pijlers

Wat zou je doen als je de loterij won

22-04-2019 14:12 312 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic als dit is er vast al eens geweest maar ik vind het leuk om erover te fantaseren. Ik koop niet vaak een lot maar heb er nu toevallig eentje voor de Koningsdag-loterij. De hoofdprijs is 20 jaar lang 250.000 euro netto per jaar.
Wat zou jij doen als je zo’n prijs zou winnen?
Alle reacties Link kopieren
Huis verkopen, Huis kopen op Terschelling en Bali. Zodat ik kan wisselen :D .
En vriendinnen mogen elke keer komen hoor, geen probleem.
Vrijwilligerswerk doen. Bijdrage geven aan goede doelen. En het geld beleggen.
Alle reacties Link kopieren
Ontslag nemen
Huis (1kmr studio) meteen te koop zetten om te upgraden
Hypotheek ouders af betalen
Vader een nieuwe auto kopen
Goede vrienden om en om meenemen op vette vakanties
Een nieuwe studie doen voor de leuk
Van een enkeling de hypotheek afbetalen
Misschien toch maar rijbewijs een keer halen en auto
Eigen zaak financieren
Goed doel opzetten en eigenhandig financieren. Zal iets met beesten zijn.

Laat maar komen die jackpot
Alle reacties Link kopieren
Ik koop 1 a 2x per jaar een staatslot, vind het zo zonde voor mijn geld want ik win nooit wat. Door dit topic ga ik wel één halen.

Wat ik ga doen als ik de hoofdprijs win...ik ga een jaar verlof nemen, na een jaar ga ik pas beslissen of ik wil stoppen of minder ga werken.
Ik ga op reis met mijn gezin, ookal willen ze niet. :biggrin:
Ik ga een deel doneren, mijn familie en vrienden goed verwennen.

Dream more... :flirting:
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Oeh, net niet genoeg om luxe te leven na het stoppen met werken...

De hypotheek aflossen
Dan eerst een half jaar verlof om plannen te maken
Huis (vrijstaand met gastenverblijf) laten bouwen, tijd vrijnemen voor de bouwbegeleiding en mijn eigen klusprojecten
Deel opzij zetten voor de kinderen
Tijd vrij nemen voor de kinderen
Gift aan broertje en schoonzussen
Nog meer tijd vrijnemen om mijn broertje te helpen

We hebben geen loten, zonde geld
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Kleinezon schreef:
23-04-2019 19:39
Oeh, net niet genoeg om luxe te leven na het stoppen met werken...
Soms ben ik zo blij dat mijn standaard van luxe kunnen leven/álles kunnen doen wat je maar wil niet zo hoog ligt. Ik zou het dus makkelijk redden. Zelfs al een heel eind komen met een eenmalige prijs van 250.000 euro.
Alle reacties Link kopieren
Voltijds gaan studeren!
Alle reacties Link kopieren
Schuld aflossen
Stoppen met huidige baan en bekijken wat ik wel wil gaan doen met eventueel een nieuwe studie
Huis verbouwen (keuken, badkamer, isoleren) + tuin
Extra vakanties

En ik kan nog veel meer verzinnen, dus kom maar op met die prijs :lol:
Alle reacties Link kopieren
Ik verdien het liever, dan dat ik het win. Maar als ik de loterij zou winnen, dan kocht ik als eerste een huis, om vervolgens in afwachting van het passeren van de akte bij de notaris vakantie te vieren in het buitenland. Het huis verbouwen en meubelen uitzoeken naar smaak i.p.v naar prijs. Mijn man gaat dan eindelijk zijn rijbewijs halen. En we kopen twee nieuwe auto's (Bmw en Mercedes)en twee e-bikes. Schulden afbetalen en mijn drie studies vooruit betalen/afbetalen. En mijn man gaat dat lelijke ding, noemen ze een tattoo, op zijn arm coveren. De rest op de spaarrekening, want dat moet toch kunnen?
Ik zou mijn pensioengat dichten :-)
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
23-04-2019 19:51
Soms ben ik zo blij dat mijn standaard van luxe kunnen leven/álles kunnen doen wat je maar wil niet zo hoog ligt. Ik zou het dus makkelijk redden. Zelfs al een heel eind komen met een eenmalige prijs van 250.000 euro.
Hier verschillen we vaker van mening over, maar gezien de leeftijden van je kinderen ga ik ervan uit dat je ongeveer van mijn leeftijd bent. Dan heb je als het goed is nog wel een flink aantal jaar te gaan, zeg zo minstens 50 jaar. 5000 euro per jaar is echt niet genoeg om luxe te kunnen leven, voor niemand. Het is een leuk extraatje, en als je gewoon je normale inkomen houdt (of je partner doet dat), dan zou het prima kunnen. Maar iedereen heeft het over én baan opzeggen, én luxe leven (of vindt geen baan hebben onderdeel van luxe leven). En dat gaat echt niet lukken van 5000 euro per jaar, ook niet ‘voor een heel eind’ hoe laag je standaard ook is.

Plus dat ik echt denk dat iedereen, ook jij, meer geld uit zou geven als het heel ruim voorhanden was. Dat betekent helemaal niet dat je nu ongelukkig zou zijn of zo, maar gewoon dingen die nu het geld niet waard zijn. Je hebt hier wel eens geschreven over design voor je huis. Nu is bv een bepaalden kast te duur, omdat je dan twee jaar niet op vakantie kan, de kinderen niet op een sport en niet mee op schoolreis (is maar een voorbeeld hè, ik ken je financiële situatie natuurlijk niet). Dat is die kast niet waard, hoe mooi hij ook is. Maar als je 10 miljoen op de bank hebt staan, hoef je er niks anders voor op te geven. En je vindt hem wel echt heel mooi. Dan koop je hem dus wel, omdat het ‘offer’ een stuk kleiner (of eigenlijk niks) is geworden.
Raar voorbeeld maar toch: Ik geef mijn kind flesvoeding, en heb goed nagedacht over welke dan. In principe is iedere flesvoeding in Nederland prima voor het kind, dat is sterk gecontroleerd. Toch heb ik gekozen voor Nutrilon, wat relatief duur is. Omdat ik weet dat zij daadwerkelijk veel onderzoek doen en financieren op het gebied van babyvoeding (dat is nl gedeeltelijk mijn vak). En dat doet het Kruitvat niet, dus logisch dat die goedkoper zijn. Ik vind dat een belangrijk punt, dus betaal ik daar bewust extra voor. Maar dat is wel een luxe die ik me kan veroorloven omdat ik genoeg verdien. Als je maar net rond kan komen, is zoiets een overweging die je je niet kunt permitteren.
Hetzelfde geldt voor andere overwegingen, bv biologisch eten, meer verantwoordde kleding, volledig groene stroom, goede doelen etc. Het hoeft niet eens te zijn dat je altijd maar meer wilt, maar geld geeft de mogelijkheid om bepaalde keuzes te maken.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
23-04-2019 22:11
5000 euro per jaar is echt niet genoeg om luxe te kunnen leven, voor niemand.
De hoofdprijs is 20 jaar lang elk jaar €250.000
Alle reacties Link kopieren
AliM schreef:
23-04-2019 22:20
De hoofdprijs is 20 jaar lang elk jaar €250.000
Dat weet ik, ik reageerde op iemand die zei met eenmalig 250.000 ook al een heel eind te komen qua luxe leven.
Dat begrijp ik inderdaad, dat het ook met dit soort overwegingen te maken kan hebben ipv alleen maar meer en duurder.
Maar ik heb voor mijzelf bijv niet het idee dat ik de ene keuze laat (of uitstel) omdat ik de andere (nu) wil of me op dat moment meer waard is. Wat mij gevoelsmatig meer belemmert is bijv het uitzoekwerk. Maar misschien zit dat tussen mijn oren en klopt mijn beeld hierover niet.

En met meer geld uitgeven als het voorhanden is, ja dat klinkt heel aannemelijk en doet iedereen dan waarschijnlijk wel in meer of mindere mate. Maar soms kun je dan toch ook het gevoel hebben dat je al álles doet en zo inricht op de manier die precies goed is en aan alle wensen voldoet?
nausicaa schreef:
23-04-2019 22:22
Dat weet ik, ik reageerde op iemand die zei met eenmalig 250.000 ook al een heel eind te komen qua luxe leven.
Een heel eind zei ik he, niet dat ik er 50 jaar lang van kan leven. Zelfs ik geef wel meer dan 5000 euro per jaar uit aan leuke dingen (vakanties, uit eten, tuin, meubels, opknappen huis)
Alle reacties Link kopieren
In theorie wel, in de praktijk blijkt het toch anders. Als het geld er is, bedenkt eigenlijk iedereen toch ook wel iets om er mee te doen. Ik ben ook helemaal prima tevreden nu, maar als ik ineens een paar miljoen had, zou ik mijn broer een nieuwe inrichting geven (net een nieuw huisje en weinig geld). En zijn studieschuld afbetalen, zodat hij daar nooit meer over na hoeft te denken. Dat is niet iets waarvan ik dagelijks lig te bedenken hoe ik dat ga bereiken, totaal niet. Maar als het geld heel ruim is, lijkt het me wel leuk om te doen. Iedereen heeft nog wel iets dat hij zou willen, al dan niet materieel.
nausicaa schreef:
23-04-2019 22:29
In theorie wel, in de praktijk blijkt het toch anders. Als het geld er is, bedenkt eigenlijk iedereen toch ook wel iets om er mee te doen. Ik ben ook helemaal prima tevreden nu, maar als ik ineens een paar miljoen had, zou ik mijn broer een nieuwe inrichting geven (net een nieuw huisje en weinig geld). En zijn studieschuld afbetalen, zodat hij daar nooit meer over na hoeft te denken. Dat is niet iets waarvan ik dagelijks lig te bedenken hoe ik dat ga bereiken, totaal niet. Maar als het geld heel ruim is, lijkt het me wel leuk om te doen. Iedereen heeft nog wel iets dat hij zou willen, al dan niet materieel.
Maar het ene doel kost meer dan het andere. ;-) Als het doel is: met een boek en een wijntje stil in mijn tuin genieten dan kom je een heel eind verder dan wanneer je doelen/dromen zijn dat er eerst van alles afbetaald en verbouwd moet worden aan je huis, nog een paar vette reizen gemaakt of de wens elke week een feest voor een paar honderd man met een bekende DJ.

Wat ik meer wilde zeggen is dat bij bepaalde dromen je je geld er veel sneller doorheen hebt dan bij andere dromen.
Alle reacties Link kopieren
Bij éénmalig 250.000,- zou ik mij voor kunnen stellen dat mensen die kinderen hebben, investeren in een paar jaar vrij nemen - al dan niet gecombineerd met in die periode tevens een aanvullende/andere opleiding/studie volgen.

Als je die 250.000 op de bank laat staan dan gaat er in het 1e jaar al 1.444 (VRH) extra belasting vanaf (voor een alleenstaande 2.392,-)

Maar als je per maand 2500,- netto opneemt, kun je 5 tot 7 jaar je eigen inkomen financieren, een opleiding betalen, en je wint heel veel tijd met de kinderen, rust in huis, etc.
Na een jaar of 5 tot 6 ga je je weer eens rustig oriënteren op de arbeidsmarkt...?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou sowieso geld apart zetten voor de kinderen dat vrij komt op bepaalde leeftijden van hun ,dus zo dat ze er heel lang wat van krijgen.
Voor ons zelf ook overigens .
Hypotheek helemaal aflossen. En genieten met familie en vrienden , wat reizen maken met de kinderen die we nu niet maken om hun de wereld te laten zien en zelf lijkt het me ook mooi om wat meer te zien van de wereld dan de standaard reizen , ik zou niet zeggen dat ik het geld gewonnen had omdat je dan vervelende situaties krijgt .Man kan minder gaan werken ,helemaal stoppen weet ik niet of ik dat zelf zou willen ik vrees dat ik me dan ga vervelen na een tijdje.
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Wat een heerlijke fantasie, hoe klein die kans ook is.

Hier zou ik mijn studie en werk zeker blijven doen. Mijn man zou stoppen met werken, en zich waarschijnlijk storten op vrijwilligerswerk en ins huishouden. De kinderen zouden wel een dag of wat naar de opvang blijven gaan, zodat hij ook tijd heeft voor zichzelf, maar dit zou wel beduidend minder zijn dan nu.

We zouden wat klussen een beetje eerder doen, en de hypotheek aflossen. Dan is het eerste jaar al wel op.
Daarna zouden we zo'n 2.000 per maand gebruiken (zonder hypotheek en inc mijn loon meer dan genoeg om van te leven), zorgen dat er zo'n 150.000 op een spaarrekening komt om de studies van de kinderen te betalen.

De rest zou ik de eerste jaren steken in huizen, zodat we kunnen gaan verhuren. Even kijken wat belastingtechnisch handig is, maar op die manier iig zorgen voor een stabiel inkomen, ook na die 20 jaar.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
23-04-2019 19:51
Soms ben ik zo blij dat mijn standaard van luxe kunnen leven/álles kunnen doen wat je maar wil niet zo hoog ligt. Ik zou het dus makkelijk redden. Zelfs al een heel eind komen met een eenmalige prijs van 250.000 euro.
We zijn relatief jong. Met dit bedrag uitgesmeerd tot we 100 zijn hebben we hetzelfde inkomen als nu. We zouden het dus prima redden, maar echt luxe leven is het niet. Met inflatie, vermogensbelasting, geen pensioen opbouw meer etc. wordt het mogelijk zelfs een beetje krapper. Afhankelijk zijn van de beurs lijkt me heel stressvol. Gelukkig vinden we beiden ons werk leuk.

Betekent wel dat we de rest van ons leven niet meer moeten werken, maar mogen werken. En dat is al heel erg luxe denk ik.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Gebruna schreef:
23-04-2019 23:41
Bij éénmalig 250.000,- zou ik mij voor kunnen stellen dat mensen die kinderen hebben, investeren in een paar jaar vrij nemen - al dan niet gecombineerd met in die periode tevens een aanvullende/andere opleiding/studie volgen.

Als je die 250.000 op de bank laat staan dan gaat er in het 1e jaar al 1.444 (VRH) extra belasting vanaf (voor een alleenstaande 2.392,-)

Maar als je per maand 2500,- netto opneemt, kun je 5 tot 7 jaar je eigen inkomen financieren, een opleiding betalen, en je wint heel veel tijd met de kinderen, rust in huis, etc.
Na een jaar of 5 tot 6 ga je je weer eens rustig oriënteren op de arbeidsmarkt...?
Dat lijkt me echt zonde van 't geld. Koop er 'n extra huis van en verhuur het tot je het in de verkoop doet of aan je kinderen schenkt (die mogen een ton per kind belastingvrij als het in 'n huis zit) Of leef er goed van met je gezin, maak verre reizen ipv naar 'n suffe camping en betaal de studies/rijbewijzen voor je kids.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
23-04-2019 22:22
Dat weet ik, ik reageerde op iemand die zei met eenmalig 250.000 ook al een heel eind te komen qua luxe leven.
hangt van je leeftijd en je gezinssituatie af. Man en ik zijn 59 en 60 en hebben geen kinderen.
Met 250.000 gaan we beiden met vervroegd pensioen.
nausicaa schreef:
23-04-2019 22:11

Plus dat ik echt denk dat iedereen, ook jij, meer geld uit zou geven als het heel ruim voorhanden was. Dat betekent helemaal niet dat je nu ongelukkig zou zijn of zo, maar gewoon dingen die nu het geld niet waard zijn. Je hebt hier wel eens geschreven over design voor je huis. Nu is bv een bepaalden kast te duur, omdat je dan twee jaar niet op vakantie kan, de kinderen niet op een sport en niet mee op schoolreis (is maar een voorbeeld hè, ik ken je financiële situatie natuurlijk niet). Dat is die kast niet waard, hoe mooi hij ook is. Maar als je 10 miljoen op de bank hebt staan, hoef je er niks anders voor op te geven. En je vindt hem wel echt heel mooi. Dan koop je hem dus wel, omdat het ‘offer’ een stuk kleiner (of eigenlijk niks) is geworden.
Dit zou voor mij heel erg gelden. Als ik iets moet vervangen en ik ga googlen klik ik doorgaans op plaatjes van wat uiteindelijk de meest dure optie blijkt. Ik heb gewoon een dure smaak en die zou zeker vaker de ruimte krijgen als ik niet op m'n geld hoef te letten.
Ik zou eerst in paniek raken, bang dat ik het winnende lot kwijtraak voordat ik het heb verzilverd. Ik ben superonhandig en chaotisch.

Ik zou stoppen met werken en een boek schrijven, eindelijk. En dan kan ik ook een hond kopen. Of twee: een kleine stoere en een grote harige lobbes.

We hebben het huis net compleet verbouwd, maar de tuin kan dan ook. Het is nu een groot tegelparadijs.

Verder zou ik geld uitgeven aan een coach/adviseur die me helpt bij het maken van verstandige beslissingen. Nu is 250.000 een vorstelijk bedrag, maar over vijftien of twintig jaar kan het zomaar anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
Tamago schreef:
24-04-2019 09:32
Ik zou eerst in paniek raken, bang dat ik het winnende lot kwijtraak voordat ik het heb verzilverd. Ik ben superonhandig en chaotisch.

Ik zou stoppen met werken en een boek schrijven, eindelijk. En dan kan ik ook een hond kopen. Of twee: een kleine stoere en een grote harige lobbes.

We hebben het huis net compleet verbouwd, maar de tuin kan dan ook. Het is nu een groot tegelparadijs.

Verder zou ik geld uitgeven aan een coach/adviseur die me helpt bij het maken van verstandige beslissingen. Nu is 250.000 een vorstelijk bedrag, maar over vijftien of twintig jaar kan het zomaar anders zijn.
Als je meespeelt met automatische incasso wordt het gewonnen bedrag op je bankrekening gestort. Je hoeft geen lot te laten zien.
Dat geldt alleen als je een los lot in de winkel koopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven