Geld & Recht alle pijlers

Wat zouden jullie bieden in dit geval?

19-04-2011 08:45 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Verwijderd in verband met herkenbaarheid.
Deze link lijkt me handig:

http://www.kadaster.nl/in ... verside.html%3Fscript%3D1
quote:birdonawire schreef op 19 april 2011 @ 09:06:

Het staat je natuurlijk vrij om een bod te doen. Er worden wel huizen voor minder dan de marktwaarde verkocht omdat de verkoper niet langer kon wachten. Je hebt alleen kans dat de fiscus om de hoek komt kijken als er een groot verschil is tussen de WOZ waarde en jouw geaccepteerde bod. Maar wat let je om een bod te doen dat nog binnen jouw budget past? En waarom overweeg je een aankoopmakelaar?

Even een off topic vraag over WOZ. Ik dacht altijd ook dat de belasting naar de WOZ waarde keek, maar nu beweerde laatst iemand vol overtuiging dat als een huis heel laag geschat is voor de WOZ, maar de marktwaarde tóch hoger lijkt (en dan heb ik het over minimaal een ton, klinkt misschien ongeloofwaardig, maar ik heb echt een voorbeeld huis in gedachten), dat de belasting dan alsnóg bij je aan komt kloppen als je maar de WOZ waarde betaalt.

Weet iemand hoe dit precies in zijn werk gaat?
Als het pand al bij bijzonder beheer loopt moet de bank eerst toestemming geven voor verkoop. Als je het echt wilt kopen is een reeel bedrag dus wel noodzakelijk.

Als je toch een aankoopmakelaar in de arm wilt nemen zou ik die gewoon alvast bellen, je gaat toch niet eerst zelf bieden en daarna pas jou makelaar laten kijken?
Ja dat is net als dat je je huis te goedkoop aan je eigen zoon/dochter verkoopt zodat het op een schenking lijkt.Dan komt de belastingdienst ook naheffen.

Er zijn huizen uit de jaren 20 en 30 die nog de WOZ waarde hebben van tientallen jaren terug omdat de eigenaars na 50 jaar nog steeds dat huis bewonen.Momenteel gaat de WOZ waarde omhoog met elke verbouwing die je aan moet vragen bij de gemeente.Bij ons een verbouwing van 5000 euro en het jaar daarop was de WOZ waarde opeens 5000 euro hoger maar nog steeds is de marktwaarde hoger dan de WOZ waarde.
Je wil dus hetzelfde betalen als voor een huis dat een slag kleiner is. En waaraan je meer onderhoud hebt want geen nieuwbouw. Dan liet ik het wel op een veiling aankomen als ik de bank was.

Ik vind 3 ton bieden voor een huis dat voor 4,5 te koop staat een belediging. Bij mij waren wij uitgepraat.
De huidige eigenaar heeft het als nieuwbouw gekocht. Dus bij het kadaster staat als verkoopwaarde alleen de grondwaarde in het systeem. Voor de woningwaarde heb je daar niks aan.

Volgens mij is het ook mogelijk om de hypotheek die op de woning rust op te vragen. Daar heb je meer aan.

Verder: bieden staat geheel vrij. Jij wilt het hebben. Zorg dat je hypotheek geen enkel probleem is en leg een éénmalig, niet-onderhandelbaar bod neer van 350.000.

Als het huis naar de veiling gaat, dan levert het waarschijnlijk maar rond de 300.000-325.000 op. De bank ziet dus alleen maar een voordeel.
...
quote:ElleMichelle schreef op 19 april 2011 @ 10:36:

Ja dat is net als dat je je huis te goedkoop aan je eigen zoon/dochter verkoopt zodat het op een schenking lijkt. Dat lijkt me nog steeds een andere situatie dan dat je een huis koopt van iemand die er door omstandigheden vanaf moet. Mede omdat je in dat geval moedwillig schenk-/erfbelasting probeert te ontduiken. Ook kun je je afvragen in hoeverre WOZ waarden nog gelijk staan aan de markt-/taxatiewaarde. In veel gevallen is de WOZ waarde op dit moment te hoog.
De WOZ waarde van oudere huizen liggen nog wel onder de marktwaarde.Bij verkoop wordt een huis vaak aangepast aan de WOZ aan verkoopprijs op dat moment.Aangezien de huizenprijs nu lager ligt zal de WOZ naar beneden worden aangepast.
Ik heb ook liever meer huis dan tuin en een dakterras is ook een prima buitenruimte.Maar voor een hoekwoning zou ik ook niet meer bieden dan 350000 kk

Ik denk dat bij een executieveiling rond de 3 ton zal liggen hooguit.Dus de bank zal het wel voor 3.5 ton verkopen,bij een executieveiling heeft de eigenaar er niets meer over te vertellen,5.5 ton voor een hoekwoning is te hoog gegrepen.
quote:ElleMichelle schreef op 19 april 2011 @ 11:46:

Ik heb ook liever meer huis dan tuin en een dakterras is ook een prima buitenruimte.Maar voor een hoekwoning zou ik ook niet meer bieden dan 350000 kk

Ik denk dat bij een executieveiling rond de 3 ton zal liggen hooguit.Dus de bank zal het wel voor 3.5 ton verkopen,bij een executieveiling heeft de eigenaar er niets meer over te vertellen,5.5 ton voor een hoekwoning is te hoog gegrepen.

En waar baseer je deze zogenaamde feiten op?

Een hoekhuis is per definitie nooit meer dan 5.5 ton waard?
quote:Suze2hier schreef op 19 april 2011 @ 10:47:

Je wil dus hetzelfde betalen als voor een huis dat een slag kleiner is. En waaraan je meer onderhoud hebt want geen nieuwbouw. Dan liet ik het wel op een veiling aankomen als ik de bank was.

Ik vind 3 ton bieden voor een huis dat voor 4,5 te koop staat een belediging. Bij mij waren wij uitgepraat.

Nou ja, waar slaat dit nou op? Het betreft hier een zakelijke transactie. Daar zou je emotie van los moeten kunnen zien. Een bod is gewoon een vraag, of je een huis mag kopen voor een bepaalde prijs. Als je door zoiets al beledigd wordt, berg je dan maar.

Deze eigenaar heeft het financieel moeilijk, omdat hij iedere maand een grote kostenpost heeft aan de hypotheek van dit huis. Een huis dat niemand koopt is alleen op papier wat waard, maar kost financieel gezien de eigenaar alleen maar geld. Daar kan TO hem van verlossen. Ook als je hem een bod zou bieden onder zijn hypotheekwaarde, dan nog kan het voor hem voordelig zijn het toch te accepteren. Zijn enige andere optie is de maandelijks hypotheekkosten door te blijven betalen en dan uiteindelijk de restschuld na de veiling op zich nemen.

Bij mijn taxatie werd er vanuit gegaan dat bij een veiling een huis 80% van de eigenlijk waarde op zou brengen. De waarde van dit huis ligt in ieder geval onder de vraagprijs, anders was het wel al verkocht.

TO, ik zou zeker niet bang zijn iemand te beledigen. En wat als hij jou bod zo laag vindt dat hij eht huis niet aan jou wil verkopen? Dan ben je toch precies net zover als wanneer je geen bod uitbrengt? Dit klinkt als een goede mogelijkheid om een huis voor een goede prijs te kunnen kopen.

Dit is precies waarom dit het goede moment is om huizen te kopen: er zijn nu nog buitenkansjes met lage prijzen, juist omdat veel mensen bang zijn nu een huis te kopen. Als straks de vraag en prijzen weer gaan stijgen heb je de boot gemist.

Ik zeg: doe een bod van wat jij vindt dat het huis voor jou waard is. (eventueel nog iets lager, zodat je een tegenbod kunt doen).

Spannend!

Succes!
Birdonawire, waarom zou de belastingdienst het niet eens zijn met de verkoopprijs? Als koper en verkoper elkaar niet kennen, is er toch niet s aan de ahnd? En dan nog, als alles in een bepaalde buurt een heel andere prijs heeft dan de WOZ-waarde is er toch niks aan de hand?
200 m2 is best veel. En dan lijkt me 4,5 ton best een goed bedrag. Misschien kun je beginnen met 4 ton?
Verwijderd in verband met herkenbaarheid
Je kunt een aankoopmakelaar inschakelen, die kent de markt en kan je zeker van dienst zijn in dit soort gevallen.
Dus het is eigenlijk oorspronkelijk net zo'n huis als al die andere huizen in de straat, alleen zij hebben er een stuk aan laten bouwen ter grootte van de hele tuin?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:ratio schreef op 19 april 2011 @ 20:14:

Eigenlijk wel ja, susan én het is een hoekwoning.

Dan is 4,5 ton natuurlijk waanzin. Weinig mensen willen helemaal geen tuin meer hebben, maar alleen een dakterras. Door uit te bouwen totdat er geen tuin meer over is, ben je niet waardevermeerderend bezig, maar dat juist aan het vernietigen in mijn opinie. Dus een soortgelijk bod wat je voor een van de buurhuizen, dus niet hoekwoningen, zou doen, lijkt mij redelijk.

Als jij het koopt, weet je ook dat het geen gemakkelijk pand is weer te verkopen. Geen tuin in die prijsklasse is nogal een dealbreaker vind ik.
Waarom ga je niet een keer een informeel gesprek met de eigenaren aan? Misschien kunnen zij je laten weten wat de minimale prijs is? Of zou je uit kunnen zoeken wat het bedrag op de veiling op zou leveren?

Daar kun je natuurlijk ook op wachten .
Je bent toch niet op vakantie geweest Ratio? Zoja, dan zou ik de woning herkennen en nee, die is het geld niet waard, daar ga je spijt van krijgen.

(als je het niet snapt...verkeerde huis!)
Grijnst om kakelvers. Wat leuk dat jij weet waar mijn vakantie was! Maar wat weet jij wat ik niet weet? En zou je straks mijn vakantiebestemming weg willen halen wegens herkenbaarheid?
Kunnen jullie je eigen huis makkelijk verkopen (of is dat al verkocht)? Anders zitten jullie straks misschien in dezelfde situatie als de huidige eigenaar.

Ik zou gewoon bieden wat jij voor het huis over hebt.
.
Ik ben het helemaal met je eens over hoe moeilijk het huis te verkopen is. Maar het is wel wat ik zoek qua maat en nieuwbouw en locatie etc Aan de andere kant, als ik het nooit kwijtraak heb ik er ook niets aan.. Het blijft toch lastig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven