Webwinkel via Etsy
maandag 1 augustus 2016 om 11:18
Sinds een paar jaar sta ik ingeschreven bij de KvK. Het gaat eigenlijk om een uit de hand gelopen hobby. Ik had wat extra vrije tijd en wilde daarom ook via een webshop gaan verkopen. Als een pietje precies kostte het toch behoorlijk wat tijd om de webshop mooi in te richten. Daarna werd mijn vrije tijd wat minder en kwam het eigenlijk een beetje tot stilstand. Ondertussen moest ik wel belastingaangifte blijven doen en mijn domeinnaam betalen. Ook heb ik een zakelijke rekening waar ik voor moet betalen.
Via etsy kan ik ook een webshop beginnen en dat gaat een stuk makkelijker. Het blijft nog steeds een hobby. Ik vraag me af of je bij Etsy een officieel bedrijf moet zijn. Of zou ik bij de Belastingdienst kunnen vragen of ik geen administratie meer hoef te voeren en misschien zelfs geen zakelijke rekening meer nodig heb. Heeft iemand daar ervaring mee?
Via etsy kan ik ook een webshop beginnen en dat gaat een stuk makkelijker. Het blijft nog steeds een hobby. Ik vraag me af of je bij Etsy een officieel bedrijf moet zijn. Of zou ik bij de Belastingdienst kunnen vragen of ik geen administratie meer hoef te voeren en misschien zelfs geen zakelijke rekening meer nodig heb. Heeft iemand daar ervaring mee?
maandag 1 augustus 2016 om 11:30
maandag 1 augustus 2016 om 11:31
quote:Loeske85 schreef op 01 augustus 2016 @ 11:30:
Dank Goede-Fee. Ik zie eigenlijk niet terug dat je alleen als 'echte' ondernemer mag verkopen. Dan zou ik me dus inderdaad kunnen uitschrijven bij KvK en bij de belastingaangifte het inkomen kunnen opgeven. Scheelt een hoop gedoe namelijk!
Je kan de vraag nog even stellen op het forum voor de zekerheid.
Maar ik ken2 mensen die dat volgens mij ook al een tijdje zo doen. Al hebben ze wel een aparte rekening aangehouden.
Dank Goede-Fee. Ik zie eigenlijk niet terug dat je alleen als 'echte' ondernemer mag verkopen. Dan zou ik me dus inderdaad kunnen uitschrijven bij KvK en bij de belastingaangifte het inkomen kunnen opgeven. Scheelt een hoop gedoe namelijk!
Je kan de vraag nog even stellen op het forum voor de zekerheid.
Maar ik ken2 mensen die dat volgens mij ook al een tijdje zo doen. Al hebben ze wel een aparte rekening aangehouden.
maandag 1 augustus 2016 om 12:52
Je hoeft geen ondernemer te zijn, maar je moet je inkomsten wel aangeven bij de belastingdienst. Hou daar rekening mee met je prijsbepaling en zet een bepaald percentage van je inkomsten weg voor de belastingdienst. Je inkomsten zijn namelijk bruto. Ik denk dat je met een reservering van 33% het minst voor vervelende verassingen komt te staan bij je aangifte.
Misschien is er ook een maximum bedrag wat je als particulier mag bijverdienen zonder btw plichtig te zijn, kan je best ook even uitzoeken.
Misschien is er ook een maximum bedrag wat je als particulier mag bijverdienen zonder btw plichtig te zijn, kan je best ook even uitzoeken.
maandag 1 augustus 2016 om 13:24
Dat zou mooi zijn, gewoon de inkomsten doorgeven bij de gewone aangifte. Hoorde ook dat je ipv een btw aangifte per kwartaal aan kunt vragen of je dat jaarlijks kunt doen. Dat scheelt ook weer!
Als je via etsy iets verkoopt, moet je dan ook zelf een factuur maken? Met BTW erop? Want die BTW moet dan natuurlijk wel weer worden afgedragen.
Als je via etsy iets verkoopt, moet je dan ook zelf een factuur maken? Met BTW erop? Want die BTW moet dan natuurlijk wel weer worden afgedragen.
maandag 1 augustus 2016 om 13:42
Heb je wel eens een boekhouder geraadpleegd? Voor kleine ondernemers heb je namelijk een speciale regeling bij de Belastingdienst. Als je aan de voorwaarden voldoet kan je een ontheffing van de adminstratieve verplichtingen aanvragen en hoef je geen BTW aangifte meer te doen.
Op de site van de Belastingdienst staat het vrij duidelijk uitgelegd.
Op de site van de Belastingdienst staat het vrij duidelijk uitgelegd.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
maandag 1 augustus 2016 om 14:22