Geld & Recht alle pijlers

Weet niet zo goed wat ik hiermee moet

14-02-2011 18:39 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje met iets waar ik niet zo goed uitkom. Mijn vriend heeft een WAJONG-uitkering en dus maandelijks veel minder inkomen dan ik met mijn fulltime baan. Voor de vaste lasten, boodschappen, tanken e.d. hebben we een gezamelijk rekening waar we maandelijks ieder naar rato een bedrag op storten. Vriend houdt na aftrek van zijn bijdrage aan de gezamelijke rekening en zijn eigen vaste lasten (zorgverzekering, afbetaling lening uit vorige relatie) maar een klein bedrag over. Toch heb ik het na veel puzzelen en rekenen zo uit weten te kienen dat hij iedere maand een klein bedragje kan sparen. Het is niet veel, maar alle beetjes helpen. Jammer genoeg lijkt het geld in zijn handen te branden zodra hij een aardig bedrag gespaard heeft. Een nieuwe computer, een nieuwe mobiel, zolang er maar een stekkertje aan zit. Zodra hij begint met mopperen op z'n huidige computer/telefoon enz. weet ik hoe laat het is. Tot nu toe heb ik er nooit wat van gezegd maar ik begin er nu een beetje moeite mee te krijgen. Waarom? Omdat ik van mijn spaargeld opdraai voor alles wat er verder nog betaald moet worden naast de vaste lasten. Gaat de wasmachine stuk, dan moet ik zorgen voor vervanging/reparatie, een keertje uit eten of ergens wat drinken, ik betaal, cadeautjes voor jarigen, ik betaal ze, kleding komt voor mijn rekening enz. enz. Begrijp me niet verkeerd, m'n vriend is een schat en ik ben echt gek op hem maar hij kan toch ook eens zeggen, ik heb wat spaargeld ik betaal ook een beetje mee als er iets vervangen moet worden i.o.d. in plaats van steeds het nieuwste van het nieuwste op computer/telefoon/apparatuurgebied te willen hebben. Wat vinden jullie, is het normaal dat het gaat zoals het nu bij ons gaat?
Ik ken het, ik betaal ook het meeste, en let wel, verdien het minste! word er ook gek van.

Heb het zo opgelost, qua verjaardagen, mijn familie/vrienden betaal ik, zijn familie/ vrienden betaalt hij.

Ik zou wanneer de wasmachine stuk gaat, ( heel erg ik weet het) en zijn spaargeld is op gegaan, lekker GEEN nieuwe kopen, en geen geld? dan ook geen kleren.

Ik weet het het is moeilijk maar anders leert ie het nooit, dan denkt ie Anjertje dokt wel...

en nee, het is niet normaal vind ik.
Naar rato niet alleen op een gezamenlijke rekening storten, maar ook op een gezamenlijke spaarrekening? Dan betaal je alsnog meer dan hij, dat klopt, maar je houdt ook relatief meer "eigen" geld over dan hij.
quote:beetjegek schreef op 14 februari 2011 @ 18:45:

Ik zou wanneer de wasmachine stuk gaat, ( heel erg ik weet het) en zijn spaargeld is op gegaan, lekker GEEN nieuwe kopen, En hoe moet TO dan zelf wassen?
Mastermind, haar kleren ergens anders wassen! Bij een vriendin, moeder , wasserette, ik noem maar een vb.

Wij hebben bv een kledingkast nodig, maar ik heb al de hele inboedel gekocht, ik vertik het dus om die kast te kopen, hij is aan de beurt, tot die tijd ligt het lekker in zakken op de grond,

Mij best...
"Toch heb ik het na veel puzzelen en rekenen zo uit weten te kienen dat hij iedere maand een klein bedragje kan sparen."

Apart dat jij dat voor hem doet.

Maar zolang je niks tegen hem zegt weet hij niet dat je er van baalt natuurlijk. Dus gesprek aangaan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
En wat zegt je vriend er zelf van? (neem aan dat je het met hem besproken hebt?)
quote:beetjegek schreef op 14 februari 2011 @ 18:50:

Mastermind, haar kleren ergens anders wassen! Bij een vriendin, moeder , wasserette, ik noem maar een vb.

Wij hebben bv een kledingkast nodig, maar ik heb al de hele inboedel gekocht, ik vertik het dus om die kast te kopen, hij is aan de beurt, tot die tijd ligt het lekker in zakken op de grond,

Mij best...

Dat met die kledingkast, daar kan ik me nog iets bij voorstellen (ben een chaoot, zou wel kunnen leven met die zakken)

Maar om nu zelf met m'n wasje naar moeder/vriendin/wasserette te te sjouwen....

Bovendien, dan wordt moeder/vriendin met het probleem opgezadeld, lijkt me ook niet handig.
Tja, vriend is niet zo handig met geld. Toen we gingen samenwonen stond er nog een behoorlijk bedrag van een lening uit z'n vorige relatie open (zou z'n ex afbetalen was vastgelegd bij de scheiding maar zij is op een gegeven moment gestopt met afbetalen en een bank heeft geen boodschaap aan afspraken die bij een scheiding zijn gemaakt en klopte dus gewoon bij vriend aan) en was er een maximale roodstand op z'n bankrekening. Toen heb ik dus het heft in handen genomen en zo goed mogelijk proberen orde op zaken te stellen qua financien. Sindsdien is de roodstand verleden tijd en de lening gelukkig al bijna voor de helft afbetaald.
Ik heb het nog niet met hem besproken, wel eens wat hints gegeven en dat krijg ik te horen dat hij het ook erg naar vindt dat ik voor alles opdraai maar een week later begint ie vrolijk weer over een mooie telefoon die hij gezien heeft. Misschien nu dus tijd voor een wat steviger gesprek.
Hoe is jullie verdeling verder?

Hij heeft een uitkering, dus neemt het hele huishouden voor zijn rekening? Staat je eten klaar als je thuiskomt?

Dan heb je bijna een klassieke (ouderwetse) maar dan omgekeerde verhouding. 1 kostwinner, 1 huishouder.
Een gezamenlijke spaarrekening nemen, die uitsluitend bestemt is voor gezamenlijke uitgaven.

En zijn 'stekkerhobby' moet dan maar op een laag pitje.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Lilalinda, het was ooit wel de bedoeling dat vriend het huishouden voor z'n rekening zou nemen en dat is ook een tijdje goedgegaan. Tegenwoordig mag ik blij zijn als er 1x per week gestofzuigd wordt. Qua koken zie ik steeds vaker een magnetronmaaltijd, brood, de afhaalchinees, de pizzaboer of de snackbar voorbij komen, op mijn kosten dan he.
quote:anjertje schreef op 14 februari 2011 @ 19:02:

Ik heb het nog niet met hem besprokenWat hoop je dan van ons te horen, een magische truc? Kom op, wees volwassen.
Nou een magische truc zou toch wel reuze fijn zijn

Ik wilde gewoon maar verhaal even kwijt en eens horen of dit nu normaal is in zo'n situatie of dat ik het te groot maak en eigenlijk een beetje zit te zeuren
Nee, het is niet normaal. Sterker, als ik je verhaal lees, dan lijkt het erop dat je vriend erg onvolwassen is en weinig verantwoordelijkheidsgevoel kent. Een ander lost namelijk altijd wel zijn problemen op. Op dit moment ben jij dat.

Ik vind het knap dat je een gelijkwaardige relatie kan hebben op deze manier. Ik zou het niet kunnen. En als je hier een gesprek over aangaat, vermoed ik dat hij verongelijkt gaat reageren.
quote:anjertje schreef op 14 februari 2011 @ 19:13:

Lilalinda, het was ooit wel de bedoeling dat vriend het huishouden voor z'n rekening zou nemen en dat is ook een tijdje goedgegaan. Tegenwoordig mag ik blij zijn als er 1x per week gestofzuigd wordt. Qua koken zie ik steeds vaker een magnetronmaaltijd, brood, de afhaalchinees, de pizzaboer of de snackbar voorbij komen, op mijn kosten dan he.

Dan zou ik daar eens iets aan doen!

Hij houdt zich niet aan de afspraken. Dat hij weinig verdient, kan hij (denk ik) niet zo veel aan doen.

Maar hele dag niksen, terwijl jij werkt, vind ik oneerlijk.

En anders is een lat-relatie eerlijker?
quote:anjertje schreef op 14 februari 2011 @ 19:02:

wel eens wat hints gegeven .

Mannen snappen geen hints!

Echt, ik ben er nooit 1 tegen gekomen die ze snapte.

Inferieure diersoort hoor
Maar de vriend van TO heeft toch een WAJONG-uitkering? Dan zal hij waarschijnlijk iets mankeren waardoor hij ook niet de zorg van het huishouden (volledig) op zich kan nemen lijkt me? Afgekeurd word je toch niet zomaar (of ben ik nu naief)?
quote:anjertje schreef op 14 februari 2011 @ 19:17:

Nou een magische truc zou toch wel reuze fijn zijn

Ik wilde gewoon maar verhaal even kwijt en eens horen of dit nu normaal is in zo'n situatie of dat ik het te groot maak en eigenlijk een beetje zit te zeurenZo te horen (lezen) ben je een ontzettende lieverd.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:lilalinda schreef op 14 februari 2011 @ 19:26:

[...]

Mannen snappen geen hints!

Echt, ik ben er nooit 1 tegen gekomen die ze snapte.

Inferieure diersoort hoor

Mannen en hints??

Leuk geprobeerd.

Als je enige kans van slagen wilt hebben met je hint, dan zou ik die hint toch minstens in fluorroze op 't raam schilderen en drie keer per dag door een omroepwagen door de straat laten galmen. Eventueel zou een vliegtuig met spandoek eraan ook nog kunnen werken.
En nee, je maakt het niet te groot.

Op een gegeven gaat dit zo irriteren.

Spreekt uit ervaring.

En als je het te lang door laat sudderen komt er geheid bonje van.

Ga het gesprek maar aan.
quote:mastermind schreef op 14 februari 2011 @ 19:31:

[...]

Mannen en hints??

Leuk geprobeerd.

Als je enige kans van slagen wilt hebben met je hint, dan zou ik die hint toch minstens in fluorroze op 't raam schilderen en drie keer per dag door een omroepwagen door de straat laten galmen. Eventueel zou een vliegtuig met spandoek eraan ook nog kunnen werken.De spijker op zijn kop!
quote:mastermind schreef op 14 februari 2011 @ 19:27:

Maar de vriend van TO heeft toch een WAJONG-uitkering? Dan zal hij waarschijnlijk iets mankeren waardoor hij ook niet de zorg van het huishouden (volledig) op zich kan nemen lijkt me? Afgekeurd word je toch niet zomaar (of ben ik nu naief)?als zij afgesproken hebben, dat hij het zou doen, moet-ie het ook doen
Nou, als hij geeneens kookt en pizza van jouw geld bestelt (terwijl ie wel kan koken?), dan zou ik ook balen.

Los daarvan, dat hij af en toe iets voor zichzelf koopt is toch menselijk? Jij koopt toch ook wel eens iets leuks voor jezelf?

En verder eens met de rest: gesprek met hem aangaan en zeggen dat ie van dat geld ook eens jullie moet trakteren.

Of heeft hij echt weinig geld, waardoor hij niet meer kan shoppen als hij inderdaad een keertje zou trakteren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven