Geld & Recht alle pijlers

Weet niet zo goed wat ik hiermee moet

14-02-2011 18:39 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje met iets waar ik niet zo goed uitkom. Mijn vriend heeft een WAJONG-uitkering en dus maandelijks veel minder inkomen dan ik met mijn fulltime baan. Voor de vaste lasten, boodschappen, tanken e.d. hebben we een gezamelijk rekening waar we maandelijks ieder naar rato een bedrag op storten. Vriend houdt na aftrek van zijn bijdrage aan de gezamelijke rekening en zijn eigen vaste lasten (zorgverzekering, afbetaling lening uit vorige relatie) maar een klein bedrag over. Toch heb ik het na veel puzzelen en rekenen zo uit weten te kienen dat hij iedere maand een klein bedragje kan sparen. Het is niet veel, maar alle beetjes helpen. Jammer genoeg lijkt het geld in zijn handen te branden zodra hij een aardig bedrag gespaard heeft. Een nieuwe computer, een nieuwe mobiel, zolang er maar een stekkertje aan zit. Zodra hij begint met mopperen op z'n huidige computer/telefoon enz. weet ik hoe laat het is. Tot nu toe heb ik er nooit wat van gezegd maar ik begin er nu een beetje moeite mee te krijgen. Waarom? Omdat ik van mijn spaargeld opdraai voor alles wat er verder nog betaald moet worden naast de vaste lasten. Gaat de wasmachine stuk, dan moet ik zorgen voor vervanging/reparatie, een keertje uit eten of ergens wat drinken, ik betaal, cadeautjes voor jarigen, ik betaal ze, kleding komt voor mijn rekening enz. enz. Begrijp me niet verkeerd, m'n vriend is een schat en ik ben echt gek op hem maar hij kan toch ook eens zeggen, ik heb wat spaargeld ik betaal ook een beetje mee als er iets vervangen moet worden i.o.d. in plaats van steeds het nieuwste van het nieuwste op computer/telefoon/apparatuurgebied te willen hebben. Wat vinden jullie, is het normaal dat het gaat zoals het nu bij ons gaat?
Ehm, word je niet gewoon gigantisch gebruikt? Dat gevoel komt bij mij naar boven!

Jij werkt, jij doet het hele huishouden, jij regelt de financiën? Jij zorgt dat het grootste deel van de schuld uit zijn vorige relatie wordt afgelost, en je word afgescheept met kant en klaar maaltijden en andere rotzooi?

Ik zou het wel weten, en voor mezelf kiezen! Maar ja, ik ben jou niet!!!

Wens je veel sterkte, hoop dat je eruit kunt komen!
Helaas heel erg bekend voor mij. Geloof me: dit gaat niet veranderen zolang jij de verantwoordelijkheid blijft nemen. Mij lukt het niet om de boel de boel te laten, dus de noodzaak om te veranderen is er voor hem niet. Al meer dan 15 jaar niet! Voor mij is nu de bekende laatste druppel gevallen, maar om eerlijk te zijn had ik al veel eerder de handdoek in de ring moeten gooien.

Sorry, dat ik geen leuker bericht kan schrijven!
Nou ik wilde vanavond dan meteen maar de koe bij de horens vatten en het gesprek aangaan maar m'n vriend kwam met een prachtige bos bloemen en een lekker luchtje voor valentijn (van z'n eigen geld betaald dus ik kon het even niet over m'n hart verkrijgen om erover te beginnen. Maar morgenavond gaat er gepraat worden, en goede afspraken gemaakt.
Gezamelijke grote uitgaven spaar je samen voor, op een spaarrekening die van jullie samen is en waar jullie beiden geld op storten. Dan maar wat minder 'eigen' geld, maar dan weet je wel dat als de wasmachine instort er geld is om een ander te kopen.

Zo doen wij het.

Moeilijk als je er niet beiden het zelfde over denkt... ik weet het uit ervaring (vorige relatie). Die is er uiteindelijk (mede) op stuk gelopen...
Dat hij het huishouden/koken niet trekt kan misschien liggen aan zijn handicap?

Wij hebben overigens ook een gezamenlijke spaarrekening. Sparen is ons inzien ook een vaste last, dus het spaarbedrag wordt bij de vaste lasten opgeteld.

Maar gezien wij een gezamenlijk huishouden hebben wij de boel anders berekend sinds we zo'n beetje alle centen nodig hebben om de begroting sluitend te krijgen.

Maandinkomsten- persoonlijke vaste lasten - privespaar - 'zakgeld' = bedrag dat op de gezamenlijke rekening gestort wordt.

We sparen allebei prive een klein bedrag zodat je ook eens wat leuks voor jezelf kan komen zonder daar verantwoording over te hoeven afleggen (no way dat hij zijn zoveelste gadget van onze gezamenlijk spaarcentjes gaat kopen), het 'zakgeld' is het vrij besteedbare geld. Kroegje, kadootje, lunch met vriend(in)en. Niet heel veel in ons geval, en het is naar rato. Hij verdient meer, dus heeft meer zakgeld.

Bij ruim rondkomen lijkt me een ruime inleg naar rato redelijk. En van die inleg gaat een x bedrag naar de gezamenlijke spaarrekening, en een x bedrag is het huishoudbudget waar van gekookt/besteld kan worden.

Eten bestellen dat niet binnen t budget valt is op eigen kosten.
ik herken het van mijn vorige relatie. Ik fungeerde als Hotel Drfeel. Deed de gezamenlijke financieën, het huishouden en zijn belastingaangifte (en als hij iets terugkreeg ging dat hoppakee: naar iets wat alleen voor hem leuk was).

Hoe je vriend met investeren in jullie huishouden omgaat is niet OK. Er is volgens mij helemaal geen gelijkwaardigheid, maar hij lijkt zich nog steeds als een kind te gedragen.

ik heb het ook eerst geprobeerd met terugtrekken van investeringen (niet meer zijn was doen, niet meer in huis of spullen investeren) maar dat klopt achteraf gezien niet. Het leven bestaat nou eenmaal voor en deel uit verplichtingen, vooruitkijken en uitstel van eigen behoeftes.

Kun je eerlijk met hem praten over je gevoel van onrechtvaardigheid of is dit niet goed mogelijk? Zit misschien zijn reden van afkeuring in de weg? (als een excuus: ja maar, ik heb hier ook niet zelf voor gekozen....)

Je bent niet zijn moeder, probeer je ook niet als zodanig te gedragen.
Waarom zit je vriend in de Wajong? Ik vermoed wegens een stoornis waar dit gedrag bijhoort. Zoja, dan is het of accepteren of wegwezen.
...
Hij weet niet eens dat dit een probleem voor jou is. Het lijkt me dat ie geen gedachten kan lezen dus waarom heb je het hier nog nooit over gehad?

Jij laat het allemaal gewoon gebeuren en dan ben je in mijn ogen net zo onvolwassen bezig als vriendlief. En waarom zou hij er verandering in brengen als hij nooit commentaar krijgt, hij denkt gewoon dat alles prima is zoals het gaat.

Dit is gewoon, simpel, jouw probleem en dat kun je alleen maar oplossen door te praten, communiceren met elkaar.
Wat ZazaZebra doet lijkt mij ook het eerlijkst. Ik vind het heel raar dat je gezamenlijke kosten níet gezamenlijk betaalt, hoe 'arm' één van de twee ook is.

Hebben jullie je huishoudelijke kosten op een rijtje? Misschien moet je daarin ook afspraken maken over het huishoudgeld. Als hij niet wil koken, zou ik geen afhaalpizza's willen betalen bijvoorbeeld.
quote:anjertje schreef op 14 februari 2011 @ 19:13:

Lilalinda, het was ooit wel de bedoeling dat vriend het huishouden voor z'n rekening zou nemen en dat is ook een tijdje goedgegaan. Tegenwoordig mag ik blij zijn als er 1x per week gestofzuigd wordt. Qua koken zie ik steeds vaker een magnetronmaaltijd, brood, de afhaalchinees, de pizzaboer of de snackbar voorbij komen, op mijn kosten dan he.Dat is ook wel verstandig als je 'krap bij kas' zit, om steeds afhaalmaaltijden te kopen. Is toch veel duurder dan gewoon koken..
Noem me wantrouwig, maar weet je zeker dat in de scheiding van zijn ex was vastgelegd dat zij die hele schuld zou betalen? Het klinkt niet erg plausibel dat hij, met zijn lage inkomen en gat in zijn hand, helemaal niets van het geleende geld zou hebben uitgegeven. Waarom zou een ex het hele bedrag afbetalen?

Ik vind dat je duidelijke grenzen moet stellen, want je vriend heeft blijkbaar de neiging misbruik van je te maken en jij biedt hem daar nu de ruimte voor. Het kan zijn dat hij (na enig tegengesputter) goed reageert op je grenzen: dat is hij dus inderdaad een schat. Als hij er keer op keer kwaad om wordt en het wordt een probleem, dan weet je waar je aan toe bent.

Ik zou een rekening openen voor grote uitgaven, waarop jullie elke maand naar rato een bedrag storten. Daarnaast een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten en gezamenlijke gelegenheidsuitgaven, zoals etentjes en en cadeautjes. Hij kan zelf (!) uitrekenen welke ruimte hij heeft en kan het overblijvende bedrag op zijn eigen rekening storten en uitgeven waaraan hij wil, of dat nu kleding, een mobiel of een computer is. Of een lekker luchtje voor jou Het is voor hem ook veel prettiger om jou geen sigaar uit eigen doos te geven als hij bv. chinees haalt en zo hoef je niet elke keer te discussiëren over geld.
Ga in therapie!
quote:anjertje schreef op 14 februari 2011 @ 19:02:

Ik heb het nog niet met hem besproken, wel eens wat hints gegevenHints geven werkt niet. Gewoon duidelijk zijn. Zeg tegen hem wat je tegen ons hebt gezegd. Duidelijker kan toch niet? Volgens mij gedraagt hij zich nogal onvolwassen als het om geld gaat. Gadgets zijn leuk, maar een wasmachine en de energierekening die 300 euro hoger uitvalt dan gepland gaan natuurlijk voor.
O my God,

Dat hij een uitkering heeft is nog tot daaraan toe, maar hij moet dan ook weten dat hij niet elke keer als er iets nieuws op de markt is dat hij dat kan kopen. Joh, aan een mobiel schijnt tegenwoordig een bepaalde status te zijn verbonden. Nou, ik heb dat liever met mijn huis en auto, dan aan die flutdingen zoals een BB of kleding van een bepaald merk. Heb het wel, maar ik heb ook hele goedkope kleding, die mooi "zit".

Ik denk dat jij eens een goed woordje moet spreken met die vriend van je. Dit blijft echt niet lang goedgaan. Ik ben misschien heel erg ouderwets, maar ik vind dat een man nog altijd een tikkeltje meer moet doen dan een vrouw. Sorry dat ik het zeg, ik ben geen geemancipeerde vrouw, maar ik vind veel mannen zo fucking loserig. Wat moet je daar nu mee?

Ik haat lompheid, onbescheidenheid (terwijl ze niets zijn) en onhandigheid en kan nog wel het e.e.a. opsommen in mannen.

Die zijn bij mij al tot een nulpunt gedegradeerd. Ga jij nu ook eens zo redeneren en stel jezelf eens iets harder op. Waarom zal jij voor hem gaan sparen, voor een relatie die geen toekomst of uitkomst biedt?

Jij verpest het voor vrouwen die wel anders zijn. Dat heeft niets met goedheid of slechtheid te maken, maar er zijn natuurlijk grenzen.

Jij laat bijna zien dat alle vrouwen zo zijn. Als je dit nu al aankaart, dan betekent het toch dat het jezelf ook niet lekker zit. Waarom en dat vraag ik me hier af bij vele mensen, waarom bespreek je zulk soort dingen niet met je partner? Zorg dat je haar op je tanden krijgen en wel heel rap.

Hoe zit het met je eigenwaarde, want ik kan hier weinig eigenwaarde uit opmaken.

Ik ben heel erg liefdevol, maar ik lees hier vaak dat bepaalde meiden of vrouwen in hun leven maar voor 1 ding gaan. Dat is meestal die verkeerde man.

Ik kan niet geil worden van het figuur dat jij hier beschrijft en ik had het meteen al aangekaart.

Succes en doe er wat mee!
quote:whaha schreef op 16 februari 2011 @ 07:12:

O my God,

Dat hij een uitkering heeft is nog tot daaraan toe, maar hij moet dan ook weten dat hij niet elke keer als er iets nieuws op de markt is dat hij dat kan kopen. Joh, aan een mobiel schijnt tegenwoordig een bepaalde status te zijn verbonden. Nou, ik heb dat liever met mijn huis en auto, dan aan die flutdingen zoals een BB of kleding van een bepaald merk. Heb het wel, maar ik heb ook hele goedkope kleding, die mooi "zit".

Dus jij bepaalt waar iemand status aan mag ontlenen en waaraan niet???

quote:Ik denk dat jij eens een goed woordje moet spreken met die vriend van je. Dit blijft echt niet lang goedgaan. Ik ben misschien heel erg ouderwets, maar ik vind dat een man nog altijd een tikkeltje meer moet doen dan een vrouw. Sorry dat ik het zeg, ik ben geen geemancipeerde vrouw, maar ik vind veel mannen zo fucking loserig. Wat moet je daar nu mee?

Je bent inderdaad gruwelijk ouderwets, er zijn heel veel mensen die echt niet meer zo denken. Daarbij heb je geen idee waarom betreffende man een WAJONG uitkering heeft dus ik vind het nogal aanmatigend én onrespectvol om hem maar 'fucking loserig' te noemen.

quote:Ik haat lompheid, onbescheidenheid (terwijl ze niets zijn) en onhandigheid en kan nog wel het e.e.a. opsommen in mannen.

Die zijn bij mij al tot een nulpunt gedegradeerd. Ga jij nu ook eens zo redeneren en stel jezelf eens iets harder op. Waarom zal jij voor hem gaan sparen, voor een relatie die geen toekomst of uitkomst biedt?

De eerste zin zal iedereen met je eens zijn, maar daar gaat dit topic volgens mij niet over. Of de relatie een toekomst heeft, weet TO pas als ze zich realiseert dat ze een probleem heeft (wat ze zich juist afvraagt, of het normaal is om je hier druk over te maken) en eerst geprobeerd heeft daar wat aan te doen.

quote:Jij verpest het voor vrouwen die wel anders zijn. Dat heeft niets met goedheid of slechtheid te maken, maar er zijn natuurlijk grenzen.

Jij laat bijna zien dat alle vrouwen zo zijn. Als je dit nu al aankaart, dan betekent het toch dat het jezelf ook niet lekker zit. Waarom en dat vraag ik me hier af bij vele mensen, waarom bespreek je zulk soort dingen niet met je partner? Zorg dat je haar op je tanden krijgen en wel heel rap. Waar háál je het vandaan??
Eens met Kastanjez.
Whaha,

Ik zie af en toe echt hele aardige, meedenkende postings van je langskomen,en dan af en toe schiet je uit de bocht. Kun je je voorstellen dat wat je zegt wat hard over komt?

To, lastige situatie, heb zelf ook een ex gehad die minder verdiende. Ik vond het heel lastig om hem duidelijk te maken dat we er toch samen instonden. Moet bekennen dat ik op een gegeven moment de 50/50 regel heb in gesteld (dus niet naar ratio) en dat hij toen wel meer begon te letten op wat hij uitgaf (omdat hij minder geld had) maar het voelde voor mij een beetje alsof ik een klein kind aan het opvoeden was. Het hielp wel, maar toch. Wil je vertellen waarom je vriend in de Wajong zit? Als hij psychische problemen heeft, zou het kunnen zijn dat dit gedrag misschien bij zijn stoornis hoort, en dat je een andere aanpak nodig hebt?
Oeh, vreselijk herkenbaar vanuit mijn vorige relatie. TO ga het gesprek aan, kom voor jezelf op; probeer die sleur te doorbreken voordat het juist erger i.p.v beter wordt, En inderdaad hints geven helpt niet,
Je bent voor hem een lot uit de loterij. Jij lekker de boel voor hem regelen en hij gewoon zijn gang gaan en doen/kopen waar hij zin in heeft.

Ik zou zou hem maar eens snel duidelijk maken dat je zo niet gebruikt wil worden, want dat word je TO. Laat dat niet langer gebeuren.

Van mij had hij allang in een boom kunnen gaan zitten.
Anjertje, denk je dat je nog eens terugkomt om te vertellenw at je gedaan hebt?
Ik denk dat haar vriend niet eens weet wat er van hun inkomen allemaal wordt betaald. TO: Je kunt samen met hem de administratie gaan doen, zodat hij wat meer besef van de waarde van geld krijgt, of jij doet gewoon de geldzaken en je spaart ook niet meer voor hem. Als hij dan iets graag wil hebben kunnen jullie samen kijken of dat haalbaar is. Scheelt een boel ergenis.

Wat betreft het huishouden, hints werken inderdaad niet (been there, done that). Gericht taken geven vind ik wel werken. ' Schat, ik haal even een stofzuiger door het huis, zorg jij dat het eten dan zo klaar is?' (En als hij dan gekookt heeft, bedanken en zeggen dat het heel erg lekker was.) Geen man is natuurlijk hetzelfde, maar dit zijn mijn bevindingen en ik vind dit geen groot relatieprobleem hoor. Je moet zelf gewoon duidelijk zeggen wat je wil. Het ligt echt niet allemaal aan hem, hoe kan hij iets veranderen als hij niet weet dat hij iets verkeerd doet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven