Geld & Recht alle pijlers

Welk recht heeft de vader bij erkenning

27-02-2019 18:07 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vader wilt kind gaan erkennen zonder gedeeltelijk gezag.
Hoe zit het als kind zijn achternaam krijgt of niet maar wel erkenning?

Welke rechten heeft hij dan? Alleen bezoekrecht?
Caracolita schreef:
28-02-2019 09:25
Op het moment dat er uit liefde een kind wordt geboren en het gezamenlijk gezag wordt afgesproken, en een van de twee ouders maakt hier na de breuk misbruik van door elke, maar dan ook elke, beslissing te dwarsbomen, waardoor de verzorgende ouder meerdere keren per jaar naar de rechtbank moet om normale zaken te regelen en hier duizenden euro’s per jaar aan kwijt is, lijkt me dat niet in het belang van het kind. Dus dan kan jij een hekel hebben aan vrouwen die dan roepen ‘had ik maar nooit’, maar dat is dan toch echt alleszins begrijpelijk.
Hulpverlening helpt in deze situaties niet altijd. Je gaat er bovendien nu automatisch vanuit dat vrouwen die dit riepen impliceren dat hun kind geen band met de vader mogen hebben. Dat is natuurlijk niet per se waar. Je kunt ook spijt hebben van gezamenlijk gezag puur zodat je niet constant naar de rechter moet. En dan kunnen kinderen nog prima een band met vader hebben.
Klinkt allemaal leuk, ik had ook liever dat mijn ex voorgoed uit mijn leven was een niks meer te vertellen had over de kinderen want dat zou een stuk makkelijker zijn. Maar de kinderen zijn belangrijk en niet ik.

Je kunt dan altijd hulpverlening proberen en het probleem het probleem van de ouders laten zijn.
Tekent hij niet voor vakantie in het buitenland, prima ga je toch in Nederland op vakantie. Dat duurt misschien even maar als hij ziet dat je gewoon je eigen leven niet door hem laat belemmeren stopt het vanzelf.

Dat ik soms een hoop moet slikken, accepteren en niet moet reageren, tja dat is echt geen fijne manier. Maar om nu al op voorhand te roepen dat vaders hun rechten afgepakt moeten worden of in het geval van TO niet eens gegeven worden gaat erg ver.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
28-02-2019 10:27
Het is ook wel mijn verbazing: van Sommige mannen moet je gewoon geen kind krijgen.
Je ziet het ook in de Oeps, ik ben zwanger topics. Zwanger van een scharrel, en op hoop van zegen, het kindje houden. En de rol van papa, vullen we nog wel een keer in.
Of aanstaande vaders, die vinden dat mama maar een abortus moet plegen.

Er wordt erg gemakkelijk omgesprongen, met de grootste beslissingen, die een mens nemen kan.
Want veel belangrijker dan de Keuze voor wel/niet een kind, en de gezinsvorm.... is behoorlijk levensveranderend. Ik snap werkelijk niet, dat mensen daar zou eenvoudig mee denken om te kunnen gaan.
Tja, ik heb ook gekozen voor een afwijkende gezinsvorm, ik ben alleenstaande moeder, met een kindje van een donor. Maar ik heb daar dus heel bewust voor gekozen, ondanks dat heel veel mensen riepen: dan pik je toch gewoon een keer iemand op uit de kroeg? Nog afgezien van de medische onverantwoordelijkheid daarvan, vond ik het niet ok om een kind mogelijk op te zadelen met een vader die hem/haar helemaal niet wilde, of een man met een kind waar hij niet op zat te wachten. En ik wilde zelf niet voorgoed verbonden zijn met iemand waar ik verder niks mee wilde. Op deze manier (die een behoorlijke wachtlijst had, en ook nog eens best wat kost) is dat allemaal niet het geval. En daar vinden dan ook weer mensen van alles van.
(Ter info: mijn kind kan de gegevens van haar donor opvragen als ze dat wil als ze 16 of ouder is, anoniem mag niet meer in Nederland. Maar er bestaat geen juridische band tussen haar en de donor. Hij heeft geen rechten tov haar of mij, maar ik kan ook geen financiële plichten afdwingen, mijn kind heeft bv geen erfrechten. Zelfs niet met een DNA test oid. Juist door de conceptie via het ziekenhuis te laten lopen, is dat allemaal geregeld).
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
28-02-2019 12:59
Tja, ik heb ook gekozen voor een afwijkende gezinsvorm, ik ben alleenstaande moeder, met een kindje van een donor. Maar ik heb daar dus heel bewust voor gekozen, ondanks dat heel veel mensen riepen: dan pik je toch gewoon een keer iemand op uit de kroeg? Nog afgezien van de medische onverantwoordelijkheid daarvan, vond ik het niet ok om een kind mogelijk op te zadelen met een vader die hem/haar helemaal niet wilde, of een man met een kind waar hij niet op zat te wachten. En ik wilde zelf niet voorgoed verbonden zijn met iemand waar ik verder niks mee wilde. Op deze manier (die een behoorlijke wachtlijst had, en ook nog eens best wat kost) is dat allemaal niet het geval. En daar vinden dan ook weer mensen van alles van.
(Ter info: mijn kind kan de gegevens van haar donor opvragen als ze dat wil als ze 16 of ouder is, anoniem mag niet meer in Nederland. Maar er bestaat geen juridische band tussen haar en de donor. Hij heeft geen rechten tov haar of mij, maar ik kan ook geen financiële plichten afdwingen, mijn kind heeft bv geen erfrechten. Zelfs niet met een DNA test oid. Juist door de conceptie via het ziekenhuis te laten lopen, is dat allemaal geregeld).

en dat vind ik hele wijze besluiten
Ik reageer op vrouwen, die zwanger raken van ene vent, die geen goeie papa zal worden (of waarvan ze niet weten Of hij een leuke vader wordt)
Hij krijg alimentatie recht
Tess1981 schreef:
27-02-2019 23:44
Ik heb evt en vreselijke hekel aan vrouwen die nu roepen had ik hem die rechten maar niet gegeven. Vervelend als je op een lastige manier uit elkaar gaat en dit voor problemen zorgt. Maat in dat geval moet je er iets aan doen om die problemen dmv hulpverlening op te lossen. Kinderen zijn meestal gemaakt uit liefde. Bedoel jer hebt heb geen (onveilige) sex met iemand die je niet leuk vindt of zelfs haat.
Vrouwen vergeten dat zij dmv de natuur (zij dragen het kindje) automatisch de rechten krijgen maar een vader heeft hier net zoveel recht op. Ik vind het fout dat vrouwen kunnen bepalen wat zij willen.

En voor de mensen die nu zeggen ja wacht maar totdat je in hetzelfde schuitje zit.....
Ik heb zelf een vreselijke ex die na de scheiding zo dwars is gaan liggen dat normale communicatie lastig is. Tijdens onze relatie heeft hij mij hele vervelende dingen aangedaan. Wel hier verder niets inhoudelijk over kwijt buiten het feit dat deze zaken strafbaar en heel vervelend waren. Maar..... de kinderen zijn wel uit liefde gemaakt, de problemen kwamen pas later. Op zijn manier is hij altijd een goede betrokken vader geweest.
Wij hebben co ouderschap. Fijn? Nee... heb de kinderen het liefst altijd om me heen. Handig? Nee..... Want hij kan zo nog steeds invloed op me uitoefenen en niet maakt hij ook flink gebruik van. Maar....... de kinderen zien hun vader door deze keuze wel heel vaak en regelmatig. Het is een blijft hun vader en hij is voor hun, op zijn manier goed. De kinderen kunnen er niks aan doen wat hij mij heeft aangedaan en nog steeds doet. Zij verdienen de band met hun vader zolang hij goed voor ze is.
Met deze laatste zin ontkracht je toch je hele betoog?
Wie bepaalt of er aan deze voorwaarde is voldaan?

Verder ben ik het ook niet met je punt eens. Prima dat dit voor jou/jullie zo werkt. Maar jouw voorbeeld is slechts dat - een voorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
28-02-2019 13:01
en dat vind ik hele wijze besluiten
Ik reageer op vrouwen, die zwanger raken van ene vent, die geen goeie papa zal worden (of waarvan ze niet weten Of hij een leuke vader wordt)
Dat snapte ik hoor, ik voelde me ook niet door jou aangesproken (dat leer je sowieso vrij snel af in zo’n traject ;-) ). En ik ben het met je eens. Maar er zijn dus ook mensen die vinden dat een kind beter een lamlul van een vader kan hebben, dan helemaal geen vader. De meningen verschillen gewoon.
Tess1981 schreef:
28-02-2019 12:35
Je kunt dan altijd hulpverlening proberen en het probleem het probleem van de ouders laten zijn.
Tekent hij niet voor vakantie in het buitenland, prima ga je toch in Nederland op vakantie. Dat duurt misschien even maar als hij ziet dat je gewoon je eigen leven niet door hem laat belemmeren stopt het vanzelf.

Dat ik soms een hoop moet slikken, accepteren en niet moet reageren, tja dat is echt geen fijne manier. Maar om nu al op voorhand te roepen dat vaders hun rechten afgepakt moeten worden of in het geval van TO niet eens gegeven worden gaat erg ver.
Ten eerste roept niemand dat laatste.

Als jij jezelf EN je kind alle buitenlandse vakanties wilt ontzeggen indien je ex pertinent geen toestemming geeft, dan ben je absoluut niet in het belang van je kind bezig. En dat laat je juist zien dat je je leven laat belemmeren door je ex.

Maar hey, doe wat voor jou werkt. Dan beslissen andere moeders wat in hun geval het beste is.
Caracolita schreef:
28-02-2019 15:22
Ten eerste roept niemand dat laatste.

Als jij jezelf EN je kind alle buitenlandse vakanties wilt ontzeggen indien je ex pertinent geen toestemming geeft, dan ben je absoluut niet in het belang van je kind bezig. En dat laat je juist zien dat je je leven laat belemmeren door je ex.

Maar hey, doe wat voor jou werkt. Dan beslissen andere moeders wat in hun geval het beste is.

Nee hoor want toen hij zag dat dat geen effect had en ik mijn eigen ding deed was dat over. Het doel is vaak de vrouw dwars zitten, als je laat zien dat hij je op deze manier moet raakt stopt dat vanzelf.

Dat andere moeders zelf moeten beslissen wat voor hun werkt ben ik helemaal met je eens. Mij bij voorbaat al bedenken hoe je het voor jezelf het beste kan regelen nog voordat de baby geboren is vind ik heel ver gaan.
maledive schreef:
28-02-2019 14:19
Met deze laatste zin ontkracht je toch je hele betoog?
Wie bepaalt of er aan deze voorwaarde is voldaan?


Verder ben ik het ook niet met je punt eens. Prima dat dit voor jou/jullie zo werkt. Maar jouw voorbeeld is slechts dat - een voorbeeld.
Dit sloeg op mijn eigen situatie. En ja TO weet idd nog niet of deze man een goede vader zal zijn. Maar kan een vader alleen rechten verdienen als ze hebben aangetoond een goede vader te zijn? Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld? Waarom een moeder wel standaard rechten en een vader niet? Er zijn ook zat moeders waarbij het moederschap discussiewaardig is.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
28-02-2019 10:27
Het is ook wel mijn verbazing: van Sommige mannen moet je gewoon geen kind krijgen.
Sommige vrouwen moeten ook gewoon geen kind krijgen.
Tess1981 schreef:
28-02-2019 23:11
Dit sloeg op mijn eigen situatie. En ja TO weet idd nog niet of deze man een goede vader zal zijn. Maar kan een vader alleen rechten verdienen als ze hebben aangetoond een goede vader te zijn? Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld? Waarom een moeder wel standaard rechten en een vader niet? Er zijn ook zat moeders waarbij het moederschap discussiewaardig is.
Maar dat ís ook een interessante vraag. Feit is dat de default situatie bij ongetrouwd zwanger worden enkel gezag voor moeder is.
Voorheen kreeg na scheiding ook automatisch moeder alleen gezag.
Natuurlijk is het dubbel, en zullen er ongetwijfeld vaders (en kinderen ) onterecht de dupe van worden, maar andersom moet gezamenlijk gezag wel werkbaar zijn en dat is het vaak niet, zij het al dan niet door ‘te gemakkelijk zwanger worden’, of welke reden dan ook.
Caracolita schreef:
01-03-2019 00:05
Maar dat ís ook een interessante vraag. Feit is dat de default situatie bij ongetrouwd zwanger worden enkel gezag voor moeder is.
Voorheen kreeg na scheiding ook automatisch moeder alleen gezag.
Natuurlijk is het dubbel, en zullen er ongetwijfeld vaders (en kinderen ) onterecht de dupe van worden, maar andersom moet gezamenlijk gezag wel werkbaar zijn en dat is het vaak niet, zij het al dan niet door ‘te gemakkelijk zwanger worden’, of welke reden dan ook.
Ben ik met je eens. Feit is alleen wel dat er ook moeders zijn die er misbruik van maken. We hebben het nu over vaders die bij het hebben van gezag dwars kunnen gaan liggen maar er zijn om een hoop moeders die de vader dwars zitten en van alles tegenwerken. Zij hebben geluk automatisch gezag te hebben dus hebben sowieso een streep voor. Eer dat je als man daar doorheen bent en je rechten hebt verkregen.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven