Geld & Recht alle pijlers

Welke keuzes met spaargeld?

30-04-2020 06:16 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had gister een interessant gesprek met een vriendin over financiële keuzes in deze tijd. Ik ben zelf erg risicomijdend en ben wel benieuwd hoe jullie hier over denken.

Proberen jullie bijvoorbeeld (als dat kan) extra te sparen?

Of als je voldoende buffer hebt (waar je eigenlijk op inteert door de rente + inflatie), kies je voor aflossen op de hypotheek? Of studieschuld?

Beleggen is/was een beter alternatief dan sparen maar doe je dat nu ook juist wel of juist niet?

Hoe denken jullie hierover en maken jullie andere keuzes dan voorheen?
Alle reacties Link kopieren
Geen eigen huis, ik heb spaargeld waar ik een deel van heb belegd (in een beleggingsfonds). En ja, het is nu een slechte tijd, ik sta op -15%. Maar heb vorig jaar ook op +7 gestaan.

Dat is het risico van beleggen. Het is voor mij iets voor de langere tijd, en ik weet dat ik ook (een deel van) mijn inleg kan verliezen. Maar ik koop ook iedere maand een staatslot, en ook daar hoop ik nog altijd op de klapper :P
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik vind het altijd een beetje overdreven om er een punt van te maken dat je inteert op spaargeld. Ik vind het wel meevallen en het voordeel dat je precies weet hoeveel je onver x tijd te besteden hebt groter. I.t.t als je gaat beleggen waarbij het mogelijk is dat je meer geld krijgt, maar ook dat je op het moment dat je het nodig hebt minder geld hebt. Aflossen op schulden is wel altijd (meestal) een goed idee, maar die heb ik niet behalve hypotheek die maar 10% per jaar extra afgelost mag worden (wat we al vrijwel elk jaar doen). Dus ik spaar mijn spaargeld gewoon en geef het pas uit als ik iets nodig heb, en dat is niet per se zo vroeg mogelijk. Als je het dit jaar uitgeeft zodat je er niet op 'inteert' heb je het volgend jaar niet meer als je wel iets nodig blijkt te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Tip: wij dachten ook dat de boete op "teveel" aflossen hoog was en niets opleverde. Dat blijkt in ons geval reuze mee te vallen.
Een paar tientjes en dat heb je er zo uit omdat je minder rente betaald.
Informeer bij je hypotheekverstrekker.

En wij beleggen. Ook voor de lange termijn. Maandelijks stoppen wij er een x-bedrag in. Dit geld beschouwen we als weg, alsof we idd loten kopen.
Afgelopen tijd idd verloren, maar nu krabbelt het weer langzaam op.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
Ik leg een buffer aan want ik ga ook van baan wisselen. Verder heb ik ook een beleggingsrek. was vorige jaar 10%+ en nu breakeven na een kleine dip. IK maak daar niet echt zorgen over. Ik kan het nog tientallen jaren laten staan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in het verleden wel belegd, zonder groot success overigens. Nooit winst gemaakt. Beleggen is leuk met geld wat je niet op korte termijn nodig hebt. Ik los nu extra af op mijn hypotheek en ik heb een buffer in het geval van baanverlies (heb maar een paar maanden recht op WW momenteel) zodat ik het in ieder geval een tijdje uit kan zingen.

Geld op de spaarrekening zetten is niet 'sexy' maar ik voel mij er beter bij dan het in een fonds dumpen.
Ik heb je mijn rekeningnummer gepbt
Alle reacties Link kopieren
Misschien zat het in een verkeerde mix aan beleggingen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik denk dat het binnenkort niets meer waard is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Sja, weg is weg. Ik heb ooit nog wel eens goede winst kunnen behalen op de 'bullion market' maar dat was toen ook mijn werk dus ik zat sowieso de hele dag met mijn neus in de goudkoersen. Nu boeit me dat allemaal niet meer. Ik wil gewoon de rust hebben van een nieuw dak op mijn huis laten zetten zonder ook maar een seconde er om te malen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel een stuk serieuzer aan het sparen geslagen. En mijn vriend ook, gelukkig zitten we daarin wel op één lijn. Ik heb wel recht op bijna een jaar ww maar het ik ben ook eenverdiener en ik voel er weinig voor om na dat jaar mijn huis te verkopen. Het afgelopen jaar heb ik veel geld in het huis gestoken (groot onderhoud, zonnepanelen etc.) dus voorlopig zit ik daarmee goed gelukkig. Ik wil eerst mijn buffer weer aanvullen tot 6 maanden salaris en dan wat daar boven komt in extra aflossing steken. Ook al kan je nooit voorzien wat er gebeurd natuurlijk en misschien heb ik tegen die tijd het geld wel voor iets anders nodig.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
30-04-2020 07:47
Nee, ik denk dat het binnenkort niets meer waard is.
Gelukkig maar, want we hebben ons spaargeld er de afgelopen maanden verbrast.
Wij hebben jaren geleden een appartement gekocht en verhuren deze. We verkopen het appartement als we met pensioen willen gaan. En wie weet gaat 1 van onze dochters er ooit nog wonen.
Ik geloof in zoveel mogelijk aflossen, op alles.
Wegens omstandigheden kan ik dat momenteel niet, dus zet ik het geld dat daarvoor bestemd is apart voor het moment waarop dat wel kan. Ik beleg niet, omdat dit geld hopelijk op korte termijn beschikbaar moet zijn voor dat doel.
Alle reacties Link kopieren
Wij kunnen best aardig sparen. Eens in de 2 jaar lossen we daarmee 10% van ons openstaande hypotheekbedrag af (boetevrije deel). We hebben een aflossingsvrije hypotheek.
Wel zorgen we ervoor dat we een behoorlijke buffer achter de hand houden waar we altijd bij kunnen.
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
30-04-2020 08:10
Wij hebben jaren geleden een appartement gekocht en verhuren deze. We verkopen het appartement als we met pensioen willen gaan. En wie weet gaat 1 van onze dochters er ooit nog wonen.
Hoe ga je dat tegen die tijd met de huurders doen? Je zal er nu naar net een stel in krijgen dat besluit in jullie appartement oud te willen worden :O
Het ligt er ook aan over welk bedrag je praat, of het interessant is om er iets mee te doen
Alle reacties Link kopieren
Wij lossen ook veel af en zetten ook geld opzij om het huis goed te kunnen onderhouden.
Vorig jaar is het gehele huis aan de buitenkant geschilderd en zijn de goten vervangen. Dan voel je wel even dat je een ribbetje of twee mist, maar evengoed een goede investering.
Een paar jaar terug had ik graag een huis bij ons verderop in de straat gekocht, als geldbelleging maar het ging helaas aan mijn neus voorbij.
We willen nog wel een keer een poging wagen om een 2e woning te kopen als pensioen voorziening.
Ik stop ons geld liever in onroerend goed dan in een fonds.
Intotheunknown schreef:
30-04-2020 08:17
Hoe ga je dat tegen die tijd met de huurders doen? Je zal er nu naar net een stel in krijgen dat besluit in jullie appartement oud te willen worden :O
Je ziet in zo'n appartement dat er vaak jonge stellen of net gescheiden ouders komen te wonen. En die blijven geen jaren wonen. Onze voorkeur gaat uit naar bekende huurders of bekende van bekende. We hebben ook goede contracten met de huurders. Dan nog weet ik dat een huurder moeilijk kan doen maar zo lopen we het minst risico. En als we met pensioen willen (Zal nog zo'n 20 jaar duren) en er gaat een huurder uit het appartement dan moet je optijd besluiten om het te verkopen.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
30-04-2020 08:10
Ik geloof in zoveel mogelijk aflossen, op alles.
Wegens omstandigheden kan ik dat momenteel niet, dus zet ik het geld dat daarvoor bestemd is apart voor het moment waarop dat wel kan. Ik beleg niet, omdat dit geld hopelijk op korte termijn beschikbaar moet zijn voor dat doel.
Ik denk niet dat dit het hoogste rendement oplevert maar voor mijn gemoedsrust vind ik dit ook altijd het fijnste. Zo min mogelijk schulden en maandlasten hebben, zodat mocht ik terugval in inkomen hebben ik niet direct in de problemen kom.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
30-04-2020 08:27
Je ziet in zo'n appartement dat er vaak jonge stellen of net gescheiden ouders komen te wonen. En die blijven geen jaren wonen. Onze voorkeur gaat uit naar bekende huurders of bekende van bekende. We hebben ook goede contracten met de huurders. Dan nog weet ik dat een huurder moeilijk kan doen maar zo lopen we het minst risico. En als we met pensioen willen (Zal nog zo'n 20 jaar duren) en er gaat een huurder uit het appartement dan moet je optijd besluiten om het te verkopen.
En dan nog kunnen de huuropbrengsten je pensioeninkomen zijn. Zo doet een collega dat.
Alle reacties Link kopieren
Dat is voor iedereen anders, situaties zijn altijd anders.

In ons geval;
1) aflossen hypotheek, nu mijn partner en ik beide geen omzet draaien, er dus geen inkomen binnen komt ben ik erg blij dat onze hypotheek bijna is afbetaald.
2) geld op de bank, in deze tijd ook heel belangrijk dat we dit hebben. Partner moet namelijk ook gewoon zijn werknemers betalen en kantoorkosten betalen, plus natuurlijk onze gezamenlijke kosten voor levensonderhoud
3) beleggen, alleen met geld wat je voor langere termijn kunt missen
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
30-04-2020 08:31
Ik denk niet dat dit het hoogste rendement oplevert maar voor mijn gemoedsrust vind ik dit ook altijd het fijnste. Zo min mogelijk schulden en maandlasten hebben, zodat mocht ik terugval in inkomen hebben ik niet direct in de problemen kom.

Precies dit.
-Sparen voor onderhoud, vervangingen, leuke dingen etc. Zeg maar een buffer van een half jaarsalaris.

- Aflossen, daar sparen we voor, meestal hebben we meer gespaard dan weer boete vrij mogen aflossen dus dat bedrag is ook nog een soort buffer.

-Beleggen. Een schenking die ik gekregen heb, heb ik belegd. En daar stort ik regelmatig nog iets bij. In een fonds, dat gaat nu even wat minder maar is voor mijn pensioengat. Tegen die tijd gaat het vast weer beter.

Oh, en ons huis is nog niet voor de helft van de huidige waarde gefinancierd. Dus zelfs als er een dip komt op de huizenmarkt dan komen wij niet snel onder water te staan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geanticipeerd op toekomstige daling van inkomen door de chronische ziekte van mijn man. Hij kan nu nog werken en verdient goed, dat kan in de toekomst anders worden. We zijn goedkoper en kleiner gaan wonen, we hebben een lineaire hypotheek waarbij rente en aflossing elke maand minder worden. Met ons spaargeld zijn we sinds vorig jaar van het gas af en hebben we het asbestdak van de schuur laten vervangen. Nu laten we zonnepanelen plaatsen, waardoor we binnen een paar weken net zoveel elektriciteit opwekken als we gebruiken, daardoor worden onze maandlasten meteen nog lager. Zelfs als we samen in de bijstand zouden komen kunnen we hier blijven wonen en hebben we lage vaste kosten.
Love is the meaning of life

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven