Geld & Recht alle pijlers

Welke verzekering bij deze schade?

01-12-2011 21:11 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zondag stapte ik bij een vriendin in de auto en rukte de wind het portier uit mijn handen. Resultaat: deuk in de audo van mijn buurman die ernaast geparkeerd stond (auto van vriendin geen schrammetje).

Ik dacht dat ik mijn aansprakelijkheidsverzekering kon aanspreken voor deze schade, maar daar kreeg ik te horen dat de afhandeling via de autoverzekering van mijn vriendin moet lopen. Zij moet samen met buurman een schadeformulier invullen en dat aan haar autoverzekeraar opsturen. Die zal de schade aan buurman vergoeden. De verzekeraar van mijn vriendin zal dan contact opnemen met mijn aansprakelijkheidsverzekeraar om haar schade te vergoeden (in dit geval alleen eventueel verlies van no-claim korting; haar auto had geen schade).

Ik kan me haast niet voorstellen dat mijn verzekeringsmaatschappij me iets op de mouw speldt, maar dit lijkt me zo omslachtig.... Klopt ook niet voor m'n gevoel. Mijn vriendin en buurman moeten nu in de weer met schadeformulieren terwijl het mijn "schuld" is.

Heeft iemand ervaring met of verstand van dit soort kwesties? Is dit echt de manier waarop dit soort schadekwesties moet worden afgehandeld?
Mijn man heeft ooit met de auto van zijn zusje flink wat schade gereden. Zusjes auto was nog in te rijden (die keek niet op een deukje meer of minder), maar de andere auto's wilden natuurlijk vergoeding.

Dit ging idd via de autoverzekering van zijn zusje.

Die daar helemaaaal niet blij mee was, want haar no-claim was natuurlijk naar de haaien.

Bij een autoverzekering verzeker je de schade die door een auto is veroorzaakt. Niet de schade die de persoon in de auto veroorzaakt.

Oftewel, het maakt geen flaus aus wie de auto reed, want de auto zèlf is verzekerd.
Idd, het is omslachtig, maar zo werkt het wel. Het voertuig is verzekerd voor de schade die met dat voertuig aangericht wordt. En vervolgens ben jij WA verzekerd voor de schade die jij een ander onbedoeld berokkent en dat is dus in dit geval jouw zus.
Het klopt idd. Bij de auto verzekering is er sprake van een rechtstreeks vorderingsrecht. De buurman kan zich direct wenden tot de verzekeringsmaatschappij waar de auto verzekerd is. Zij zullen de schade verder behandelen en de buurman schadeloos stellen.

Daarna kunnen ze het financieel nadeel van je zus verhalen op jou aansprakelijkheidsverzekering. Schade die jij veroorzaakt met of door een motorrijtuig is uitgesloten op deze verzekering met uitzondering van het zogenaamde passagiersrisico, wat in deze situatie aan de orde is (tenzij jij reedt en de schade is veroorzaakt door de deur aan de bestuurderskant, dan ben je immers geen passagier). De aanspr.heidsverz. Zal jou zus dan weer schadeloos stellen.

Klinkt omslachtig, maar bij de wet is het geregeld dat elk motorrijtuig verzekeringsplichtig is. Zodat een benadeelde altijd zijn schade kan verhalen. Op deze manier is de benadeelde dus beschermd en is zijn schade makkelijk te verhalen.
Zaza, als je een auto leent kan je nooit aanspraak maken op je aansprakelijkheidsverzekering. Het risico is in zijn geheel voor de eigenaar van de auto.
Ik heb dit geintje ook meegemaakt maar dat werd echt direct geregeld met een aansprakelijkheid verzekering. Een collega zat bij een andere collega in de auto. Mijn auto stond ernaast. De collega, niet de eigenaar van de auto, deed zijn deur open en de wind rukte de deur uit zijn handen, tegen mijn auto aan. Flinke deuk.

Hij heeft zijn aansprakelijkheidsverzekering gebruikt en dat ging zonder problemen.
Het is wel de goede manier, wij moesten alleen foto's laten maken door een aangewezen bedrijf van schadeverzekeraar.

Alles is keurig opgelost binnen twee weken.
Ah, dank voor de reacties!

Klinkt logisch zoals jij het uitlegt Safyia. Ik stapte inderdaad in aan de passagierskant.

Maar Johand had precies dezelfde situatie als ik en daar is het wel via de aansprakelijkheidsverzekering gegaan.... Maf. Misschien had ik het gewoon bij ze moeten neerleggen en hadden ze het dan gewoon afgehandeld. Nu heb ik het eerst gevraagd en verwijzen ze me door.

Zaza, ik gok dat je zus haar auto niet meer uitleent (in elk geval niet aan je man , balen zeg! Maar als ik het goed begrijp had zij dus het verlies van de no-claim kunnen verhalen bij de aansprakelijkheidsverzekering van jouw man (als hij die had).

Redband, bedoel jij dat het via de autoverzekering is gegaan? Of via de aansprakelijkheidsverzekering?

Ik heb morgen met buurman en vriendin afgesproken om gezamenlijk schadeformulier in te vullen. Dat stuurt zij dan op aan haar autoverzekering. Maar ik zal er vandaag nog eens een telefoontje aan mijn eigen autoverzekering aan wijden (maar goed, zelfs als zij zeggen dat zij het anders zouden doen kan ik mijn aansprakelijkheidsverzekering waarschijnlijk moeilijk dwingen om de zaak rechtstreeks te behandelen).
Hallo Helenita2, ik heb het vandaag nog even gevraagd aan mijn collega en hij heeft het gewoon "gedropt" bij zijn aansprakelijkheidsverzekering zonder iets te vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven