Geld & Recht alle pijlers

Werken en volledig afgekeurd

11-10-2010 20:55 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner heeft een eigen winkel een speciaalzaak. Nu heeft zijn huidige werknemer ontslag genomen omdat hij iets anders wil in zijn leven. Deze jongen werkte full time. Nu staat mijn vriend per volgende week alleen in zijn winkel , is niet erg het is nu niet mega druk in de winkel (voorjaar en zomer topdrukte). En is hij aan het nadenken wat hij wil , wil hij een jong iemand , een ouder iemand , iemand die geen kennis heeft van de producten of iemand die wel kennis heeft van productenetc etc. Ook is er een bekende van hem die hij eigenlijk wel wil aannemen. Naja wil vragen om voor hem te komen werken. Deze jongen kent de producten weet er onwijs veel van , hij zou deze jongen zo los kunnen laten in zijn winkel alleen hij is echter volledig afgekeurd.

Deze jongen roept ook regelmatig joh X ik kom wel bij je werken , ik kan wel je producten verkopen. Vaak is dit in humor vorm gezet , maar vriend zit er nu dus serieus over na te denken om hem die baan aan te bieden.

Winterperiode kan vriend t grotendeels alleen wel behalve t weekend en koopavond. Voorjaar en zomerperiode zou t fijn zijn dat iemand 36 a 40 uur werkt.

In hoeverre kan en mag hij deze jongen laten werken ?

En zal deze jongen gekort worden op zijn uitkering en/of krijgt ie problemen wanneer hij wel zou gaan werken en wat gebeurd er wanneer hij te ziek wordt om te werken , kan die jongen dan wel terug vallen op zijn arbeids ongeschiktheid uitkering ?
Je vriend doet er goed aan om eens met het UWV te bellen, die zijn er namelijk ook voor werkgevers.

Aan het in dienst nemen van arbeidsongeschikte medewerkers zitten er voor werkgevers nogal eens voordeeltjes vast. Als het UWV van mening is dat die jongen dit werk zou kunnen, krijgt hij daar ook advies in en er is een vangnetregeling voor als het toch niet zou lukken.

Meer info kun je sowieso vinden op uwv.nl
Gekopiëerd van deze pagina:

Regelingen bij in dienst nemen van een arbeidsongeschikte werknemer

* Loonkostensubsidie

* Proefplaatsing

* Looncompensatie bij ziekte (no-risk-polis)

* Korting op loonbelasting bij bijscholing

* Regelingen premiekorting bij in dienst nemen werknemer

* Subsidie aanpassing werkplek

* Jaarlijkse tegemoetkoming voor mensen die arbeidsongeschikt zijn

* Jonggehandicaptenkorting (Wajong) verrekenen

* Minder loon betalen (Wajong)

* Aanvullende uitkeringen Overheid en Onderwijs

Niet alles is op iedereen van toepassing natuurlijk, maar misschien wel interessant voor zowel jouw vriend als die jongen.
Wellicht kan de jongen zich aanmelden voor de Wet Sociale Werkvoorziening (ook via het uvw) en als hij daarvoor een indicatie heeft bij je vriend komen werken in overleg met het locale wsw bedrijf. Je vriend zal dan de werkomstandigheden zodanig moeten maken dat het werk passend is aan de capaciteiten van de jongen, en een gedeelte van het loon (of alles?) wordt gesubsidieerd.
Vriend heeft deze zaak 5jr geleden overgekocht en de medewerkers die er toen werkten mee genomen.

1tje nam toen tijdje later ontslag en hebben ze t dus 4,5jr met z'n 2en gedaan.Dit ging prima zo met z'n 2tjes...

Dit is dus zijn 1e werknemer die ontslag neemt en die hij moet *vervangen*.

Hij weet dus niet zo goed waar hij moet beginnen , advertentie plaatsen , of brief op de winkeldeur, naar uitzendburo , uwv e.d.

En toen kwam dus deze jongen in t vizier en hij heeft daar wel oren naar. (mits t allemaal goed geregeld wordt)
Je bent toch niet voor niets volledig afgekeurd? Zou natuurlijk fijn zijn als hij weer aan de slag zou kunnen maar is meteen fulltime dan niet een tikkie ambitieus?
Pammie , het zou betekenen dat deze jongen eerst t weekend en de koopavond werkt en evt pas in de middag.

In t voorjaar en zomerperiode kan wanneer die jongen zich oke voelt meer gaan werken en anders als dat niet kan , kan vriend evt een jonger iemand die net van school is (bv net klaar met examens o.d.) aannemen voor de rest van de uren.
Waar is die knul op afgekeurd, dan?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Weet je ook waarom die jongen is afgekeurd? Een volledige afkeuring is tegenwoordig eerder een uitzondering dan een regel, wat mij doet vermoeden dat er goede redenen zijn waarom die jongen niet werkt. Het is verstandig dit goed te bespreken met zowel die jongen als het UWV, want het kan zijn dat er met behoorlijk wat dingen rekening gehouden moet gaan worden.

Mocht het wel te organiseren zijn, dan zitten daar voor de werkgever idd veel voordelen aan. En voor die jongen zou het natuurlijk ook heel fijn zijn als hij toch aan de slag kan.

Hoe het financieel gaat lopen is afhankelijk van wat die jongen heeft. Zelf zal hij er financieel waarschijnlijk niet veel op vooruit gaan.
Zou je niet eerst bij die jongen polsen of hij het echt wel wil voordat je allerlei informatie in gaat winnen?
Precies, eens met Pammie. Vraag het eerst eens aan die jongen. En wat hij heeft en waarom hij afgekeurd is. Dat doen ze echt niet zomaar hoor. Dan is er echt wel iets aan de hand.

Misschien heeft hij het wel geroepen vanuit een gevoel van graag willen, maar weten het niet te kunnen. Dus, vraag het eerst aan hem voor je contact met UWV en dergelijke op gaat nemen.
Deze jongen heeft een zeldzame reuma.(noem liever de naam niet ivm bekendheid) Hij heeft goede en slechte dagen. Laatste jaar gaat t al stukken beter dmv elke week spuiten. En kan hij ipv in de rolstoel zitten weer traplopen en een paar uur achter elkaar lopen.

Als hij maar kan verkopen (praten en klantenbinding ) en een kassa kan intoetsen is t voor mijn vriend voldoende.

Er zijn voldoende momenten om te *rusten* en pauze te houden.
quote:Marahbloem schreef op 11 oktober 2010 @ 21:46:

Precies, eens met Pammie. Vraag het eerst eens aan die jongen. En wat hij heeft en waarom hij afgekeurd is. Dat doen ze echt niet zomaar hoor. Dan is er echt wel iets aan de hand.

Misschien heeft hij het wel geroepen vanuit een gevoel van graag willen, maar weten het niet te kunnen. Dus, vraag het eerst aan hem voor je contact met UWV en dergelijke op gaat nemen.

Mijn vriend wil graag eerst informatie , voordat hij die jongen gaat vragen. Ik weet dat die jongen ook graag wil aangezien ik hem heel goed ken. Maar ik zeg en vraag er niets over aan die jongen omdat t niet mijn winkel is. En mijn vriend wil niet dat hij blij gemaakt wordt met uiteindelijk een dode mus bv.

Vandaar dat ik hier dan ook een topic open om alvast te weten waar mijn vriend moet zijn. UWV dus en daar zal ik hem dan ook zeker heen sturen.

Vriend gaf aan dat wanneer UWV meer informatie heeft gegeven hij met die jongen gaat praten en dan evt samen naar t UWV om t een en ander uit te zoeken.
Dan nog zou ik hem eerst vragen of hij het kan en wil en leuk vindt

Oh, dat wil je niet lees ik nu.
Google maar eens op het volgende, ik denk dat je daar al een stuk wijzer van wordt: Arbeidsgehandicapte werknemer in dienst nemen
Waarom een arbeidsgehandicapte in dienst nemen?

Voordelen voor de werkgever
quote:mamzelle schreef op 11 oktober 2010 @ 21:15:

Wellicht kan de jongen zich aanmelden voor de Wet Sociale Werkvoorziening (ook via het uvw) en als hij daarvoor een indicatie heeft bij je vriend komen werken in overleg met het locale wsw bedrijf. Je vriend zal dan de werkomstandigheden zodanig moeten maken dat het werk passend is aan de capaciteiten van de jongen, en een gedeelte van het loon (of alles?) wordt gesubsidieerd.

De wet sociale werkvoorziening (WSW) heeft te kampen met problemen in de praktijk. Ten eerste zijn er veel te veel mensen met een WSW indicatie en die komen op een wachtlijst van het lokale WSW bedrijf.

Mocht de jongen in kwestie in aanmerking komen voor een WSW indicatie, dan duurt het aanvragen en eventueel toekennen van zo'n indicatie een aantal maanden. Ik denk niet dat de man van TO die tijd heeft...

Voor wat betreft de tegemoetkomingen van het UWV: Als je iemand in dienst neemt met een beperking is vergoeding van tijdelijke aard. Zodra hij een vast arbeidscontract heeft, is er van subsidie geen sprake meer. Als werkgever kun je hem ook niet jaren lang in dienst houden op tijdelijke basis.

Ik zou eerst eens uitvissen waarom de jongen in kwestie volledig is afgekeurd. Dat is niet voor niets. Voor hetzelfde geld zijn zijn klachten van psychische aard en wil hij wel heel graag werken, maar komt hij zichzelf na verloop van tijd tegen.

Ik zit in hetzelfde schuitje: volledig afgekeurd voornamelijk vanwege psychische problematiek, in het verleden een aantal jaren gewerkt op gesubsidieerde basis. Toen het subsidiepotje leeg was, mocht ik weer vertrekken... (dank je wel, Ad Melkert!)

Ik zeg: dit is geen goede oplossing op korte termijn, en ik neem aan dat partner van TO snel iemand nodig heeft...
Brochure van het UWV
Oralis, die jongen heeft lichamelijke klachten.
@Oralis

De partner van TO heeft alle tijd, schreef ze al. En als dit voor zowel die jongen als voor de partner van TO goed werkt, waarom zou je hen dan ontmoedigen?
Vriend neemt vandaag direct contact op met t UWV om een afspraak te maken voor verdere informatie..

Thanks all

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven