Geld & Recht alle pijlers

Werksleutel kwijt

14-11-2012 14:13 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Ik werk al een jaar wekelijks als huishoudelijke hulp op een lastig adres. Mevrouw is ernstig ziek en ligt eigenlijk altijd op bed en meneer is nooit thuis aangezien hij werkt.

Om binnen te komen moet er een sleutel gehaald worden op een locatie enkele minuten fietsen van het adres. Omdat ik wekelijks daar werk, breng ik deze sleutel niet elke week terug. Over het algemeen wel, maar de keren dat ik veel haast oid heb niet. Aan deze sleutel hangt ook een papiertje waar het adres op staat.

Vorige week had ik haast en heb ik de sleutel niet terug gehangen. Tot mijn grote schrik kwam ik vandaag bij het adres aan en je raadt het al: sleutel nergens te vinden. Gebeld met meneer, gebeld met werk, lang verhaal kort: de sleutel is kwijt en als hij niet gevonden wordt moet het slot vervangen worden.

Nu kwam naar voren in het gesprek met mijn werkgever dat de kosten van het vervangen waarschijnlijk bij mij persoonlijk liggen. Het valt niet onder schade en ik ben de sleutel niet daadwerkelijk onder werktijd verloren (ik hem 'm niet door een putje gespoeld oid).

Nu vraag ik mij af of dit echt ook het geval is. Op de één of andere manier voelt het toch niet helemaal juist. Dit is natuurlijk ook een risico dat genomen wordt vanuit mijn werk en mensen maken soms fouten.

Of ligt eigenlijk de "schuld" volledig bij mij omdat ik de sleutel niet heb terug gebracht naar de locatie? Of zou de klant zelf dit kunnen regelen met zijn verzekering?

Bedankt voor het lezen =)! Ik hoop op advies!
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat de schuld helemaal bij jou ligt. Niet alleen omdat je niet zoals afgesproken de sleutel hebt teruggebracht maar die vervolgens ook nog eens bent verloren!

Een slot vervangen is best kostbaar, maar vind je zelf niet dat je dat wel verschuldigd bent aan iemand waarvan je de sleutel met adres eraan bent verloren?
quote:vespasiana schreef op 14 november 2012 @ 14:13:

Over het algemeen wel, maar de keren dat ik veel haast oid heb niet. Aan deze sleutel hangt ook een papiertje waar het adres op staat.

Vorige week had ik haast en heb ik de sleutel niet terug gehangen. Tot mijn grote schrik kwam ik vandaag bij het adres aan en je raadt het al: sleutel nergens te vinden. Gebeld met meneer, gebeld met werk, lang verhaal kort: de sleutel is kwijt en als hij niet gevonden wordt moet het slot vervangen worden.

Nu kwam naar voren in het gesprek met mijn werkgever dat de kosten van het vervangen waarschijnlijk bij mij persoonlijk liggen. Het valt niet onder schade en ik ben de sleutel niet daadwerkelijk onder werktijd verloren (ik hem 'm niet door een putje gespoeld oid).

Nu vraag ik mij af of dit echt ook het geval is. Op de één of andere manier voelt het toch niet helemaal juist. Dit is natuurlijk ook een risico dat genomen wordt vanuit mijn werk en mensen maken soms fouten.

Of ligt eigenlijk de "schuld" volledig bij mij omdat ik de sleutel niet heb terug gebracht naar de locatie? Of zou de klant zelf dit kunnen regelen met zijn verzekering?

Bedankt voor het lezen =)! Ik hoop op advies!

Voor de sleutel met het adres er aan. Hoe dom kun je zijn? Heb jij daar ook nog nooit wat van gezegd?

En jij bent de sleutel kwijt geraakt, dus ik kan me voorstellen dat ze de schade nu op jou willen verhalen. Op welke grond zou de klant dat op zijn verzekering moeten halen? 'Mijn hulp was een beetje dom'?

Misschien kun je zelf bij je aansprakelijkheidsverzekering navragen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hoe het verzekeringstechnisch zit weet ik echt niet.

Wanneer je hem zelf niet kwijt bent geraakt, dan zou ik hem zelf betalen.

Je hebt het over risico JIJ draagt BEWUST het risico hiervoor omdat je hem niet terugbrengt naar het afgesproken adres. Daar kan je werkgever niets aan doen.

Daarnaast is het misschien beter dat ding te zoeken. Welke kleding had je toen aan, welke tas had je bij. Probeer te acherhalen waar je hem het laatste gezien hebt en wat je toen gedaan hebt. Spreek dit hardop uit. Dit helpt bij mij altijd.

Mij is niet helemal helder of jij hem mee naar huis hebt genomen of op het adres hebt laten liggen of zo
Is het een cilinderslot? En zo ja, is het één cilinder met een paar sleutels of is het een systeem waarbij alle deuren in huis dezelfde cilinder hebben?

Zo'n nieuwe cilinder kost een tientje (of twee tientjes) en draai je met behulp van 1 schroef los en de nieuwe weer vast. 2 minuten werk.
Ik bedoel: maak er geen halszaak van wanneer het niet nodig is.
Eens. Sleutel verliezen is stom, maar dat kan natuurlijk gebeuren.

Ik heb nooit iets aangegeven over dat het adres eraan hing, ik nam aan dat dit de bedoeling was zodat de sleutel herkend kon worden voor de hulpen. Ik hoorde pas vandaag aan de telefoon dat dit absoluut niet de bedoeling was!

Ik heb zeker een rotgevoel naar de klant toe. Zeker omdat ik er dus nu pas (een week na het verliezen!) achter kom, wie weet wat er in de tussentijd had kunnen gebeuren.

Ik vind het echt ook heel stom van mezelf, maar 200 euro betalen voor een slot vervangen (gaf werk aan als bedrag) vind ik nogal een straf!

Heb natuurlijk al gezocht naar de sleutel, kan hem nergens vinden.

In elk geval bedankt voor de reacties. Het ziet er naar uit dat ik gewoon zal moeten lappen dan, haha.
MOCHT je van je werkgever die sleutel wel meenemen naar huis?

Toevallig weet ik van mijn TZ hulp dat ze sleutels niet mogen aannemen om mee te nemen naar huis (van de week besproken).

Indien dat bij jou ook zo was dan is het voor jouw kosten denk ik want je hebt je niet aan de regels gehouden.

Anders lijkt het mij voor kosten van je werkgever als die accepteert dat jullie bij tijdsnood de sleutel niet terug brengen maar mee nemen naar huis.

Tip, ik heb een keer bij mijn eigen bedrijf destijds veel sleutels in bezit gehad van klanten, die nummerde ik, nooit het adres eraan hangen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:vespasiana schreef op 14 november 2012 @ 14:22:

Eens. Sleutel verliezen is stom, maar dat kan natuurlijk gebeuren.

Ik heb nooit iets aangegeven over dat het adres eraan hing, ik nam aan dat dit de bedoeling was zodat de sleutel herkend kon worden voor de hulpen. Ik hoorde pas vandaag aan de telefoon dat dit absoluut niet de bedoeling was!

Ik heb zeker een rotgevoel naar de klant toe. Zeker omdat ik er dus nu pas (een week na het verliezen!) achter kom, wie weet wat er in de tussentijd had kunnen gebeuren.

Ik vind het echt ook heel stom van mezelf, maar 200 euro betalen voor een slot vervangen (gaf werk aan als bedrag) vind ik nogal een straf!

Heb natuurlijk al gezocht naar de sleutel, kan hem nergens vinden.

In elk geval bedankt voor de reacties. Het ziet er naar uit dat ik gewoon zal moeten lappen dan, haha.Je hebt toch wel een aansprakelijkheidsverzekering?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Tip voor de rest van je leven: nooit iets aan een sleutel vastmaken met het exacte adres erop!!!!!!!!!!!!!

Als ik jou was, zou ik me kapot schamen, en had ik niet een topic geopend, maar had ik een sleutelmaker gebeld, die direct, op mijn kosten, alle sloten vervangt.

Dadelijk wordt er vannacht ingebroken bij die mensen! En de verzekering zegt dan: ''nee hoor, dat was geen diefstal, want er zijn geen sporen van inbraak.'' Wat doe je dan?? Opnieuw de schuld bij anderen leggen?
*
Volgens mij zit het juridisch zo, dat je niet aansprakelijk bent voor schade, toegebracht aan je werkgever bij uitvoering van de arbeidsovereenkomst. Die uitvoering van de arbeidsovereenkomst moet je daarbij ruim zien, ik denk dat dit er wel onder valt. Je had die sleutel immers omdat je daar werkt. Voor de schade aan het slot zou de eigenaar van het huis jou en je werkgever allebei kunnen aanspreken, maar je werkgever moet volgens mij de schade dragen. Dit alles geldt niet als er opzet van jouw kant in het spel in, maar zo klinkt het niet. Mocht je werkgever dit toch op jou willen verhalen dan moet je je aansprakelijkheidsverzekering inschakelen.
Dubbel
Als mensen bij ons op het werk sleutels of piepers oid van de afdeling kwijt raken, moeten ze die zelf laten vervangen (al snel paar honderd euro) dus ik zou nog maar even heeeel goed zoeken dan!
Maar Pos, hoe zit het dan als TO zich niet heeft gehouden aan haar deel van de afspraak, namelijk om de sleutel terug te brengen naar werkgever na het werken? De kans om de sleutel te verliezen is veel kleiner dan, dan wanneer je er nog de hele week mee loopt tot je weer naar dat adres moet.
quote:Lebowski schreef op 14 november 2012 @ 14:37:

Maar Pos, hoe zit het dan als TO zich niet heeft gehouden aan haar deel van de afspraak, namelijk om de sleutel terug te brengen naar werkgever na het werken? De kans om de sleutel te verliezen is veel kleiner dan, dan wanneer je er nog de hele week mee loopt tot je weer naar dat adres moet.Volgens mij hoef je het alleen te vergoeden als er opzet in het spel was. Ik weet dit niet zeker hoor! TO, via Google moet wel te vinden zijn wat de wettelijke regels zijn. Of misschien valt dit inderdaad wel buiten de uitvoering van de arbeidsovereenkomst.
Pos: Maar er is toch opzet in het spel doordat TO zich niet aan de regels heeft gehouden en de sleutel niet heeft teruggehangen op de daarvoor bestemde locatie maar bij zich heeft gehouden..
Wie zou het dan moeten vergoeden? Jij hebt, tegen de afspraak in, de sleutel mee naar huis genomen, jij bent hem kwijt geraakt, dus ben jij verantwoordelijk. Tenminste, dat lijkt mij.
quote:Mylene_Valerie schreef op 14 november 2012 @ 14:23:

MOCHT je van je werkgever die sleutel wel meenemen naar huis?

Toevallig weet ik van mijn TZ hulp dat ze sleutels niet mogen aannemen om mee te nemen naar huis (van de week besproken).

Dat is maar zeer de vraag of het niet "mocht". Dit is direct afhankelijk van de gesloten arbeidsovereenkomst en type zorg. Van TZO's is bekend dat men 501 regeltjes heeft, ook omtrent sleutels. Echter, als ik dit zo lees dan kan het wel eens heel goed een situatie betreffen waarbij Vespasinia niet via een TZO werkt, maar rechtstreeks in dienst is van client. In dat geval is het direct afhankelijk van gesloten arbeidsovereenkomst. Zo is het in de overeenkomst die ik sluit met hulpverleners zelfs een van de harde voorwaarden om hier te kunnen werken. En ja, dat mag.

Als dit inderdaad een dergelijk contract betreft, dan is het even afhankelijk van hoe opgesteld. Is er bijv. gebruik gemaakt van een standaard overeenkomst verstrekt door de SVB (veelgebruikt door PGB-houders), dan kun je er gerust vanuit gaan dat e.e.a. rechtsgeldig is. Over de jaren heeft men alles goed uitgespit, waar nodig bijgesteld etc. Dit is niet de eerste keer zogezegd dat een hulp iets doet of laat waardoor er kosten ontstaan. Is het een "zelfbedachte" overeenkomst, dan kun je uit laten zoeken hoe e.e.a. rechtsmatig zit. Blijft tegelijkertijd de vraag óf je dat überhaupt wel moet willen gezien de onderlinge verhouding.

En dan heb je nog de realistische optie dat dit een situatie zonder contract betreft want zwart. Tja. Dan zeg ik; je kunt erover van mening verschillen, maar wie de billen brandt......

Zelf maak ik juist om o.a. dit soort dingen gebruik van SVB-verstrekte (en in mijn geval, gecontroleerde) arbeidsovereenkomsten. Mocht mijn hulp schade veroorzaken onder werktijd dan is e.e.a. heel aardig geregeld middels verzekeringen.

Echter, dit is niet onder werktijd. Dit is in privéomstandigheden gebeurd. Ja, en dan ben ik wel het type dat zegt "omdat jij het een zware straf vind, maakt het nog niet dat ik dus maar de kosten op me moet nemen voor jouw onverantwoordelijk gedrag". In de lijn overigens van de verzekeringen die er achter het contract hangen, die sluiten schade veroorzaakt in privésituatie uit. Vergeet overigens niet dat het hier niet alleen om "maar" geld gaat, Vespasiana. Het gaat daarnaast ook om een enorm gevoel van onveiligheid, een risico dat ontstaan is door jouw handelen. Iets wat enorm heftig binnen kan komen bij mensen, juist als je afhankelijk en aan bed gebonden bent. Je moet je letterlijk en figuurlijk niet indenken dat jouw sleutel met adres in de verkeerde handen valt door een onoplettende werkneemster.

Gelukkig zijn mijn werknemers hier stuk voor stuk ongelooflijk van doordrongen en hebben zij hierin hun -verwachte en verlangde- voorzorgsmaatregelen genomen. Mijn sleutels zijn niet genummerd noch gelabeld met wat dan ook. Mijn sleutels blijven niet achter in een woning als desbetreffende werknemer op vakantie is. Ook weten allen dat verlies een erg duur probleem is. In mijn situatie betreffen het o.a. sleutels die niet door elke sleutelboer na te maken zijn door het slotensysteem waarvoor gekozen is door de woningbouwvereniging. Verlies van de centrale loper zo zelfs goed kunnen betekenen dat alle bewoners van dit pand nieuwe sleutels nodig hebben. Oeps.
when you wish upon a star...
quote:hupseflups schreef op 14 november 2012 @ 14:35:

Als mensen bij ons op het werk sleutels of piepers oid van de afdeling kwijt raken, moeten ze die zelf laten vervangen (al snel paar honderd euro) dus ik zou nog maar even heeeel goed zoeken dan!Tijd voor een nieuwe werkgever, lijkt me.
quote:eingenzinnig schreef op 14 november 2012 @ 14:46:

Pos: Maar er is toch opzet in het spel doordat TO zich niet aan de regels heeft gehouden en de sleutel niet heeft teruggehangen op de daarvoor bestemde locatie maar bij zich heeft gehouden..Opzet is volgens mij pas als je expres de schade hebt veroorzaakt, dus hier expres de sleutel bent kwijtgeraakt.
De sleutel expres hebt weggegooid dus oid.
Een sleutel verliezen zal nooit opzet zijn, maar is wel potentieel een groot risico voor de cliënten. Ik zou hier dit als bedliggende mevrouw erg zwaar aan tillen.

Het is de vraag of werkprocedures wel kloppen, als blijkbaar geaccepteerd wordt dat werknemers de sleutel mogen meenemen.

TO, wat is er schriftelijk vastgelegd over hoe er met sleutels omgegaan moet worden? Als jij verplicht bent om de sleutel terug te brengen, dan is het jouw verantwoordelijkheid en moet jij het slot vergoeden lijkt mij.
Ik werk ook bij een thuiszorgorganisatie en bij ons zijn de sleutels genummerd(geen adres en geen naam).Wij mogen ze nooit mee naar huis nemen.Als je ze verliest in werktyd word het vergoed door de thuiszorg.Heb je ze per ongeluk meegenomen en dan kwijt geraakt moeten wij hetzelf vergoeden.Zowel verzorging als de huishouding.Maar bij ons word het altyd terug gebracht omdat de meeste klanten 2 of 3 keer per dag hulp krijgen.
Jij hebt tegen de afspraak in de sleutel meegenomen naar huis en hem kwijt gemaakt dus lijkt mij dat jij betaalt. Les voor de volgende keer. Je afspraken nakomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven