Geld & Recht alle pijlers

Wie doet er mee? Minder geld uitgeven!

17-06-2020 11:00 1529 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik weet dat er al topics over zijn, maar ten eerste wordt daar volgens mij niet of al een tijdje niet in geschreven en ten tweede kan ik ze niet vinden, dus toch maar een nieuw topic.

Begin vorig jaar begon ik met een schone lei: ik had mijn financiën op orde en toen werd het tijd om eindelijk eens te gaan sparen. Dat lukte heel goed, maar helaas viel mijn vakantie toen een stuk duurder uit dan verwacht, ben ik minder gaan werken en moest ik nog wat grotere uitgaven doen, waardoor mijn spaarrekening weer op 0 stond. Daardoor was ik niet meer gemotiveerd en lukte het me gewoon niet meer. Ik heb geen schulden, maar wat ik heb moet op. Ik heb altijd wel weer iets "nodig", voor mezelf of de kinderen. En ik merk dat ik steeds meer lekker makkelijk met mijn creditcard betaal, waardoor ik elke maand alweer begin met minder geld dan ik dacht, omdat het dan afgeschreven wordt. Niet handig én niet slim.

Nu ben ik er dus klaar mee en ga ik opnieuw beginnen waar ik vorig jaar gestopt ben: minder uitgeven en sparen. Waar ik vooral veel teveel geld aan uitgeef, zijn boodschappen. Ik koop teveel en ben super chaotisch (ADD), waardoor ik niet doorheb wat er allemaal in huis is en ik het uiteindelijk moet weggooien. Daarbij koop ik veel te dure producten. Dat moet dus anders.

Vanaf vandaag ga ik ervoor! Wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
zusjevanLady_Day schreef:
20-01-2021 10:54
@farizia: is voor jou 500 eur per maand aan kleding en schoenen + decoratie een budget? Ben dan eigenlijk wel benieuwd wat je normaal maandelijks daar aan kwijt bent... je hoeft t uiteraard niet te delen, gewoon oprechte nieuwsgierigheid.
Mijn ogen werden ook even groter bij het zien van dat budget!
Alle reacties Link kopieren
Dubbel.....
Alle reacties Link kopieren
Ja ik vroeg me af of ik het goed begreep haha.
Alle reacties Link kopieren
Wow 500 euro....

Ik merk dat ik het schaven en kortingspot nog wel eens vergeet. Moet daar echt aan wennen.

Ik heb als doel om regelmatig een bedrag af te lossen op mijn hypotheek. Maar nu lees ik op internet ook wel eens dat het juist weer niet verstandig is....omdat je dan geen rente aftrek hebt enz. Mja op de lange termijn ben je volgens mij wel goedkoper uit? Toch
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
19-01-2021 10:52
Lief ik zie het nu pas! Gaat goed en ze is tot nu toe niet extreem duur. :mrgreen:
Fijn 😁! Hoe lang heb je nog verlof?
Alle reacties Link kopieren
Truusjemier schreef:
17-01-2021 14:31
Hier gaat het helemaal de verkeerde kant op :cry: sinds kort huishoudelijke hulp. Sinds manlief thuiswerkt gaat er een hoop coca cola e.d. doorheen dus veel meer kwijt aan boodschappen. Man heeft veel te veel betaald voor een PlayStation 5 en nieuwe tv. Daar moesten natuurlijk ook spelletjes bij. Zijn winterjas ging kapot en mijn telefoon hield ermee op. En vaak eten besteld deze maand. Komende week salaris, ik hoop dat het komende maand beter gaat.
O balen, maar nieuwe maand nieuwe kansen 🙃

Ik geef echt heel weinig uit. Zo druk met juf zijn, kinderen regelen, werken (drukke deadline maand) en beetje tijd voor mezelf regelen dat er buiten boodschappen niks extra gekocht wordt. Wel nog huis dingen trouwens, maar dat is allemaal ingecalculeerd en gewoon nodig. Trap moet nog gestoffeerd, tuin willen we graag voor het voorjaar gedaan hebben, dat soort zaken.

O en luchtbevochtigers voor in huis, nieuwbouwhuizen zijn droog en dat merkte we 😅 maar nu met de bevochtigers gaat dat veel beter!

Wel zijn we volgende maand als het goed is alle dubbele lasten kwijt, dus dat is sowieso vooruitgang.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
20-01-2021 19:33
Ja ik vroeg me af of ik het goed begreep haha.
Nou ik sluit me bij jullie aan, 500,- euro per maand aan kleding en decoratie en dat is dan naar beneden bijgesteld?

Ik heb afgelopen jaar 1200,- euro aan kleding uitgegeven voor 4 personen inclusief schoenen, jassen.. iets met blijf zoveel mogelijk thuis en waarom zou ik dan kleding kopen als mijn kast prima thuis kleding heeft 😬
Baby12345 schreef:
22-01-2021 07:51
Wow 500 euro....

Ik merk dat ik het schaven en kortingspot nog wel eens vergeet. Moet daar echt aan wennen.

Ik heb als doel om regelmatig een bedrag af te lossen op mijn hypotheek. Maar nu lees ik op internet ook wel eens dat het juist weer niet verstandig is....omdat je dan geen rente aftrek hebt enz. Mja op de lange termijn ben je volgens mij wel goedkoper uit? Toch


Niet alleen op de langere termijn, ook op de korte termijn. Die mensen hebben het begrip 'renteaftrek' niet begrepen. Je betaalt bijv 300 euro rente, dat mag je bij je belastingaangifte opgeven, en dan hoef je over dat bedrag geen inkomstenbelasting te betalen. Dat scheelt je dan 30-40% van die 300 euro. Dus je betaalt 300 euro en je krijgt 120 euro of zo daarvan terug. Netto betaal je altijd meer dan je terugkrijg.
peloxo schreef:
19-01-2021 12:57
Ik raad je aan om een ​​week lang een lijst met producten te maken en voordat je gaat winkelen, kijk voor kortingen in een bepaalde winkel (ik gebruik bijvoorbeeld de site https://www.rabato.com/nl/dirk ) Selecteer de producten die je nodig hebt en ga alleen na hun. een zeer goede manier om geld te besparen.


Hoeveel tijd kost je dat? En hoeveel levert het op?

Het is verstandig hoor, om te kijken naar aanbiedingen bij de boodschappen. Maar als het je een uur werk kost om de beste kortingen uit te zoeken, om een tientje te besparen, denk ik dat je dat uur beter in iets anders kunt steken, bijv een uur meer werken of een uur een klus doen waar je anders iemand voor zou inhuren. Dat zet veel meer zoden aan de dijk.
Alle reacties Link kopieren
Baby12345 schreef:
22-01-2021 07:51


Ik heb als doel om regelmatig een bedrag af te lossen op mijn hypotheek. Maar nu lees ik op internet ook wel eens dat het juist weer niet verstandig is....omdat je dan geen rente aftrek hebt enz. Mja op de lange termijn ben je volgens mij wel goedkoper uit? Toch
Ja ik zit ook met dat dilemma. Onze hypotheek bestaat uit de helft aflossingsvrij bedrag. Dus ik dacht gaan we daar op aflossen (hebben overwaarde en behoorlijk spaarsaldo nog). Ik had het daarover met iemand die als financieel adviseur (ok belastingadvies vooral) juist zei waarom zou je dat doen? Hij rekende even voor wat het op jaarbasis scheelt aan lasten bij bepaalde aflossing, en bij heel veel aflossen heb je maar iets voordeel.

En daarbij staat ons huis zeker niet onderwater dus daar hoeft het ook echt niet voor. Advies was dan bij toch willen aflossen eind van het jaar en direct begin nieuwe jaar zodat je echt groter voordeel merkt. Aflossen kan sowieso altijd natuurlijk als je het geld ergens hebt staan (beleggen bv is ook nog optie), maar dit zijn toch echt keuzes die je dan zelf weer moet maken. Is in ieder geval stof om over na te denken hier.
Winterkoud schreef:
22-01-2021 08:10
Ja ik zit ook met dat dilemma. Onze hypotheek bestaat uit de helft aflossingsvrij bedrag. Dus ik dacht gaan we daar op aflossen (hebben overwaarde en behoorlijk spaarsaldo nog). Ik had het daarover met iemand die als financieel adviseur (ok belastingadvies vooral) juist zei waarom zou je dat doen? Hij rekende even voor wat het op jaarbasis scheelt aan lasten bij bepaalde aflossing, en bij heel veel aflossen heb je maar iets voordeel.

En daarbij staat ons huis zeker niet onderwater dus daar hoeft het ook echt niet voor. Advies was dan bij toch willen aflossen eind van het jaar en direct begin nieuwe jaar zodat je echt groter voordeel merkt. Aflossen kan sowieso altijd natuurlijk als je het geld ergens hebt staan (beleggen bv is ook nog optie), maar dit zijn toch echt keuzes die je dan zelf weer moet maken. Is in ieder geval stof om over na te denken hier.

Maar waarom zou je het niet doen? Zorg je er zelf wel voor dat je aan het einde van de hypotheek zelf het bedrag bij elkaar hebt gespaard?

De adviseur heeft gelijk als hij zegt dat je beter ipv aflossen het geld kunt investeren in bijv indexbeleggen, want dat levert meer op. Maar als het alternatief is 'op een gewone spaarrekening laten staan tot einde looptijd hypotheek', dan kun je het beter in de aflossing steken.
Waarom zou je pas aan het einde van het jaar aflossen als je nu het geld al hebt? Als je nu aflost bespaar je het hele jaar alvast de rente daarover.
Alle reacties Link kopieren
Het gevoel wil ook wat. Op mijn vorige hypotheek heb ik niks extra afgelost, het aflossingsvrije gedeelte spaarden we bij elkaar op een aparte rekening. Dat geld stond daar vast, als je het nodig had betaalde je 1% boeterente, pinuts, en als je het geld gebruikte voor de woning betaalde je niks. Zo had ik een reservepot geld waar ik in nood bij kon, maar die eigenlijk bedoeld was voor de hypotheek. Het was niet 'weg' zeg maar.

Achteraf héél blij mee, want tegenwoordig heb je contant geld nodig om een huis te kunnen kopen. Bij onze scheiding is het potje geld (zonder boete dus) in het aangekochte appartement van ex gestopt, zodat hij een woonruimte kon kopen en ik in onze gezamenlijke woning kon blijven met de kinderen (ik heb de hypotheek overgenomen). Zonder die pot contant geld hadden we nooit de hypotheek kunnen oversluiten op mijn naam en een appartement voor hem kunnen kopen.

Nu ben ik alleen verantwoordelijk voor mijn hypotheek en los ik wel af (met overtollige gelden). T.o.v. afgelopen jaar is mijn maandelijkse last met 50 euro omlaag gegaan, bruto. Ik vertrouw de regering niet, dus op hypotheekrenteaftrek reken ik niet, dat is mooi meegenomen als je het krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Het is puur gevoel wat Femke zegt en heel belangrijk wat Femke ook zegt, alles wat niet in de stenen zit maar je zo kunt gebruiken in geval van nood is ook prettig. Want eenmaal afgelost is het weg en kan je er geen brood meer van kopen bij wijze van.
Het voordeel van aflossen is op dit moment door de lage rente heel nihil waardoor het voordeel op jaarbasis klein is. Daarbij de helft van onze hypotheek word sowieso op afgelost. Dus aflossen doen we.

Dan is het meer de vraag voor nu wat vinden wij het fijnst om te doen met onze reserves, en daar gaan we komende tijd als alles klaar is in / om het huis over nadenken. Want in deze roerige tijd met veel onzekerheden is spaargeld ook wel prettig!

En als het moet kun je altijd op elk moment alsnog aflossen. En daarbij is het perse nodig om over 20 jaar je huis volledig afgelost te hebben. Maar wederom dat is super persoonlijk en kan per jaar bij wijze van veranderen in je gevoel en regelgevingen..
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
22-01-2021 07:55
Fijn 😁! Hoe lang heb je nog verlof?
Ik zou 8 februari weer moeten beginnen, maar heb een weekje extrw vakantie genomen. Nu hopen dat 8 feb het KDV weer open mag. Heb niet echt een leuk verlof zo, maar 1 week genoten van dochter alleen (op de kraamweek na). Daaromheen lag ze 2x met een infectie in het ziekenhuis en toen kwamen we in lockdown en was de peuter ook non stop thuis. Beetje jammer haha.
Maar alles gaat nu weer goed dus ik ben dankbaar en klaag verder niet.

Nutrilon is wel prijzig trouwens, maar mijn vriend doet nu de boodschappen niet meer en hij nam altijd veel lekkers mee. Onder de streep was dat duurder en minder goed voor de lijn ha!

Vorig jaar best veel uitgegeven aan kleding want ik moest wat positie items hebben en beide dochters hadden ook wel wat nodig. Hopelijk kan ik het dit jaar weer terugbrengen naar een normaal bedrag. Vorig jaar ongeveer €100 per maand omgerekend.
Alle reacties Link kopieren
Melon :hug:
Fijn om je weer even te lezen.
Ik snap dat je vindt dat niet mag kogen maar t is niet niks een baby in deze tijd en dan ook nog ziekenhuis opnames, ik vind je heel krachtig en gebalanceerd klinken in elk geval en zou het je zo niet na doen denk ik!
Fijn dat het nu weer goed gaat met de kleinste.

Ik geef mijn maandelijks ‘zakgeld’ amper uit de laatste tijd. Soms een extra boekje of zo voor kind, laatst wat onzin spul (zonnebril, mutsje) bij de Kruidvat uitverkoop want alle andere winkels zijn dicht. Ben er nog niet over uit of ik het niet-uitgegeven zakgeld terug ga gooien op de grote hoop of dat ik er toch een leuk iets van ga kopen voor mezelf... ik heb mijn kerstgratificatie en eindejaarsuitkering en eigenlijk alle extraatjes, allemaal al op de grote spaar gegooid.
Misschien spaar ik nog even lekker verder en boek ik als het weer kan een luxe weekendje weg voor mij alleen. Zo’n mama is even weg paar daagjes, dag lijkt me wel wat. Deed het tot herfst 2019 ook maar ja ...
Alle reacties Link kopieren
Hier groeit de spaarrekening ook gestaag. Door een overkill aan tijd wegens wegvallen diverse zaken (sport, horeca) heb ik teveel tijd om zaken te vergelijken en te wikken en wegen en te weinig verleiding om uit te geven.

Zit nu al vijf weken te koekeloeren naar eettafels. En kan die ‘ene’ maar niet vinden (of ben gelijk 2000,- kwijt).

Enige uitgave deze week (naast boodschappen): milieustraat. Maar het einde is in zicht: een lege zolder en bijna lege garage.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het extra overhouden vanzelf door corona. We zijn niet op vakantie geweest, gaan niet uit eten en andere leuke uitjes. Ook qua kleding heb ik weinig uitgegeven. Wel nieuwe zomer- en winterjas,maar verder weinig. Ook omdat ik al bijna een jaar zit thuis te werken en dus minder panty's etc koop omdat ik thuis lekker in spijkerbroek rondloop.
Onze buffer hebben we daardoor veel hoger gemaakt. En alles boven die buffer lossen we extra af op de hypotheek. Dat geeft ons een fijn gevoel.
Wel heb ik afgelopen tijd meer geld uitgegeven aan zaken in huis: nieuw dekbedovertrek, nieuwe kleur op een muur, kattenluik in glas laten plaatsen (belachelijk duur), nieuwe gezelschapsspellen gekocht. En meer boodschappen want de koffie, thee en lekkere dingen vliegen er doorheen.
Alle reacties Link kopieren
En ik wil nog een nieuwe bank. De huidige is helemaal doorgezakt. Maar een bank wil ik niet online kopen. Eerst een bank vinden die lekker zit en ligt. Dus zolang de winkels nog dicht zijn, kunt hier nog geen bank.
Alle reacties Link kopieren
HobbeltVerder schreef:
22-01-2021 22:31
Ik geef mijn maandelijks ‘zakgeld’ amper uit de laatste tijd. Soms een extra boekje of zo voor kind, laatst wat onzin spul (zonnebril, mutsje) bij de Kruidvat uitverkoop want alle andere winkels zijn dicht. Ben er nog niet over uit of ik het niet-uitgegeven zakgeld terug ga gooien op de grote hoop of dat ik er toch een leuk iets van ga kopen voor mezelf... ik heb mijn kerstgratificatie en eindejaarsuitkering en eigenlijk alle extraatjes, allemaal al op de grote spaar gegooid.
Misschien spaar ik nog even lekker verder en boek ik als het weer kan een luxe weekendje weg voor mij alleen. Zo’n mama is even weg paar daagjes, dag lijkt me wel wat. Deed het tot herfst 2019 ook maar ja ...
Hier exact hetzelfde, gratificatie en IKB op de grote hoop gegooid, maar het ‘zakgeld’ wat overblijft (en dat is vrijwel alles sinds vorig jaar maart) hou ik voor mezelf. Voorheen stortte ik dat ook op de grote hoop, maar daar ben ik om een bepaalde reden mee gekapt. Heb er nog geen specifiek doel voor (maar het is wel leuk het potje te zien groeien, inmiddels een leuk bedrag!). Een paar dagen weg is een mooi vooruitzicht na de Corona periode, dus zou het lekker daarvoor bewaren als ik jou was!

Hier gaat het aardig goed. Wel aan het begin van de salarismaand wat dure uitgaven gehad (onderdeel auto was kapot, een rotte tuindeur moest vervangen en een wat duurder cadeau gekocht als normaal i.v.m. verjaardag ouder/bijzondere leeftijd). Maar daar kom je niet echt onderuit. Wel afgesproken de rest van deze maand geen gekke dingen te doen zoals eten bestellen (mijn zwakke punt) of gadgets (man) te kopen, dus hoop dat het dit keer wel lukt.

Heb in Excel een bestand aangemaakt en hou sinds januari een kasboek bij. Alleen de boodschappen zou ik wat beter uit moeten splitsen, maar vind het vooralsnog te veel gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Truusjemier, zo heb ik het inmiddels ook met man besloten. Mijn gespaarde zakgeld blijft bij mij. En ik heb er een beleggingsrekening mee geopend waar ik maandelijks een klein bedrag op inleg dat ik dan laat beleggen. Ik speelde al een jaar met het idee (en baal een beetje dat ik niet tijdens de crash in maart durfde in te stappen maar ach) en nu de stap genomen. Gaat echt om 30 euro per maand hé even voor het idee.

Qua uitsplitsen uitgaven / kasboek, ik heb een excel bestand waarin ik per categorie kolommen invul. Ik splits niet uit op productniveau.
Dus ja soms koop ik koffie bij het Kruidvat en shampoo bij AH en die staan dan niet in de ‘juiste’ kolom :biggrin: wild hé :P kan ermee leven zo.

Deze maand komen we net onder het maandgemiddelde van 2020 uit voor de supermarkt boodschappen; om en nabij de 570 euro.
Ik vind dat er veel producten duurder zijn geworden.
Heb veel lang houdbare voorraad ingeslagen deze maand, en de koffie heb ik al 2weken moeten kopen zonder korting dus denk dat t volgende maand goedkoper kan zelfs, en dat was ook het streven. Meer ruimte voor opslag nu en dus beter gebruik kunnen maken van de echt goede aanbiedingen op houdbaar spul zoals fris en wasmiddel.
Alle reacties Link kopieren
Hmm ik begin onrustig te worden. Denk dat de effecten van de lockdown "eindelijk" indalen ofzo. Ik heb weer 2 platen besteld. Wel de LPs waar ik al een jaar over na heb gedacht, dus geen impulsaankopen maar toch. Vorige maand ook al 2.

Voor mijn nieuwe combimagnetron had ik nog cadeaubonnen liggen dus hoefde er maar 4 euro voor bij betalen maar merk wel dat ik een beetje getriggerd ben.

In december mochten we nog voor 350 euro declareren bij de werkgever om thuis te werken. Mooie stoel, klein bureautje, roltafeltje, nespresso apparaat (deel cadeaubon) en een lamp voor gehaald.

Ofwel, mijn handen jeuken. Ik wil iets doen :-?
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
22-01-2021 09:09
Ik zou 8 februari weer moeten beginnen, maar heb een weekje extrw vakantie genomen. Nu hopen dat 8 feb het KDV weer open mag. Heb niet echt een leuk verlof zo, maar 1 week genoten van dochter alleen (op de kraamweek na). Daaromheen lag ze 2x met een infectie in het ziekenhuis en toen kwamen we in lockdown en was de peuter ook non stop thuis. Beetje jammer haha.
Maar alles gaat nu weer goed dus ik ben dankbaar en klaag verder niet.
Zeker pittige start met je dochtertje hoor! En dan inderdaad een lockdown erbij zonder tijd voor alleen de kleine is ook niet leuk.
Was destijds zo blij dat ik 2 dagen zonder de oudste was, maar jongste was nogal een mama baby met slapen ;-) veel huidhonger, om toch beetje te genieten van verlof. Inmiddels zijn ze 6 en 8 en hoop ik ook vurig dat school en BSO weer open gaan.
Heb je wel weer zin om te werken?
Alle reacties Link kopieren
HobbeltVerder schreef:
27-01-2021 22:32
Truusjemier, zo heb ik het inmiddels ook met man besloten. Mijn gespaarde zakgeld blijft bij mij. En ik heb er een beleggingsrekening mee geopend waar ik maandelijks een klein bedrag op inleg dat ik dan laat beleggen. Ik speelde al een jaar met het idee (en baal een beetje dat ik niet tijdens de crash in maart durfde in te stappen maar ach) en nu de stap genomen. Gaat echt om 30 euro per maand hé even voor het idee.
Zakgeld hebben wij niet speciaal, wel eigen rekeningen waar gewoon rest saldo opstaat naar overboekingen en vaste lasten. Nu gaat veel van dat geld naar huiszaken nog. Tuin aan laten leggen kost ook best geld ;) maar al wel gebudgetteerd en valt zelfs in budget nog. Beleggen vind ik dus helemaal niet gek hoor en uiteraard doe je dat met geld wat je niet nodig hebt. Ben wel benieuwd waar je voor gekozen hebt en op basis waarvan, als je dat wil delen (via pb?).

En truusjemier, gadgets.. Ja mijn man houdt ook gadgets. En van auto's, vaak zat discussie hier over wel / geen andere auto en waarop mijn redenen tegenover de zijne. Luxe discussies, maar ze komen altijd om de zoveel tijd weer terug.
Alle reacties Link kopieren
@Broodtrommel, ik wil vooral graag geld uitgeven aan uit eten, uit lunchen met vriendinnen, gewoon een dagje lekker door de stad lopen met vriendinnen en lekker ergens kunnen zitten. Of lekker dagje met mijn kinderen naar een dierentuin ofzo, gewoon echt weer leuke dingen doen in plaats van gaan we hier wandelen of daar.

@Zizo, ja zeker een bank wil je uitproberen voor je die koopt! Dat doe je niet even via een plaatje op internet. Denk dat meubelzaken het best druk gaan krijgen straks!
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
29-01-2021 09:04
@Broodtrommel, ik wil vooral graag geld uitgeven aan uit eten, uit lunchen met vriendinnen, gewoon een dagje lekker door de stad lopen met vriendinnen en lekker ergens kunnen zitten. Of lekker dagje met mijn kinderen naar een dierentuin ofzo, gewoon echt weer leuke dingen doen in plaats van gaan we hier wandelen of daar.

@Zizo, ja zeker een bank wil je uitproberen voor je die koopt! Dat doe je niet even via een plaatje op internet. Denk dat meubelzaken het best druk gaan krijgen straks!
Nou dat dus. Denk dat ik compenstiegedrag vertoon bij gebrek aan. Ben het nu echt zo zat. Eind 2019 ene operatie gehad, toen aan het eind van het herstel kwam corona dus ik zit l veel langer binnen dan de meesten.

Maar goed, er zijn ergere dingen. Ik weet het, maar toch blegh

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven