Geld & Recht alle pijlers

Wie doet er mee? Minder geld uitgeven!

17-06-2020 11:00 1529 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik weet dat er al topics over zijn, maar ten eerste wordt daar volgens mij niet of al een tijdje niet in geschreven en ten tweede kan ik ze niet vinden, dus toch maar een nieuw topic.

Begin vorig jaar begon ik met een schone lei: ik had mijn financiën op orde en toen werd het tijd om eindelijk eens te gaan sparen. Dat lukte heel goed, maar helaas viel mijn vakantie toen een stuk duurder uit dan verwacht, ben ik minder gaan werken en moest ik nog wat grotere uitgaven doen, waardoor mijn spaarrekening weer op 0 stond. Daardoor was ik niet meer gemotiveerd en lukte het me gewoon niet meer. Ik heb geen schulden, maar wat ik heb moet op. Ik heb altijd wel weer iets "nodig", voor mezelf of de kinderen. En ik merk dat ik steeds meer lekker makkelijk met mijn creditcard betaal, waardoor ik elke maand alweer begin met minder geld dan ik dacht, omdat het dan afgeschreven wordt. Niet handig én niet slim.

Nu ben ik er dus klaar mee en ga ik opnieuw beginnen waar ik vorig jaar gestopt ben: minder uitgeven en sparen. Waar ik vooral veel teveel geld aan uitgeef, zijn boodschappen. Ik koop teveel en ben super chaotisch (ADD), waardoor ik niet doorheb wat er allemaal in huis is en ik het uiteindelijk moet weggooien. Daarbij koop ik veel te dure producten. Dat moet dus anders.

Vanaf vandaag ga ik ervoor! Wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
29-01-2021 09:04
@Broodtrommel, ik wil vooral graag geld uitgeven aan uit eten, uit lunchen met vriendinnen, gewoon een dagje lekker door de stad lopen met vriendinnen en lekker ergens kunnen zitten.
Dat mis ik ook heel erg. Lekker naar een restaurant of op een terrasje neerstrijken voor een broodje. Door gezellige winkelstraten lopen of over een marktje struinen. Naar de film of het theater gaan. Op je gemak in een winkel of tuincentrum lopen i.p.v. snel pakken wat je nodig hebt en weer weggaan. Net een stuk gewandeld door de stad, een aantal winkels zijn al verdwenen. Eerste jaar had ik zoiets van "ach, komt volgend jaar wel weer". Maar dit jaar worden die leuke evenementen in de buurt nogmaals afgelast. Hoop dat de meeste dingen, als we straks weer mogen, allemaal overeind zijn gebleven. Gelukkig wel vorige week in de buurt een mooie nieuwe wandelroute ontdekt langs boerderijen, die ga ik morgen weer lopen denk ik!

Hier een dagje vrij en alvast de boodschappen voor komende week in huis gehaald. Was aardig wat kwijt maar eten wel hele lekkere dingen komende week en heb ook een bloemetje voor mezelf gehaald. Heb maar zo'n zegelboekje ingeleverd. Ook een hele voorraad drogisterij artikelen ingeslagen in de winkel ernaast, dan hoef ik er voorlopig niet heen. En langs de mcdrive geweest voor de lunch, dat was eigenlijk niet de bedoeling (maar wel lekker).
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
29-01-2021 08:53
Zeker pittige start met je dochtertje hoor! En dan inderdaad een lockdown erbij zonder tijd voor alleen de kleine is ook niet leuk.
Was destijds zo blij dat ik 2 dagen zonder de oudste was, maar jongste was nogal een mama baby met slapen ;-) veel huidhonger, om toch beetje te genieten van verlof. Inmiddels zijn ze 6 en 8 en hoop ik ook vurig dat school en BSO weer open gaan.
Heb je wel weer zin om te werken?
Jaa heb echt wel weer zin om te werken. Zal wel veel thuis zijn en weinig op kantoor, maar dat is ok.

Het lijkt erop dat het 8februari weer start, laten we duimen. Dan heb ik nog 1 week met wat tijd voor mezelf.
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
29-01-2021 08:59
Zakgeld hebben wij niet speciaal, wel eigen rekeningen waar gewoon rest saldo opstaat naar overboekingen en vaste lasten. Nu gaat veel van dat geld naar huiszaken nog. Tuin aan laten leggen kost ook best geld ;) maar al wel gebudgetteerd en valt zelfs in budget nog. Beleggen vind ik dus helemaal niet gek hoor en uiteraard doe je dat met geld wat je niet nodig hebt. Ben wel benieuwd waar je voor gekozen hebt en op basis waarvan, als je dat wil delen (via pb?).

En truusjemier, gadgets.. Ja mijn man houdt ook gadgets. En van auto's, vaak zat discussie hier over wel / geen andere auto en waarop mijn redenen tegenover de zijne. Luxe discussies, maar ze komen altijd om de zoveel tijd weer terug.
Ik Pb je.
Alle reacties Link kopieren
Wooohooo ik heb deze maand maar 480 euro uitgegeven aan de boodschappen. Laagste bedrag in twee jaar volgens mij.
Als beloning ga ik mezelf nu trakteren op luxe thee voor tijdens het thuiswerken.
Ja, dan gaat die hele besparing dus te niet :mrgreen:
Maar dit voelt zoveel beter dan als het naar de normale boodschappen gaat.
Ik ben blij :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Zeker goed gedaanNijntje!!!!
Geniet van je thee :cheers:
Wij zijn blijven steken op 565,- voor de supermarkt uitgaven. Dit is incl luiers.
Vorige jaar was het gemiddelde 580 per maand even uit m’n hoofd. Dus tevreden , maar kan beter.
Nu meer plaats voor opslag dus ik ga nog beter op aanbiedingen letten en houdbare spullen dan groter inkopen.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed Nijntje! Vind het knap, je houdt het echt al een aardig poosje vol. Hier hebben we wat eten & drinken betreft (boodschappen, thuisbezorgd, een keer een visje) alle twee totaaaal geen discipline 😁

En goed nieuws voor Melon las ik net :cheer: Toch nog een weekje verlof, wat fijn!
Alle reacties Link kopieren
Hier nog steeds geen gekke dingen gekocht. We zullen niet echt sparen door wat hoge kosten begin van de maand (o.a. reparatie auto) en een aantal voorraden die aangevuld moesten worden (kattenvoer, koffie, drogist). Maar het ligt er dus niet aan dat we 'gekke dingen' hebben gekocht. Op de boodschappen na dan, maar heb mezelf ten doel gesteld mijn gebrekkige kookkunsten te verbeteren nu we aan huis gekluisterd zitten dus probeer het een en ander aan recepten uit.
Alle reacties Link kopieren
Truusjemier schreef:
02-02-2021 21:54
Wat goed Nijntje! Vind het knap, je houdt het echt al een aardig poosje vol. Hier hebben we wat eten & drinken betreft (boodschappen, thuisbezorgd, een keer een visje) alle twee totaaaal geen discipline 😁

En goed nieuws voor Melon las ik net :cheer: Toch nog een weekje verlof, wat fijn!
Dankjewel! Ik heb voor mezelf ook een extra motivatie ingebouwd:
Ik heb mijn kosten van 850 naar 600 weten terug te dringen. En nu af en toe dus nog een stuk lager. Maar daar moet ik dan wel erg bewust voor inkopen..
Ik hou 600 aan als mijn maandelijkse budget en alles wat ik er onder uit kom, mag ik gebruiken voor leuke voeding gerelateerde dingen. Dit keer dus luxe thee. Maar ik wil uiteindelijk bijvoorbeeld zelfs een airfryer of mooie grill er van kopen.
Dat is wel voor een latere periode. Eerst ook even een buffer aanleggen om soms bij goede aanbiedingen juist ook de 600 te kunnen overschrijden. Bijvoorbeeld in maanden met verjaardagen of als de luiers goedkoop zijn.
Voelt als een leuke beloning voor de energie die ik er in stop.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed Nijntje, en de rest is ook lekker bezig :)

Ik zit nu op hetzelfde spaarsaldo als eind vorig jaar (december 2020 dus) maar, de jaarpremie zorgverzekering en de eerste helft van de zomervakantie (als die door gaat) zijn al afgeschreven. We zitten ook ruim in de kleding, schoenen zijn laatste kwartaal vorig jaar vernieuwd, prima dus.

Uitgave lijstje voor dit jaar: auto (apk, je weet maar nooit hoeveel dat kost) en investeren in twee "nieuwe" kinderfietsen (de anderen zijn op dus die gaan niet naar marktplaats), stevige dure rugzak en chroombook en regenpak etc. voor oudste (na de zomer middelbare school) en ik moet de achtertuin nog opknappen. Gaat weer hard, maar ik verwacht daar bovenop nog te kunnen sparen.

Oh, en ik heb mezelf mooie lampen gegund, die komen in maart maar heb ik vorig jaar al betaald.
Alle reacties Link kopieren
Truusjemier schreef:
02-02-2021 21:54
Wat goed Nijntje! Vind het knap, je houdt het echt al een aardig poosje vol. Hier hebben we wat eten & drinken betreft (boodschappen, thuisbezorgd, een keer een visje) alle twee totaaaal geen discipline 😁

En goed nieuws voor Melon las ik net :cheer: Toch nog een weekje verlof, wat fijn!
Ja! Jippie haha :yes:
Alle reacties Link kopieren
Ik kom ook maar weer eens meeschrijven in mijn eigen topic :mrgreen: Door corona heb ik inmiddels 500 euro per maand netto minder inkomsten en dat hakt er best wel in. Ik koop niet veel, maar het lukt me gewoon niet om minder geld uit te geven aan boodschappen. Vooral omdat ik steeds rekening moet houden met het feit dat we met 2 vleeseters zijn, een vegetariër en een 99% veganist. En aangezien ikzelf dus niets dierlijks wil eten en drinken, wil ik dus ook alleen biologisch vlees, eieren, melk etc kopen voor de anderen en dat kost wat. Plus elke keer dingen die overblijven en waar ik niet aan toe kom om het nog ergens voor te gebruiken.
Mijn prioriteit is nu om verspilling tegen te gaan door meer met restjes te doen en grotere hoeveelheden in te vriezen en om heel erg te minderen met snoep, chips, frisdrank en andere overbodige dingen. Hopelijk helpt het. Daarnaast ook gewoon niets meer kopen qua kleding, huis en noem maar op, ik heb ook niets nodig dus dat scheelt.

Ik ga nu de rest van het topic eens lezen, want ik ben hier echt al lang niet meer geweest.
Alle reacties Link kopieren
Wij redden het ook nog steeds met 350 euro aan boodschappen voor ons tweeën. (die kleine eet zó weinig mee, dat merken we nu nog niet). Geen kosten aan luiers of voeding hier (nog).
Kleding kopen we ook eigenlijk amper. Ik pas gelukkig alles nog/weer, dus ik kan nog wel even vooruit. Die kleine heeft natuurlijk wel af en toe nieuwe kleertjes nodig, maar ook daar koop ik zuinig, door de wasbare luiers (en potjesgebruik) en minder spugen gaan er geen meerdere rompers per dag meer doorheen, dat scheelt, haha. Had gelukkig wel al één en ander ingeslagen aan maten bij sales en de zeeman en zo, dus we redden het tot de herfst waarschijnlijk wel :)

Wel heb ik mezelf verwend met een mooie, nieuwe, wollen deken (want ik had er pas vier.....) en ook eentje voor zoontje als hij straks groter is. (maar nu was ie 50% korting, en dat is eigenlijk nooit zo hoog, de korting op die dekens) dus heb m gewoon besteld. Er was ook dikke korting op de producten van La Roche bij PharmaMarket, dus daar ook voor de rest van het jaar ingeslagen (oa zonnebrand en wasolie voor de kleine man).

En verder aan het opsparen voor het inkomensverlies vanaf eind maart..... Eigen keus, maar toch.....
(en dan moet er ook een nieuwe (elektrische ouder) fiets komen, want huidige zijn niet geschikt voor een fietsstoeltje voorop, maar mocht ik toch als zzp-er aan de slag kunnen, koop ik die op de zaak, dat scheelt nogal....)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat echt zo knap €350.
Ik ben deze maand heel erg m'n best aan het doen en ben zeer benieuwd waarop ik uit kom. De flesvoeding is sowieso al €60 haha, maar dat kan ik wel splitsen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
04-02-2021 12:48
Ik vind dat echt zo knap €350.
Ik ben deze maand heel erg m'n best aan het doen en ben zeer benieuwd waarop ik uit kom. De flesvoeding is sowieso al €60 haha, maar dat kan ik wel splitsen natuurlijk.
Man doet hier de boodschappen, het scheelt ook echt extreem dat ik nu niet mee "mag" :-D
En wij kopen vlees en vis bij de Makro (in de aanbieding) of bij de Turk hier. En brood (bijna) altijd met Too good to go. We drinken geen alcohol (ja, heel soms, maar verwaarloosbaar qua kosten).

En de mazzel dus dat er borstvoeding is. Één keer per dag krijgt hij Nutrilon (prosyneo, dus wel de duurste, zo ongeveer) maar daar doen we wel een maand of zo mee. (die van Kruidvat huismerk is echt bagger helaas).
Alle reacties Link kopieren
O ja, zegelboekjes! Ik heb nog een voorraad van twee jaar in huis liggen, die moet ik echt gaan verzilveren.

Verder weinig uitgegeven aan avondeten, had maandag pannenkoeken gebakken, at dinsdagavond alleen met dochter en we hadden genoeg aan het restant. Gisteravond bleef zoon bij een vriendje eten en hebben dochter en ik andere restjes opgemaakt. Vanavond eten op het het werk (kinderen bij hun vader) en vrijdag bij mijn zus eten.

Wel "moest" ik op mijn werk op taart trakteren, maar dat bleek een-plus-een-gratis te zijn, dus dat scheelde nogal.
Alle reacties Link kopieren
Welkom terug Pamela! 500 euro minder inkomsten, dat is inderdaad veel. Hopelijk lukt het om met de boodschappen te minderen.

Afgelopen maanden hebben we goed gekeken naar de vaste lasten. Andere provider voor internet en tv en verzekeringen ondergebracht bij andere verzekeraar. Zojuist op een rij gezet wat we ermee besparen. € 536,88 per jaar! :yes: Ook nog geïnvesteerd in zonnepanelen en isolatie maar vind het wat ingewikkeld om uit te rekenen wat we daarmee besparen, nu we thuiswerken en een airco hebben aangeschaft. Dat zie ik over een poosje wel.
Alle reacties Link kopieren
Truusjemier schreef:
04-02-2021 16:53
Welkom terug Pamela! 500 euro minder inkomsten, dat is inderdaad veel. Hopelijk lukt het om met de boodschappen te minderen.

Afgelopen maanden hebben we goed gekeken naar de vaste lasten. Andere provider voor internet en tv en verzekeringen ondergebracht bij andere verzekeraar. Zojuist op een rij gezet wat we ermee besparen. € 536,88 per jaar! :yes: Ook nog geïnvesteerd in zonnepanelen en isolatie maar vind het wat ingewikkeld om uit te rekenen wat we daarmee besparen, nu we thuiswerken en een airco hebben aangeschaft. Dat zie ik over een poosje wel.
In mijn optiek moet je echt héél veel stroom verbruiken, wil het voordeliger zijn om zonnepanelen te nemen. Je moet de afschrijving van die dingen namelijk wel meenemen natuurlijk ;)
Wij hebben zelf ook een airco (een unit) en ja, die verbruikt stroom, maar dan nóg is het voor ons never ever voordelig om zonnepanelen te nemen. Ik geloof pas na twintig jaar, in ons geval dan. (maar oké, wij verbruiken echt heel weinig stroom.....)
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
04-02-2021 16:56
In mijn optiek moet je echt héél veel stroom verbruiken, wil het voordeliger zijn om zonnepanelen te nemen. Je moet de afschrijving van die dingen namelijk wel meenemen natuurlijk ;)
Wij hebben zelf ook een airco (een unit) en ja, die verbruikt stroom, maar dan nóg is het voor ons never ever voordelig om zonnepanelen te nemen. Ik geloof pas na twintig jaar, in ons geval dan. (maar oké, wij verbruiken echt heel weinig stroom.....)
Precies mijn probleem.. iedereen wil mij aan decwarmtepomp hebben maar wij gebruiken 30kuub gas per maand geloof ik, minder nog dan een flatbewoners.
Qua elektriciteit iets meer tegenwoordig want veel thuis en dan gaan er zo drie laptops in het stopcontact, de elektriciteisrekening loopt echt op nun(maar nog steeds netjes voor een gemiddeld huishouden)
Alle reacties Link kopieren
Hier weer wat flinke uitgaven gehad voor het huis. Gordijnen enz. Maar boodschappen gaat best goed doordat ik nu week boodschappen doe. Dat scheelt echt.
Ik ben er nog niet over uit hoe ik nou het beste kan besparen op alle kiosk cappuccino to go... S ochtends heb ik nooit zin om veel moeite te doen, en filterkoffie met een pannetje melk koken is dan te veel gedoe. Wil eigenlijk gewoon op een knop drukken en dat de cappuccino dan klaar staat maar ben er nog niet over uit wat nou de goedkoopste oplossing daarvoor is. Misschien een goed moment om af te kicken en over te stappen op thee haha
Alle reacties Link kopieren
Potpourri schreef:
06-02-2021 16:45
Ik ben er nog niet over uit hoe ik nou het beste kan besparen op alle kiosk cappuccino to go... S ochtends heb ik nooit zin om veel moeite te doen, en filterkoffie met een pannetje melk koken is dan te veel gedoe. Wil eigenlijk gewoon op een knop drukken en dat de cappuccino dan klaar staat maar ben er nog niet over uit wat nou de goedkoopste oplossing daarvoor is. Misschien een goed moment om af te kicken en over te stappen op thee haha
Een elektrische melkopschuimer kopen en van die scheurzakjes espresso gebruiken? Ja, je moet wel dat ding kopen, en het kost iets moeite, maar minder dan wat jij schrijft :)
Potpourri schreef:
06-02-2021 16:45
Ik ben er nog niet over uit hoe ik nou het beste kan besparen op alle kiosk cappuccino to go... S ochtends heb ik nooit zin om veel moeite te doen, en filterkoffie met een pannetje melk koken is dan te veel gedoe. Wil eigenlijk gewoon op een knop drukken en dat de cappuccino dan klaar staat maar ben er nog niet over uit wat nou de goedkoopste oplossing daarvoor is. Misschien een goed moment om af te kicken en over te stappen op thee haha
*meelezer valt binnen*

Nespressoapparaat (de simpelste) met huismerkcups van Hema en een melkopschuimer van Philips hebben wij hier staan voor dit geval. Knopje voor de koffie, minuutje voor de melk en klaar is Kees. In to go cup gieten en gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een Nespresso-apparaat met cups. Als je goedkope cups neemt en het goedkoopste apparaat, is dat goed te doen. Evt met losse melkopschuimer. En je moet er natuurlijk geen tig koppen per dag van drinken. Ik mag er maximaal 2 van mezelf, vaak drink ik er ook maar 1. Ik vind het ideaal. En de rest van de dag drink ik inderdaad thee.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
07-02-2021 15:27
Ik heb ook een Nespresso-apparaat met cups. Als je goedkope cups neemt en het goedkoopste apparaat, is dat goed te doen. Evt met losse melkopschuimer. En je moet er natuurlijk geen tig koppen per dag van drinken. Ik mag er maximaal 2 van mezelf, vaak drink ik er ook maar 1. Ik vind het ideaal. En de rest van de dag drink ik inderdaad thee.
Same here! Ik heb sinds 2 weken een Nespresso apparaat en drink die koffie echt als traktatie. Voor de rest drink ik thee.

En ik heb bij m'n Nespresso 100 (en een proefdoosje van 16) gratis cups gekregen dus kan even voor uit!
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
07-02-2021 15:41
Same here! Ik heb sinds 2 weken een Nespresso apparaat en drink die koffie echt als traktatie. Voor de rest drink ik thee.

En ik heb bij m'n Nespresso 100 (en een proefdoosje van 16) gratis cups gekregen dus kan even voor uit!
Mijn man heeft deze ook, en bij z'n laatste bestelling (400 cups, haha) kreeg je de melkopschuimer er gratis bij! Mijn man drinkt het iets enthousiaster dan als traktatie, maar goed; hier is zijn "zakgeld" voor :proud: (ik heb zo m'n eigen verslavingen, haha)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven