Geld & Recht alle pijlers

Wie helpt me onderhandelen?

28-05-2018 23:44 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Feiten:

Zo'n 10 bezichtigingen gedaan in een half jaar zonder dat dé woning er bij zat. Inmiddels is het aanbod behoorlijk beperkt. Vorige week een woning gezien die positief is bevallen. Vraagprijs 239. WOZ waarde op 1-1-2017 was 168....

Dezelfde middag zijn er 4 andere bezichtigingen geweest. Daarbij zijn er nog 6 geïnteresseerden die eerst de eigen woning moeten verkopen en zogezegd B-keus zijn voor de verkoper en niet in de eerste bezichtigingsronde zijn meegenomen.

Tijdens de bezichtiging spreekt de makelaar uit (nadat ik had aangegeven de woning flink aan de prijs te vinden) dat ik er met 220-225 niet eens aan hoef te beginnen.

Verkoper heeft vorig jaar 210 hypotheek op de woning genomen. Vermoedelijk vanwege een scheiding en bijbehorende uitkoop van ex-partner. Prijzen hier zijn wel gestegen maar niet zo extreem als in de randstad.

Wat denken jullie? Met welk bod kan ik in onderhandeling komen?

Alvast bedankt voor alle tips!
boontje80 wijzigde dit bericht op 29-05-2018 00:12
3.28% gewijzigd
Je aankoopmakelaar geeft aan dat je de woning verspeelt als je nu nog lager biedt. Je hebt die makelaar in de arm omdat is gebleken dat je zelf te weinig kaas hebt gegeten van de materie, waarom luister je dan niet naar zijn advies en ga je toch weer je emoties laten meespelen. Wil je het huis, luister dan naar de makelaar, wil je het niet trek dan je bieding in en geef bij de verkoper aan dat je er van af ziet.
forumfossiel schreef:
11-10-2018 13:40
Je aankoopmakelaar geeft aan dat je de woning verspeelt als je nu nog lager biedt. Je hebt die makelaar in de arm omdat is gebleken dat je zelf te weinig kaas hebt gegeten van de materie, waarom luister je dan niet naar zijn advies en ga je toch weer je emoties laten meespelen. Wil je het huis, luister dan naar de makelaar, wil je het niet trek dan je bieding in en geef bij de verkoper aan dat je er van af ziet.
zo simpel is het.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil het huis, maar niet meer voor de hoofdprijs. Nu blijkt dat er geen andere geïnteresseerden zijn, zou het toch dom zijn om meer te betalen dan de marktwaarde. Dat is het risico dat de verkopers hebben genomen lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt 4 opties:
-Je wijst het tegenbod af en vergeet het huis.
-Je wijst het tegenbod af en biedt wat je hiervoor bood 10k onder vraagprijs.
-Je wijst het tegenbod af en biedt nog lager (15-20 k onder vraagprijs).
-Je accepteerd het tegenbod en je koopt zeker het huis.

Als je er echt klaar mee bent dan doe je optie 1, als je het huis heel graag wil doe je optie 4.
Bij optie 2 heb je een kans dat er een tegenbod in het midden komt of dat ze je bod accepteren. Als dit gebeurt dan gaat er waarschijnlijk weer een tijd overheen en misschien krijgen ze in de tussentijd een beter bod van iemand anders.
Bij optie 3 is er ook een kans dat ze helemaal klaar met je zijn, of dat het langer duurt voordat ze je weer contacteren.
Je moet dus bepalen hoe graag je het huis wil. Hoe erg zou je het vinden als het huis toch aan je neus voorbijgaat? Aangezien je er nog steeds zo mee bezig bent en al heel lang op huizenjacht bent, dan zou ik je aanraden om echt voor optie 2 of 4 gaan.
Je hoeft niet met hun tegenbod mee te gaan natuurlijk. Je kunt gewoon bij je eerdere bod blijven. Als je nu lager gaat bieden loop je wel een grote kans dat zij erbij weglopen.

Wat ik zelf zou doen: bij je bod van 210K blijven en als ze akkoord baan later kijken of je obv de bouwkundige keuring dat nog verder naar beneden kunt krijgen. Dan heb je een beter onderbouwd verhaal bij die extra onderhandeling.
Ik zou danwel van de koop afzien, ofwel je vorige bod handhaven. Nu nog verder gaan zakken lijkt me erg raar.
Dan kan je beter een paar maanden afwachten, als het huis over een maand of 3 nog te koop staat kan je een bod van 2 ton doen.
Dus je wil nu nog lager bieden dan de 10.000 onder de vraagprijs die door de verkoper al is afgewezen met een tegenbod van 5.000 van de verkoper?

Je makelaar heeft gelijk dat je het huis verspeelt als he nu nog lager gaat zitten. Want het bod van 10.000 onder de prijs is al afgewezen. Maar dit is eigenlijk je eigen schuld omdat je in eerste instantie ookal de vraagprijs hebt geboden en hebt laten weten dat je het huis wel erg graag wil hebben.

Je geeft zelf aan dat je niet meer dan de marktwaarde wil betalen. Nu nog lager bieden is door je eerdere stappen niet mogelijk. Als je het huis echt graag wil hebben kun je aangeven dat je je laatste bod laat staan en het anders over gaat. Maarja ik zou eerder realistisch kijken en bedenken dat dat veel te hoog is, je verlies nemen en opzoek gaan naar een ander huis en dan meteen met een makelaar gaan kijken en bieden.
boontje80 schreef:
11-10-2018 14:22
Ik wil het huis, maar niet meer voor de hoofdprijs. Nu blijkt dat er geen andere geïnteresseerden zijn, zou het toch dom zijn om meer te betalen dan de marktwaarde. Dat is het risico dat de verkopers hebben genomen lijkt me.
Ja maar dat had je moeten bedenken voor je in het wilde weg ging bieden. Je hebt door die gekke sprongen een hoop geld verspeelt. Nu een bod lager dan je laatste bod uitbrengen kan je doen maar ze zullen dat zeker niet meer serieus nemen. Zeker omdat ze je laatste bod biet geaccepteerd hebben en een tegenbod hebben gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het opvallend dat mijn aanpak zo vreemd wordt gevonden. Dat ik meteen gereageerd heb, is ingegeven doordat ik had verwacht dat er veel animo zou zijn. Die verwachting was gebaseerd op die andere opknapper van 198, die binnen een week voor 189 verkocht is. Nu blijkt dat dit klushuis (waarschijnlijk door de prijs) toch niet zo hard gaat. Wat de verkopers zrlf hebben aangetoond door en bezichtigingen te lopen en een open huizendag te houden, zonder dat daar blijkbaar serieus geïnteresseerden bij waren. Dan is het toch logisch dat ik niet meer zo diep in te buidel wil/hoef te tasten?

Of mis ik nou iets in mijn redenering?
Alle reacties Link kopieren
Het is echt heel ongebruikelijk om tijdens de onderhandelingen nog te gaan zakken in je bod. Dat heb je nu al 1 keer gedaan, dat is raar, maar misschien onder hele bijzondere omstandigheden nog t everkooen. Maar je wilt het nu een tweede keer gaan doen. Dat is zo vreemd, dat ik er als verkoper weinig zin meer in zou hebben. Veel te veel kans dat je straks weer met allerlei gedoe komt.
Jeetje TO wat maak je er een klucht van.
boontje80 schreef:
11-10-2018 16:39
Ik vind het opvallend dat mijn aanpak zo vreemd wordt gevonden. Dat ik meteen gereageerd heb, is ingegeven doordat ik had verwacht dat er veel animo zou zijn. Die verwachting was gebaseerd op die andere opknapper van 198, die binnen een week voor 189 verkocht is. Nu blijkt dat dit klushuis (waarschijnlijk door de prijs) toch niet zo hard gaat. Wat de verkopers zrlf hebben aangetoond door en bezichtigingen te lopen en een open huizendag te houden, zonder dat daar blijkbaar serieus geïnteresseerden bij waren. Dan is het toch logisch dat ik niet meer zo diep in te buidel wil/hoef te tasten?

Of mis ik nou iets in mijn redenering?
Als je het zo zwart wit bekijkt snap ik dat je geen zin hebt om zoveel te betalen. Dat is wat ik al veel eerder bedoelde toen je begin net bieden dat je gekke sprongen maakte en op deze wijze jezelf in de vingers zou snijden.
Maar dat had je je doet eerder moeten bedenken. Je bent nu in onderhandeling met jouw bod van 10.000 onder de vraagprijs, dat is niet geaccepteerd en ze hebben een tegenbod gedaan. Het is aan jou dit te accepteren of er bijvoorbeeld tussenin te gaan zitten. Lager bieden heeft geen enkele zin aangezien ze jouw bod niet hebben geaccepteerd.

Zelf zou ik nu afhaken en aangeven dat je niet meer geïnteresseerd bent voor deze prijs en een ander huis zoeken en daar op een serieuze manier op gaan bieden.
Als je het huis wel echt wel maar deze prijs niet willen betalen zou je nu ook kunnen zeggen dat je niet meer wil bieden en dat je stopt. Je zou dan even kunnen afwachten en als het huis echt niet gewilt is zoals je zegt over en paar wejen/maanden het bod kunnen neerleggen wat je wil betalen met de mededeling dat het een eenmalig bod is.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties. Ik weet wat ik ga doen en houd jullie op de hoogte.
Spannend! Succes.
Alle reacties Link kopieren
zegeens schreef:
11-10-2018 14:41
Je hebt 4 opties:
-Je wijst het tegenbod af en vergeet het huis.
-Je wijst het tegenbod af en biedt wat je hiervoor bood 10k onder vraagprijs.
-Je wijst het tegenbod af en biedt nog lager (15-20 k onder vraagprijs).
-Je accepteerd het tegenbod en je koopt zeker het huis.
Ik ben voor optie 2 gegaan. Dit is geaccepteerd. Vervolgens zijn er uit de bouwkundige keuring nog wat dingetjes naar voren gekomen, waardoor het uiteindelijk optie 3 is geworden. 15k onder vp. Gevoelsmatig nog steeds 5k te veel (gezien de tot nu toe beperkte interesse in een kluswoning in die prijsklasse), maar wilde het risico niet lopen dat zich voor 20k onder vp toch opeens een andere koper zou aandienen.

Eind goed, al goed dus.
Alle reacties Link kopieren
Goed gedaan! Ik vind het wel lef hebben. Gefeliciteerd met je nieuwe woning.
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
boontje80 schreef:
07-11-2018 20:57
Ik ben voor optie 2 gegaan. Dit is geaccepteerd. Vervolgens zijn er uit de bouwkundige keuring nog wat dingetjes naar voren gekomen, waardoor het uiteindelijk optie 3 is geworden. 15k onder vp. Gevoelsmatig nog steeds 5k te veel (gezien de tot nu toe beperkte interesse in een kluswoning in die prijsklasse), maar wilde het risico niet lopen dat zich voor 20k onder vp toch opeens een andere koper zou aandienen.

Eind goed, al goed dus.

Op die bedragen moet je het niet van 5k af laten hangen, goed gedaan dus en gefeliciteerd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven