Geld & Recht alle pijlers

Wie helpt me onderhandelen?

28-05-2018 23:44 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Feiten:

Zo'n 10 bezichtigingen gedaan in een half jaar zonder dat dé woning er bij zat. Inmiddels is het aanbod behoorlijk beperkt. Vorige week een woning gezien die positief is bevallen. Vraagprijs 239. WOZ waarde op 1-1-2017 was 168....

Dezelfde middag zijn er 4 andere bezichtigingen geweest. Daarbij zijn er nog 6 geïnteresseerden die eerst de eigen woning moeten verkopen en zogezegd B-keus zijn voor de verkoper en niet in de eerste bezichtigingsronde zijn meegenomen.

Tijdens de bezichtiging spreekt de makelaar uit (nadat ik had aangegeven de woning flink aan de prijs te vinden) dat ik er met 220-225 niet eens aan hoef te beginnen.

Verkoper heeft vorig jaar 210 hypotheek op de woning genomen. Vermoedelijk vanwege een scheiding en bijbehorende uitkoop van ex-partner. Prijzen hier zijn wel gestegen maar niet zo extreem als in de randstad.

Wat denken jullie? Met welk bod kan ik in onderhandeling komen?

Alvast bedankt voor alle tips!
boontje80 wijzigde dit bericht op 29-05-2018 00:12
3.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tip, maar dat is juist de reden dat ik het op deze manier hebt aangepakt. Want het moge duidelijk zijn dat als ze volgende week ofzo terug komen, ik niet van plan ben om het huidige bod te handhaven. In die zin bedoel ik ook dat de verkopers straks de dupe worden van de makelaar. Dan hebben ze én tig mensen over de vloer gehad zonder dat het wat oplevert én mij tegen zich in het harnas gejaagd. Waardoor wat mij betreft de prijs zo laag mogelijk wordt. Terwijl ik nu omwille van rust en snelheid bereid was dieper in de buidel te tasten.
boontje80 wijzigde dit bericht op 13-01-2019 19:56
41.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd denk ik dat je jezelf belangrijker maakt voor de verkopers dan dat je bent. Het huis staat nog niet eens op Funda, en kennelijk is er niet veel aanbod (zoals in de rest van NL). Ik geef ze groot gelijk dat ze niet meteen op je bod in gaan.
Alle reacties Link kopieren
boontje80 schreef:
21-09-2018 19:20
Dank voor de tip, maar het is juist die wetenschap en mijn zelfkennis die er voor hebben gezorgd dat ik het op deze manier hebt aangepakt. Want het moge duidelijk zijn dat als ze volgende week ofzo terug komen, ik niet van plan ben om het huidige bod te handhaven. In die zin bedoel ik ooo dat de verkopers straks de dupe worden van de grootheidswaanzin van de makelaar. Dan hebben ze én tig mensen over de vloer gehad zonder dat het wat oplevert én mij tegen zich in het harnas gejaagd. Waardoor wat mij betreft de prijs zo laag mogelijk wordt, want ja als je wil spelen kun je het ook krijgen denk ik dan. Terwijl ik nu omwille van rust en snelheid bereid was dieper in de buidel te tasten.
Verwacht je nou veel of weinig concurrentie? Als er tig mensen op afkomen, zit er misschien wel nog iemand bij die (boven) de vraagprijs biedt.
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht vanwege de krapte best wat geïnteresseerden, maar gezien de staat van het huis geen concurrentie qua bieding en voorwaarden.

Maar misschien heeft Bruschetta wel gelijk en is de uitspraak van de verkopers dat ze me het huis gunnen maar de afhandeling door de makelaar willen laten doen niets waard.
boontje80 wijzigde dit bericht op 13-01-2019 19:57
3.43% gewijzigd
boontje80 schreef:
21-09-2018 19:20
Dank voor de tip, maar het is juist die wetenschap en mijn zelfkennis die er voor hebben gezorgd dat ik het op deze manier hebt aangepakt. Want het moge duidelijk zijn dat als ze volgende week ofzo terug komen, ik niet van plan ben om het huidige bod te handhaven. In die zin bedoel ik ooo dat de verkopers straks de dupe worden van de grootheidswaanzin van de makelaar. Dan hebben ze én tig mensen over de vloer gehad zonder dat het wat oplevert én mij tegen zich in het harnas gejaagd. Waardoor wat mij betreft de prijs zo laag mogelijk wordt, want ja als je wil spelen kun je het ook krijgen denk ik dan. Terwijl ik nu omwille van rust en snelheid bereid was dieper in de buidel te tasten.

Dat is nou eenmaal hoe het in de huidige huizenbusiness werkt.

Mijn huis in Amsterdam komt volgende week op funda, is niet nodig, maar wil graag het maximum eruit slepen. Maar ik heb al met mezelf afgesproken dat ik de kandidaten met het hoogste bod, het huis niet zal gunnen als blijkt dat het mierenn...kers zijn, die om een scheef geplakte plintje of een vlekje op de muur gaan staan zeuren.

Met zo’n attitude had je wat mij betreft in je sop gaar mogen koken. Er heerst nu woningschaarste, dus meer gegadigden.
Alle reacties Link kopieren
wortelsoep schreef:
20-09-2018 18:06
Je weet niet wat de makelaar zegt wanneer mensen bellen voor het huis. Het kan zijn dat hij zegt dat het huis al 'in onderhandeling is'. Dat zou fair zijn. Vaak gaat het makelaars om de kick van het vele aanbieden. Zo lijkt het of ze een hoge doorloopsnelheid en veel keuze hebben. Ons huis is destijds nog vier dagen in de etalage gehangen nadat het al verkocht was. Gewoon om mensen naar binnen te lokken.
Ik hoop dat het meevalt. Misschien iemand laten bellen? Of lijkt het de makelaar dan dat er veel interesse is?
Ik wens je iig veel succes! ♥
Hoezo? TO heeft een bod uitgebracht, maar zo lang daar geen reactie op is, is ze niet in onderhandeling.
Die makelaar doet helemaal niets fout.
eze wijzigde dit bericht op 22-09-2018 08:02
0.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk zeggen de verkopers dat ze jou het huis gunnen, dat zou iedereen toch zeggen als er zich via via een geïnteresseerde meldt? Het is lullig, maar de huizenmarkt is nu eenmaal zo dat het feest is voor verkopers en kut voor kopers. Als je geen 'spel' wil spelen vrees ik dat je gewoon geen huis kunt kopen de komende tijd.
Wij hadden ook een bekende die geïnteresseerd was in ons huis, maar we hebben toen toch besloten het huis via Funda te verkopen. Geen heel speciaal huis, gewoon doorsnee. Gelukkig maar, dat leverde ons een flinke duit extra op.

Was niks persoonlijks. Ik wilde niet toeleggen alleen omdat het een bekende was.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik heb al met mezelf afgesproken dat ik de kandidaten met het hoogste bod, het huis niet zal gunnen als blijkt dat het mierenn...kers zijn, die om een scheef geplakte plintje of een vlekje op de muur gaan staan zeuren.

Zeuren? Ik heb zonder ook maar iets te zeggen over de staat van het huis een bod uitgebracht. Als je dat mierenneuken vindt zegt dat vooral iets over jou.

Veel succes met de verkoop. Ik gun het je dat een investeerder je woning koopt.
boontje80 wijzigde dit bericht op 21-09-2018 22:58
2.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta_ schreef:
21-09-2018 22:18
Natuurlijk zeggen de verkopers dat ze jou het huis gunnen, dat zou iedereen toch zeggen als er zich via via een geïnteresseerde meldt? Het is lullig, maar de huizenmarkt is nu eenmaal zo dat het feest is voor verkopers en kut voor kopers. Als je geen 'spel' wil spelen vrees ik dat je gewoon geen huis kunt kopen de komende tijd.
En ook daar zou ik dan mee kunnen leven. Het wordt misschien wel even moeilijk om het idee los te laten, maar ik zou het moeilijker vinden om te beseffen dat ik door de verkopers 'bezeikt'. Heeft er denk ik ook wel mee te maken hoe ik aankijk tegen de manier waarop mensen met elkaar omgaan. Ook in zaken kun je eerlijk blijven.
boontje80 wijzigde dit bericht op 13-01-2019 19:58
7.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je frustratie begrijp ik heel goed, de huizenmarkt is momenteel niet makkelijk voor kopers. De makelaar is op zoek naar een geïnteresseerde koper die een goed bod doet, een rol die je kunt spelen door niet het achterste van je tong te laten zien en je emoties er buiten te laten. Voor nu is het afwachten hoe/of er nog gereageerd wordt op jouw 'ik-bied-ongezien-de-vraagprijs' tactiek.

De reactie van Kumiko is een typisch voorbeeld van hoe veel verkopers/makelaars het inmiddels zien: voor jou 10 anderen, graag of niet. Verder vind ik de reactie ook een beetje kattig. Je bent niet zo handig hiermee, maar daarvoor vraag je tips, lijkt mij juist heel verstandig!
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
21-09-2018 21:58
Hoezo? TO heeft een bod uitgebracht, maar zo lang daar geen reactie op is, is ze niet in onderhandeling.
Die makelaar doet helemaal niets fout.
Ik heb al eerder aangegeven dat ik begrijp waarom de makelaar acteert zoals hij doet. Maar dat doet niets af aan de indruk die hij wekt vooral aan z'n eigen belang te denken. Details zal ik jullie besparen, die zijn nu niet relevant. Maar wellicht open ik daar nog wel een apart topic over.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
21-09-2018 22:24
Wij hadden ook een bekende die geïnteresseerd was in ons huis, maar we hebben toen toch besloten het huis via Funda te verkopen. Geen heel speciaal huis, gewoon doorsnee. Gelukkig maar, dat leverde ons een flinke duit extra op.

Was niks persoonlijks. Ik wilde niet toeleggen alleen omdat het een bekende was.
Zo vat ik het ook niet op :-D het is absoluut niet mijn bedoeling om de verkopers geld te onthouden dat ze van een ander zouden kunnen krijgen. Thanks voor je post.
Alle reacties Link kopieren
Tut-ankh-amun schreef:
21-09-2018 22:43
Je frustratie begrijp ik heel goed, de huizenmarkt is momenteel niet makkelijk voor kopers. De makelaar is op zoek naar een geïnteresseerde koper die een goed bod doet, een rol die je kunt spelen door niet het achterste van je tong te laten zien en je emoties er buiten te laten. Voor nu is het afwachten hoe/of er nog gereageerd wordt op jouw 'ik-bied-ongezien-de-vraagprijs' tactiek.

Nee, nee, ik heb het bod pas uitgebracht nadat ik samen met de verkopers binnen een rondje heb gelopen. Alleen had de makelaar blijkbaar al tegen hun gezegd dat ik een bod had gedaan.

De reactie van Kumiko is een typisch voorbeeld van hoe veel verkopers/makelaars het inmiddels zien: voor jou 10 anderen, graag of niet. Verder vind ik de reactie ook een beetje kattig. Je bent niet zo handig hiermee, maar daarvoor vraag je tips, lijkt mij juist heel verstandig!
Dank je, doet me goed dat je dit zegt!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet helemaal waarom je steeds zegt dat de makelaar alleen aan zichzelf denkt. Een makelaar heeft het meeste belang bij een snelle verkoop met zo min mogelijk moeite. Het gaat maar om een percentage, dus als hij met tig bezichtigingen en gedoe er 5000 euro bij weet te krijgen, krijgt hij misschien 50-100 euro meer. Dat is geen uren bezichtigen en een hoop gedoe waard hoor. Als hij echt alleen in zijn eigen belang zou handelen, zou hij voor het eerste het beste bod gaan dat ook maar een beetje in de buurt komt.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt iig alsof het vooral om zijn eigen exposure gaat. Dat hij wil werken voor zijn courtage kan ik alleen maar waarderen, maar in dit geval levert het wel voor de verkopers een hoop gedoe op, met (naar mijn idee) een verwaarloosbare kans dat het huis meer opbrengt.

Maar probeer het wel ook gewoon te zien als een keuze die de verkopers zelf maken. Wil en kan toch niets afdwingen. Maar m'n onderbuikgevoel zegt wel dat de makelaar vooral hun verteld wat ze moeten doen ipv andersom.
Alle reacties Link kopieren
boontje80 schreef:
21-09-2018 18:56
Omdat nu wel mijn bod gebruikt kan worden om andere geïnteresseerden onder druk te zetten. En daar heb ik moeite mee. Deze makelaar is ook nog eens geen NVM lid.
Wat is het probleem daarbij? Het is toch geen onder druk zetten? Het is gewoon presenteren van de feiten. Er ligt een bod van x duizend euro. Als je het wilt hebben dan moet je meer willen betalen. Ik zie in de meeste onderwerpen over huizen kopen op dit en andere fora veel te veel emotie in de discussie. Een huis kopen is gewoon een zakelijke deal. Niks meer en niks minder. Die emotionele kant van de zaak is 1 de oorzaken van de gekte op de woningmarkt.
Alle reacties Link kopieren
En ik denk dat de inhaligheid van makelaars die inspelen op die emotie een van de belangrijkste andere oorzaken is.

Je geeft aan dat ik 'maar' gewoon meer moet betalen als ik de woning wil kopen. Daarmee ga je voorbij aan de waarde die de woning vertegenwoordigd en werk je wat mij betreft mee aan het vergroten van de bubbel.

En wie zitten er uiteindelijk met de gebakken peren als het droomscenario weer klapt? U en ik toch?
Waarde van een huis is niet iets objectiefs . Jij vind het huis een bepaald bedrag waard, iemand anders is misschien wel bereid om er meer voor te betalen. Dat jij je bod doet onder voorwaarde van meteen handelen en niet op de markt, vind ik kinderachtiger dan de keuze van makelaar en kopers om nog even af te wachten of iemand anders wel meer wil bieden. Nu ben je bereid om de vraagprijs te betalen, waarom is het huis dat jou over een week niet meer waard? En ja, het is je goed recht om het zo te spelen, maar ik zou zelf gewoon een eindbod doen, ter hoogte van wat jij het huis waard vind, en dan afwachten. Wordt je overboden, dan heb je jezelf niet gek laten maken. Je geeft zelf aan dat je niet wilt dat ze geld mislopen door met jou in zee te gaan.
Alle reacties Link kopieren
En dat begrijp ik dan weer niet. Dat er voor kopers blijkbaar andere regels gelden dan voor verkopers/makelaars.

Het bod dat ik gedaan heb, is zo 'hoog' omdat ik gebaat ben bij snelheid. Als de snelheid uit het proces wordt gehaald, heeft dat dus invloed op de prijs die ik wil betalen. Overigens logisch ook, stel dat ze terug komen bij mij (na een rondje bezichtigingen) dan is er niemand anders geweest die qua bod en voorwaarden in de buurt komt.

Beetje het idee van Miljoenenjacht krijg ik erbij. Accepteer je nu een goede deal of laat je je verleiden door een mogelijk hoger bedrag, met het risico dat je toch minder krijgt. En hoe reëel is die kans.
Alle reacties Link kopieren
boontje80 schreef:
22-09-2018 18:32
En dat begrijp ik dan weer niet. Dat er voor kopers blijkbaar andere regels gelden dan voor verkopers/makelaars.

Het bod dat ik gedaan heb, is zo 'hoog' omdat ik gebaat ben bij snelheid. Als de snelheid uit het proces wordt gehaald, heeft dat dus invloed op de prijs die ik wil betalen. Overigens logisch ook, stel dat ze terug komen bij mij (na een rondje bezichtigingen) dan is er niemand anders geweest die qua bod en voorwaarden in de buurt komt.

Beetje het idee van Miljoenenjacht krijg ik erbij. Accepteer je nu een goede deal of laat je je verleiden door een mogelijk hoger bedrag, met het risico dat je toch minder krijgt. En hoe reëel is die kans.
Ik begrijp jou ook wel, Boontje. Soms ervaart een aspirant koper tijdsdruk of wil korte slagen slaan. Daar ben jij bereid voor goed te betalen. De koper heeft daar geen gebruik van gemaakt, wil kijken wat er nog meer in zit. Prima, dan is het risico voor hem of dat lukt bij een ander.
Wanneer iemand op een rommelmarkt 60 euro biedt voor een antiek kastje en de verkoper weigert, dan kan het best voorkomen dat er de rest van de dag niet meer geboden wordt dan 35 euro. Het kan ook 100 euro worden. Sometimes you win, sometimes you loose. Het had de makelaar gesierd om te zeggen dat de verkoper 'verder wilde shoppen'. Dan had jij op jouw beurt kunnen nadenken of je het bod in die vorm wilde handhaven of dat je ook verder ging.
wortelsoep wijzigde dit bericht op 22-09-2018 18:58
0.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-
wortelsoep wijzigde dit bericht op 22-09-2018 18:57
Reden: dubbel
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor je begrip wortelsoep. Wat het extra vervelend maakt is dat de verkoper(s) al een soort van toezegging hebben gedaan. Dan geeft het me toch een naar gevoel dat ze die niet na lijken te komen.

Ik houd ook rekening met de mogelijkheid dat ze wel opdracht hebben gegeven om het met mij af te handelen, maar de makelaar zijn eigen ding doet. Het is nogal aan haantje. En die willen vaak graag zelf de regie houden en zich vooral niet door een vrouw laten 'aftroeven'.
Wat is je doel? Wil je vooral de makelaar aftroeven omdat je hem een haantje vindt, of wil je een huis kopen tegen een voor jou acceptabele prijs. Kopers nemen idd een risico door jouw bod af te slaan, maar dat lijkt me vooral hun probleem. Jouw voorwaarden zijn verlopen, dus jij kunt funda weer aanslingeren en op zoek naar iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik graag had gewild is er samen met de verkopers uitkomen, zonder inmenging van derden die mogelijk andere belangen hebben.

Als de makelaar er niet tussen had gezeten (en geloof me dat was ook de wens van de verkopers, maar helaas konden ze niet meer van hem af en hebben ze er daarom voor gekozen ook gebruik van zijn 'diensten' te maken) was het al geregeld geweest.

Dan kun je zeggen dat het hun probleem is dat ze een risico nemen, maar zoals ik eerder al zei zijn het lieve mensen in een lastige situatie die ik ook gewoon het beste gun. En ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat dit gedoe ze iets oplevert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven