Geld & Recht alle pijlers

Wie is er in whatsapp oplichting getrapt?

21-05-2020 08:59 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd, je leest veel over oplichting via whatsapp, juist nu schijnt het extra vaak te gebeuren. Wie trapt daar nou in? Recent is dit bij een bekende van mij gebeurd. Ze is voor veel geld opgelucht.

Iemand heeft zich via whatsapp als familie voorgedaan, gezegd dat ze een nieuw nummer had en na wat kletspraat begon het verhaal dat er met spoed wat rekeningen betaald moesten worden, of ze even kon helpen want dat kon ze nu zelf niet doen door allerlei omstandigheden. Mijn kennis is er dus ingetrapt.

Toen ik de appjes zag, was het zo overduidelijk nep, de manier van schrijven, allerlei smileys die de ‘afzender’ normaal nooit zo zou gebruiken, het tijdstip, niet opnemen toen kennis belde naar het nummer etc. En mijn kennis is echt een slim persoon, had nooit gedacht dat zij hier in zou trappen.

Dus ik vroeg me af, wie is er ook wel eens ingetrapt of kent iemand die het is overkomen?
Alle reacties Link kopieren
Soms zie ik bepaalde berichtjes van oplichtingspraktijken voorbij komen en dan denk ik 'het licht er wel heel dik bovenop dat dit nep is'. Heb zelf ook wel eens smsjes van de Belastingdienst, CJIB of wat voor instantie dan ook gehad over een openstaande schuld. Eventueel gevolgd door de 'dreiging' dat er een deurwaarder langs zou komen. Stuur maar langs, ik weet dat er bij ons thuis geen openstaande schuld bij de betreffende instanties open staat.

Net als de mailtjes van de banken dat er een nieuw bankpasje aangevraagd moet worden - notabene van een bank waar ik geen klant van ben. Net als de mailtjes van die ene creditcard-maatschappij dat mijn account / pasje vervalt. Stiekem moet ik er een beetje om gniffelen als ik zo'n mailtje voorbij zie komen (komen automatisch in het mapje 'ongewenste mail' terecht, hooguit dat ene mailtje wat in mijn gewone Postvak In terecht komt, maar als ik bijvoorbeeld naar het mailadres van de afzender kijk, dan weet ik vaak al genoeg.

Maar goed, dat terzijde. Ik snap ook best dat voor sommige mensen het niet altijd even duidelijk is dat het om oplichting gaat. Sommigen werken zo geniepig. Ik had één keer dat ik echt begon te twijfelen of het waar was of oplichting. Mijn moeder is overigens nog goed bij de pinken en gebruikt echt haar verstand, maar niet met alles 'street wise'. We hebben het er wel eens - gewoon op een informele manier - erover gehad dat sommige mensen / bedrijven wel heel doortastend te werk gaan en dat het alleen maar goed is om even bij mijn vader of ons (kinderen) even te pijlen hoe of wat.

En daarnaast, sommige mensen zijn gevoelig voor bepaalde (sociale) druk en zijn eerder geneigd om mee te gaan met het verhaal van de oplichter. Het zal ook meespelen dat oplichters dit element (sociale druk) meenemen in hun verhaal; het snel moeten reageren bijvoorbeeld of 'de buren doen ook mee' (of iets van gelijke strekking).
In this mad house we must all survive
Goddank hebben mijn ouders dat soort bedragen niet te geef.
SonjaS schreef:
24-05-2020 10:06
Het is duidelijk dat deze persoon de slachtoffers van (wa) fraude niet zo snugger vindt. Dat kan en mag. Maar wat is 't nut om dit steeds te benadrukken?
Idd.

Je kan op het forum rondhangen en in alle topics gaan reageren:
"Dat zou mij nooooit overkomen."
Is standaardreactie van PJK.
In topic over afvallen: "Te dik worden, dat zou mij nooit gebeuren. Ik eet altijd met mate."
In topic over werk-issues: "Mijn LG zou zoiets nooit van me vragen."
Enz.

Tja, ik kan ook in het stoppen-met-roken gaan schrijven: "Ik ben op mijn vijftiende niet begonnen met roken. Dat hadden jullie ook moeten doen." (Schouderklopje voor mezelf.)
Of in het twijfel-over-abortus-topic: "Ik heb nog nooit een abortus gehad. Een ongewenste zwangerschap zou mij noooit gebeuren."

Als je de ander omlaag drukt kom je zelf hoger uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp SonjaS wel.
Wat is de toegevoegde waarde om aan te blijven geven dat je zelf niet in die oplichtingspraktijken trapt (even een veer in je eigen reet duwen) en dat degene die het wel doet, onnozel is? (Retorische vraag overigens.)
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
SonjaS schreef:
24-05-2020 10:06
Het is duidelijk dat deze persoon de slachtoffers van (wa) fraude niet zo snugger vindt. Dat kan en mag. Maar wat is 't nut om dit steeds te benadrukken?
Ja, daar heb je gelijk in.
Maar je weet wie het zegt (als je hier langer komt) ;-)
Ik vind Pejeka wel te pruimen, maar hij reageert vaak op deze manier. Moet je doorheen kijken.
Ik moet wel zeggen, ik begrijp ook niets van de denkwijze om als een dolle over te gaan maken.

Als iemand bij mij met zo’n noodkreet komt waarbij het blijkbaar ook al geen optie meer is om deze rekening een dagje later te betalen, eventueel met incassokosten of iets dergelijks erbij, dan denk ik wel dat iemand echt ver in de shit zit en dat er veel meer aan de hand is dan alleen dat ene bedrag op dat moment.

Maar goed, ik heb geen kinderen, dus ik herken dat oergevoel misschien niet.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig zullen mijn ouders altijd gewoon even contact met me opnemen als ik opeens om een paar honderd euro zou vragen. Gewoon omdat ze dan meer willen weten.

Mijn schoonzusje is laatst wel opgelicht maar die kreeg een bericht zogenaamd van de belastingdienst, dat ze nu toch echt haar betalingsachterstand moest oplossen. Uit stress hierover heeft ze niet goed nagedacht, hoppa, 750 euro weg..
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
24-05-2020 12:30
Ja, daar heb je gelijk in.
Maar je weet wie het zegt (als je hier langer komt) ;-)
Ik vind Pejeka wel te pruimen, maar hij reageert vaak op deze manier. Moet je doorheen kijken.
Pejeka wil alleen een appel doen op het gezonde verstand.

Geen enkele officiële instantie eist onmiddellijke betaling. Dus als je om 23.00 uur in de avond zomaar opeens een berichtje van de Belastingdienst krijgt (yeah right, alsof die ambtenaren tot 23.00 uur werken...), dan kan je dat rustig negeren, want zelfs in het uiterste geval heb je dan nog een periode van 14 dagen om aan het betalingsverzoek te voldoen. Dus ook tijd genoeg om de volgende ochtend te bellen en te vragen waar het nou eigenlijk over gaat. Nergens voor nodig om dan 5 minuten later allerlei bedragen over te gaan maken.

Krijg je een berichtje dat van je dochter/zoon/oom/tante/vader/moeder af lijkt te komen met een verzoek om een groot bedrag, dan is toch je eerste reactie dat familielid te bellen en te zien wat er aan de hand is?

Lijkt me allemaal logisch.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Beter.Laat schreef:
23-05-2020 17:42
Jij schrijft zelf : " Nee hoor ik kijk die programma's niet maar ik zou er niet intrappen. Kwestie van verstand. "
Ja dus? Dat heeft toch niets te maken met de reden waarom ik niet kijk.
Is lezen nou echt zo moeilijk?
Ik heb laatst twee smsjes gehad, 1 zogenaamd van de belastingdienst voor 745 euro geloof ik, en 1 van zogenaamd marktplaats.
Ik heb ze beide naar de betreffende instanties gestuurd met telefoonnummer waar het van afkomstig was.
Tegen verkopers aan de deur heb ik deze sticker:
Afbeelding
Odense* schreef:
24-05-2020 10:39
Idd.

Je kan op het forum rondhangen en in alle topics gaan reageren:
"Dat zou mij nooooit overkomen."
Is standaardreactie van PJK.
In topic over afvallen: "Te dik worden, dat zou mij nooit gebeuren. Ik eet altijd met mate."
In topic over werk-issues: "Mijn LG zou zoiets nooit van me vragen."
Enz.

Tja, ik kan ook in het stoppen-met-roken gaan schrijven: "Ik ben op mijn vijftiende niet begonnen met roken. Dat hadden jullie ook moeten doen." (Schouderklopje voor mezelf.)
Of in het twijfel-over-abortus-topic: "Ik heb nog nooit een abortus gehad. Een ongewenste zwangerschap zou mij noooit gebeuren."

Als je de ander omlaag drukt kom je zelf hoger uit.
Dat heeft niets met omlaag drukken te maken. Maar het zou fijn zijn als meer mensen wat logischer zouden nadenken, en je niet vanalles laat " overkomen"
En uiteraard kan er oplichting op allerlei manieren voorkomen en ik zeg niet dat ik nooit ergens in zal trappen, maar met een beetje logisch nadenken maak je toch niet 1000 euro over na een app-bericht?
Ik had ook zo'n collega. Ze gaf haar 06 nummer aan wildvreemden, liet contant geld in een tas aan een kinderwagen hangen ( veel geld) en nog vanalles. Je kan ook gewoon je verstand gebruiken en nadenken.
Niet alles " overkomt" je zomaar.
Deze is wel heel goed: https://www.youtube.com/watch?v=3Tx5D8T-N2Y (Old Lady Makes Tech Scammer Lose Her Mind)
Ergens in dit topic las ik de vraag hoe ze aan je telefoonnummer zouden kunnen komen terwijl je niet te vinden bent op Social media.

Ik heb de laatste tijd wat gadgets aangeschaft oa een Activity tracker en een camera. Gaat allemaal via apps.
Heb een aantal apps op mijn telefoon en bij veel apps moet je een telefoonnummer invoeren zoals gisteren bij de Lidl, dan krijg je een toegangscode etc.

Misschien dat ze op deze manier ook aan telefoonnummers komen. Eea is misschien toch te koppelen of te hacken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven