Geld & Recht alle pijlers

Wie is ook op huizenjacht? (algemeen klets/vragen topic)

12-09-2011 12:00 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Omdat ik anders topics blijf openen en ook andere topics over deze onderwerpen zie, leek het me prettig een algemeen topic over dit onderwerp aan te maken.

Stel hier je vragen over huizen kopen, makelaars, hypotheekadviseurs, wel of niet aankoopmakelaar, welke hypotheekvormen, regelgeving, bouwkundige rapporten. Name it!

Mijn verhaal:

Ik en vriend (eind 20) zijn op huizenjacht, we zitten momenteel gehuurd en zijn wel toe aan onze eerste koophuis.

Na lang bezig te zijn geweest met een jaren 50 woning die compleet verbouwd / opgeknapt moest worden, hebben we nu ons oog laten vallen op een ruime, compleet afgewerkte jaren 80 woning (eind 80). Deze week eerste bezichtiging.

Wel ligt huis 1 in een, naar onze mening, leukere woonwijk en nr 2 wat mindere woonwijk maar wel aan de rand dus met uitzicht op natuur wat ook prettig is.

Meer mensen die op huizenjacht zijn en zin hebben hier over te kletsen in dit topic?
Misschien past het topic beter binnen de pijler "thuis". Je kan de moderator vragen het te verplaatsen. Veel succes met de huizenjacht verder!
Ik twijfelde zelf al, het past een beetje bij beiden.

Moderator mag hem verplaatsen van mij.
Wij hebben net een huis gekocht! Na een tijd lang vreselijke huizen te hebben gezien. Lekkages, oude keuken, rot.

Veel succes met de bezichtiging
Heb deze week een gesprek bij de hypotheker.

Wij zijn ook starters en gaan van huur naar eerste koophuis.

Hebben een huis op het oog.
Wilde je niet verbouwen Miekkie?

Ik twijfel wel, zelf verbouwen is wel compleet je smaak dan. Anders kom je in een huis wat niet helemaal je smaak is.

eforum10: Al een bod gedaan of nog niet?
Ik ben net verhuisd... naar een huis dat compleet gesloopt en verbouwd moest worden (heel handig, met twee peuters en een bevalling op komst). Inmiddels dus woonachtig in een half- af huis. En spijt! Precies in de verkeerde periode gedaan... en behalve een hoop financiële complicaties went de buurt helemaal niet en ben ik er doodongelukkig.
Talise, wat rot voor je. Is de buurt anders dan je had ingeschat?

Misschien moet je nog even wennen?

Ziet het er wel naar uit dat het huis af komt op kort termijn?
Iedereen die op huizenjacht is: kom maar op!

Ik woon in de omgeving van Alkmaar en mijn huis (uitgebouwde middenwoning, 5 slpk, nieuwe keuken, ketel, badkamer, uitzicht op villa's en weilanden, 15 min fietsen van de binnenstad) staat 25 maanden te koop. De prijs is Heel Erg Onderhandelbaar.
Sosofie wij willen naar omgeving Alkmaar verhuizen.

Fundalinkje?
Wij gaan morgen een eerste woning bekijken! Vriend en ik huren nu particulier en willen graag kopen. We kijken al een tijdje rond maar omdat we nogal 'beperkt' zijn, is er weinig keus. We willen in 'ons' dorpje blijven (waar we nu ook huren, hebben hier alles) en er is hier weinig binnen een startersbudget.

Er staat 1 woning die ons wel aansprak, maar te duur was. Vrijstaand huis in dorpskern met grote tuin. Het huis staat al 14 mnd te koop en is nu gezakt in prijs en past ineens wél in ons budget.

Het enige nadeel is dat het heel ouderwets is ingericht, oude keuken, schrootjesplafond etc, en er is bijna geen verbouwing meer mee te financieren met die nieuwe regels. :( Morgen dus zien wat er evt allemaal zou moeten gebeuren en of het dat waard is om langzaam aan te doen.

Het schijnt wel in goede staat te zijn verder. Als dit na de eerste bezichtiging wat lijkt gaan we natuurlijk nog wel een bouwkundig rapport laten maken.

Ik hoop echt dat het wat is! qua locatie en grootte is het echt ideaal..! En omdat het al zo lang te koop staat, hopen we nog wat van de prijs af te kunnen krijgen.. Bijna alles staat hier heel lang te koop momenteel.
oeps ik wou wijzigen en deed quoten..
We hebben t huis vandaag bekeken en het is echt een prachtig huis, goed onderhouden (man was zelf timmerman) en hele mooie tuin. Het zijn oude mensen en moeten vanwege hun gezondheid verkopen.

In principe kan je er zo in, maar 't ziet er niet uit qua inrichting :p donker schrootjesplafond, lelijke (maar goede) parketvloer en van die stucmuren met veel structuur. De badkamer is heel klein, maar er is mogelijkheid die te vergroten.

Alleen..de kosten. Een verbouwing is bijna niet meer mee te financieren. Vloer etc kunnen wel zelf wel, maar een schrootjesplafond verwijderen en stucen (oid) zullen we uit moeten besteden!

Pfff zo moeilijk. Als het qua inrichting mooier was hadden we niet meer getwijfeld!

ze vroegen eerst 240.000, zijn gezakt naar 198.000... We vragen ons af wat we nu nog lager kunnen bieden. Eigenlijk willen we, met het oog op de komende kosten, niet hoger als 185. zal dat haalbaar zijn? (huis staat 14 maanden te koop)

Een huis verderop, is voor 14.000 onder de vraagprijs verkocht onlangs. Dit huis was wel helemaal 'af' maar iets kleiner. Op zich kunnen we de vraagprijs halen, maar dan zitten we bijna op ons max en er komen nog zoveel kosten bij.

Dilemma!
@ Liene Nou, het went niet. Maar evengoed zitten we nu in een volgende fase: we moeten het huis afmaken (de basics dan) en als de bank het toelaat, gaat het de verkoop in. Zodra het weg is, hopen we in ieder geval de financiën op orde te kunnen krijgen en dan verhuizen we met z'n vijven (en twee poezebeesten) weer terug naar ons vorige huis (je - 70 m2), dat wordt wel proppen, maar dan zijn we in ieder geval weer thuis!
Siepel schrootjesplafond schilderen? Is een monnikenwerk maar wel te doen, of schrootjesplafond er zelf afhalen en met kunstofplaten er een nieuwe plafond in leggen?

Ons huidige huis was ook goed qua bouw en afwerking, alleen ook hopeloos ouderwets, hebben klussen één voor één aangepakt, en door de jaren heen, vloeren, keuken, badkamer en een complete tuin onder handen genomen. Eerst het hoognodige, en dan telkens als we weer voldoende gespaard hadden, als de locatie goed is, je voldoende ruimte hebt en kan doorzien wat een potentie het huis heeft waarom zou je het niet doen?
Wij zijn op jacht ( ja letterlijk) naar sociale huurwoningen, steeds meer mensen gaan huren en hebben ook een maximaal aantal punten opgebouwd, dus eindigen wij steeds op positie 10 of ergens in de 20.. Vrienden van ons hebben een appartement gekocht, en de vriend van me beste vriendin heeft de koop bijna rond voor een woning van ong. 160.000. Ik krijg steeds meer de neiging om de hyptheker eens te bellen voor een afspraak, puur orienterend. Ik heb een vast contract en ben me jeugdloon nog niet uit en er zit bij goed presteren een loonsverhoging aan te komen, maar twijfel of ik genoeg verdien voor een hypotheek. Maar vrienden van ons verdienen niet zo ontzettend veel meer dan mij en krijgen toch een leuk bedrag te leen voor een woning. Als je dan berekeningen doet op internet( ook van hun salaris) en je kijkt naar het bedrag wat ze kunnen/konden krijgen , kloppen die berekenen voor geen meter. Maar vol goede hoop stap ik binnenkort eens naar een hypotheekadviseur. Iemand nog tips? Groetjes!
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
@vrouwtje 89 Ik zat in dezelfde situatie als jij. Was in mijn eentje op zoek naar een huis. Verdien gelukkig geen jeugdloon meer maar ook weer niet zoveel dat ik particulier kan gaan huren. Helaas niet zo'n positief bericht. Ik ben ook naar een hypotheekverstrekker gegaan en kon echt een laag bedrag lenen. Volgens mij moet je uit gaan van 4 keer je jaarsalaris. Maar dit weet ik niet zeker. In mijn geval kon in een studio kopen in een flat waar ik eigenlijk niet wilde wonen. Uiteindelijk heb ik geluk gehad met een sociale huurwoning. Positie 10 of 20 is niet zo slecht toch? Hoeveel mensen reageren er in totaal? Ik werd de ene week nr. 48 op een huis, en de volgende week kreeg in twee huizen aangeboden, het kan dus heel snel gaan. Kijk vooral of je ergens lang wilt blijven wonen. Tegenwoordig kan je er niet zomaar vanuit gaan dat je een huis weer snel verkoopt. Als je nu een klein appartementje koopt en je over drie of vier jaar eruit gegroeid bent, heb je ongelofelijke spijt dat je niet nog een paar maanden langer op een sociale huurwoning hebt gereageerd.

Tip: wacht tot vlak voor de sluitingsdatum van de huurwoningen. Kijk dan welke woning de minste reacties heeft en reageer daarop (mits je het leuk lijkt natuurlijk). Andere tip bel de woningbouw en vraag welke andere manieren ze hebben om aan een woning te komen. De woningbouw hier bleek dus nog een alternatieve wachtlijst te hebben waar je je apart voor in moest schrijven. En die lijst was veel korter omdat niemand hier de moeite voor nam.
Oeh als iemand nog een mooi vrijstaand huis zoekt in de buurt van Nijmegen, dan heb ik er eentje ! Bovenverdieping afgelopen jaar helemaal vernieuwd, grote tuin, dicht bij een station, 4 slaapkamers, grote schuur en berging erbij, kindvriendelijke buurt, heide/bos vlakbij...... (en graag z.s.m. verkocht ;) ) Perfect voor bijv. forenzen die in Nijmegen werken, ook geschikt voor eventueel bedrijf aan huis!
hej Sweetcandy,

Waar staat het huis?

En heb je een funda link?

Wij zijn zeer op zoek naar een huis!!!!

Groetjes Appelmeisje
@madamecannibale Thnx voor de tips. Ze hebben sinds kort ook 'loting' woningen, dus in het ergste geval is dat natuurlijk ook een optie.. We gaan onderhand de goeie kant op: 1 van de woningen waar wij vorige week op hebben gereageerd zijn we op de 6de plaats geeindigd, er hoeft er dus maar 1 af te vallen en we krijgen een brief met een uitnodiging voor een bezichtiging. Klinkt leuk natuurlijk maar dan ben je er nog niet met nog 4 'wachtenden' voor je. Dus we blijven gewoon reageren en hopen dat het wat wordt. Groetjes!
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven