Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe taken, geen nieuwe functie?

25-08-2025 18:20 22 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal,

Ik werk al een aantal jaar bij hetzelfde bedrijf en een half jaar heb ik aangegeven graag een stapje omhoog te willen doen. Dat houdt in: meer taken, meer verantwoordelijkheid en meer leiding geven. Mijn leidinggevende gaf toen aan dat wellicht iets te snel was maar dat hij het zeker ging onthouden. Op dat moment stond er overigens al een vacature open voor die functie (samen met nog 4 andere vacatures op de afdeling)

Inmiddels doe ik zowat al dat werk al, maar nog wel oude titel en salaris. Mn leidinggevende wil dat ik 4 uur meer ga werken omdat dat hoort “bij de functie die ik ambieer” maar dus nog niet heb. Ik krijg steeds meer de indruk dat hij het wel prima vindt zo, omdat hij nu niet meer hoeft te gaan betalen aan mij en wil dit ook gaan aankaarten binnenkort.

Of is dit normaal? Snap best dat je je moet bewijzen, maar ik vind de gang van zaken zo raar?
In de nrc stond net een artikel vandaag hierover, quiet promotion. Je mag het werk wel doen omdat je het zo goed doet, maar krijgt er niet voor betaald.
Nee ik vind het niet normaal. Als je meer uren moet werken voor een functie, moet je ook direct de functie krijgen.
Dat lijkt me heel vervelend en niet heel motiverend.
BellaBeer0307 schreef:
25-08-2025 18:20
Hi allemaal,

Op dat moment stond er overigens al een vacature open voor die functie (samen met nog 4 andere vacatures op de afdeling)

Inmiddels doe ik zowat al dat werk al, maar nog wel oude titel en salaris.
Is dat nadat je gesolliciteerd hebt, of zonder te solliciteren? Als je op die functie gesolliciteerd hebt én die gekregen hebt, dan hoor je ook die titel met bijbehorend salaris te krijgen in mijn ogen.

Als je niet gesolliciteerd hebt of het niet geworden bent en alsnog die taken bent gaan doen, dan is het tijd voor een goed gesprek. Ofwel groei je door naar die functie (met passend salaris) ofwel ga je weer stoppen met die taken. Een derde optie is op de huidige manier doorgaan, maar dat lijkt me op lange termijn niet wenselijk en wil je zo te lezen zelf ook niet.

Maar om ook de andere kant te belichten: heb je goed zicht op welke taken er bij de functie horen en weet je zeker dat je al die taken al op niveau doet? Ik heb ook 2 jaar in dezelfde situatie gezeten (dacht ik), totdat ik daadwerkelijk die functie kreeg en er toch wat meer bij kwam kijken dan ik deed. Er waren wat taken die ik niet deed (en niet wist dat ze erbij hoorden), de werklast lag hoger (meer werk in dezelfde uren) en er zat een ontwikkeltraject bij wat ik in mijn oude functie niet deed. Achteraf bleek het dus wel terecht dat ik in mijn oude functie een andere titel had en in een andere schaal zat. :)
Ik zou gewoon zeggen dat als ze je voor die functie willen, je er ook voor betaald wil worden (mits je dat zelf ook wil ik met de extra uren).
TinyTiny schreef:
25-08-2025 21:22
Ik zou gewoon zeggen dat als ze je voor die functie willen, je er ook voor betaald wil worden (mits je dat zelf ook wil ik met de extra uren).
Dit inderdaad. Wat ze nu doen is echt niet oke!
Wat amaryllis zegt: doe je een deel van de taken, of álle extra taken. Ik merk dat in de praktijk mensen snel denken dat ze hetzelfde werk doen als X, maar even over het hoofd zien dat die functie meer inhoudt dan ze denken. Met name ‘achter de schermen werk’ wordt vaak niet erkent, en wordt juist vaak meer als je hogerop komt.

Weet je echt zeker dat je alle taken doet, dan wordt het zeker tijd voor een goed gesprek. Want dan ben je nu gewoon een goedkope medewerker. En dan zou ik inderdaad pas meer uren gaan maken (die bij die functie zouden horen) als ik de functie ook heb. En dusdanig betaald wordt.
Als je een heel substantieel deel van de functie doet, maar niet alles, dan is het overigens ook tijd voor een goed gesprek. Maar dan niet per se over ‘ik doe taken a,b,c dus ik moet nu functie X hebben’, maar ‘ik doe nu a,b,c, dus ik ben aardig op weg naar functie X. Kunnen we een plan maken over hoe ik daar ga komen?’
Inmiddels doe ik zowat al dat werk al, maar nog wel oude titel en salaris. Mn leidinggevende wil dat ik 4 uur meer ga werken omdat dat hoort “bij de functie die ik ambieer” maar dus nog niet heb. Ik krijg steeds meer de indruk dat hij het wel prima vindt zo, omdat hij nu niet meer hoeft te gaan betalen aan mij en wil dit ook gaan aankaarten binnenkort.

Heeft hij daar een goed punt? Hoeveel uren werk je nu? Als dat 36 is dan lijkt het me behoorlijke onzin dat je 4 uur meer zou moeten werken, als het 28 is lijkt het me dat hij een behoorlijk punt kan hebben.
Amaryllis schreef:
25-08-2025 20:15
Maar om ook de andere kant te belichten: heb je goed zicht op welke taken er bij de functie horen en weet je zeker dat je al die taken al op niveau doet?
Eens, vooral meer leiding geven kan een mistig gebied zijn. Ben je uiteindelijk verantwoordelijk? En een leidinggevende zijn vraagt om ervaring of is dit een groeitraject?
Eigenlijk doe ik echt alle taken uit de functieomschrijving behalve dan dat ik nog niet tekenbevoegd ben. Ik werk nu idd 28 uur en dat moet naar 32, maar ik ben ook een alleenstaande moeder dus zelfs 4uur extra heeft wat voeten in de aarde qua opvang van mijn kinderen en andere bezigheden. En het staat me tegen om nu van alles te moeten gaan regelen waar ik 1. niet voor betaald krijg en 2. voor een functie die ik misschien niet eens krijg.

Ik ga het gesprek binnenkort maar aan. 😊
BellaBeer0307 schreef:
26-08-2025 08:16
Eigenlijk doe ik echt alle taken uit de functieomschrijving behalve dan dat ik nog niet tekenbevoegd ben.
Het valt me op dat je iedere keer naar de functieomschrijving verwijst. Heb je ook collega's die wel officieel deze functie hebben waarmee je hierover kan praten? Mijn functieomschrijving bevat echt niet alles wat ik doe in een jaar. En het voorkomt misschien dat je leidinggevende je overvalt met een opsomming van wat je (volgens hem/haar/hen) allemaal nog niet doet.

Je bent bijvoorbeeld nog niet tekenbevoegd. Het maakt nogal uit of iemand blind tekent wat jij aandraagt (dan gaat het puur om formele verantwoordelijkheid), of dat er iemand nog inhoudelijk naar kijkt of het moet bespreken met collega's voor het afgetekend wordt.

Ik bedoel niet dat je niet alle taken doet of aankan, dat weet ik niet en het belangrijkste is dat jij het overzicht en vertrouwen hebt! Het zou alleen zonde zijn als het gesprek snel klaar is omdat je niet goed voorbereid was. :)
.
Ik werk nu idd 28 uur en dat moet naar 32, maar ik ben ook een alleenstaande moeder dus zelfs 4uur extra heeft wat voeten in de aarde qua opvang van mijn kinderen en andere bezigheden. En het staat me tegen om nu van alles te moeten gaan regelen waar ik 1. niet voor betaald krijg en 2. voor een functie die ik misschien niet eens krijg.
Ik zou het zoals anderen al aangeven alleen andersom doen: pas meer gaan werken als je die functie hebt. Ik zou het zelf alleen aandurven als de nieuwe functie en uren zwart-op-wit staan.

Ben je eventueel bereid die 32 uur te gaan werken of heb je er eigenlijk sowieso geen trek in? Ook dat zou ik voor jezelf helder hebben voor je het gesprek aangaat.

En denk jij zelf dat het nodig is om 32 uur te werken in die functie of kan het ook in 28? Als er bijvoorbeeld extra vergaderingen bijkomen bovenop wat je nu al doet, zit er misschien wel wat in. In mijn nieuwe functie kwam ik bijvoorbeeld in twee coördinatiegroepen, die om de week vergaderen (= 1-2 uur werk per week erbij).

Misschien is dat allemaal niet aan de orde bij deze functie, maar ook dan is het handig om te checken bij collega's.
.
Succes! Ik hoop dat je die promotie krijgt. :)
amaryllis wijzigde dit bericht op 26-08-2025 09:07
Reden: Verduidelijking
36.26% gewijzigd
BellaBeer0307 schreef:
26-08-2025 08:16
Eigenlijk doe ik echt alle taken uit de functieomschrijving behalve dan dat ik nog niet tekenbevoegd ben. Ik werk nu idd 28 uur en dat moet naar 32, maar ik ben ook een alleenstaande moeder dus zelfs 4uur extra heeft wat voeten in de aarde qua opvang van mijn kinderen en andere bezigheden. En het staat me tegen om nu van alles te moeten gaan regelen waar ik 1. niet voor betaald krijg en 2. voor een functie die ik misschien niet eens krijg.

Hoeveel dagen werk je nu? 4 dagen 7 uur?
Je zegt dat je niet meer uren wilt gaan werken omdat je daar niet voor betaald krijgt. Dat snap ik even niet. Als je van 28 uur naar 32 uur gaat, moeten ze je uurloon sowieso extra gaan betalen voor die 4 uur dat je meer gaat werken. Anders zou je uurloon dalen...

Los daarvan raad ik je aan om concrete afspraken te maken over je ontwikkeltraject en die op papier vast te leggen. Zo is duidelijk waar jij aan moet voldoen om die andere functie te gaan krijgen.
Mail:
Beste baas,
Kortgeleden sprake wij over mijn functie en het aantal uren dat ik werk. Ik zou nog steeds graag doorstromen naar functie xxxxx, waarvoor ik momenteel al de werkzaamheden doe, maar nog geen tekenbevoegdheid heb. Het is voor mij ook geen bezwaar om dan 4 uur meer te gaan werken.
Voordat ik mijn uren en werkzaamheden verder kan uitbreiden, en hiervoor de opvang van mijn kinderen hierop aanpas, wil ik echter duidelijkheid over de formele invulling van de functie en de bijbehorende voorwaarden.
Wanneer kunnen we hierover in gesprek gaan? Dan weet ik waar ik aan toe ben en kan ik mijn werkzaamheden daarop afstemmen.

zoiets?
Mijn leidinggevende gaf toen aan dat wellicht iets te snel was maar dat hij het zeker ging onthouden.

Ik zou hier wel op doorvragen, waarom ben je dan nog niet geschikt om op die functie te solliciteren? En hoe verhoudt zich dat tot wat je nu al wel doet? Wat kun je doen om wel in aanmerking te komen? Kun je niet gewoon op de functie solliciteren?

En inderdaad even afhouden met wat je nu doet, zelden leidt het informeel oppakken van bepaalde taken tot het krijgen van bijbehorende functie. Wie van buiten wordt aangenomen zit nu ook niet al dingen te doen.
Waitingforthenight schreef:
26-08-2025 09:46
Mail:
Beste baas,
Kortgeleden sprake wij over mijn functie en het aantal uren dat ik werk. Ik zou nog steeds graag doorstromen naar functie xxxxx, waarvoor ik momenteel al de werkzaamheden doe, maar nog geen tekenbevoegdheid heb. Het is voor mij ook geen bezwaar om dan 4 uur meer te gaan werken.
Voordat ik mijn uren en werkzaamheden verder kan uitbreiden, en hiervoor de opvang van mijn kinderen hierop aanpas, wil ik echter duidelijkheid over de formele invulling van de functie en de bijbehorende voorwaarden.
Wanneer kunnen we hierover in gesprek gaan? Dan weet ik waar ik aan toe ben en kan ik mijn werkzaamheden daarop afstemmen.

zoiets?
Als ik de situatie zo lees is dit echt een paar bruggen te ver in de ogen van de leidinggevende. Je kunt niet over praktische zaken als kinderopvang beginnen als de mensen die erover gaan nog helemaal niet vinden (al dan niet terecht) dat je voor die functie in aanmerking komt.

Eerst concrete afspraken over de functie en hoe daar naartoe te werken, dán vier uur erbij. Niet andersom.
Amaryllis schreef:
26-08-2025 08:47
Het valt me op dat je iedere keer naar de functieomschrijving verwijst. Heb je ook collega's die wel officieel deze functie hebben waarmee je hierover kan praten? Mijn functieomschrijving bevat echt niet alles wat ik doe in een jaar. En het voorkomt misschien dat je leidinggevende je overvalt met een opsomming van wat je (volgens hem/haar/hen) allemaal nog niet doet.

Je bent bijvoorbeeld nog niet tekenbevoegd. Het maakt nogal uit of iemand blind tekent wat jij aandraagt (dan gaat het puur om formele verantwoordelijkheid), of dat er iemand nog inhoudelijk naar kijkt of het moet bespreken met collega's voor het afgetekend wordt.

Ik bedoel niet dat je niet alle taken doet of aankan, dat weet ik niet en het belangrijkste is dat jij het overzicht en vertrouwen hebt! Het zou alleen zonde zijn als het gesprek snel klaar is omdat je niet goed voorbereid was. :)
.

Ik zou het zoals anderen al aangeven alleen andersom doen: pas meer gaan werken als je die functie hebt. Ik zou het zelf alleen aandurven als de nieuwe functie en uren zwart-op-wit staan.

Ben je eventueel bereid die 32 uur te gaan werken of heb je er eigenlijk sowieso geen trek in? Ook dat zou ik voor jezelf helder hebben voor je het gesprek aangaat.

En denk jij zelf dat het nodig is om 32 uur te werken in die functie of kan het ook in 28? Als er bijvoorbeeld extra vergaderingen bijkomen bovenop wat je nu al doet, zit er misschien wel wat in. In mijn nieuwe functie kwam ik bijvoorbeeld in twee coördinatiegroepen, die om de week vergaderen (= 1-2 uur werk per week erbij).

Misschien is dat allemaal niet aan de orde bij deze functie, maar ook dan is het handig om te checken bij collega's.
.

Succes! Ik hoop dat je die promotie krijgt. :)

Dat maakt toch niet uit? Als dat de functieomschrijving is in de vacature, dan is dat waar TO aan moet voldoen.
Maysa schreef:
27-08-2025 10:32
Dat maakt toch niet uit? Als dat de functieomschrijving is in de vacature, dan is dat waar TO aan moet voldoen.
Niet perse. Een vacature is een vraag. Ze kunnen én mogen prima iemand aannemen die niet 100% op de vraag past. Dus je 'moet' niet perse aan de vraag voldoen.

Deze situatie klinkt meer als 'willen' - vanuit het bedrijf.
Mogelijk hebben ze geen zin om haar officiëel naar die functie te promoveren.
Mogelijk omdat ze nu al haar huidige functie + die andere functie vervult voor hetzelfde geld. Als ze dat formeel maken moeten ze misschien iemand gaan werven voor haar huidige functie omdat die op papier dan ineens vrij valt.

Trouwens, OP kan toch gewoon solliciteren op die functie? Als ze het niet willen moeten ze haar formeel afwijzen. Dan weet je hoe het bedrijf in de wedstrijd staat.
Want die tekenbevoegdheid is natuurlijk geen eigenschap die je een persoon kunt aanrekenen. En die 4 uur klinkt echt als spijkers op laag water zoeken: Ze doet nu haar huidige functie én die andere in haar toegewezen tijd. Tenzij je echt beschikbaar moet zijn voor vragen e.d. maakt het toch niet uit of je je er 24 or 28 uur over doet om je resultaten te halen?

Ik raad aan om te solliciteren. Dan maak je je verzoek formeel. En de discussie niet te voeren over taken en uren maar over resultaten die de nieuwe functie moet behalen.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
- dubbel -
kooktmetknoflook wijzigde dit bericht op 27-08-2025 10:55
Reden: als je 2x klikt omdat de site traag is komt het bericht er 2x op
98.89% gewijzigd
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Is die andere functie dan sowieso in een andere (hogere) functie schaal met daarbij behorend hoger salaris of hogere uitgroeimogelijkheid?
Hebben jullie überhaupt iets als een functiehuis en salarisschalen? Wat staat er in het bedrijfsreglement of cao over promotie?
Maysa schreef:
27-08-2025 10:32
Punt is dat er natuurlijk altijd meer bij komt kijken dan wat er in de vacature staat. Dus als iemand momenteel precies doet wat er in de functie staat, dan is er waarschijnlijk nog veel dat ook bij de functie hoort, maar niet in detail beschreven is. Ik denk dat TO daar achter moet zien te komen.

Gewoon solliciteren lijkt me de beste optie. Maar nooit dingen gaan doen met vage beloften in het vooruitzicht. Als die functie 4 uur meer vereist, dan ga je 4 uur meer werken als je die functie hebt. Tot die tijd is dat niet nodig.
Ik lees nergens dat je meer salaris zou krijgen. Heb je dit ook daadwerkelijk afgesproken? Of ben je hier vanuit gegaan omdat je andere taken gaat doen? Niet alle taken leveren helaas meteen extra salaris op. Als je 4 uur langer moet werken krijg je natuurlijk ook gewoon 4 uur langer doorbetaald, dat lijkt me wel het minste. Maar extra salaris voor extra taken is lang niet overal vanzelfsprekend. Dus zorg eerst dat je daar afspraken over maakt, als het jouw bedoeling is om meer betaald te krijgen. Anders doe je straks gewoon iets andere taken voor hetzelfde salaris.
Ze wachten tot er een betere kandidaat komt en dan schuiven ze je aan de kant. Niet ok. Dus stoppen met taken doen waar je niet voor betaald krijgt of gewoon officieel op die vacature solliciteren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven