Witgoedregeling studenten
zaterdag 26 april 2025 om 16:05
Ik ben hbo-student en ik woon in een studio. Onlangs is mijn wasmachine kapot gegaan. Als kind is mij bijgebracht om op alle potjes aanspraak te doen, ook al denk ik dat ik er geen recht op heb. Ik heb daarom via de witgoedregeling bij mijn gemeente gevraagd om geld voor een nieuwe wasmachine.
De gemeente heeft het afgewezen omdat ik student ben. Maar dat staat helemaal niet op de site van de gemeente. Ik heb hierover al gebeld met de gemeente die zegt dat dit gewoon klopt en dat ik maar extra moet bijlenen bij DUO.
Weet iemand of dit zo is? Het lijkt me een beetje raar dat ik geen geld kan krijgen voor de aankoop van een wasmachine en andere mensen in een soortgelijke situatie die geen student zijn wel.
De gemeente heeft het afgewezen omdat ik student ben. Maar dat staat helemaal niet op de site van de gemeente. Ik heb hierover al gebeld met de gemeente die zegt dat dit gewoon klopt en dat ik maar extra moet bijlenen bij DUO.
Weet iemand of dit zo is? Het lijkt me een beetje raar dat ik geen geld kan krijgen voor de aankoop van een wasmachine en andere mensen in een soortgelijke situatie die geen student zijn wel.
zondag 27 april 2025 om 09:26
Nee hoor, wat een onzin. Mijn kind volgt een fulltime studie. In de informatie folder stond zelfs dat een bijbaan werd afgeraden.Tavistock schreef: ↑27-04-2025 09:03Bij studeren hoort toch een bijbaan? Iedereen die ik kende werkte ernaast, in de horeca, thuiszorg of blijven hangen bij de stage. Alleen degenen met een rijke paps en mams, of die volledig leenden, werkten er niet bij.
Wij deelden onze wasmachine met het hele studentenhuis trouwens , met 14 mensen.
Daarnaast kan TO niet werken naast haar studie ivm die beperkingen. Ik weet niet of zij een studietoelage ontvangt van de gemeente, want dat is ook nog een aardige duit afhankelijk van de leeftijd.
Ik heb zelf ook amper gewerkt naast mijn studie. Kan goed met geld omgaan en gaf gewoon heel weinig uit. Mijn zus, met dezelfde hoogte van studiebeurs wel, maar zij had(en heeft) een gat in haar hand.
Mijn nichtje studeert aan de universiteit. Zware studie, kan er amper naast werken, krijgt alleen een basisbeurs en woont (mede daardoor) nog thuis, omdat op kamers gaan te duur is. Veel klasgenoten van haar lenen maximaal.
flipflop wijzigde dit bericht op 27-04-2025 09:31
23.35% gewijzigd
zondag 27 april 2025 om 09:27
Dit slaat natuurlijk nergens op. Kun je wel een ander bericht lopen facepalmen, maar je eigen bijdragen zijn nou ook niet bepaald up to par.
zondag 27 april 2025 om 09:29
Klopt, studenten hebben (in veruit de meeste gevallen en veruit de meeste gemeenten) geen recht op bijzondere bijstand, ook als dit niet op de site van de gemeente staat. Op overheid.nl staan de beleidsregels en verordeningen die door de gemeenten zijn opgesteld.
Mijn ouders hebben mij trouwens geleerd zelf potjes te maken en voor dit soort uitgaven te sparen.
Mijn ouders hebben mij trouwens geleerd zelf potjes te maken en voor dit soort uitgaven te sparen.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
zondag 27 april 2025 om 09:35
Dat hebben mijn ouders mij ook geleerd en dat heb ik mijn kind ook geleerd. Toch zegt dat niet altijd wat. Mijn zus komt uit hetzelfde gezin, maar gaat toch echt heel anders met geld om. Als ik haar zou vragen wat ze maandelijks betaalt voor gas en licht, kan ze me daar niet eens antwoord op geven.
zondag 27 april 2025 om 09:37
zondag 27 april 2025 om 09:49
De regeling is bedoeld voor mensen die langdurig rond het sociaal minimum leven. Vaak zijn dan de reserves op of klein. Kleine of normale uitgaven lukken vaak nog wel, maar zoiets groots als een wasmachine is incidenteel en een enorme hap uit je budget.
Als je korte tijd een laag inkomen hebt, zoals bij een studie, hebben mensen vaak nog reserves of spaarpotjes of spaarmogelijkheden. Ook is de verwachting dat je inkomen na je studie hoger wordt, doordat je gaat werken. En je een eventuele lening kan afbetalen.
Daarom zijn studenten uitgesloten van de witgoedregeling. Je situatie is dus niet hetzelfde als iemand die langdurig een laag inkomen heeft.
Hopelijk maakt dit het voor je duidelijk TO.
Als je korte tijd een laag inkomen hebt, zoals bij een studie, hebben mensen vaak nog reserves of spaarpotjes of spaarmogelijkheden. Ook is de verwachting dat je inkomen na je studie hoger wordt, doordat je gaat werken. En je een eventuele lening kan afbetalen.
Daarom zijn studenten uitgesloten van de witgoedregeling. Je situatie is dus niet hetzelfde als iemand die langdurig een laag inkomen heeft.
Hopelijk maakt dit het voor je duidelijk TO.
zondag 27 april 2025 om 09:50
Overigens geen idee wat die functiebeperking inhoudt. Of je wel kunt werken naast je studie. Of je überhaupt kunt gaan werken na je studie of dan de wajong in gaat.
Bij sommige aandoeningen is het mogelijk om een studietoeslag aan te vragen bij de gemeente. Dat is best wel een hoge maandelijkse bijdrage: kun je weer een wasmachine voor kopen. En deze regeling kan met terugwerkende kracht worden aangevraagd.
Maar alleen studenten die écht niet kunnen werken naast hun studie hebben hier recht op.
Wat betreft witgoedregeling: alleen rijkere gemeenten hebben deze regeling nog. Bij veel gemeenten is de regeling afgeschaft en is een lening bij de stadsbank een voorliggende voorziening.
Studenten zijn bijna altijd uitgesloten van bb omdat ze kunnen lenen bij duo en vooruitzicht hebben op inkomensverbetering na de studie.
En ik zag iemand nog iets zeggen ove cenergieregelingen: die liepen tot 1 januari 2024 (aanvragen tot 1 juli 2024) en zijn niet verlengd. Over 2023 waren er uitspraken van de rechtbank dat studenten niet uitgesloten mochten worden. In 2024 heeft de overheid daarom besloten om elke student via duo een bijdrage te geven en ze uit te sluiten van de gemeentelijke regeling.
Bij sommige aandoeningen is het mogelijk om een studietoeslag aan te vragen bij de gemeente. Dat is best wel een hoge maandelijkse bijdrage: kun je weer een wasmachine voor kopen. En deze regeling kan met terugwerkende kracht worden aangevraagd.
Maar alleen studenten die écht niet kunnen werken naast hun studie hebben hier recht op.
Wat betreft witgoedregeling: alleen rijkere gemeenten hebben deze regeling nog. Bij veel gemeenten is de regeling afgeschaft en is een lening bij de stadsbank een voorliggende voorziening.
Studenten zijn bijna altijd uitgesloten van bb omdat ze kunnen lenen bij duo en vooruitzicht hebben op inkomensverbetering na de studie.
En ik zag iemand nog iets zeggen ove cenergieregelingen: die liepen tot 1 januari 2024 (aanvragen tot 1 juli 2024) en zijn niet verlengd. Over 2023 waren er uitspraken van de rechtbank dat studenten niet uitgesloten mochten worden. In 2024 heeft de overheid daarom besloten om elke student via duo een bijdrage te geven en ze uit te sluiten van de gemeentelijke regeling.
lucy wijzigde dit bericht op 27-04-2025 09:53
1.55% gewijzigd
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
zondag 27 april 2025 om 09:55
zondag 27 april 2025 om 09:59
Ja, dat is een goed idee, regelingen inrichten met het idee dat mensen wel kunnen stoppen met hun opleiding als ze geen koelkast kunnen kopen.Mette schreef: ↑27-04-2025 07:04Zoals de gemeente zei, je kunt lenen bij Duo of naast je studie gaan werken voor je geld. Of je gaat werken in plaats van studeren. Of je gaat werken en daarnaast in deeltijd studeren, zoal ikzelf gedaan heb. Niks mis mee.
Mensen in de bijstand zijn om wat voor reden dan ook en al dan niet tijdelijk niet tot studeren en/of werken in staat.
Aangezien er nu eenmaal beperkingen zitten aan de inhoud van de rijksschatkist, want opgebracht door belastingbetalers, lijkt het me vrij logisch dat er ergens een grens wordt getrokken voor wie wel en wie niet in aanmerking komt voor bepaalde regelingen.
In de voorwaarden die ik tegenkom, zijn dit soort regelingen er niet specifiek voor mensen met bijstand, maar voor iedereen die gedurende een langere tijd een laag inkomen heeft. Behalve studenten dan.
In de Groningse regeling die iemand eerder deelde, konden studenten met kinderen dan weer wél gebruik maken van de witgoedregeling. Dat maakt het er nog willekeuriger op.
Ik vind dit soort regelingen sowieso stom. Zorg dat de bijstand, arbeidsongeschiktsheidsuitkeringen etc hoog genoeg zijn om mensen in staat te stellen gewoon een koelkast te kopen zonder dat daar allemaal extra regelingen met bijbehorende procedures voor moeten zijn op gemeenteniveau.
zondag 27 april 2025 om 09:59
Ja, dat is een goed idee, regelingen inrichten met het idee dat mensen wel kunnen stoppen met hun opleiding als ze geen koelkast kunnen kopen.Mette schreef: ↑27-04-2025 07:04Zoals de gemeente zei, je kunt lenen bij Duo of naast je studie gaan werken voor je geld. Of je gaat werken in plaats van studeren. Of je gaat werken en daarnaast in deeltijd studeren, zoal ikzelf gedaan heb. Niks mis mee.
Mensen in de bijstand zijn om wat voor reden dan ook en al dan niet tijdelijk niet tot studeren en/of werken in staat.
Aangezien er nu eenmaal beperkingen zitten aan de inhoud van de rijksschatkist, want opgebracht door belastingbetalers, lijkt het me vrij logisch dat er ergens een grens wordt getrokken voor wie wel en wie niet in aanmerking komt voor bepaalde regelingen.
In de voorwaarden die ik tegenkom, zijn dit soort regelingen er niet specifiek voor mensen met bijstand, maar voor iedereen die gedurende een langere tijd een laag inkomen heeft. Behalve studenten dan.
In de Groningse regeling die iemand eerder deelde, konden studenten met kinderen dan weer wél gebruik maken van de witgoedregeling. Dat maakt het er nog willekeuriger op.
Ik vind dit soort regelingen sowieso stom. Zorg dat de bijstand, arbeidsongeschiktsheidsuitkeringen etc hoog genoeg zijn om mensen in staat te stellen gewoon een koelkast te kopen zonder dat daar allemaal extra regelingen met bijbehorende procedures voor moeten zijn op gemeenteniveau.
zondag 27 april 2025 om 10:00
En wat betreft verdienmodel wat iemand hier (cynisch) postte:
Gemeenten die witgoed vergoeden, vergoeden max bedragen na inlevering van originele nota's. Omdat bekend is dat er soms gefraudeerd wordt (ik heb meegemaakt dat ik dezelfde wasmachine 3x tegenkwam. Elke keer dezelfde beschadiging op dezelfde plek. En ja, dat was bij een gemeente waar ik dus moest controleren of de wasmachine echt stuk was. Alsof ik er verstand van heb
). Maar meer dan dat kun je er niet aan doen. De meeste mensen zullen wel de machine aanschaffen en er niet zoveel moeite voor doen, en vertrouwen is ook een hoog goed.
Gemeenten die witgoed vergoeden, vergoeden max bedragen na inlevering van originele nota's. Omdat bekend is dat er soms gefraudeerd wordt (ik heb meegemaakt dat ik dezelfde wasmachine 3x tegenkwam. Elke keer dezelfde beschadiging op dezelfde plek. En ja, dat was bij een gemeente waar ik dus moest controleren of de wasmachine echt stuk was. Alsof ik er verstand van heb

zondag 27 april 2025 om 10:08
Sniral schreef: ↑27-04-2025 09:59Ja, dat is een goed idee, regelingen inrichten met het idee dat mensen wel kunnen stoppen met hun opleiding als ze geen koelkast kunnen kopen.
Dat laatste ben ik volledig met je eens. Er is een verdienmodel en wirwar van regeling ontstaan om armoede te bestrijden. Wat het ondoorzichtig, onnodig duur en vernederend maakt (elke keer weer je hand ophouden en al je gegevens moeten overleggen).
In eerste instantie is ooit de IIT in het leven geroepen om dit soort kosten te kunnen betalen: mensen die langer dan 3 jaar op bijstandsniveau zitten, kunnen dusdanig weinig sparen dat ze om die reden extra ondersteuning kregen. Maar ja, dat bleek ook niet afdoende.
Daarbij is bb volledig een gemeentelijke regeling, dus wat je in de ene gemeente krijgt, krijg je in de buurgemeente niet. Waar je in de ene gemeente tot 110% van bijstand recht hebt, is dat in de andere gemeente 130%.
Jij zegt willekeur (studenten met kind wel een wasmachine). Dat is geen willekeur. Willekeur is dat de een in precies dezelfde situatie wel recht heeft en de ander niet. Een student met kind wordt geacht in het weekend niet naar huis te kunnen, hogere kosten te maken. En met een kind heb je meer was. En er zijn vast nog meer redenen te verzinnen (uit onderzoek blijkt bv dat deze groep vaak beneden het bestaansminimum komt, bv). Dat heet beleid: op sommige doelgroepen wel inzetten, op anderen niet.
zondag 27 april 2025 om 10:12
Geen bijbaan is makkelijk adviseren voor de school. Maar de eerste school die gratis wasserettefaciliteiten aanbiedt moet nog gebouwd worden.Flipflop schreef: ↑27-04-2025 09:26Nee hoor, wat een onzin. Mijn kind volgt een fulltime studie. In de informatie folder stond zelfs dat een bijbaan werd afgeraden.
Daarnaast kan TO niet werken naast haar studie ivm die beperkingen. Ik weet niet of zij een studietoelage ontvangt van de gemeente, want dat is ook nog een aardige duit afhankelijk van de leeftijd.
Ik heb zelf ook amper gewerkt naast mijn studie. Kan goed met geld omgaan en gaf gewoon heel weinig uit. Mijn zus, met dezelfde hoogte van studiebeurs wel, maar zij had(en heeft) een gat in haar hand.
Mijn nichtje studeert aan de universiteit. Zware studie, kan er amper naast werken, krijgt alleen een basisbeurs en woont (mede daardoor) nog thuis, omdat op kamers gaan te duur is. Veel klasgenoten van haar lenen maximaal.
Dat studie en bijbaan soms lastig te combineren zijn is evident. Maar het is geen reden om dan alle studenten maar van witgoed te voorzien. Met het geld dat dat kost kun je ook de onderwijskwaliteit verbeteren. Wat heeft prioriteit?
En als je studie en bijbaan niet kunt combineren terwijl je het geld wel nodig hebt en niet wilt lenen, dan kun je ook eerst een jaar werken en daarna pas gaan studeren. Ken er genoeg die het zo doen, prima optie.
zondag 27 april 2025 om 11:28
Een overheid investeert in mensen, maar niet in alle aspecten van het leven. Dus niet en, en. Dan ga je maar naar ouders om de was te doen.Sniral schreef: ↑27-04-2025 00:45Waarom is dat zoveel belachelijker dan bij andere mensen met een laag inkomen die er wel recht op hebben? Een wasmachine en een koelkast zijn zó belangrijk dat de gemeente bijspringt als je inkomen te laag is om er zelf een te kopen, tenzij je student bent. TO formuleert het allemaal niet zo sympathiek in de OP. Dat helpt niet. Maar ergens is het wel gek, dat het ene lage inkomen het andere niet is.
zondag 27 april 2025 om 11:54
Woon je al meer dan 5 jaar zelfstandig?LoveQuinn schreef: ↑26-04-2025 21:04
Het is idd stom dat ik geen witgoedregeling kan krijgen omdat ik nog studeer. Als ik me morgen uitschrijf voor mijn studie en me over een maand weer inschrijf, kan ik in de tussenperiode blijkbaar wel de witgoedregeling krijgen, zo krom is het. En dat ga ik natuurlijk niet doen.
Van een willekeurige gemeente:
Voorwaarden
Leeftijd: U bent 21 jaar of ouder.
Student: U bent geen student, tenzij u alleenstaande ouder, co-ouder of echtpaar met kinderen bent.
Inkomen: U hebt al 5 jaar of langer een laag inkomen. Uw inkomen mag in die tijd maximaal 13 weken hoger zijn geweest.
Specifieke eisen per apparaat
Koelkast, wasmachine, televisie of kooktoestel
Het apparaat is kapot.
U woont minstens 5 jaar zelfstandig.
zondag 27 april 2025 om 12:01
Regelingen worden niet ingericht met het idee dat mensen 'hun studie af moeten breken'.Sniral schreef: ↑27-04-2025 09:59Ja, dat is een goed idee, regelingen inrichten met het idee dat mensen wel kunnen stoppen met hun opleiding als ze geen koelkast kunnen kopen.
Regelingen worden ingericht voor de groep die het het meeste nodig heeft. En dat betekent dus ook dat er ook groepen zijn die niet in aanmerking komen voor de regeling.
Zo krijgen bijstandsgerechtigden geen stufi, ov-jaarkaart en kunnen ze ook niet lenen bij Duo. Want studenten hebben dat harder nodig.
En naast regelingen bestaat er ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. We kunnen niet voor elke groep overal in voorzien, tenzij je graag naar communisme wilt. Maar dat heeft ook nadelen.
zondag 27 april 2025 om 12:19
Voor elke gemeente geldt dit:Pelle schreef: ↑27-04-2025 11:54Woon je al meer dan 5 jaar zelfstandig?
Van een willekeurige gemeente:
Voorwaarden
Leeftijd: U bent 21 jaar of ouder.
Student: U bent geen student, tenzij u alleenstaande ouder, co-ouder of echtpaar met kinderen bent.
Inkomen: U hebt al 5 jaar of langer een laag inkomen. Uw inkomen mag in die tijd maximaal 13 weken hoger zijn geweest.
Specifieke eisen per apparaat
Koelkast, wasmachine, televisie of kooktoestel
Het apparaat is kapot.
U woont minstens 5 jaar zelfstandig.
Voorwaarden bijzondere bijstand
U heeft mogelijk recht op bijzondere bijstand als u onder andere voldoet aan de volgende voorwaarden:
u woont rechtmatig in Nederland;
u heeft onvoldoende inkomen en vermogen om de kosten zelf te betalen;
u bent 18 jaar of ouder;
uw kosten moeten aantoonbaar, onvoorzien en noodzakelijk zijn;
u heeft kosten door bijzondere of dringende omstandigheden;
de kosten kunnen niet op een andere manier worden vergoed.
De rest mag de gemeente zelf invullen.
Het heeft dus geen zin om te vragen of ze 5 jaar zelfstandig woont.
zondag 27 april 2025 om 12:22
https://link.marktplaats.nl/m2261851216 ... nt=app_ios
Gratis af te halen. En zo staat er nog heel veel voor een appel en een ei op.
Ik zie er al minimaal 10 door het land heen aangeboden. Toen ben ik gestopt met tellen.
Gratis af te halen. En zo staat er nog heel veel voor een appel en een ei op.
Ik zie er al minimaal 10 door het land heen aangeboden. Toen ben ik gestopt met tellen.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in