Geld & Recht alle pijlers

woning verkocht, grote restschuld

15-12-2010 17:19 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat iemand weet hoe hier uit te komen.

Mijn vriend zit op het randje van faillessement en heeft zijn woning gedwongen moeten verkopen. Hij heeft een restschuld (van zijn hypotheek) van ca. 70.000 euro.

Heeft iemand ervaring hiermee. Kan een restschuld na een periode toch worden kwijtgescholden?

En stel dat zijn zaak failliet gaat (kans is heel groot) dan blijft hij dus achter met een nog grotere schuld. Volgens mij heeft WSNP in dit geval niet veel zin omdat de hypotheekverstrekker en de belastingdienst t.a.t. hun geld willen terugzien.

Weet iemand raad?
quote:Letgo schreef op 15 december 2010 @ 18:51:

[...]

Dat hebben we gedaan. En we hebben de hypotheekadviseur ook gevraagd hoe het zat met die boete bij vervroegd aflossen. Daar op heeft hij geantwoord dat er geen boete is bij verkoop van het huis. Dat die boete alleen gerekend wordt wanneer je vervroegd aflost, bijvoorbeeld wanneer je een grote som geld erft of wanneer je over stapt naar een andere kredietverstrekker. Wij zijn er van uit gegaan dat dat correcte informatie was.Echt ???? idd. mee verder gaan!! als dit zo is, heb ik er geen goed woord voor over!!
quote:celine33 schreef op 15 december 2010 @ 19:01:

[...]

Geloof het of niet, hij geeft geen geld uit want hij heeft geen geld.Hoe is hij dan zo diep in de schulden geraakt? Schuld = iemand geld verschuldigd zijn (in dit geval)
Lastig hoor. Een vakman maakt nog geen goede ondernemer, zo blijkt. Ik snap van hem niet zo goed waarom hij dan zo nodig voor zichzelf wil bezig zijn. Vakmanschap kan je ook bij een baas laten zien. De reden om voor jezelf te beginnen zitten hem juist vaak in het ondernemersschap. Maargoed dat is achteraf praten en daar heb je nu niks meer aan.

Ik weet verder feitelijk weinig van de mogelijkheden die hij heeft. Maar ik heb zelf de indruk dat we in een land wonen waar het niet nodig is om op straat te belanden. Hij zal het inderdaad krap krijgen. En hij zal creatief moeten omgaan met zijn geld. Maar ze laten hem echt niet doodhongeren.
Letgo, wat een hork van een adviseur!
quote:Zwuppeliennn schreef op 15 december 2010 @ 18:53:

Wat doet je vriend er nu concreet aan om zijn problemen op te lossen? <...> Heeft hij al eens geinformeerd naar wat nu de beste manier is om verder te gaan? Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Dat kan toch niet van jouw topic bij het Vivaforum afhangen?
Ja idd een hork. Vandaar ook dat we er tegen in beroep gaan. Ik weet alleen niet hoe sterk we staan. Uiteindelijk staan toch onze handtekeningen op de akte. Maar al is het alleen maar uit principe en is het slechts een klein deel van de gehele schuld, ik wil er wel voor geknokt hebben.
quote:meds schreef op 15 december 2010 @ 17:50:

[...]

Mijn ex-man heeft na onze scheiding onze zelfstandige onderneming doorgezet. Een jaar later heeft heeft hij zich zowel zakelijk als privé failliet laten verklaren en zit nu al een jaar in de schuldsanering. M.a.w. ook ondernemers kunnen blijkbaar in aanmerking komen voor een schuldsanering.
TO had je niet al 1,5 jaar geleden hier een topic over moeten openen? Dan had je hem geholpen!! hadden we hier kunnen roepen dat hij best 70 uur mag werken, maar OOK dat hij iemand moest laten kijken naar zijn boekhouding, iemand hem moest helpen!!

Hij heeft het volgens mij over klanten die niet betaald hebben?? ALS het hier om een ZZP gaat die met zijn handjes werkt, dan denk ik dat een adviseur (mss wel gewoon een handige rekenaar) hem had kunnen vertellen, dat je eerst 30% betaald voor aanvang, enzovoorts!!

Dit is een man die uit goedgelovigheid zijn werk heeft verricht, en DAAR had hij, of misschien jij ???? eerder op in kunnen / MOETEN springen!!

En wil je aub nooit meer schrijven over meer belasting betalen dan iemand bv. in loondienst !!! Als hij nl. veel moet betalen, heeft hij ook een hoog inkomen gehad, zo werkt het hier nu eenmaal!!
quote:Letgo schreef op 15 december 2010 @ 19:07:

Ja idd een hork. Vandaar ook dat we er tegen in beroep gaan. Ik weet alleen niet hoe sterk we staan. Uiteindelijk staan toch onze handtekeningen op de akte. Maar al is het alleen maar uit principe en is het slechts een klein deel van de gehele schuld, ik wil er wel voor geknokt hebben.Waar ligt de klacht op dit moment? en hoe lang al?
quote:Letgo schreef op 15 december 2010 @ 19:07:

Ja idd een hork. Vandaar ook dat we er tegen in beroep gaan. Ik weet alleen niet hoe sterk we staan. Uiteindelijk staan toch onze handtekeningen op de akte. Maar al is het alleen maar uit principe en is het slechts een klein deel van de gehele schuld, ik wil er wel voor geknokt hebben.Letgo, even een vraagje tussendoor. Heb jij nieuwbouw gekocht? Mijn man zit in die sector (van financieel adviseurs) en die zegt dat je boetevrij mag aflossen als je je huis verkoopt. De enige uitzondering is als je nieuwbouw hebt gekocht. Dan mag er een clausule in staan dat je er een x aantal jaar moet wonen. Die wordt er dan vaak door de gemeente in gezet.
liselotte weet je dat zeker dat je man dat zegt? er zijn al jaren geldverstrekkers die een lagere rente aanbieden, omdat er ook een boete bij verkoop wordt gerekend. De 1e geloof ik die daar mee begon was DSB, lagere rente maar wel boete bij verkoop!! en niet alleen bij aflossen.
quote:Liselotte4 schreef op 15 december 2010 @ 19:01:

[...]

Wat voor vak oefent hij uit?Hij werkt als ZZP-er in de bouw.
quote:Mejuffrouw_Ooievaar schreef op 15 december 2010 @ 19:13:

[...]

Waar ligt de klacht op dit moment? en hoe lang al?We weten pas sinds vorige week dat die boete doorberekend wordt. Dus we zitten in de 'onderzoeksfase'. We hebben contact met het AFM. We hebben een brief naar Radar geschreven. En we hebben de bank om de protocollen gevraagd waar in beschreven wordt wat er gebeurt bij foutieve voorlichting door hypotheekadviseurs. Verder een gesprek gehad met een hypotheekadviseur om het uit te leggen. We verzamelen nu zoveel mogelijk info om te kijken of we een zaak hebben.
quote:meds schreef op 15 december 2010 @ 18:14:

Laura, voor priveschuld kan je een WSNP aanvragen of je hem krijgt vanwege een hypotheekschuld denk ik niet. Zeker niet als er ook nog een restschuld van een eigen onderneming bovenopkomt. Je kan alleen maar in de WSNP als je een baan hebt, niet als je een (bijna) failiiette ondernemer bent

Er is na verkoop van een huis geen hypotheekschuld meer: het onderpand waar de lening op was gevestigd is namelijk weg. Wat resteert is een 'blanco' lening, vergelijkbaar met een persoonlijk krediet.

Verder is het voor de WSNP bij mijn weten geen criterium of iemand al dan niet betaalde arbeid verricht. Wel moet iemand op zijn minst geprobeerd hebben om een minnelijke regeling te treffen met de schuldeisers.

Verder maakt het bij mijn weten ook niet uit wat de herkomst is van de schuld. Wettelijk gezien is er denk ik geen verschil tussen een priveschuld door een mislukt bedrijf of een priveschuld door een te dure auto.

Wat je verder ook vindt van de WSNP, als zoiets niet zou bestaan maak je iemand het leven wel erg moeilijk. Het is dan bij een grote schuld namelijk wel erg lastig om ooit nog met een 'schone lei' te beginnen. Dit is een situatie die maatschappelijk en sociaal niet heel wenselijk is.

Verder heeft de WSNP denk ik als voordeel dat ook geldverstrekkers en postorderbedrijven zich moeten realiseren dat ze risico lopen en dat de wereld niet zo in elkaar zit dat ze wanbetalers tot in hun graf kunnen achtervolgen.
@letgo:

Je hebt nooit overwaarde gehad. overwaarde heb je alleen als je huis meer waard is dan je totale hypotheek.

er is GEEN ENKELE geldverstrekker die boeterente in rekening brengt als je je huis verkoopt. Dit is namelijk bij wet verboden.

Een restschuld van een hypotheek wordt wel degeljk meegenomen in de WSNP, enkel de belastingdienst en het CJIB vallen erbuiten.

Ook als ZZPer kun je in aanmerking komen voor de WSNP. je wordt dan eerst failliet verklaard, maar kan, mits er geen opzet in het spel is, toegelaten worden to de WSNP

en nu geen onzin meer verkondigen graag.
quote:Mejuffrouw_Ooievaar schreef op 15 december 2010 @ 19:16:

liselotte weet je dat zeker dat je man dat zegt? er zijn al jaren geldverstrekkers die een lagere rente aanbieden, omdat er ook een boete bij verkoop wordt gerekend. De 1e geloof ik die daar mee begon was DSB, lagere rente maar wel boete bij verkoop!! en niet alleen bij aflossen.

Er bestaan idd uitgeklede vormen van hypotheken. Dan krijg je rente korting op de hypotheek. Als jij die zelf afsluit bij de verstrekker is het aan jou om de voorwaarden goed te lezen.

Als jij die via een adviseur afsluit heeft hij de zorgplicht om jou daar op te wijzen. En daar heeft hij verzaakt.
quote:Liselotte4 schreef op 15 december 2010 @ 19:14:

[...]

Letgo, even een vraagje tussendoor. Heb jij nieuwbouw gekocht? Mijn man zit in die sector (van financieel adviseurs) en die zegt dat je boetevrij mag aflossen als je je huis verkoopt. De enige uitzondering is als je nieuwbouw hebt gekocht. Dan mag er een clausule in staan dat je er een x aantal jaar moet wonen. Die wordt er dan vaak door de gemeente in gezet.

Nee het was geen nieuwbouw. Bij ons geldt dat we alleen mogen aflossen zonder boete als we binnen een half jaar een nieuwe woning kopen. Of wanneer de huidige rente hoger staat dan de rente die wij betalen. Dat laatste is dus het geval. Maar blijkbaar (en deze informatie staat ook nog eens fout op de website van de bank) wordt een rente die tien jaar vast staat berekend over de periode die nog over is. Dwz dat de rente nu vergeleken wordt met een rente die geldt voor een hypotheek die 7 jaar vast staat omdat we al drie jaar lang aflossen. En die rente is dus lager. Beetje ingewikkeld verhaal.

*wil trouwens dit topic ook niet overnemen*
quote:Frankz schreef op 15 december 2010 @ 19:27:

@letgo:

Je hebt nooit overwaarde gehad. overwaarde heb je alleen als je huis meer waard is dan je totale hypotheek.

er is GEEN ENKELE geldverstrekker die boeterente in rekening brengt als je je huis verkoopt. Dit is namelijk bij wet verboden.

.

Dat eerste klopt. We hebben meer geld voor het huis gekregen dan dat het ons gekost heeft. Laat ik het zo formuleren.

Dat tweede klopt niet. Want we moeten toch echt een boete betalen.
quote:Frankz schreef op 15 december 2010 @ 19:27:

@letgo:

.

Waar haal je DIT nu weer vandaan??

GEEN ENKELE geldverstrekker berekend boete bij verkoop?

Ik kan en mag hier ff niet van werk gegevens plakken!! maar wat een onzin verkondig je hier!!

Er ZIJN nu eenmaal VELE geldverstrekkers die een lagere rente aanbieden en dit hierin als voorwaarde opnemen!!

Letgo, heb je al gekeken op www.kifid.nl ???
quote:Liselotte4 schreef op 15 december 2010 @ 19:28:

[...]

Er bestaan idd uitgeklede vormen van hypotheken. Dan krijg je rente korting op de hypotheek. Als jij die zelf afsluit bij de verstrekker is het aan jou om de voorwaarden goed te lezen.

Als jij die via een adviseur afsluit heeft hij de zorgplicht om jou daar op te wijzen. En daar heeft hij verzaakt.Wij hebben inderdaad een vorm met rentekorting.
quote:Mejuffrouw_Ooievaar schreef op 15 december 2010 @ 19:31:

[...]

Letgo, heb je al gekeken op www.kifid.nl ???Dank je voor de link. Ga er morgen gelijk achteraan.
quote:Mejuffrouw_Ooievaar schreef op 15 december 2010 @ 19:31:

[...]

Waar haal je DIT nu weer vandaan??

GEEN ENKELE geldverstrekker berekend boete bij verkoop?

Ik kan en mag hier ff niet van werk gegevens plakken!! maar wat een onzin verkondig je hier!!

Er ZIJN nu eenmaal VELE geldverstrekkers die een lagere rente aanbieden en dit hierin als voorwaarde opnemen!!

Letgo, heb je al gekeken op www.kifid.nl ???graag de linkjes met de voorwaarden van de desbetreffende, onder de nederlandse wet vallende geldverstrekkers dan.
liselotte, OOK een geldverstrekker, lees bankadviseur heeft zorgplicht!!
quote:Frankz schreef op 15 december 2010 @ 19:36:

[...]

graag de linkjes met de voorwaarden van de desbetreffende, onder de nederlandse wet vallende geldverstrekkers dan.http://www.ing.nl/particu ... /tarieven/hypotheekrente/

Kijk maar eens bij voordeelrente component 2
quote:Frankz schreef op 15 december 2010 @ 19:36:

[...]

graag de linkjes met de voorwaarden van de desbetreffende, onder de nederlandse wet vallende geldverstrekkers dan.http://www.eigenhuis.nl/N ... _budgethypotheek12_13.pdf

http://www.ing.nl/particu ... /tarieven/hypotheekrente/

kijk maar eens bij component 2!! hoe nederlands kun je zijn?? of valt ING niet onder de Nederlandse wetgeving?? Zullen we de staatschuld maar terugvragen dan??

Waar ben jij mee bezig Frankz??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven