Geld & Recht alle pijlers

woning verkopen en aankopen in bijstand?

09-11-2011 18:28 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, graag jullie advies. Allereerst; ik ben een alleenstaand moeder. Helaas moet ik een bijstandsaanvraag doen. Deze loopt momenteel. Neem van mij aan dat ik alles geprobeerd heb en nog steeds probeer, om weer aan het werk te komen, zodat we hier geen discussie over krijgen.

Nu heb ik een eigen huis en zou ik graag willen verhuizen. Ik zou graag van mijn woonhuis naar een appartement willen verhuizen. Het appartement dat ik op het oog heb is goedkoper, maar dat is nog niet eens de reden. De eigenlijke reden is dat ik heel graag uit deze wijk wil. Zou dit kunnen? Mijn huidige hypotheek zou dan ook omgezet moeten worden. Heeft iemand hier kennis van?

Bij voorbaat dank.
quote:stevienicks68 schreef op 09 november 2011 @ 18:41:

Ik heb niet zo heel veel overwaarde. Dat wordt met de huidige woningmarkt in snel tempo minder. Ik heb het huis 6 jaar geleden aangekocht voor 142.000 met een aflossingsvrije hypotheek. Ik denk dat ik er nu nog iets van 155.000 voor kan vragen. De vraagprijs van het appartement is 145.000 euro.heb je heel erg verbouwd? anders zou je je wel eens lelijk kunnen vergissen in de waardestijging van 13.000 euro
@TO

Goedzo, als je voldoende begeleiding krijgt dan is meer hulp idd niet nodig. Succes met je zoektocht!
Dat je onder deze omstandigheden van het ene koophuis naar het andere wil, begrijp ik echt niet. Zo riskant, als het überhaupt al lukt qua verkoop en nieuwe hypotheek in combi met bijstand. De enige reden om te verhuizen nu, zou zijn als je naar een regio met meer werkgelegenheid zou verkassen. Anders blijven zitten waar je zit....
En in dat geval ga je eerst daar werk zoeken en dan pas een huis.
Verhuizen kost een boel centjes hoor, ook al zou je het zelf doen met een gehuurde wagen. Vloerbedekking, verf, reparaties, er gaan altijd enkele honderden/duizenden op aan verhuiskosten.

Mocht het je mogelijk zijn om een paar duizend euro vrij te maken dan zit onmiddellijk de sociale dienst klaar met opgehouden hand: dat geld willen zij! Ik kan me niet voorstellen dat ze akkoord gaan met een verhuizing als dat geld kost wat afgaat van je inkomen zodat zij moeten bijschieten.
Los van dat banken geen hypotheek verstrekken op een bijstandsuitkering zou je op basis van je jaarinkomen ook maar iets 60000 kunnen lenen. Ook nu zo'n waarde stijging verwachten in 6 jaar is waarschijnlijk niet reëel. Je mag blij zijn als je woning het zelfde oplevert of heb je heel veel aan de woning gedaan? Ik zou dit idee echt volledig uit je hoofd zetten en je volledig storten op het zoeken naar werk. Er is best veel vraag naar juridisch secretaresses,kunnen ze je geen aanvullende cursus bieden?( ik weet dat je eigenlijk geen werktips vroeg maar wou het je voor de zekerheidtoch even melden)
quote:mooiedromen schreef op 09 november 2011 @ 21:26:

Los van dat banken geen hypotheek verstrekken op een bijstandsuitkering zou je op basis van je jaarinkomen ook maar iets 60000 kunnen lenen. Ook nu zo'n waarde stijging verwachten in 6 jaar is waarschijnlijk niet reëel. Je mag blij zijn als je woning het zelfde oplevert of heb je heel veel aan de woning gedaan? Ik zou dit idee echt volledig uit je hoofd zetten en je volledig storten op het zoeken naar werk. Er is best veel vraag naar juridisch secretaresses,kunnen ze je geen aanvullende cursus bieden?( ik weet dat je eigenlijk geen werktips vroeg maar wou het je voor de zekerheidtoch even melden)Het zou zeker fijn zijn om weer werk te vinden. Je zegt dat er veel vraag is naar juridisch secretaresses? Dit wist ik niet en dit heeft ook nog niemand aan mij voorgesteld. Ik zou heel graag een aanvullende cursus volgen om hieraan te kunnen beantwoorden! Bedankt voor deze tip, ik zal hier begin volgende week op mijn afspraak bij het UWV eens naar informeren.
Waarom wachten tot volgende week? Pak google en ga zelf zoeken naar zo'n cursus. Verwacht zeker niet dat er allemaal potjes klaarstaan om zo'n cursus te volgen.

Je gaat de WWB in. Met een beetje mazzel/pech kun je binnenkort aan de slag in een workfirstproject. Tegen minimumloon 4 dagen dozen inpakken, schoonmaken, verpleeghulp, etc.

Je zult écht verder moeten gaan kijken dan secretarieel werk. Ik snap echt niet dat je nadenkt over een ander huis kopen Dat ligt gewoon niet binnen de mogelijkheden. Je moet je huis te koop zetten en gaan huren. Heb je je al ingeschreven bij de woningbouwvereniging?
...
quote:ankalida schreef op 09 november 2011 @ 21:58:

Waarom wachten tot volgende week? Pak google en ga zelf zoeken naar zo'n cursus. Verwacht zeker niet dat er allemaal potjes klaarstaan om zo'n cursus te volgen.

Je gaat de WWB in. Met een beetje mazzel/pech kun je binnenkort aan de slag in een workfirstproject. Tegen minimumloon 4 dagen dozen inpakken, schoonmaken, verpleeghulp, etc.

Je zult écht verder moeten gaan kijken dan secretarieel werk. Ik snap echt niet dat je nadenkt over een ander huis kopen Dat ligt gewoon niet binnen de mogelijkheden. Je moet je huis te koop zetten en gaan huren. Heb je je al ingeschreven bij de woningbouwvereniging?

Wat denk je nou, dat ik dat niet doe? Ik heb allang gegoogeld en als ik op de vacaturesites Juridisch Secretaresse tesamen met mijn regio invoer dan krijg ik maar een stuk of 2 vacatures in beeld. Dat wordt hem dus niet. Ik ga me ook niet zomaar in het wilde weg omscholen tenzij ik echt zeker weet dat ik dan meer kans heb op werk dan nu.

En nee hoor, ik hoef mijn huis niet uit. En sta dus ook niet ingeschreven voor een huurwoning.

Even voor de duidelijkheid, ik heb dit topic puur geopend om te vragen of het mogelijk is om mijn eigen woning te verkopen en een ander appartement te kopen als je in de bijstand zit. Dat was mijn vraag. Niet of ik niet beter eerst werk moet hebben. Natuurlijk is dat altijd beter. Daar ben ik niet voor niets al twee jaar heel intensief mee bezig. Ik denk/ ben er wel van overtuigd, dat mijn zoektocht de afgelopen 2 jaren vermoeiender is geweest dan als ik de afgelopen 2 jaren "gewoon" gewerkt had. En ik kan goed vergelijken, ik heb voor deze 2 jaren werkeloosheid 20 jaren gewerkt. Dan deed ik gewoon mijn ding en om 17.00 uur was ik vrij. Nu ben ik eigenlijk nooit vrij. Klinkt raar want ik zit thuis, maar zo voelt het. Iedere dag én avond, door de week en in de weekenden ben ik bezig met het zoeken naar werk. Langs uitzendbureau's, brieven typen, op gesprekken gaan (als het al zover komt) en vooral heel veel op internet alle vacaturesites afstruinen. Ook vanavond ben ik hiermee bezig. Dit zijn absoluut de meest vermoeiende en frustrerende twee jaren van mijn leven geweest. En dan keer op keer de deksel op je neus, weer "nee" moeten horen, maar jezelf weer opkrabbelen en doorgaan, hoofd omhoog, positief blijven, geloof blijven houden dat het ooit weer goedkomt. Je moest eens weten..
Maar wil je dan binnen dezelfde regio verhuizen? Waar blijkbaar zo weinig werk is?
Heel brutaal, maar als je het zo vreselijk vind waarom pak je dan niet wat anders aan? Ik zeg altijd: er is zat werk, als je maar wil...

Ik kon ook niets vinden wat in mijn straatje lag, maar omdat ik perse wilde werken doe ik nu iets ver onder mijn opleiding.

Heb ik het naar m'n zin? het is beter als thuis zitten.

brengt het brood op de plank? ja, niet rijkelijk belegd maar er is brood!

En misschien het belangrijkste van alles ik teer niet meer op de zak van een ander (lees de staat)
Huis verkopen en opeten,dat wordt huren, iemand in de bijstand kan namelijk geen huis kopen dan wel bezitten.

En idd, dat wordt alles aanpakken wat er voor je neergelegd wordt nu, met behoud van uitkering aan de slag.

Hard, maar waar.

Succes en sterkte!
Flowerpower, dat is niet waar wat je zegt. Onder bepaalde voorwaarden is het mogelijk een eigen huis te bezitten terwijl je een WWB uitkering hebt.

TO, heb je in de twee jaar dat je thuis zit ook gekeken naar werk wat niet bij je opleiding/werkervaring past? In de schoonmaak, thuiszorg en het callcenter zijn altijd banen te vinden. Zelfs zonder ervaring in het desbetreffende vakgebied.
er is genoeg werk. Kijk eens verder dan juridisch secretaresse. Het lijkt me trouwens dat TS haar woning uit zal

moeten want ze kan nooit met haar uitkering de kosten dragen
quote:ronniemitchel schreef op 09 november 2011 @ 19:23:

[...]

Lees even de openings tekst van to, ze heeft al een huis.maar als ze een ander huis koopt komt weer in de hypotheek molen..e n geen verstrekker zal haar een aanbod doen als ze in de bijstand zit.. Kortom... zoek eest een baan en ga dan pas verhuizen
quote:stevienicks68 schreef op 09 november 2011 @ 22:19:

[...]

Wat denk je nou, dat ik dat niet doe? Ik heb allang gegoogeld en als ik op de vacaturesites Juridisch Secretaresse tesamen met mijn regio invoer dan krijg ik maar een stuk of 2 vacatures in beeld. Dat wordt hem dus niet. Ik ga me ook niet zomaar in het wilde weg omscholen tenzij ik echt zeker weet dat ik dan meer kans heb op werk dan nu.

En nee hoor, ik hoef mijn huis niet uit. En sta dus ook niet ingeschreven voor een huurwoning.

Even voor de duidelijkheid, ik heb dit topic puur geopend om te vragen of het mogelijk is om mijn eigen woning te verkopen en een ander appartement te kopen als je in de bijstand zit. Dat was mijn vraag. Niet of ik niet beter eerst werk moet hebben. Natuurlijk is dat altijd beter. Daar ben ik niet voor niets al twee jaar heel intensief mee bezig. Ik denk/ ben er wel van overtuigd, dat mijn zoektocht de afgelopen 2 jaren vermoeiender is geweest dan als ik de afgelopen 2 jaren "gewoon" gewerkt had. En ik kan goed vergelijken, ik heb voor deze 2 jaren werkeloosheid 20 jaren gewerkt. Dan deed ik gewoon mijn ding en om 17.00 uur was ik vrij. Nu ben ik eigenlijk nooit vrij. Klinkt raar want ik zit thuis, maar zo voelt het. Iedere dag én avond, door de week en in de weekenden ben ik bezig met het zoeken naar werk. Langs uitzendbureau's, brieven typen, op gesprekken gaan (als het al zover komt) en vooral heel veel op internet alle vacaturesites afstruinen. Ook vanavond ben ik hiermee bezig. Dit zijn absoluut de meest vermoeiende en frustrerende twee jaren van mijn leven geweest. En dan keer op keer de deksel op je neus, weer "nee" moeten horen, maar jezelf weer opkrabbelen en doorgaan, hoofd omhoog, positief blijven, geloof blijven houden dat het ooit weer goedkomt. Je moest eens weten..Je kijkt te beperkt naar andere functies.. Als je juridisch secretaresse bent kun je ook andere secretariele functies vervullen, maar je kan zelfs dozenvouwer worden.. tis maar net hoe je het ziet..
Daar gaan we weer, to vraagt advies over bijstand en eigen woning.

Is het zo moeilijk om daarop reactie te geven, zonder te gaan preken etc?

Hier een advies, ik weet niet hoelang je nog uwv hebt, en of de aanvraag voor bijstand is gedaan,

Een aanvraag voor nieuwe hypotheek zal zeer moeilijk gaan, maar de dienst welzijn ziet bijstand als "lening"bij eigen huis, als het verkocht is betaal je de bijstand terug die je hebt gekregen, of je eet de overwaarde op tot het spaarbedrag met wat je mag hebben,

Ik denk dat de sociale dienst en de hypotheekverstrekker beide niet meewerken.

Mocht het huis te duur worden doordat je nu of in de toekomst bijstand krijgt, én je het te koop zetten, kan je vaak wel in aanmerking komen voor urgentie voor sociale huurwoning. ( mischien heb je daar wat aan?) dan heb je weer recht op huurtoeslag etc.

Succes met beslissingen nemen.
TO ja-maart.. ze kan geen werk vinden maar uit haar post lijkt het alsof ze alleen maar op huidge functies zoekt ipv van alles wat geld op de plank brengt zodat ze niet in de bijstand hoeft en dus wél in aanmerking kan komen voor een nieuwe hypotheek..
Lieve schat, ik heb echt niks tegen mensen met een uitkering. Ik weet alleen heel goed dat de gemeenten momenteel geld tekort komen in de uitvoering van de WWB. Dus opleiding zit er gewoon niet in. Ik probeer je puur en alleen te waarschuwen dat het allemaal nog vervelender gaat worden.

Even kort het antwoord op je vraag: nee, je kunt dat andere huis echt niet kopen als je in de WWB zit. Sterker nog, de kans is groot dat je van de gemeente je huis moet verkopen en MOET gaan huren als er niet snel perspectief op werk is. Waarom? De woonkostentoeslag moet de gemeente betalen, huurtoeslag niet.
...
Aanvulling: het kan zelfs zo zijn dat je zelfs met een baan op je oude salarisniveau je je huidige hypotheek al niet zou meer krijgen door de nieuwe aangescherpte hypotheekregels.
...
Ik sluit me aan bij de adviezen tav de woonkostentoeslag van Ankalida en ook pinks en Flowerbombje hierboven. De woonkostentoeslag biedt u wellicht mogelijkheden deze vervelende periode te overbruggen en u kunt vooralsnog in de eigen woning blijven. Een gesprek over de mogelijhkheden van woontoeslag / WWB met de Sociale Dienst van uw gemeente lijkt heel zinvol.
Daar gaan we inderdaad weer.. (bedankt redband, jij begrijpt het).

Wat denken jullie nou zelf. Dat ik én mijn beide coaches in die twee jaren niet verder gekeken hebben dan secretaresse-functies. Maar geloof het of niet maar als ik reageer op functies van even kijken, wat werd er allemaal genoemd, schoonmaker, thuiszorg, callcenter, dozenvouwer, dan word ik nog niet aangenomen! En hoe komt dat denk je? Juist, omdat ik daar geen ervaring in heb en er zelfs voor die functies massaal gereageerd wordt door mensen met die bepaalde opleiding en/of ervaring (thuiszorg/ callcenter) of juist zonder opleiding of ervaring (schoonmaker, dozenvouwer). Ze nemen mij niet aan omdat ze mij te hoog gegrepen vinden voor die functie, hoezeer ik ook aandring dat ik de baan toch echt graag wil. Ik heb dit al een aantal keren meegemaakt. Maar goed, ik ben het nu zat om mezelf te moeten verantwoorden voor het feit dat ik de bijstand inga. Ik heb er notabene zelf slapeloze nachten van en nu zou ik me ook nog tegenover een forum moeten verantwoorden.

Dus dit is het laatste erover.

O ja, en nee, nogmaals, en ook voor de laatste keer: ik hoef mijn huis niet te verkopen. Ik snap niet waar iedereen dat vandaan haalt. Dat was vroeger zo, maar dat is al jaren niet meer het geval. Had ik meer dan iets van 45.000 euro aan overwaarde gehad dan had ik wel een bijstandsuitkering uit die overwaarde gekregen (krediet via gemeente) maar dat is ook niet het geval bij mij.
Stevienicks, niet zo aangebrand zeg! Zoals poldervrouw zo mooi zegt, je bent alleen maar aan het ja-maren. Als je dat wil blijven doen, moet je het lekker zelf weten hoor. De posters hier bedoelen het goed. Dat jij dat niet wil zien is jouw probleem.
quote:flowerbombje schreef op 10 november 2011 @ 11:29:

Stevienicks, niet zo aangebrand zeg! Zoals poldervrouw zo mooi zegt, je bent alleen maar aan het ja-maren. Als je dat wil blijven doen, moet je het lekker zelf weten hoor. De posters hier bedoelen het goed. Dat jij dat niet wil zien is jouw probleem.
quote:Flowerpowerwoman schreef op 09 november 2011 @ 23:31:

Huis verkopen en opeten,dat wordt huren, iemand in de bijstand kan namelijk geen huis kopen dan wel bezitten.

En idd, dat wordt alles aanpakken wat er voor je neergelegd wordt nu, met behoud van uitkering aan de slag.

Hard, maar waar.

Succes en sterkte!Bij aan de slag gaan hoort een salaris, geen uitkering

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven