Geld & Recht alle pijlers

WW-uitkering, minimumloon en bijstand

15-12-2011 09:29 61 berichten
Ik heb een (hopelijk) hypothetische vraag over deze onderwerpen.

Het gaat bij het bedrijf waar mijn man werkt niet goed. Hij had het erover dat als het zo doorgaat dat ze volgend jaar over de kop gaan.

Dan raakt hij zijn baan kwijt en heeft hij recht een aantal maanden WW.

So far, so good. Ik ben alvast op de zaken vooruit aan het lopen door op te zoeken hoeveel (of eigenlijk weinig) hij dan krijgt en daar schrok ik best van. 70% van zijn salaris ligt zelf onder de bijstandsuitkering voor gehuwden!

Wordt zoiets dan meteen al bijgevuld tot in ieder geval bijstandsniveau?

Ik verdien (parttime) ongeveer evenveel als een bijstandsuitkering. Als de WW afloopt, krijgt mijn man dus helemaal niks meer (hooguit een paar tientjes om precies op bijstandniveau te komen, toch?)

Ik maak me oprecht zorgen, want van mijn salaris alleen kunnen we ons huis + vaste lasten niet betalen. Niet dat we een onwijs duur huis hebben, netto betalen we maar iets van 400 euro hypotheek. Als ik kijk naar huurhuizen in de regio zijn die vaak duurder dan wat wij per maand betalen. (en zie je huis eerst maar eens kwijt te raken). Als ik losjes de huurtoeslag bereken, komen we op ongeveer hetzelfde bedrag uit. Verhuizen gaat dus geen financieel voordeel opleveren.

Ik ben hard bezig om meer uren te krijgen op mijn werk, maar daar is nog een hoop onzekerheid over. Maar dan nog....zelfs met een fultime baan kom ik bij lange na niet op het inkomen dat we nu hebben. Als ik meer uren krijg, zijn dat er maximaal 8.

Ik maak me er ook zorgen over of mijn man nog wel werk kan vinden. Hij is laaggeschoold en loopt al tegen de 40. Wie zit er nou op hem te wachten?
Om voor een bijstandsuitkering in aanmerking te komen wordt gekeken naar het totale gezinsinkomen. Als deze onder het bijstandsniveau ligt wordt dit aangevuld. Uiteraard dien je hiervoor wel aan de overige voorwaarden te voldoen. Deze kun je vinden bij je gemeente.
Alle reacties Link kopieren
Maar is het niet zo dat als hij 70% van zijn laast verdiende loon krijgt, de toeslagen van de belastingdienst (zorgtoeslag,kindgebondenbudget) dan wat omhoog gaan? Of zou dit niet heel veel schelen?

Verder geen zinnige bijdrage, wens je veel sterkte de komende tijd. Wij hebben een 1 1/2 jaar geleden in een soortgelijke situatie gezeten, en dat is behoorlijk zenuwslopend die onzekerheden op financieel gebied...
Pfff, kan me voorstellen dat je hier zorgen over hebt. Geen zinnig advies over WW en dergelijke, maar is het mogelijk nú al zo veel mogelijk te bezuinigen zodat je er a. aan gewend raakt voor het geval het nodig is en b. vast een reservepot op kunt bouwen?
ja dat is waar, toeslagen stijgen dan natuurlijk en je krijgt vrijstellingen van de gemeentelijke belastingen, maar dan nog gaan we daar geen compleet maandsalaris uitslepen (natuurlijk).

Ik zie nu gewoon niet hoe we zouden moeten rondkomen van alleen mijn salaris. We wonen al zo goedkoop mogelijk, het laatste jaar hebben we al in heel veel overbodige uitgaves geschrapt. Net gisteren overgestapt naar een goedkopere energieboer. Kan qua vaste lasten alleen nog een tientje afsnoepen van het tv-abonnement.

Qua variabele lasten zal de auto weg moeten (of er moet op z'n minst een goedkopere moeten komen, want een auto is wel handig als je werk zoekt) en goedkoper boodschappen doen natuurlijk.
Is je man ook al aan het solliciteren?
Only dead fish go with the flow
TO, worst case scenario is dat jullie terugvallen naar 1 inkomen op bijstandsniveau voor een gezin (met kinderen?).

Het is niet zo dat je man zijn uitkering aangevuld krijgt tot het niveau van een bijstandsuitkering. Jij hebt immers ook al loon en in het uiterste geval vult de gemeente aan tot 1x de bijstandsuitkering van een gezin. Bepaalde toeslagen zullen wel gaan gelden zodra jullie terugvallen naar een minimuminkomen.

Wij zit een beetje in dezelfde situatie als jullie. Mijn man heeft net de aanvraag voor WIA de deur uit. Ik ben een tijd werkeloos geweest en zit nu met een hernia in de ziektewet. Daarna gaat mijn WW weer lopen en ik zie het somber in of het lukt werk te vinden. Ik bereid me dus ook voor op worst case scenario en ben alle vaste lasten aan het beperken.

Sterkte!
Bah, wat een stressvolle situatie. Hopelijk kan het bedrijf toch nog gered worden of een doorstart maken o.i.d. Wat betreft uitkeringen heb ik alleen maar slecht nieuws voor je. De ww van je man zal niet aangevuld worden tot bijstandsniveau. Tenzij de regels heel erg veranderd zijn de laatste jaren. Maar er wordt gekeken naar jullie gezamenlijke inkomen en als jullie dan op/boven bijstandsniveau uitkomen dan zal zijn ww niet aangevuld worden maar krijgt hij gewoon die 70%. Maar nogmaals, ik spreek uit eigen ervaring van enkele jaren geleden, misschien is het veranderd, ik woon ook niet meer in NL. Bel even het UWV, die weten het je wel precies uit te leggen. Overigens handig om ook even een arbeidsjurist te raadplegen, want bij een serieus dreigend faillissement van een bedrijf is het handig om tijdig maatregelen te nemen eventueel. Sterkte, hoop dat de schade meevalt!
Eigenlijk moet je dus uitrekenen of jullie kunnen rondkomen op bijstandsniveau, inclusief toeslagen, worst case scenario. Hebben jullie kinderen? En ik ga er inderdaad van uit dat je man nu al als een gek aan het solliciteren is?!
quote:Dreamglasses schreef op 15 december 2011 @ 10:00:

Is je man ook al aan het solliciteren?

nog niet actief, het is immers niet zeker of het bedrijf failliet gaat. HIj is imo ook te loyaal aan zijn baas (familieband). Het bedrijf heeft maar weinig werknemers, dus als hij vertrekt zitten ze ook met een probleem. Hij doet bv veel onbetaald overwerk. Een 'gewone' werknemer zou dat zo niet doen. Als het bedrijf al die overuren ineens zou moeten betalen, gaan ze ook niet meer rondkomen.

Nou ja, hij wil ook liever niet weg, omdat het bedrijf dan zeker failliet gaat en dan blijft zijn familie zonder inkomen achter.

Ik vind het echt klote dat het zo gaat. Hoe ik ook zit te schrappen in mij Excellbestandje, er is gewoon niet veel meer om op te bezuinigen. Dat hebben we de laatste jaren al gedaan omdat hij ook al heel lang geen loonsverhoging heeft gehad, terwijl alle vaste lasten wel steeds hoger worden. Toen hij begon daar had hij een redelijk salaris, nu is het ronduit slecht.

Ik was zo blij toen ik hoorde dat ik fors meer uren zou krijgen, eindelijk wat lucht, maar als hij zijn baan kwijtraakt, wordt het alleen maar slechter.
Ik snap dat je uitgaat van het slechtste geval. In die situatie zou je man eerst WW krijgen, dus 70% en jij jouw salaris. Kunnen jullie dan nog rondkomen?

Dan na een aantal maanden (een jaar?) eindigt zijn ww. Het kan zijn dat hij dan nog geen werk heeft. Wat voor een werk doet hij? Hoe zijn de vooruitzichten in zijn sector? Als hij tegen die tijd nog geen werk heeft, kan hij misschien schoonmaakwerk gaan doen of postbezorger worden om zo toch iets binnen te brengen. Misschien kan je uitrekenen wat hij minimaal zou moeten verdienen om rond te kunnen komen.
Als je man zo slecht verdient kan hij in het geval van ontslag dan toch bijna datzelfde geld verdienen met schoonmaken oid?

Niet ideaal maar dan heeft hij tenminste iets
quote:hkgirl schreef op 15 december 2011 @ 10:05:

Bah, wat een stressvolle situatie. Hopelijk kan het bedrijf toch nog gered worden of een doorstart maken o.i.d. Wat betreft uitkeringen heb ik alleen maar slecht nieuws voor je. De ww van je man zal niet aangevuld worden tot bijstandsniveau. Tenzij de regels heel erg veranderd zijn de laatste jaren. Maar er wordt gekeken naar jullie gezamenlijke inkomen en als jullie dan op/boven bijstandsniveau uitkomen dan zal zijn ww niet aangevuld worden maar krijgt hij gewoon die 70%. Maar nogmaals, ik spreek uit eigen ervaring van enkele jaren geleden, misschien is het veranderd, ik woon ook niet meer in NL. Bel even het UWV, die weten het je wel precies uit te leggen. Overigens handig om ook even een arbeidsjurist te raadplegen, want bij een serieus dreigend faillissement van een bedrijf is het handig om tijdig maatregelen te nemen eventueel. Sterkte, hoop dat de schade meevalt!

Nou, het is alleen maar slechter geworden in bijstandland, ik ben bang dat dit het inderdaad is: gezinsinkomen wordt aangevuld tot bijstandsniveau. Dat is 1250 euro. Ik verdien rond de 1000 euro (kan verschillen ivm ORT). Als ik meer uren krijg, kan het oplopen tot 1300-1400 euro.

UItgaven op dit moment zijn rond de 2000 euro. Als we de kinderopvang stop zetten, de auto wegdoen en goedkoper boodschappen doen, en nog wat kleine uitgaven schrappen, kan ik nog 300 euro besparen. Komen we dus nog steeds 300-400 euro tekort...en dat is alleen als ik meer uren krijg, misschien gaat dat helemaal niet door. Bovendien is bijstand zowat even hoog...
Wat een vervelende situatie.

Familieband, zakelijk zijn en loyaliteit is heel lastig. Hoe groot schat je man de kans dat het bedirjf failliet gaat? Als dit realistisch is moet hij toch echt voor zichzelf gan zorgen.

Je kunt vast om je heen gaan kijken wat voor soort vacatures er beschikbaar zijn en welke eisen gesteld worden. Ondertussne kunnen jullie kijken welke kwalificaties je man heeft en welke ontbreken. Daaraan kan gewerkt worden.

Vrijstelling van gemeentelijke belastingen krijg je niet zomaar. Wel heb je de mogelijkheid dat je meer toeslagen krijgt.

De auto inruilen voor een goedkopere is lang niet altijd goedkoper. De vaste lasten lijken wel lager, maar een nieuwe auto kopen kost ook geld. Denk aan de afschrijving. Reken e.e.a. goed door.
Gaat het al heel lang slecht dan? Of is de familie zo gierig dat ze wel geld verdienen, maar je man geen loonsverhoging geven en geen overuren uitbetalen. Komt de loyaliteit dan niet van 1 kant?
quote:germanwings schreef op 15 december 2011 @ 10:24:

Als je man zo slecht verdient kan hij in het geval van ontslag dan toch bijna datzelfde geld verdienen met schoonmaken oid?

Niet ideaal maar dan heeft hij tenminste iets

ja dat weet ik, maar zitten ze daar te wachten op een bijna veertiger zonder relevante ervaring? Hebben ze niet liever een student van 20 die ze nog minder kunnen betalen?

Btw, ik draai al onregelmatige uren, dus hij kan geen avonddiensten (wat schoonmaak vaak ook is) gaan werken ivm de kinderen.
quote:Primabella schreef op 15 december 2011 @ 10:25:

Gaat het al heel lang slecht dan? Of is de familie zo gierig dat ze wel geld verdienen, maar je man geen loonsverhoging geven en geen overuren uitbetalen. Komt de loyaliteit dan niet van 1 kant?ja het gaat al langer niet goed (maar nog net goed genoeg). De baas verdiend zelfs ook geen drol hoor, het is dus niet zo dat hij zich verrijkt over onze rug.
Hoeveel uren werk je nu? Zou je in nood een tweede baan kunnen zoeken voor de dagen dat je niet werkt?
quote:ja het gaat al langer niet goed (maar nog net goed genoeg). De baas verdiend zelfs ook geen drol hoor, het is dus niet zo dat hij zich verrijkt over onze rug.Oke!
dat is erg lastig primabella. Zoals ik als zei werk ik onregelmatige diensten. Dat betekent dat ik geen vaste vrije dagen heb (alleen woensdag, maar die heb ik nodig voor de kinderen). Ik kan dus niet ergens een baan voor maandag en dinsdag nemen, want ik kan dan ook gewoon ingeroosterd zijn.

Ik mag maar 1 vaste aanvraag indienen.

Ik heb al gekeken of ik bij de thuiszorg aan de slag kan, dat is vaak toch flexibeler, maar dan moet je een rijbewijs hebben (heb ik dus niet. Volgend jaar wilde ik die eindelijk gaan halen, maar je snapt het al...)

Ik heb ook al gekeken of ik een fulltime dagbaan in mijn vakgebied kan krijgen...helaas, de vacatures die er zijn zijn max 24 uur en minimaal aanwezig.
Je man moet echt gaan praten met zijn baas en gaan vertellen dat hij wel móet gaan solliciteren. Hij is nu loyaal aan zijn baas, maar niet aan zijn gezin.
...
"UItgaven op dit moment zijn rond de 2000 euro. Als we de kinderopvang stop zetten, de auto wegdoen en goedkoper boodschappen doen, en nog wat kleine uitgaven schrappen, kan ik nog 300 euro besparen."

Wij hebben de auto ook de deur uitgedaan. Een auto kost meer dan brandstof alleen, maar ook verzekering, belasting, onderhoud, afschrijving. Samen met kinderopvang stoppen moet dat toch meer dan 300 per maand te besparen kunnen zijn?
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
ja klopt, hij kijkt wel rond hoor. Maar dan blijft het probleem: wie wil hem nou? Laaggeschoold, geen speciale skills, voor de arbeidsmarkt al best oud.
quote:sweetfirefly schreef op 15 december 2011 @ 10:37:

"UItgaven op dit moment zijn rond de 2000 euro. Als we de kinderopvang stop zetten, de auto wegdoen en goedkoper boodschappen doen, en nog wat kleine uitgaven schrappen, kan ik nog 300 euro besparen."

Wij hebben de auto ook de deur uitgedaan. Een auto kost meer dan brandstof alleen, maar ook verzekering, belasting, onderhoud, afschrijving. Samen met kinderopvang stoppen moet dat toch meer dan 300 per maand te besparen kunnen zijn?

de auto kost 44 euro p mnd aan belasting en 25 euro aan verzekering. Brandstof is variabel, net als onderhoud.

Afschrijving is een fictief bedrag dat je wel of niet opzij zet. Dat doen wij niet, omdat we geen geld hebben om opzij te zetten.

Kinderopvang is niet zo hoog, netto 90 euro.
Wie hem wil? Een bedrijf die iemand zoekt met de volgende eigenschappen die hij nu laat zien bij zijn huidige werkgever: bereid de handen uit de mouwen te steken, geen negen-tot-vijf-mentaliteit, trouw en hart voor de zaak.

Maar even concreet: wat voor een soort werk doet hij nu?
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven