Zelf brood bakken goedkoper?
woensdag 12 september 2012 om 21:36
Ik weet dat er meer topics bestaan over broodbakmachines, maar ik ben voornamelijk benieuwd of zelf broodbakken nou ook goedkoper is of niet?
Heeft iemand hier ervaring mee? En is zo'n kant en klaar mix van nog geen euro goed te doen als broodmix of moet je die van Koopmans hebben van bijna 2.50 euro??
Dus.. wie heeft er ervaring? Wat zijn de goede broodbakmachines en hoe houd ik het simpel en voordelig??
Heeft iemand hier ervaring mee? En is zo'n kant en klaar mix van nog geen euro goed te doen als broodmix of moet je die van Koopmans hebben van bijna 2.50 euro??
Dus.. wie heeft er ervaring? Wat zijn de goede broodbakmachines en hoe houd ik het simpel en voordelig??
donderdag 13 september 2012 om 09:45
Ik ben blij om zoveel verschillende reacties te krijgen op mijn vraag. Ik krijg nu een veel beter beeld, en ik heb begrepen dat je zeker niet voor een merk van de lidl of aldi moet gaan voor de broodbakmachine. Heb al wat biedingen lopen op marktplaats, wellicht komt er straks weer wat nieuws op. Ik wil het wel gaan proberen. Maar nieuwe reacties blijven welkom!!
donderdag 13 september 2012 om 13:24
Veel, denk aan een grote frituurpan (zo eentje met deksel, niet zon metalen rechthoekige bak). Wij hebben em onderin een leeg keukenkastje staan en halen em tevoorschijn als we gaan bakken.
Ben er nu trouwens een italiaans brood met ui, zongedroogde tomaatjes en parmazaanse kaas in aan het maken (L)
Ben er nu trouwens een italiaans brood met ui, zongedroogde tomaatjes en parmazaanse kaas in aan het maken (L)
donderdag 13 september 2012 om 15:12
donderdag 13 september 2012 om 19:54
quote:missy_acy schreef op 13 september 2012 @ 19:32:
Ik heb vanmiddag rozijnen brood gemaakt, in de oven.
Volgens het recept dat hier stond. Maar dan met voorgeweekte rozijnen en kaneel erdoor.
Er is nog een kwart over, het viel dus in de smaak hier!
Leuk om te doen ook.Moet je daar echt een heteluchtoven voor hebben of kan het ook met een combi-magnetron-oven? Ik heb geen bakplaat.. Klinkt ook wel erg lekker, dat rozijnenbrood.
Ik heb vanmiddag rozijnen brood gemaakt, in de oven.
Volgens het recept dat hier stond. Maar dan met voorgeweekte rozijnen en kaneel erdoor.
Er is nog een kwart over, het viel dus in de smaak hier!
Leuk om te doen ook.Moet je daar echt een heteluchtoven voor hebben of kan het ook met een combi-magnetron-oven? Ik heb geen bakplaat.. Klinkt ook wel erg lekker, dat rozijnenbrood.
donderdag 13 september 2012 om 19:56
quote:Phips schreef op 13 september 2012 @ 15:12:
Het ligt eraan wat voor brood je normaal eet of het goedkoper is. In de oven zou ik niet doen want die gebruikt doorgaans 4 keer zoveel stroom als een broodbakmachine, tenzij je niet van plan bent vaak te bakken. Kijk anders eens op marktplaats, staat vol met bbmBen al bezig met marktplaats, maar ook dan moet je erg opletten met wat je koopt heb ik gemerkt. Ze verkopen er ook veel Quigg, maar volgens mijn info is dat een aldi / lidl merk toch?
Het ligt eraan wat voor brood je normaal eet of het goedkoper is. In de oven zou ik niet doen want die gebruikt doorgaans 4 keer zoveel stroom als een broodbakmachine, tenzij je niet van plan bent vaak te bakken. Kijk anders eens op marktplaats, staat vol met bbmBen al bezig met marktplaats, maar ook dan moet je erg opletten met wat je koopt heb ik gemerkt. Ze verkopen er ook veel Quigg, maar volgens mijn info is dat een aldi / lidl merk toch?
donderdag 13 september 2012 om 20:02
Silvercrest is volgens mij Lidl, maar ze gebruiken meer "plakmerken".
http://www.lidl.nl/cps/rde/xchg/lidl_nl ... /25581.htm
Slecht nagesynchroniseerd gebruikersvideootje van de Lidl.
Jakkes, ik zie twee deeghaken, dus twee gaten in je brood.
De panasonic heeft maar één deeghaak, en dat ene gat is al een ergernis.
http://www.lidl.nl/cps/rde/xchg/lidl_nl ... /25581.htm
Slecht nagesynchroniseerd gebruikersvideootje van de Lidl.
Jakkes, ik zie twee deeghaken, dus twee gaten in je brood.
De panasonic heeft maar één deeghaak, en dat ene gat is al een ergernis.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
donderdag 13 september 2012 om 20:05
quote:desteny schreef op 13 september 2012 @ 20:00:
ik heb al 6jaar een bbm home electronic van Blokker voor 40 euro.prima ding
Oh is dat een Blokker merk? Die was ik alwel tegengekomen maar wist niet wat ik er van moest denken. Als het een blokker merk is vertrouw ik het al een stuk beter...
Oh ja.. Silvercrest is van Lidl. Quigg is dan denk ik van Aldi.
ik heb al 6jaar een bbm home electronic van Blokker voor 40 euro.prima ding
Oh is dat een Blokker merk? Die was ik alwel tegengekomen maar wist niet wat ik er van moest denken. Als het een blokker merk is vertrouw ik het al een stuk beter...
Oh ja.. Silvercrest is van Lidl. Quigg is dan denk ik van Aldi.
vrijdag 14 september 2012 om 09:29
vrijdag 14 september 2012 om 19:29
Wat is er mis met die van de lidl? Ik bak alzeker 15 jaar iedere dag brood, soms zelfs 2 keer en de allerfijnste machines zijn toch echt die van de lidl! Omdat ze bij ons zo veel gebruikt worden slijten ze ook sneller en degene die we nu hebben is een A merk. We kunnen niet wachten tot we de inmiddels op voorraad staande lidl machine weer in gebruik kunnen nemen, maar eerst moet deze op (is bijna zo ver!)
vrijdag 14 september 2012 om 22:03
vrijdag 14 september 2012 om 22:10
Ik ben vandaag in de stad geweest en bij de Blokker was de BBM 60 euro. Bij de Aldi stond er ook eentje voor 45 euro. Ik heb ze beiden laten staan en ik denk dat ik nogmaals op marktplaats ga kijken. Daar zijn ze ook praktisch nieuw.
Ik zelf heb helemaal niets tegen Lidl merk, maar ik las er op internet niet overal even goede reacties op.
Ik zelf heb helemaal niets tegen Lidl merk, maar ik las er op internet niet overal even goede reacties op.
vrijdag 14 september 2012 om 22:11
dinsdag 18 september 2012 om 10:40
vrijdag 21 september 2012 om 00:00
Inmiddels een broodbakmachine gekocht en.... het eerste brood is mislukt! Ik had precies gedaan wat er op de doos van koopmans stond (had eerste keer voor pak gekozen, want om nou alles in een keer in te slaan terwijl het misschien niets is..) maar uh... ik denk dat ik het apparaat verkeerd heb ingesteld. Hij werd niet echt warm...
Ik heb een AFK trouwens, en heb hem op programma 1 basis gezet. Hij heeft 2 uur en 50 minuten gewerkt.
Ik heb een AFK trouwens, en heb hem op programma 1 basis gezet. Hij heeft 2 uur en 50 minuten gewerkt.
vrijdag 21 september 2012 om 11:05
Probeer eens 10% minder vocht en voeg een verpulverde vitamine-C tablet toe.
Ik heb even mijn "bakschrift" voor je gepakt, maar mijn "ervaringen" zijn minstens 10 jaar oud.
Koopmans donkerbruin heb ik op de volkorenstand, maat L gebakken en was goed gelukt. Het recept gewoon gevolgd.
Koopmans meergranen maakte ik met 450 gram mix, 250 gram water en 20 gram boter. Op het meergranenprogramma gebakken als maat L, en goed gelukt.
Heb je een "Welkoop" in de buurt ? Het merk Soezie dat zij verkopen heeft over het algemeen goede basisdingen.
Soezie All-in Meergranen. Perfect, heerlijk en lekker.
En toen begon ik met het echte werk.
Dag 1.
1,5 tl zout
1,5 tl gist,
20 gram boter
1,5 el suiker
320 gram water
500 gram meel.
Resultaat: eetbaar, maar mislukt.
Dag 2
2 tl zout
2 tl gist
1 el suiker
25 gram boter
350 gram water
500 gram meel.
Resultaat: iets beter, maar erg zwaar en massief
Dag 3
3 tl gist
2 tl zout
4 vitamine-C
10 gram boter
1 el suiker
275 gram water
500 gram meel
Resutaat: PLUMP.
Oftewel: Alles moet geleerd worden, en kan ook geleerd worden.
Ik bak nu elke dag een heerlijk standaardbrood.
1 tl gist
1 el suiker
450 gram lichtvolkorenmeel
290 gram water
1 tl zout
1 el olie
Volkorenprogramma instellen, en klaar.
Ik heb even mijn "bakschrift" voor je gepakt, maar mijn "ervaringen" zijn minstens 10 jaar oud.
Koopmans donkerbruin heb ik op de volkorenstand, maat L gebakken en was goed gelukt. Het recept gewoon gevolgd.
Koopmans meergranen maakte ik met 450 gram mix, 250 gram water en 20 gram boter. Op het meergranenprogramma gebakken als maat L, en goed gelukt.
Heb je een "Welkoop" in de buurt ? Het merk Soezie dat zij verkopen heeft over het algemeen goede basisdingen.
Soezie All-in Meergranen. Perfect, heerlijk en lekker.
En toen begon ik met het echte werk.
Dag 1.
1,5 tl zout
1,5 tl gist,
20 gram boter
1,5 el suiker
320 gram water
500 gram meel.
Resultaat: eetbaar, maar mislukt.
Dag 2
2 tl zout
2 tl gist
1 el suiker
25 gram boter
350 gram water
500 gram meel.
Resultaat: iets beter, maar erg zwaar en massief
Dag 3
3 tl gist
2 tl zout
4 vitamine-C
10 gram boter
1 el suiker
275 gram water
500 gram meel
Resutaat: PLUMP.
Oftewel: Alles moet geleerd worden, en kan ook geleerd worden.
Ik bak nu elke dag een heerlijk standaardbrood.
1 tl gist
1 el suiker
450 gram lichtvolkorenmeel
290 gram water
1 tl zout
1 el olie
Volkorenprogramma instellen, en klaar.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
vrijdag 21 september 2012 om 15:59
quote:cupkeekie schreef op 21 september 2012 @ 00:00:
Inmiddels een broodbakmachine gekocht en.... het eerste brood is mislukt! Ik had precies gedaan wat er op de doos van koopmans stond (had eerste keer voor pak gekozen, want om nou alles in een keer in te slaan terwijl het misschien niets is..) maar uh... ik denk dat ik het apparaat verkeerd heb ingesteld. Hij werd niet echt warm...
Ja, een BBM is niet een apparaat waar zomaar een goed brood uitkomt.
Nu ken ik zelf een AFK niet, maar wil toch een poging doen te helpen.
Is dat van Koopmans een mix, waar dus alles in zit?
In dat geval moet je ervanuit gaan dat in mixen vaak heel veel gist zit. Voor een BBM is dat vaak te veel en dan krijg je "overrijs". Het brood rijst te hard en stort dan in. Het gevolg is een baksteen met een ongelijke bovenkant, zo'n maanlandschap.
Is dat bij jouw brood het geval?
Als dat zo is (en als het dus een mix betreft) zou je het nog een x kunnen proberen met een snelprogramma.
Zit die mogelijkheid op je machine?
Snoesje heeft helemaal gelijk met haar recept, maar dat geldt voor een Panasonic.
Of had je toen ook een AFK?
Pana is wel het fijnste.
Wel blijven proberen, met een AFK moet het ook lukken, ik dacht dat die ook een x goed uit een test kwam.
Ja, een BBM is niet een apparaat waar zomaar een goed brood uitkomt.
Nu ken ik zelf een AFK niet, maar wil toch een poging doen te helpen.
Is dat van Koopmans een mix, waar dus alles in zit?
In dat geval moet je ervanuit gaan dat in mixen vaak heel veel gist zit. Voor een BBM is dat vaak te veel en dan krijg je "overrijs". Het brood rijst te hard en stort dan in. Het gevolg is een baksteen met een ongelijke bovenkant, zo'n maanlandschap.
Is dat bij jouw brood het geval?
Als dat zo is (en als het dus een mix betreft) zou je het nog een x kunnen proberen met een snelprogramma.
Zit die mogelijkheid op je machine?
Snoesje heeft helemaal gelijk met haar recept, maar dat geldt voor een Panasonic.
Of had je toen ook een AFK?
Pana is wel het fijnste.
Wel blijven proberen, met een AFK moet het ook lukken, ik dacht dat die ook een x goed uit een test kwam.