Geld & Recht alle pijlers

Zelf brood bakken goedkoper?

12-09-2012 21:36 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er meer topics bestaan over broodbakmachines, maar ik ben voornamelijk benieuwd of zelf broodbakken nou ook goedkoper is of niet?

Heeft iemand hier ervaring mee? En is zo'n kant en klaar mix van nog geen euro goed te doen als broodmix of moet je die van Koopmans hebben van bijna 2.50 euro??

Dus.. wie heeft er ervaring? Wat zijn de goede broodbakmachines en hoe houd ik het simpel en voordelig??
Aangezien ik qua supermarktbrood een dure smaak heb (kom toch snel op minstens 2 euro voor een brood) is zelf bakken voor mij zeker wel goedkoper. Een simpel wit brood kan zelfs héél goedkoop, aangezien je daar alleen tarwebloem, water, gist, klein beetje suiker en zout, en als je het niet direct op eet wat boter/margarine/olie voor nodig hebt. Die ingredienten hoeven natuurlijk geen drol te kosten als je ze van het huismerk haalt.
quote:missy_acy schreef op 12 september 2012 @ 21:48:

Ik weet hier geen molen in de buurt.

Misschien dat deze link je verder kan helpen ?

http://www.molens.nl/site/molenlocator.php
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Naar de molen om bloem en meel te halen is voor mij deel van de lol van broodbakken, dus leuk om (eens een keer) te doen.
Wat eten we vanavond?
Heb inmiddels bij Wikipedia gekeken en er blijken toch wel wat molens in de omgeving te zijn die ik niet kende!! Weer wat geleerd... Niet allen zijn 'draaivaardig' zoals dat heet, maar goed, een enkele ook wel.

Eerst maar eens makkelijk beginnen dan.. lijkt me verstandig. Zal eens kijken op marktplaats wat daar nog voor praktisch splinternieuwe exemplaren op staan...

Verder iemand nog tips, wat vooral heel lekker is? Ik zag de foccasia al langs komen.. kun je dat instellen of is dat gewoon een kwestie dan van alles erbij doen tijdens het kneden en dan wachten wat er uit komt??
Focaccia moet je in de oven bakken, het is een plaatbrood.

Mijn broodjes zijn altijd vierkant, saai, maar wel lekker.
Mijn partner is een ex bakker en die geeft aan dat zelf broodbakken met een broodbakmachine hooguit een paar cent bespaart maar dat is exclusief de aanschaf van een broodbak machine
Ik krijg er spontaan zin in! Zie ze altijd liggen bij de AH, die focaccia's met tomaten en zo.. maar heb ze nooit gekocht eigenlijk. Ik krijg gewoon zelf zin om te gaan kneden en bakken!
quote:Magdalan schreef op 12 september 2012 @ 22:31:

Mijn partner is een ex bakker en die geeft aan dat zelf broodbakken met een broodbakmachine hooguit een paar cent bespaart maar dat is exclusief de aanschaf van een broodbak machineMaar ik neem aan dat hij wel kan bevestigen dat het veel en veel gezonder is dan 'supermarktbrood'? Alleen daarom zou ik het eigenlijk al willen doen.. als ik hier even gauw voorbij zie komen wat er allemaal in supermarktbrood zit..
Wij kochten altijd volkoren brood bij de bakker, van 2,50 euro per brood.

Daarna heb ik een jaar lang zelf brood gebakken met de goedkoopste zakken meel en bloem en gist van de supermarkt. Dat kostte bijna niets, dus dat was een enorme besparing.

Na een jaar had ik er geen zin meer in, om elke avond die broodbakmachine te vullen en aan te zetten. En 's ochtends met de hand al die sneden te zagen.

Toen ontdekte ik dat je bij onze supermarkt 3 volkoren broden voor in totaal 2 euro kon kopen, en ben ik daar op over gegaan.

Mijn man en kinderen vinden het nog steeds jammer dat ik gestopt ben met zelf bakken. Ze vonden het erg lekker, zelfs al maakte ik het met het goedkoopste supermarktmeel.

Ik heb overigens de Unold 68100 die snoesje666 noemt. En mijn recept leek erg op dat van VlammendeTroela.
*Bedenkt zich net dat het misschien lekker is om een brood te bakken met een half zakje geweekte nasikruiden*
quote:Java schreef op 12 september 2012 @ 22:35:

Wij kochten altijd volkoren brood bij de bakker, van 2,50 euro per brood.

Daarna heb ik een jaar lang zelf brood gebakken met de goedkoopste zakken meel en bloem en gist van de supermarkt. Dat kostte bijna niets, dus dat was een enorme besparing.

Na een jaar had ik er geen zin meer in, om elke avond die broodbakmachine te vullen en aan te zetten. En 's ochtends met de hand al die sneden te zagen.

Toen ontdekte ik dat je bij onze supermarkt 3 volkoren broden voor in totaal 2 euro kon kopen, en ben ik daar op over gegaan.

Mijn man en kinderen vinden het nog steeds jammer dat ik gestopt ben met zelf bakken. Ze vonden het erg lekker, zelfs al maakte ik het met het goedkoopste supermarktmeel.

Ik heb overigens de Unold 68100 die snoesje666 noemt. En mijn recept leek erg op dat van VlammendeTroela.Waarom vult je man die bbm dan niet zelf ?
quote:snoesje666 schreef op 12 september 2012 @ 22:44:

[...]

Waarom vult je man die bbm dan niet zelf ?Goede vraag! Als het dan toch zo makkelijk is... En kunnen ze lekker 's ochtends zelf hun sneetje brood afzagen
Blijkbaar ben ik de enige die zelfgebakken brood niet zo lekker vindt (Stenig me maar )

Werkelijk niets kan tippen aan het brood van mijn bakker, bij het zelfgebakken brood uit de machine (eet ik soms bij m'n vader) mis ik een zekere 'ruggengraat': een lekker knapperig bruine korst!

En Java: er zijn toch van die broodsnijmachines op de markt? Is wel weer een apparaat extra maar ik denk niet dat het zou staan verstoffen
Gewoon een elektrisch broodmes kopen.

Helaas bevalt mijn nieuwe moulinex-mes niet zo goed als mijn eeuwenoude, en onlangs gesneuvelde merk-onbekend.

BIj de panasonic kun je de korstkleur instellen, en als je het direct uit de machine haalt is de korst wél knapperig.

Misschien wat suiker toevoegen ?
quote:Iskra schreef op 12 september 2012 @ 23:03:

En Java: er zijn toch van die broodsnijmachines op de markt? Is wel weer een apparaat extra maar ik denk niet dat het zou staan verstoffen

Als je een linkje hebt, houd ik me aanbevolen. Ik heb me indertijd suf gezocht naar zoiets, maar verder dan professionele, gigantische, peperdure machines voor echte bakkers kwam ik niet.

Een electrisch mes werkte ook niet. Dat begon de eerste keer meteen al te roken...
quote:snoesje666 schreef op 12 september 2012 @ 22:44:

Waarom vult je man die bbm dan niet zelf ?

Omdat hij al elke dag in z'n eentje de hele vaat doet.

Dan betaalt hij liever 2,50 euro voor de broden van de bakker, die ook erg lekker zijn.
Goh, ik weet dat bij mijn vader zo'n machine staat en dat die goed zijn dienst doet, en hem kennende kan het nooit veel gekost hebben.. Maar waar hij die vandaan gehaald heeft weet ik ook niet (misschien de Makro). Volgens mij vind je dat overal wel?

De eerste 2 hier bijvoorbeeld (Belgische site, ik weet niet onmiddellijk welke winkels jullie zoal hebben )

En ja dat korstje.. Het is ècht niet hetzelfde uit de broodbakmachine, sorry
Mijn vriend vind de broden uit mijn broodbakmachine af en toe zelfs té veel korst hebben; ik maak daarom regelmatig ook brood met half water/half melk, dan krijg je een wat zachter korstje.

Wat betreft ideeën, ik heb zonet een extra zoet briochebrood in de oven geschoven. Het is de eerste keer dat ik het maak, maar het is naar een recept van mijn moeder. Zij gebruikt een vrij standaard belgisch brioche recept, maar gebruikt extra suiker. Je krijgt dan een bijna cake achtig baksel dat overheerlijk is om bij het ontbijt met wat jam te eten.
Ik heb een goede snijmachine ervoor. Heb er een tijdje geleden een topic (op eten) over gehad. Forum mobiel maar via de zoekfunctie kun je em vast vinden.
quote:Iskra schreef op 12 september 2012 @ 23:03:

Blijkbaar ben ik de enige die zelfgebakken brood niet zo lekker vindt (Stenig me maar )

Werkelijk niets kan tippen aan het brood van mijn bakker, bij het zelfgebakken brood uit de machine (eet ik soms bij m'n vader) mis ik een zekere 'ruggengraat': een lekker knapperig bruine korst!

En Java: er zijn toch van die broodsnijmachines op de markt? Is wel weer een apparaat extra maar ik denk niet dat het zou staan verstoffen Ik snap je wel, brood uit een BBM vind ik ook niet lekker. Ik bak op deze manier brood Zelfgebakken brood uit oven en dat bevalt me heel goed.

Meel haal ik bij een bakker op het industrie terrein, scheelt weer een ritje naar de molen.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Bedankt xJanna en Iskra, ik heb het gevonden. Zo'n snijmachine voor particulieren bestaat dus toch!
Je brood wordt ook heerlijk zacht als je 50 gram havermout(vlokken) weekt in 150 gram water, en deze gewichten van je recept afhaalt.
Ik bak ook zelf brood. Niet omdat het goedkoper is (dat betwijfel ik) maar meer een noodzaak omdat bruinbrood erg schaars is waar wij wonen. Ik vind het ook meestal ook wel lekkerder dan gewoon brood uit de winkel maar tegen een overheerlijke boeren vloerbrood van een goede warme bakker daar kan mijn zelfgemaakte brood eerlijk gezegd nog niet aan tippen.

Hier overigens ook geen broodbakmachine omdat ik dit minder lekker vind dan ouderwets uit de oven.

Ik kneed het deeg in een Kitchenaid keukenmachine. En dat gaat echt heel goed. Ik laat het maar 1x rijzen in de kom en dan vorm ik een brood en leg die op de bakplaat en laat hem zo nog een keer rijzen en dan bak ik hem af. Lukt altijd heel goed. Ik hanteer ook gelijksoortige recepten die eerder zijn genoemd.

Wel experimenteer ik nu vaker door verschillende ingredienten door het brooddeeg te gooien. Zo heb ik vorige week mini kaasbolletjes gemaakt door parmezaanse kaas, fijn gesneden goudse kaas en italiaanse kruiden door het brooddeeg te mengen. Ze waren erg smakelijk.

HIer blijven de broden ongeveer 3 dagen lekker maar daarna ook niet meer.
quote:cupkeekie schreef op 12 september 2012 @ 22:34:

[...]

Maar ik neem aan dat hij wel kan bevestigen dat het veel en veel gezonder is dan 'supermarktbrood'? Alleen daarom zou ik het eigenlijk al willen doen.. als ik hier even gauw voorbij zie komen wat er allemaal in supermarktbrood zit..Oh ja, absoluut hoor, dat is helemaal waar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven