Geld & Recht alle pijlers

Zelf brood bakken goedkoper?

12-09-2012 21:36 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er meer topics bestaan over broodbakmachines, maar ik ben voornamelijk benieuwd of zelf broodbakken nou ook goedkoper is of niet?

Heeft iemand hier ervaring mee? En is zo'n kant en klaar mix van nog geen euro goed te doen als broodmix of moet je die van Koopmans hebben van bijna 2.50 euro??

Dus.. wie heeft er ervaring? Wat zijn de goede broodbakmachines en hoe houd ik het simpel en voordelig??
In principe moeten broodmixen voor elke machine geschikt zijn. Ik heb gemerkt dat 10% minder vocht vaak een beter resultaat geeft.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Oh, en je kunt water beter wegen dan dat je een maatbeker afleest, niet elke maatbeker is exact.
quote:snoesje666 schreef op 21 september 2012 @ 16:44:

In principe moeten broodmixen voor elke machine geschikt zijn. Ik heb gemerkt dat 10% minder vocht vaak een beter resultaat geeft.Dat wist ik niet.
Ik ga het allemaal proberen, bedankt voor de tips!

Ik denk dat ik ook iets verkeerd heb gedaan met instellen want... ik had het idee dat ie niet echt warm werd... Balen dus. Maar gist kun je ook in losse zakken kopen bij AH bijvoorbeeld he? Ik heb geen zin om meteen naar een molen te gaan, laat mij eerst maar een beetje oefenen.

Ik had een brood dat aan de bovenkant een redelijke korst had, maar daaronder zat een niet echt goed brood en de onderkant was een plump-pudding.. Weet niet wat de oorzaak is, maar ik ga zeker proberen minder water te gebruiken, wellicht is dat een van de oorzaken. Ik probeer het zeker nog opnieuw. Als heel Nederland brood in zo'n apparaat kan bakken... dan moet ik het ook kunnen!!!

Nog wel een vraag:... hoe maken jullie de BBM schoon? Met gewoon water een beetje afwasmiddel? Of is dat 'not done?'..
GEEN AFWASMIDDEL of andere zeep gebruiken !!!! NOOIT !!!!!

Na gebruik in de week zetten totdat de achtergebleven broodrestjes zacht zijn, met de hand verwijderen, heet afspoelen en d rogen met een keukepapiertje.
quote:snoesje666 schreef op 21 september 2012 @ 19:55:

GEEN AFWASMIDDEL of andere zeep gebruiken !!!! NOOIT !!!!!

Na gebruik in de week zetten totdat de achtergebleven broodrestjes zacht zijn, met de hand verwijderen, heet afspoelen en d rogen met een keukepapiertje.

Ik had al zo'n vermoeden dat dat niet zo verstandig zou zijn..

Dus dat doen we dus maar niet..

Ik heb trouwens even gekeken, ik heb een AFK BM4C of zoiets gekocht... iemand ervaring mee??
Ik denk dat ik een miskoop heb begaan... vandaag opnieuw geprobeerd te bakken en ... hij wordt weer niet warm, die bakmachine. Heb verkoper nu gemaild (hij had er nog meer staan) of ik hem mag ruilen. Ben benieuwd...
Als ik google op jouw machine de afk enz. zie ik het volgende recept:

500 gram (tarwe of spelt)meel, volkoren of een combinatie van (volkoren)meel en bloem

290 tot 320 ml water

9 gram droge gist

8 gram bakkerszout

scheut olijfolie

Het is van deze site:

http://www.gebruikershand ... 4.html#questions-bookmark

Ik zou het nog een keer proberen en dan heel precies afwegen.

Heb je wel een goede weegschaal die per gram afweegt?

De ingredienten kun je gewoon bij ah halen.

Gist van dr.Oetker, ook bij ah.
De gist van Dr. Oetker is in onze AH inmiddels niet meer te krijgen, dit weekend toevallig samen met 2 winkelmeisjes gezocht daar..

Inmiddels nieuwe machine opgehaald, en geprobeerd te bakken met simpele bakmix van euroshopper. Het is zowaar gelukt! Zodra ik dit een beetje goed onder de knie heb wil ik inderdaad zelf een beetje gaan experimenteren.

Iemand trouwens nog een goede tip om het brood zo goed mogelijk te bewaren? Zijn er 'bewaarbakken' van bijv. een ikea of iets dergelijks waar zo'n heel broodje luchtdicht kan worden verpakt?
Ik heb vaak gehoord dat de beste manier om brood te bewaren in keukendoek is.

Dus heb ik bij Ikea een stoffen broodmandje gekocht, maar in de praktijk laat ik het brood gewoon zo op de keukentafel staan.

Maar ik bak maar kleine broden (van 6 ons) en die zijn gauw op.

Ik ben wel van plan een keramieken broodtrommel te kopen.

Plannen, plannen...

Maar leuk dat het toch gelukt is!!!
Ik zat inderdaad ook aan een broodtrommel te denken, maar ik dacht, wellicht is er ook wat op gebied van Tupperware of Ikea dat minder ruimte in beslag neemt, gewoon zo'n enorme voorraadtrommel of zo... Maar ben bang dat ik dan lang moet zoeken hahaha.

Ja het brood smaakt ook echt goed!
Brood moet kunnen ademen. Probeer zo'n echte emaille broodtrommel te vinden, die bevalt ons erg goed.

En eerst op een rooster een paar uur laten uitdampen op het aanrecht.

Kan nu geen plaatjes plakken.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-11-2013 19:28
Reden: spam
% gewijzigd
het is misschien goedkoper, maar het kost ook tijd hé
quote:WPgo schreef op 19 november 2013 @ 11:58:

Ik heb een recept waarmee je echt gemakkelijk en goedkoop een heel lekker brood bakt. Kosten: ongeveer 1 euro afhankelijk van waar je je ingredienten koopt (wij doen dat bij de Turk).

Zelfs een broodbakmachine is niet nodig.

http://waterlily-unlimited.nl/brood/

Meer en minder korst regel je eenvoudig door iets korter/langer heter/koeler te bakken.Dat brood ziet er lekker uit, ga ik ook eens proberen. Wij kopen al maanden geen brood meer in de supermarkt. Zelfgemaakt smaakt veel beter en je weet wat je erin doet. Kant en klare pakken zoals je die kan kopen in de super doen wij ook niet, wij kopen alle elementen los bij de molen! In verhouding niet duurder iets goedkoper tenzij je speltmeel gaat gebruiken (maar ook speltbrood van de appie is een stuk duurder dan gewoon volkoren brood) maar het smaakt zoveel beter.
[..]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-11-2013 19:27
Reden: spam
% gewijzigd
Goedkoper is het niet, veel lekkerder wel. Ik neem overigens wel de mix van Koopmans, ik heb echt geen zin om stad en land af te lopen voor speciaal meel en dergelijke. Na het snijden vries ik het meteen in, als het nog een beetje warm is, dan blijft de korst lekker knapperig. Je kunt zo lekker variëren, met olijven, Italiaanse kruiden, nootjes, gedroogde vruchten in kleine stukjes, suikerbrood. Voor het laatste gebruik ik een andere bak omdat suiker het tefallaagje kan beschadigen.
verba volant, scripta manent.
Als je zelf brood bakt moet je wel uit kijken dat je geen jodium tekort krijgt, omdat je gewoon zout gebruikt i.p.v. bakkerszout.
Op deze blog is toevallig vandaag een uitgebreide post geplaatst over hoe je bood kunt bakken in de oven. http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl/
Wij bakken elke dag ons eigen brood. Afhankelijk van welke mix je koopt (of ook zelf maakt) kun je het zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt. Voor ons maakt het weinig verschil, wij kopen de mix bij een molen in de buurt waar het nog op de ouderwetse manier gemaakt wordt. Het is wel lekkerder dan het brood in de winkel (vind ik)

Ook slaan we het bakken af en toe ook wel eens een dagje over, omdat ik niet altijd brood wil als ontbijt of lunch. Een cracker of iets anders lichts op z'n tijd vind ik ook lekker voor de afwisseling
Rijd nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven