Geld & Recht alle pijlers

Ziek uit dienst of beter melden?

21-06-2021 23:45 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag!

Is hier iemand die wat verstand heeft over arbeidsrecht. Ik nader mijn 2 jarig ziek zijn en zal helaas mijn tijd bij deze werkgever beëindigen.

Nu ben ik me gaan verdiepen in alle balletjes die nu gaan rollen, echter vind ik op internet alleen maar informatie over wel of niet ziek uit dienst gaan vanuit het perspectief van de werkgever.

Kan iemand mij vertellen of er een 'betere' keuze is van de twee?
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je in sept aan de twee jaar zit, dan heb je als het goed is de WIA in mei aangevraagd. Het UWV gaat eerst de re-integratie inspanningen van de werkgever beoordelen, wanneer deze nog niet voldoende zijn, dan houd je een jaar langer recht op hulp bij re-integratie en dat moet de werkgever ook het derde ziektejaar door betalen. Je hebt dan ook een jaar langer recht op ontslagbescherming.

Het meegaan in een VSO en vrijwillig mee werken aan ontslag leidt er toe dat je geen recht hebt op loon, recht hebt op wia en geen recht op WW. Voor de WIA mag je in de periode dat je nog ziek bent en er een ontslagbescherming geldt, niet zelf ontslag nemen en voor de WW komt niet in aanmerking zolang je nog in enige mate ziek bent.

Ik begrijp dat het kwartje nu is gevallen. Ik begrijp niet zo goed waar het idee vandaan komt om dan maar ontslag te nemen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
22-06-2021 19:21
Wanneer je in sept aan de twee jaar zit, dan heb je als het goed is de WIA in mei aangevraagd.

TO schreef: ''wia aanvraag wordt ingediend in de aankomende 2 weken''.
Alle reacties Link kopieren
Eerst de WIA aanvraag laten beoordelen en dan pas kijken of ze überhaupt ontslag mogen aanvragen, dat geeft het UWV wel aan.
Een vriendin van mij heeft ooit de fout gemaakt na 2 jaar wel een VSO te accepteren. Bij de organisatie waar zij werkte kreeg ze in het 2e ziekte jaar 70%. Bij aanvragen van de WW werd dit 70% van 70%. Dus behoorlijk financieel nadelig.
Alle reacties Link kopieren
ieneminnie schreef:
22-06-2021 20:09
Bij aanvragen van de WW werd dit 70% van 70%. Dus behoorlijk financieel nadelig.
Ze hebben de wet een periode verkeerd uitgevoerd bij het UWV, gelukkig mag dit inmiddels echt niet meer. Daar bestaat jurisprudentie over.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
22-06-2021 20:01
TO schreef: ''wia aanvraag wordt ingediend in de aankomende 2 weken''.
Nou ja, iets later dan, maar wanneer zij te laat is dan wordt de termijn in september verlengd. Normaal vraag je 4 maanden van de voren aan. 9 min 4 is 5 dus mei.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
22-06-2021 20:14
Ze hebben de wet een periode verkeerd uitgevoerd bij het UWV, gelukkig mag dit inmiddels echt niet meer. Daar bestaat jurisprudentie over.
Goed om te weten, voor haar was dit onvoorzien en behoorlijk heftig.
Alle reacties Link kopieren
Katjaishier schreef:
22-06-2021 19:20
Wat naar dat je al zolang bezig bent met je herstel. Ik hoop dat je snel zal herstellen.

Die laatste zin valt mij weg op. Probeer daar iets aan te doen want daar zou best eens de basis van je ziekzijn kunnen liggen.
Heb je absoluut gelijk in en heb ik ook flink aan gewerkt. Is inderdaad in dit traject van onzekerheid op komen spelen. Thanks!
Alle reacties Link kopieren
Ter verheldering, het gaat hier voor mij niet om zelf ontslag te nemen, het gaat mij om of mijn werkgever mij een bepaalde kant op wil duwen (beter melden) en dat ik zelf geen overzicht heb wat voor consequenties dat heeft.
Gelukkig nu veel beter dankzij jullie hulp!

Brief over wia aanvraag van UWV is vorige week binnen gekomen en dient voor 19 juli binnen te zijn.

Ik ga mij dus absoluut niet beter melden en ik ga ook geen ontslag nemen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
22-06-2021 19:21


Het meegaan in een VSO en vrijwillig mee werken aan ontslag leidt er toe dat je geen recht hebt op loon, recht hebt op wia en geen recht op WW. Voor de WIA mag je in de periode dat je nog ziek bent en er een ontslagbescherming geldt, niet zelf ontslag nemen en voor de WW komt niet in aanmerking zolang je nog in enige mate ziek bent
Dank! Heel helder
viva-amber schreef:
22-06-2021 20:14
Ze hebben de wet een periode verkeerd uitgevoerd bij het UWV, gelukkig mag dit inmiddels echt niet meer. Daar bestaat jurisprudentie over.
Mag Ik daar de bron van?

Ik ben nu één jaar ziek en mij werd ook voorgespiegeld dat na twee jaar uit dienst gaan een zeer lage WW oplevert, omdat dan 70 % van het laatst verdiende loon wordt genomen (Wat op dat moment al gereduceerd is tot 70 % Volgens cao)
Jixxy-1 schreef:
22-06-2021 21:02
Ter verheldering, het gaat hier voor mij niet om zelf ontslag te nemen, het gaat mij om of mijn werkgever mij een bepaalde kant op wil duwen (beter melden) en dat ik zelf geen overzicht heb wat voor consequenties dat heeft.
Gelukkig nu veel beter dankzij jullie hulp!

Brief over wia aanvraag van UWV is vorige week binnen gekomen en dient voor 19 juli binnen te zijn.

Ik ga mij dus absoluut niet beter melden en ik ga ook geen ontslag nemen.
Heel herkenbaar helaas.
Viva amber, je kunt een VSO toch zo opstellen dat je wél recht hebt op WW?
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
23-06-2021 10:31
Mag Ik daar de bron van?

Ik ben nu één jaar ziek en mij werd ook voorgespiegeld dat na twee jaar uit dienst gaan een zeer lage WW oplevert, omdat dan 70 % van het laatst verdiende loon wordt genomen (Wat op dat moment al gereduceerd is tot 70 % Volgens cao)
Het loon voor ziekte wordt daarmee bedoeld. Een lage WIA uitkering kan wel, wanneer je geen WW rechten meer hebt.

Ik vermoed dat mijn bron een intern document van het UWV is, want ik kan er niets meer over vinden. Het zijn zaken die al meerdere jaren geleden speelden.

Het is heel erg van de situatie afhankelijk, wanneer je geen recht hebt op een loongerelateerde uitkering dan is deze idd erg laag. Je kunt het, het beste bij het UWV zelf navragen want die kunnen je arbeidsverleden e.d. zien. Het nummer is 0900 - 9294.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Er was jaren geleden een wetsvoorstel over het dagloon. Dat je dan inderdaad bij je uitkering nog maar 70% kreeg over het loon wat je kreeg tijdens ziekte. En dat loon is in bijna alle gevallen dan al verlaagd naar 70%. Dus dan zou je maar 70% over 70% krijgen. Maar dat is ingetrokken. Je krijgt 70% van het loon voor je ziek werd.

Verder moet je inderdaad eerst maar de WIA keuring afwachten. Het kan namelijk ook zo zijn dat je werkgever een loonsanctie krijgt. Dat is als ze tijdens ziekte te weinig hebben gedaan aan je re-integratie en dan moeten ze je loon langer door betalen en werken aan je re-integratie. En let op: In die periode mag je dan ook niet meewerken aan een vaststellingsovereenkomst.

Het UWV heeft trouwens enorme achterstanden in de beoordeling van de WIA aanvragen. Heb je het idee dat werkgever wellicht te weinig heeft gedaan tijdens je re-integratie? Dan kunnen ze wellicht straks geen loonsanctie meer geven aan je werkgever, omdat ze zelf zo laat met beslissen zijn. Dat kan schade opleveren voor je. Bij een te late beslissing kun je ook dit formulier gebruiken.

https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... beslissing

De kans is best aanwezig dat ze wellicht bij jou ook te laat gaan beslissen. Daar zou je dus wel iets mee kunnen.

Maar vooral. Niet beter melden als je niet beter bent. En geen VSO voor je het oordeel van het UWV hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik begreep al dat het UWV erg achterloopt ja. Dank je wel, voor de extra informatie.
Blijf het raar vinden dat je daar dan als werknemer de dupe van kan zijn..!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven