Geld & Recht alle pijlers

Ziektewet en solliciteren

08-03-2012 19:37 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een hele korte vraag:

Mag je, als je vanwege psychische klachten naar aanleiding van een arbeidsconflict in de ziektewet zit, solliciteren naar een andere baan?

Ik dacht dat ergens gelezen te hebben, maar ik kan het nergens terug vinden.
Ik krijg er een punthoofd van!
Volgens mij mag je officieel niet solliciteren als je in de ziektewet zit, maar ik kan me voorstellen dat je naar een andere baan gaat zoeken bij een arbeidsconflict.

Dus ik zou zeggen, gewoon doen!
Ik denk ook dat het gewoon moet kunnen, maar komen daar geen problemen van? Ik bedoel; de werkrelatie is natuurlijk al verstoord, maar hoeft nu ook weer niet kapot gemaakt te worden.

En daarbij, bij een nieuwe baan volgt ontslag en dan weet de werkgever meteen dat er gesolliciteerd is. Welke gevolgen kan zoiets hebben?
Ik zal een voorbeeld geven, ik zat jaren geleden in de ziekte wet. Ik zat nog in 3e half jaar contract. Uiteindelijk is mijn contract niet verlengd dus ik had recht op ww. Ik ben uiteindelijk 30% gekort omdat ik niet gesolliciteerd had tijdens mijn ziek zijn.

En ja ik had psychische klachten en kon aantonen dat ik 3 oxazepam per dag slikte, helaas werd dit niet geaccepteerd.

Dus volgens het UWV moet je solliciteren
Hoe ga je een en ander verklaren bij je nieuwe werkgever?

Ik denk overigens dat je oude werkgever wel blij is.
Nieuwe werkgever hoeft dat toch niet te weten?
Ziektewetuitkering na een beëindigd contract of na ontslag is gewoon 70% van je dagloon, net als een WW uitkering, ik geloof dus niet dat dat dat te maken heeft met niet solliciteren.

In de brieven die ik hier van het UWV heb liggen over ziektewet en de daarbij behorende verplichtingen staat dat je afspraken bij artsen en eventuele sollicitatiegesprekken moet doorgeven en verder niet zomaar weg mag. Je bent immers ziek.

Ik vond dit een beetje vreemd want ik ben ziek en kan niet eens solliciteren, maar heb daarom ook niet doorgevraagd. Mijn advies zou zijn om advies in te winnen bij een jurist of het UWV. Die moeten je hiermee verder kunnen helpen.

Bij het UWV ben ik ook toen ik nog werkte en vragen had over mijn rechten en plichten heel goed verder geholpen!

Nieuwe werkgever hoeft niet te weten van je klachten, tenzij deze nieuwe werkgever een grote kans heeft hier ook mee te moeten dealen omdat jij je werk niet kunt uitvoeren.
Als jou ziek zijn te maken heeft met een arbeidsconflict lijkt het mij juist heel erg goed om te solliciteren.

Als je ziek bent moet je er namelijk alles aan doen om weer beter te worden.

Een andere baan zou in jouw geval dus ook het einde van jouw ziek zijn betekenen.

Iedereen blij dus!

(en ik zou het niet vertellen aan het bedrijf waar je solliciteert!)
quote:Plokkie schreef op 08 maart 2012 @ 20:00:

Nieuwe werkgever hoeft dat toch niet te weten?

Er zal wel gevraagd worden waarom je solliciteert, maar daar kun je natuurlijk een algemeen antwoord op geven.

Misschien vragen ze naar referenties (hebben ze bij mij wel gedaan). Heb je dan eventueel een naam die niets zegt over je ziek zijn en arbeidsconflict?

Succes!
Als je je oude werk als referent vraagt en zij stemmen in dan is het een ongeschreven regel dat zij positief over jou zullen zijn. Het is alleen de vraag of je dat zelf wilt of dat je zelf andere referenten hebt waar je wel een goed gevoel over hebt.
Dat laatste inderdaad niet Jo!

Het gaat inderdaad om een arbeidsconflict dat uiteindelijk heeft geleid tot psychische klachten. Het zal een volgende baan niet in de weg staan, omdat de klachten gerelateerd zijn aan deze werkgever.

UWV vragen is ook een goede tip, bedankt!
.quote:Plokkie schreef op 08 maart 2012 @ 20:11:

Dat laatste inderdaad niet Jo!

Het gaat inderdaad om een arbeidsconflict dat uiteindelijk heeft geleid tot psychische klachten. Het zal een volgende baan niet in de weg staan, omdat de klachten gerelateerd zijn aan deze werkgever.

UWV vragen is ook een goede tip, bedankt!
Ben je nog in dienst van je werkgever? Dan zit je dus niet in de ziektewet maar wordt jouw loon tijdens ziekte doorbetaald door je werkgever. En ja je kunt dan gewoon solliciteren naar een andere baan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven