Geld & Recht alle pijlers

Ziektewet-uitkering, hoe wordt dat berekend?

16-01-2012 17:58 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

sinds een aantal weken zit ik in de ziektewet. Mijn contract werd niet verlengd en zo heeft UWV mijn ziekte overgenomen.

Echter vraag ik me nu af, hoe wordt deze uitkering berekend? Van de ww weet ik dat ze een verzameling aan inkomen van een bepaalde periode nemen, daar het gemiddelde van en dan 70%. Maar van deze uitkering heb ik geen kaas gegeten...

Kan iemand me daar misschien over informeren? *het UWV, maar die zijn nu niet meer bereikbaar*.

Wordt nu al gek van de financiele zorgen :(.
Er wordt gekeken naar het totale inkomen van de afgelopen 52 weken. Je moet daarin minstens 26 weken hebben gewerkt. Over het gemiddelde daarvan dus 70%.

Correct me if I'm wrong.

Zat je al krap bij kas toen je nog je volledige loon kreeg? Bekijk meteen ook je uitgavenpatroon, want dat is wellicht ook gebaseerd op wat je binnenkreeg. En dat zal nu dus waarschijnlijk aangepast moeten worden.

Zolang je boven bijstandsniveau zit, is het te doen. En dat is voor een alleenstaande bij elkaar opgeteld 877 Euro per maand.
Hoi,

dank je voor de uitleg, zoals ik lees, ga ik dan meer krijgen dan wat ik gedacht had.

Mijn uitgavepatroon is erg strikt, zeker omdat ik weet hoe het is om van 900 euro p/m te moeten leven, op jezelf te wonen en al die toestanden.

Ik heb lang thuis gezeten, diverse banen gehad afgelopen jaar totdat ik mijn laatste baan kreeg. Helemaal happy, uitzicht op lange tijd, tot ik psychische klachten kreeg waardoor ik nu niet kan werken.

Ben me nu alweer zorgen aan het maken en misschien is het handig, gezien al die instanties een persoon in de hand te nemen die alles onder de loep neemt.
Wat vervelend allemaal.

Probeer je in ieder geval geen zorgen te maken over zaken waar je nu nog geen zicht op hebt. Het valt misschien nog mee straks, en dan zijn die zorgen van nú overbodig. En als je toch al psychische klachten hebt, is het beter je daarop te richten. Dat is vaak al moeilijk genoeg.

Wat zou je allemaal 'onder de loep' willen nemen, als ik vragen mag?

Heb je ook hulp bij je geestelijke klachten?
Ik heb zojuist mijn ouders gebeld, om raad en advies en om eventueel een bekende het een en ander uit te laten pluizen.

Zodra ik het overzicht heb, scheelt dat ook weer.

Wat ik onder de loep wil nemen is mijn uitgaven (die ik eigenlijk al weet), inkomsten van UWV en hoe en wat met de BD (toeslagen e.d.).

Hulp heb ik al, wekelijks.

Wat een gedoe... Eerst maar even wat anders doen nu, even van de gedachten af.
quote:molly74 schreef op 16 januari 2012 @ 18:02:

Er wordt gekeken naar het totale inkomen van de afgelopen 52 weken. Je moet daarin minstens 26 weken hebben gewerkt. Over het gemiddelde daarvan dus 70%.

Correct me if I'm wrong.

Zat je al krap bij kas toen je nog je volledige loon kreeg? Bekijk meteen ook je uitgavenpatroon, want dat is wellicht ook gebaseerd op wat je binnenkreeg. En dat zal nu dus waarschijnlijk aangepast moeten worden.

Zolang je boven bijstandsniveau zit, is het te doen. En dat is voor een alleenstaande bij elkaar opgeteld 877 Euro per maand.

Da's dus voor de WW ja.

Voor de ZW geldt dat ze een verzamelinkomen nemen van de afgelopen 4 jaar! ( Heb het diverse malen van het UWV zelf mogen vernemen omdat ik gedonder met WW had )

Daar nemen ze 70 % van, je krijgt wekelijks uitgekeerd ( jippie!!!, not )
Gaat het echt over een periode van 4 jaar? Ik heb even gezocht en kan dat nergens vinden. Wel dit artikel:

http://www.judex.nl/recht ... r-van-de-zw-uitkering.htm
Staat allemaal netjes uitgelegd op de site van het UWV, samen met een rekentool om de hoogte van je uitkering te berekenen.

*klik* en *klik* en nog een keer *klik*
quote:loulouise schreef op 16 januari 2012 @ 20:33:

Staat allemaal netjes uitgelegd op de site van het UWV, samen met een rekentool om de hoogte van je uitkering te berekenen.

*klik* en *klik* en nog een keer *klik*Handige tool, thanks! Echter krijg ik het blauwe gedeelte (uitkering) niet te zien... :(
Dan vul je hem denk ik niet goed in. Je moet het vakje dagloon invullen en niet het vakje loon.
Die linkjes had ik idd. ook gevonden en da's hartstikke handig. Het enige waar je mee zit is hoe je je dagloon kunt berekenen. Ik heb eigenlijk alleen maar gevonden dat het berekend wordt over het afgelopen jaar en dat ze dan je gemiddelde dagloon over 261 dagen (jaarloon gedeeld door 261) nemen en daar 70% over betalen.

Volgens Flowerpowerwoman klopt dit niet en wordt er gekeken naar de laatste 4 jaar. Dit heb ik nergens kunnen vinden, maar ben wel heel benieuwd waar dat dan vandaan komt.
quote:secret__key schreef op 16 januari 2012 @ 17:58:

Hoi,

sinds een aantal weken zit ik in de ziektewet. Mijn contract werd niet verlengd en zo heeft UWV mijn ziekte overgenomen.

Echter vraag ik me nu af, hoe wordt deze uitkering berekend? Van de ww weet ik dat ze een verzameling aan inkomen van een bepaalde periode nemen, daar het gemiddelde van en dan 70%. Maar van deze uitkering heb ik geen kaas gegeten...

Kan iemand me daar misschien over informeren? *het UWV, maar die zijn nu niet meer bereikbaar*.

Wordt nu al gek van de financiele zorgen :(.

Beste Secret_key,

De hoogte van je Ziektewet-uitkering wordt berekend aan de hand van je inkomen één jaar voorafgaand aan je eerste ziektedag.

Het gaat hierbij om volledige loonperiodes.

UWV telt van dit jaar het Sociale Verzekeringsloon bij elkaar op en deelt dit door 261 dagen.

Van het dagloon dat uit deze berekening komt krijg je 70% betaald.

Per week krijg je dan 5x70% van het dagloon.

Dit is je bruto-uitkering per week.

Actuele informatie over de hoogte van een Ziektewet-uitkering vind je hier.

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Ella

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven