Geld & Recht alle pijlers

Ziektewet UWV.

04-10-2013 08:01 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Sinds augustus zit ik in de ziektewet. Dit is na mijn bevallingsverlof. Dit loopt echter allemaal via het UWV omdat mijn baan eerder was weggevallen.

Nu heb ik een tijdje 100% gekregen, later moest ik op gesprek en hebben ze er 70% van gemaakt, omdat we nog niet wisten wat er precies aan de hand was.

Nu weet ik wat er is, PTSS. Krijg er binnenkort behandelingen voor. Het is ontstaan door mijn eerste bevalling. Het blijkt dat ik het heb weggestopt en nu bij mijn tweede zwangerschap en bevalling heb ik alles weer herbeleeft.

Nu is mijn vraag, heb ik alsnog recht op 100%? Of is het toch 70% omdat de oorzaak niet ligt bij mijn afgelopen zwangerschap?
70 procent, alleen een aantoonbaar klacht waarbij je 100% uitval op kan gooien die zwangerschapsgerelateerd is zal 100% uitkering opleveren .. tijdelijk.

Bij andere ziektes of chronische problemen die ontstaan bij een zwangerschap krijg je net als ieder ander gewoon de 70%.

Zeker bij zulke psychische klachten, ze kunnen wel een ander oorzaak/oorsprong hebben.
Vaak begin je met 100% voor een bepaalde periode. Er zijn bedrijven die b.v. 2mnd 100% doen, en daarna 70%. Dat ligt aan het bedrijf. Ongeacht de oorzaak Je zit in de ziektewet daardoor wordt het percentage veranderd. Dat is niet afhankelijk van de diagnose. Ziek is ziek. Dat klinkt hard. Zo bedoel ik het niet.

Het is de wetgeving waar je tegen aanloopt. Lees de arbeidsvoorwaarden van je werkgever. Ik heb bij een wkg. gewerkt waar ze de eerste 2jaar volledig 100% door betaalde. Dat is bij elke wkg. anders.
Je hebt het eerste ziekte jaar toch altijd recht op 100%? Je gaat naar 70% in het tweede ziekte jaar?

(Of heb een goede werkgever wat dat betreft?).
quote:jules schreef op 04 oktober 2013 @ 10:42:

Je hebt het eerste ziekte jaar toch altijd recht op 100%? Je gaat naar 70% in het tweede ziekte jaar?

(Of heb een goede werkgever wat dat betreft?).Ziektewet zonder werkgever werkt echt anders. En ze kwam uit een UWV zwangerschapsverlof uitkering met zwangerschapsklachten dat werkt ook anders.
quote:arielz schreef op 04 oktober 2013 @ 10:32:

Vaak begin je met 100% voor een bepaalde periode. Er zijn bedrijven die b.v. 2mnd 100% doen, en daarna 70%. Dat ligt aan het bedrijf. Ongeacht de oorzaak Je zit in de ziektewet daardoor wordt het percentage veranderd. Dat is niet afhankelijk van de diagnose. Ziek is ziek. Dat klinkt hard. Zo bedoel ik het niet.

Het is de wetgeving waar je tegen aanloopt. Lees de arbeidsvoorwaarden van je werkgever. Ik heb bij een wkg. gewerkt waar ze de eerste 2jaar volledig 100% door betaalde. Dat is bij elke wkg. anders.Ze heeft geen werkgever.
Beste Mommy-2,

Als je een ziektewet-uitkering van UWV krijgt, is die vrijwel altijd 70% van je dagloon. Alleen als je klachten het gevolg zijn van je zwangerschap of bevalling, is de uitkering 100% van het dagloon.

Je schrijft dat je eerst 100% kreeg, en daarna 70%. Kennelijk heeft de verzekeringsarts destijds geoordeeld dat je nog wel ziek bent, maar niet meer door je zwangerschap of bevalling. Hierdoor is je uitkering verlaagd.

Mogelijk dat dit op basis van je diagnose moet worden herzien. Dit is echter aan de arts. Ik adviseer je om via UWV Telefoon (0900 - 9294) een afspraak te maken met de verzekeringsarts. Daar kun je je diagnose bespreken. De arts kan dan beslissen of je ziekte wel of niet zwangerschapsgerelateerd is, en of je daardoor recht hebt op een hogere uitkering.

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/wHWM1L.

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Robert

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor de reacties! Ik ga inderdaad toch maar even het UWV bellen voor advies.

Het stomme is dat ik deze week nog een afspraak had met de arts van het UWV. Ik ben het toen helemaal vergeten.
Mommy2, misschien is het ook zinvol een bezwaarschrift in te dienen tegen de beslissing waarin staat vermeld dat je van 100% naar 70% gaat doordat de ziekte niet meer direct zwangerschap- of bevallingsgerelateerd is.

Dat moet echter wel binnen een bepaalde termijn, ik dacht 6 weken na afgifte beslissing maar dat moet in de beslissing zelf staan.

Dan kijkt er een andere arts of die zich kan vinden in het standpunt van de eerdere arts.

Succes!
Dit afhankelijk of je in het zogenoemde "vangnet" van het Uwv zit. Hier kom je enkel in terecht indien je arbeidsongeschikt bent N.a.v bevalling en/of zwangerschap, ongeluk of slachtoffer bent van misdaad.

Indien je in de reguliere ziektewet zit ontvang je meestal 70% van het laatst verdiende loon. Bij het vangnet ontvang je de gehele duur 100%.

Dit kun je gewoon navragen hoor. Als jij terecht in de zw zit, dan heb je dus recht op het juiste bedrag en kun je hier gewoon om vragen.

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven