Zoeken van beste hypotheek
maandag 20 augustus 2018 om 19:59
Beste Viva-dames,
Wij zijn op het moment bezig met onze eerste aankoop van een huis en we zijn nu bezig met het verkrijgen van een hypotheek. Nu is dat niet zo eenvoudig, mede omdat we er weinig verstand van hebben (natuurlijk lezen we zo veel mogelijk in, maar we zijn verre van een professional), maar ook omdat we economisch nog maar heel pas stabiel zijn. Meer dan 50% van de prijs van het appartement zal door mijn schoonvader bekostigd worden als voorschot op man’s erfenis. Rest van erfenis zal na overlijden zijn en het is een behoorlijk bedrag, daarvan kan de rest van het appartement makkelijk mee afbetaald worden.
Nu zijn we ook bezig met een iets wat ‘mortgage broker’ heet in het Engels, ik weet niet wat het in het Nederlands is. Deze persoon zoekt voor de voordeligste hypotheek met de laagste rente, en kan omdat hij/zij meerdere personen aandient bij een bank een lagere rente krijgen. We hebben vanmorgen met hem koffie gedronken en daarna heeft hij gebeld met een vrouw die hij goed kent van de bank waar we bij zitten. Daarna vertelde hij ons dat onze aanvraag voor een hypotheek is afgewezen. We hebben later zelf naar die vrouw gebeld, gezien zij die behandeling doet van onze aanvraag, en ze bevestigde dit. We zijn verder aan het kijken wat we dan kunnen doen, maar we snappen het niet. Die ‘mortgage broker’ wil met ons verder werken om ons überhaupt aan een hypotheek te laten komen, maar we weten niet of het te vertrouwen gezien hij nu makkelijk voor de eerste de beste mortgage kan zoeken ipv de voordeligste. Bovendien is zo’n service best duur (ong. 2000-2500€).
Wat denken jullie erover en hoe hebben jullie de beste hypotheek kunnen vinden? Waar moeten we op letten? Ik vraag jullie kennis, gezien wij zo makkelijk genaait zouden kunnen worden...
Dank!
Wij zijn op het moment bezig met onze eerste aankoop van een huis en we zijn nu bezig met het verkrijgen van een hypotheek. Nu is dat niet zo eenvoudig, mede omdat we er weinig verstand van hebben (natuurlijk lezen we zo veel mogelijk in, maar we zijn verre van een professional), maar ook omdat we economisch nog maar heel pas stabiel zijn. Meer dan 50% van de prijs van het appartement zal door mijn schoonvader bekostigd worden als voorschot op man’s erfenis. Rest van erfenis zal na overlijden zijn en het is een behoorlijk bedrag, daarvan kan de rest van het appartement makkelijk mee afbetaald worden.
Nu zijn we ook bezig met een iets wat ‘mortgage broker’ heet in het Engels, ik weet niet wat het in het Nederlands is. Deze persoon zoekt voor de voordeligste hypotheek met de laagste rente, en kan omdat hij/zij meerdere personen aandient bij een bank een lagere rente krijgen. We hebben vanmorgen met hem koffie gedronken en daarna heeft hij gebeld met een vrouw die hij goed kent van de bank waar we bij zitten. Daarna vertelde hij ons dat onze aanvraag voor een hypotheek is afgewezen. We hebben later zelf naar die vrouw gebeld, gezien zij die behandeling doet van onze aanvraag, en ze bevestigde dit. We zijn verder aan het kijken wat we dan kunnen doen, maar we snappen het niet. Die ‘mortgage broker’ wil met ons verder werken om ons überhaupt aan een hypotheek te laten komen, maar we weten niet of het te vertrouwen gezien hij nu makkelijk voor de eerste de beste mortgage kan zoeken ipv de voordeligste. Bovendien is zo’n service best duur (ong. 2000-2500€).
Wat denken jullie erover en hoe hebben jullie de beste hypotheek kunnen vinden? Waar moeten we op letten? Ik vraag jullie kennis, gezien wij zo makkelijk genaait zouden kunnen worden...
Dank!
Hakuna Matata
maandag 20 augustus 2018 om 20:05
Een onafhankelijke adviseur. Zoals die jullie hadden dus. Het liefst iemand die met veel verschillende hypotheekverstrekkers contact heeft.
Die kosten verdient hij terug door jullie de voordeligste hypotheek te adviseren.
Maar wat nog beter is: een familiebankhypotheek. Zo te lezen kan je schoonvader jullie het geld wel lenen, als hij wil. Hij ontvang meer rente van jullie dan hij op de bank krijgt, en jullie krijgen een hypotheek makkelijker rond dan bij een andere instantie. Lees je maar eens in, bijv hier: https://www.berekenhet.nl/hypotheek-en- ... theek.html
Die kosten verdient hij terug door jullie de voordeligste hypotheek te adviseren.
Maar wat nog beter is: een familiebankhypotheek. Zo te lezen kan je schoonvader jullie het geld wel lenen, als hij wil. Hij ontvang meer rente van jullie dan hij op de bank krijgt, en jullie krijgen een hypotheek makkelijker rond dan bij een andere instantie. Lees je maar eens in, bijv hier: https://www.berekenhet.nl/hypotheek-en- ... theek.html
maandag 20 augustus 2018 om 20:05
maandag 20 augustus 2018 om 20:06
Ik zou een nog onafhankelijkere tussenpersoon zoeken, een financieel adviseur. Die kijkt naar het hele plaatje, niet alleen naar een hypotheek.
https://www.nibud.nl/consumenten/financieel-adviseurs/
maandag 20 augustus 2018 om 20:29
Een voorschot op erfenis? Zijn er nog meer erfgenamen?
Als je in nederland woon kan je schoonvader het schenken als je tussen de 18 en 40 bent.
Verder is een hypotheekshop of hypotheker een goeie optie.
Ik vind een familiehypotheek ook een goed idee. Of kijk wat je kunt lenen bij een regulieren bank en leen de rest bij familie
Als je in nederland woon kan je schoonvader het schenken als je tussen de 18 en 40 bent.
Verder is een hypotheekshop of hypotheker een goeie optie.
Ik vind een familiehypotheek ook een goed idee. Of kijk wat je kunt lenen bij een regulieren bank en leen de rest bij familie
maandag 20 augustus 2018 om 21:00
katrien1974 schreef: ↑20-08-2018 20:29Of kijk wat je kunt lenen bij een regulieren bank en leen de rest bij familie
Dat gaat vaak niet op. Zodra je ergens een lening afsluit, gaat dat bedrag en nog meer af van wat je maximaal mag lenen bij de bank. Stel je mag maximaal 2 ton lenen van de bank, en je leent 50.000 bij familie, dan mag je van de bank ineens nog maar een ton lenen of nog minder.
maandag 20 augustus 2018 om 22:12
We weten niet hoeveel die 50% is en hoeveel hun inkomen is.aatjuhh123 schreef: ↑20-08-2018 21:2350% vd hypo wordt betaald door schoonvader ? dus je hebt een hypo nodig van 50% van de koopsom ?
dus direct al dikke overwaarde ?
En je krijgt nog geen hypo voor die resterende 50 % ?
Ikke nie begrijpuhhh.
maandag 20 augustus 2018 om 22:50
Gebeurt heel veel hoor. Mensen lenen de top bij de bank en rest bij familie. Zie er elke maand wel 1 voorbij komen in onze praktijkMarana-- schreef: ↑20-08-2018 21:00Dat gaat vaak niet op. Zodra je ergens een lening afsluit, gaat dat bedrag en nog meer af van wat je maximaal mag lenen bij de bank. Stel je mag maximaal 2 ton lenen van de bank, en je leent 50.000 bij familie, dan mag je van de bank ineens nog maar een ton lenen of nog minder.
maandag 20 augustus 2018 om 23:15
katrien1974 schreef: ↑20-08-2018 22:50Gebeurt heel veel hoor. Mensen lenen de top bij de bank en rest bij familie. Zie er elke maand wel 1 voorbij komen in onze praktijk
Dan liegen ze daarover tegen de bank.
dinsdag 21 augustus 2018 om 06:15
dinsdag 21 augustus 2018 om 08:36
Ga naar een onafhankelijk financieel adviseur. De Hypotheker vind ik geen adviseur maar een winkel waar ze hypotheken verkopen, maar dat terzijde.
Je moet hoe dan ook kosten maken om een hypotheek af te sluiten. Als je rechtstreeks bij een bank afsluit betaal je daar ook advieskosten. Die zijn bij de meeste banken ook rond de 1500€. De kosten voor je tussenpersoon zijn fiscaal aftrekbaar.
Je moet hoe dan ook kosten maken om een hypotheek af te sluiten. Als je rechtstreeks bij een bank afsluit betaal je daar ook advieskosten. Die zijn bij de meeste banken ook rond de 1500€. De kosten voor je tussenpersoon zijn fiscaal aftrekbaar.
dinsdag 21 augustus 2018 om 13:58
Nu de Hypotheker toch wordt genoemd; daar kun je tijdens een eerste vrijblijvend gesprek je situatie aankaarten. Ik werk zelf op een van de vestigingen (niet als adviseur) maar ik vind oprecht dat wij goede adviseurs hebben die meedenken met de klant en verschillende scenario's benoemen. In dit gesprek zullen ze dan ook benoemen wat je kan verwachten en welke kosten daar bij komen kijken. Bij onze vestiging is het echt niet gewoon een hypotheekje verkopen.
En iemand noemde de Hypotheker geen adviseur omdat het totaalplaatje mist, maar ook daar kijken ze naar je situatie in geval van overlijden, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Je krijgt zeker wel een totaalplaatje en ik vind het de centen meer dan waard. Ook na de tijd kun je altijd aankloppen met vragen, bij sommige goedkopere tussenpersonen moet je een abonnement afsluiten gedurende de hele looptijd en ben je alsnog duurder uit.
Ik denk dat degenen die 'negatief' beeld schetsen misschien een vervelende ervaring hebben gehad, dat kan natuurlijk altijd. Maar ik zou daar echt eens naartoe gaan, zeker omdat het geen standaard situatie is en het kost je in eerste instantie niks.
Uiteraard kun je altijd bij meerdere tussenpersonen aankloppen en kijken waar je het beste gevoel bij hebt, een klik is heel belangrijk.
En iemand noemde de Hypotheker geen adviseur omdat het totaalplaatje mist, maar ook daar kijken ze naar je situatie in geval van overlijden, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Je krijgt zeker wel een totaalplaatje en ik vind het de centen meer dan waard. Ook na de tijd kun je altijd aankloppen met vragen, bij sommige goedkopere tussenpersonen moet je een abonnement afsluiten gedurende de hele looptijd en ben je alsnog duurder uit.
Ik denk dat degenen die 'negatief' beeld schetsen misschien een vervelende ervaring hebben gehad, dat kan natuurlijk altijd. Maar ik zou daar echt eens naartoe gaan, zeker omdat het geen standaard situatie is en het kost je in eerste instantie niks.
Uiteraard kun je altijd bij meerdere tussenpersonen aankloppen en kijken waar je het beste gevoel bij hebt, een klik is heel belangrijk.
dinsdag 21 augustus 2018 om 18:19
Dat is ook iets wat we niet weten. Misschien is 100% wel zijn complete vermogen. Dan zou ik het ook niet allemaal uitlenen.aatjuhh123 schreef: ↑21-08-2018 15:17Da's waar maar als schoonpa toch verzuipt in de poen waarom dan naar een bank ? Leen die andere 50% dan gewoon van schoonpa.
Ben je van alles af.
dinsdag 21 augustus 2018 om 20:49
katrien1974 schreef: ↑21-08-2018 06:15Nee want de notaris moet voor het vestigen van de familiehypotheek toestemming vragen aan bank 1 met in dat verzoek het bedrag van de lening.
Gebeurt ook heel veel met stimuleringsfonds. Tot 100% bij bank en dan nog ongeveer € 30.000 via stimuleringsfonds
Wat Marana zegt hoor ik ook wel vaker, en vaak wordt het in dat geval dan opgelost door de geldlening dan niet in hypothecaire vorm te gieten, maar onderhands, al heb ik alweer gehoord dat de bank dat ook niet altijd goed vindt - tsja.....
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
dinsdag 21 augustus 2018 om 21:25
Bij mij wees de bank de hypotheek af, ondanks dat de lening bij mijn ouders aflossingsvrij is, als voorschot op de erfenis. Moet wel zeggen dat de lening niet voor het huis was maar voor iets anders, wellicht dat dat nog verschil maakt. Maar ik was behoorlijk pissig moet ik zeggen, stomme regel, ik hoefde niet eens een maximale hypotheek, en er was ook al flink overwaarde op het huis. Regels zijn regels...
dinsdag 21 augustus 2018 om 21:51
Waarom vind je dat, ZeeuwsMeisje? Ik vind De Hypotheker wel degelijk een adviseur. Okey, ze kijken alleen naar de hypotheek en niet zozeer naar allerlei andere financiele zaken (zoals erfenis-afhandeling of verzekeringen), maar het is toch meer dan zomaar een winkel.zeeuwsmeisje1981 schreef: ↑21-08-2018 08:36Ga naar een onafhankelijk financieel adviseur. De Hypotheker vind ik geen adviseur maar een winkel waar ze hypotheken verkopen, maar dat terzijde.
Ze zijn alleen erg duur (helemaal als je wilt wijzigen) en het hangt ook af van de persoon die je bij De Hypotheker treft natuurlijk.
Maar ik ga mee met de tips hier: vooral meerdere adviezen bij meerdere adviseurs opvragen (bijna alle adviseurs bieden een eerste gratis gesprek aan).