Geld & Recht alle pijlers

Zoon wil kleedgeld

11-10-2017 16:39 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is 13 en wil graag kleedgeld. Heb gezegd dat ik hier over na ga denken. Hoeveel geld is normaal en wat moet hij daar dan van kopen? Dan doel ik dus op kleding, schoenen. Maar is het dan ook zo dat hij daar zijn broodje op school van koopt? En evt. kleine dingen voor school, zoals pennen, schriften etc? Dat broiodje doet hij nu Ong 1 a 2 keer in de wk van zijn zakgeld, hij krijgt 5 euro zakgeld PW.

Hoe hebben jullie dit geregeld? Alle tips welkom :-D
Kleedgeld is puur voor kleding, schoenen, sokken en ondergoed.
Ik kreeg €150,- voor 3 maanden. Jassen en schoenen kreeg ik volgens mij van mijn ouders, omdat dit erg prijzig is.
Ook kreeg ik nog gewoon zakgeld.
Dit is trouwens alweer 15,5 jaar geleden ;-)
Mijn oudste kreeg vanaf de brugklas 62,50 per maand. Dat was begonnen als 50 euro kleedgeld en 12,50 zakgeld, maar ze ging er flexibel mee om. Jassen en schoenen moest ze zelf kopen, sportkleding (ook voor schoolgym) niet. Daarnaast betaalde ik haar telefoonabonnement.
Die van mij hebben die leeftijd nog noet, maar het Nibud geeft het volgende advies;
https://www.nibud.nl/consumenten/kleedgeld/
Ik gaf ze de kinderbijslag voor kleedgeld, daarnaast nog zakgeld. Daar moesten ze ook alles van kopen, dus ook schoenen en jassen.
In een schriftje hielden ze bij waar ze het kleedgeld aan uit hadden gegeven, omdat we niet wilden dat het aan andere zaken besteed werd.
Het maakt niet veel uit wat er onder valt, als het maar duidelijk is voor alle partijen. Soms is het handig om ze bijvoorbeeld al wel vrijheid te geven voor de kleding die ze zelf graag willen kopen, maar bijvoorbeeld een winterjas, regenkleding en ondergoed nog een tijdje zelf te betalen - scheelt hem plannen en maakt de overgang misschien wat meer te behappen.

Tussen kleedgeld en zakgeld zou ik geen onderscheid maken. Wel is het handig als hij bijhoudt wat hij daadwerkelijk aan kledng uitgeeft, als hij dan klaagt dat het te weinig is heb je een uitgangspunt om het gesprek aan te gaan. Misschien is het echt te weinig, of misschien vind jij die merkspijkerbroek van 200 euro toch echt gewoon te duur :)
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik stortte gewoon de kinderbijslag door, wel opgedeeld in drie maanden. Daar moest in principe alles van betaald worden, kapper en cadeautjes voor verjaardagen van vrienden ook. Alleen was ik daar niet zo consequent in want als ik een leuk shirtje of broek zag kocht ik dat gewoon en hoefde ze het niet terug te betalen. Telefoonabonnement betaalde wij.
Creativity is intelligence having fun
Wat stripverhaal zegt! Even op de site van nibud kijken! Vroeger mocht ik altijd mijn bonnetjes inleveren als ik wat had gekocht. Maar daar moet zoonlief zich wel voor realiseren wat de waarde is van geld en de hoeveelheid wat redelijk is om uit te geven. Mijn ouder hebben het nog een tijd geprobeerd met 50 per maand maar vergaten dit echt constant.. toen werd het bonnetjes inleveren maar weer van kracht... Voor mij is dit zo 15 jaar geleden ook..
Kleedgeld is voor kleren, dus niet voor broodjes en stiften.
Ik zou dan ook afspreken dat het echt alleen aan kleding wordt uitgegeven.
Of daar ook een evt nieuwe winterjas en schoenen onder vallen is aan jullie.
Sommigen doen dat apart.
Mijn kind gaat in de brugklas €100 p/m krijgen en moet daar alles voor doen. Dus kleding, ondergoed, telefoon, kapper, cadeautjes etc.
Het idee is altijd geweest dat je zelf bepaalde wat je ervoor kocht. Dat kon dus zijn dat je alles in de snackbar uitgaf maar dat die winterjas dan niet gekocht kon worden en je dus die van vorig jaar moest aandoen. Maar het is nooit voorgekomen dat ze echt heel onverstandig met kleedgeld omgingen dus of ik dan ook echt mijn poot stijf had gehouden weet ik niet.
Creativity is intelligence having fun
Eloise_Xennakiss schreef:
11-10-2017 16:52
Kleedgeld is voor kleren, dus niet voor broodjes en stiften.
Ik zou dan ook afspreken dat het echt alleen aan kleding wordt uitgegeven.
Of daar ook een evt nieuwe winterjas en schoenen onder vallen is aan jullie.
Sommigen doen dat apart.
Zeker als je meer kinderen hebt zou ik niet vasthouden aan het 'kleedgeld is voor kleren'. Dan heb je een kind met een dure kledingsmaak , en een ander die voor de helft van het geld klaar is en de andere helft graag uit zou geven aan games of concerten, en dan ga je dat laatste verbieden? Ik zou juist stimuleren om keuzes te maken, als je overhoudt, doe er vooral mee wat je wil. Maar ga niet klagen als het op is als je er ook andere dingen van doet.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
handigmetgeld schreef:
11-10-2017 16:59
Zeker als je meer kinderen hebt zou ik niet vasthouden aan het 'kleedgeld is voor kleren'. Dan heb je een kind met een dure kledingsmaak , en een ander die voor de helft van het geld klaar is en de andere helft graag uit zou geven aan games of concerten, en dan ga je dat laatste verbieden? Ik zou juist stimuleren om keuzes te maken, als je overhoudt, doe er vooral mee wat je wil. Maar ga niet klagen als het op is als je er ook andere dingen van doet.
Eens. Mijn dochter heeft wel eens een halve winter zonder shirts met lange mouwen of truien gezeten. Al haar geld was opgegaan aan dure schoenen. Die ze nu, vijf jaar later, overigens nog draagt dus dat was een goede investering.
MinkeDeWit schreef:
11-10-2017 16:44
Mijn oudste kreeg vanaf de brugklas 62,50 per maand. Dat was begonnen als 50 euro kleedgeld en 12,50 zakgeld, maar ze ging er flexibel mee om. Jassen en schoenen moest ze zelf kopen, sportkleding (ook voor schoolgym) niet. Daarnaast betaalde ik haar telefoonabonnement.
En kreeg ze riante IPhones van jou. ;-)
handigmetgeld schreef:
11-10-2017 16:59
Klopt. Echter moet wel duidelijk zijn dat indien geld over is dat besteed kan worden aan andere zaken, echter dat indien geld te kort kot vanwege onverstandige uitgaven er geen extra geld bijkomt. Anders krijg je dat ge-emmer.
IK zou per maand 40 euro kleedgeld geven maar wel zelf de (dure) winterjas betalen.
Wat zakgeld betreft: 5 euro/ week vind ik echt heel weinig voor een 13-jarige.
Ik zou minstens 15 doen. Vooral omdat TO zegt dat zoon 1-2x week een broodje van die schamele 5 Euro koopt. Die jongen houdt bijna niks over voor iets anders .
Troeteltje schreef:
11-10-2017 17:06
Die hebben wij voor dochter vorig jaar in de VS gekocht; ruim 100 Dollar goedkoper dan hier de prijs in Euro's.
Telefoonabonnement betalen wij ook.

Ik vind overigens het hele idee van kleedgeld,' zoveel per maand en daar moet je alles voor doen' nogal rigide voor kinderen die in de groei zijn. Vorige winter was dochter zoveel gegroeid dat ze echt een compleet nieuwe garderobe nodig had; echt niets paste meer. Daar valt niet tegen op te plannen.
MinkeDeWit schreef:
11-10-2017 16:44
12,50 euro zakgeld per maand? Dat is dus iets meer dan 3 Euro/week. Heel weinig vind ik.
Wat koop je nu nog van 3 Euro?
Troeteltje schreef:
11-10-2017 17:06
Twee jaar oude doorgevertjes. Prima telefoons hoor, maar dus geen buitensporig cadeau.
50 euro is wel bijzonder weinig als je daar een winterjas en schoenen van moet kopen. Beetje winterjas kost als snel 50 - 75 euro en als puber groei je daar nog wel eens uit. Met schoenen net zo, 75 euro voor een fatsoenlijk paar schoenen ben je wel kwijt. Of als je pech heb en geen reguliere maten 150 euro.
Moemoe64 schreef:
11-10-2017 17:15
12,50 euro zakgeld per maand? Dat is dus iets meer dan 3 Euro/week. Heel weinig vind ik.
Wat koop je nu nog van 3 Euro?
Die 15 euro van jou vind ik bizar veel. Ze hoefde er niet zoveel mee te doen, keertje naar de bioscoop of een broodje op school, cadeautje voor ouders en zusjes.
Toen ik 13j was, kreeg ik omgerekend zo'n 12 euro zakgeld / maand. EN dat is 40j geleden.
Kleedgeld heb ik nooit gekregen: mijn ouders betaalden alles zelf.
Toen mijn kinderen 12-13 waren kregen ze zo'n 25 euro zakgeld per maand. Ik vond en vind dat niks teveel.
Ik kreeg vroeger (10, 15 jaar geleden) de kinderbijslag doorgestort. Betaalde ik wel alleen m'n kledij voor, en ik heb eigenlijk geen idee meer hoeveel zakgeld ik kreeg.
Dat speelde hier ook. Tot ze doorhadden dat ze veel meer kregen zoner kleedgeld. Dan bestelde ik wat nodig was en nam wel eens wat mee. Toen wilden ze opeens geen kleedgeld meer. Ik heb het uiteinelijk wel gedaan omdat het goed is dat jongeren leren met geld om te gaan. Begonnen met € 50,00 per maand. En daar in het begin wel begleiding bij gegeven. Ook uitleg gegeven over de uitverkoop (wanneer en dan meegaan). En vooraf gezorgd dat de basis (sokken/ondergoed) in orde was. Veel jongeren besteden daar namelijk geen geld aan! Ze zien alleen die leuke shirts of jassen.

Ik denk dat jullie samen afspreken hoe hoog het bedrag is en wat ze ervoor moeten halen. Ik zou ze zeker ook betrekken bij de aanschaf van schoenen en jassen omdat die in verhouding erg duur zijn. En kinderen geen goed beeld krijgen van de waarde van geld en kleedgeld als dat onderdeel niet hoeft.
MinkeDeWit schreef:
11-10-2017 17:20
Die 15 euro van jou vind ik bizar veel. Ze hoefde er niet zoveel mee te doen, keertje naar de bioscoop of een broodje op school, cadeautje voor ouders en zusjes.
Van iets meer dan 3 euro/week naar de bioscoop? Of cadeautjes? Wauw.
Het is dat ik in België woon want hier kan dat echt niet.
Ook een broodje met beleg en groenten kost hier minstens 3 euro.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven