Zoon wil kleedgeld
woensdag 11 oktober 2017 om 16:39
Mijn zoon is 13 en wil graag kleedgeld. Heb gezegd dat ik hier over na ga denken. Hoeveel geld is normaal en wat moet hij daar dan van kopen? Dan doel ik dus op kleding, schoenen. Maar is het dan ook zo dat hij daar zijn broodje op school van koopt? En evt. kleine dingen voor school, zoals pennen, schriften etc? Dat broiodje doet hij nu Ong 1 a 2 keer in de wk van zijn zakgeld, hij krijgt 5 euro zakgeld PW.
Hoe hebben jullie dit geregeld? Alle tips welkom
Hoe hebben jullie dit geregeld? Alle tips welkom
donderdag 12 oktober 2017 om 10:20
vakkenvullen op je 14 mag gewoon hoor, zie https://www.cnvvakmensen.nl/themas/bijbaan/leeftijd.
En voor het minimumloon kwam ik gewoon niet en nee het was allemaal wit. Inderdaad toen ik 15 was heb ik afgewassen, later bediening. Ik werkte bij een restaurant waar de fooien over al het personeel werden verdeeld dus dat kan ook.
En voor het minimumloon kwam ik gewoon niet en nee het was allemaal wit. Inderdaad toen ik 15 was heb ik afgewassen, later bediening. Ik werkte bij een restaurant waar de fooien over al het personeel werden verdeeld dus dat kan ook.
donderdag 12 oktober 2017 om 12:45
Maar verklaart dat de keuze van de pubers dan? Ik zie soms jongeren rondlopen en denk dan echt wel eens: och arme, wat maakt dat je deze keus hebt gemaakt?
En het kan toch ook niet zo zijn dat je gewend bent 100 euro per maand aan een basisscholier uit te geven en zodra ze op de middelbare school zitten ineens met 30,- per maand zelf moeten leren budgetteren. Wat dan leidt tot joggingbroeken en badslippers naar school. Mijn kind zou dat echt niet mogen...voor zolang ik erover mag en kan meebeslissen.
donderdag 12 oktober 2017 om 12:55
Hier kwam het kleedgeld wel min of meer overeen met wat ik zelf uit gaf. Sowieso mochten de kinderen vanaf de peutertijd al zelf beslissen wat er gekocht werd, iets anders deden ze toch niet aan. Als peuter zagen ze er wel 'netter' uit dan toen ze eenmaal naar school gingen, want peuters groeien eerder ergens uit dan dat ze het verslijten. Joggingbroeken en badslippers naar school is in in een bepaalde subcultuur. Dat mogen die kinderen dus zelf beslissen, en die slippers zijn meestal wel van een duur sportmerkNYC schreef: ↑12-10-2017 12:45Maar verklaart dat de keuze van de pubers dan? Ik zie soms jongeren rondlopen en denk dan echt wel eens: och arme, wat maakt dat je deze keus hebt gemaakt?
En het kan toch ook niet zo zijn dat je gewend bent 100 euro per maand aan een basisscholier uit te geven en zodra ze op de middelbare school zitten ineens met 30,- per maand zelf moeten leren budgetteren. Wat dan leidt tot joggingbroeken en badslippers naar school. Mijn kind zou dat echt niet mogen...voor zolang ik erover mag en kan meebeslissen.
donderdag 12 oktober 2017 om 13:08
Op een gegeven moment heb je daar niet zoveel meer over te zeggen. Of wel, je kunt het natuurlijk verbieden, maar de meeste ouders gunnen hun kinderen wel wat vrijheid (mits niet aanstootgevend o.i.d.).
donderdag 12 oktober 2017 om 13:11
Ik had hier een tijdje geleden zelf ook een topic over geopend, bij ons gaat het om een dochter van 12.
Uiteindelijk zijn wij uitgekomen op 75 euro kleedgeld per maand en 7,50 zakgeld per week.
Van het kleedgeld moet ze echt alle kleding (ook ondergoed, sportkleding, etc) kopen. Met als uitzondering dat ze alleen dit jaar nog een winterjas van ons krijgt, want daar heeft ze nog niet echt geld voor kunnen sparen, aangezien we pas in september begonnen zijn met het kleedgeld.
De enige discussie die ik nog had met mijn dochter is of make-up en sieraden onder kleedgeld of onder zakgeld vallen. Zij heeft mij ervan weten te overtuigen dat dat kledingaccessoires zijn
Uiteindelijk zijn wij uitgekomen op 75 euro kleedgeld per maand en 7,50 zakgeld per week.
Van het kleedgeld moet ze echt alle kleding (ook ondergoed, sportkleding, etc) kopen. Met als uitzondering dat ze alleen dit jaar nog een winterjas van ons krijgt, want daar heeft ze nog niet echt geld voor kunnen sparen, aangezien we pas in september begonnen zijn met het kleedgeld.
De enige discussie die ik nog had met mijn dochter is of make-up en sieraden onder kleedgeld of onder zakgeld vallen. Zij heeft mij ervan weten te overtuigen dat dat kledingaccessoires zijn
donderdag 12 oktober 2017 om 13:12
Toen ik vroeger kleedgeld kreeg, heeft mijn moeder in het jaar ervoor in een kasboekje opgeschreven wat zij aan kleding voor mij en mijn broers kocht. Op basis daarvan heeft ze voor ons allemaal een maandbedrag vastgesteld - ik meen destijds 80 gulden. Daarvan moesten we ook schoenen en jassen kopen. Tegenwoordig besteed ik overigens een stuk minder aan kleding voor mezelf, ik denk 50 euro per maand
.
donderdag 12 oktober 2017 om 13:17
Jullie zijn vroeger allemaal wel verwend
Ik mocht ieder kwartaal met mijn moeder winkelen voor kleding voor ca 150 gulden, later kreeg ik ook wel geld mee. Zakgeld kreeg ik niet meer sinds mijn 15e, toen ik zelf ca 150-200 gulden per maand verdiende. Daarvoor kreeg ik 12 gulden per maand, dus ook geen vetpot.
Mijn zusje kreeg volgens mij meer en langer zakgeld, omdat ze meer aan school moest doen dus geen tijd had voor een bijbaan.
Mijn zusje kreeg volgens mij meer en langer zakgeld, omdat ze meer aan school moest doen dus geen tijd had voor een bijbaan.
donderdag 12 oktober 2017 om 13:40
Dit, ik kan nu ook geen dure merkkleding kopen, de meeste kleding van de kinderen komt van C&A, niets mis mee. En kleedgeld zal tzt uitkomen op een bedrag wat ik dan ook kan missen. Kleedgeld is nu nog niet aan de orde, oudste is pas 7. En schoenen en een winterjas ben je niet iedere maand nodig, en het is iets waar je rekening mee moet houden, kun je vanaf het begin aangeven bij je kind. Mocht het wel zo zijn dat het kind beslist in die maand en nieuwe schoenen en een nieuwe jas nodig is en het geld daarvoor niet heeft kun je daar natuurlijk ook op anticiperen afhankelijk of hij/zij onzin heeft gekocht of echt noodzakelijke dingen. In het eerste geval zou het een lesje zijn wie niet horen wil moet maar voelen. In het tweede geval kun je zeggen, oke ik schiet het voor (en dan krijg je volgende maand geen/minder kleedgeld, of oke je krijgt dit keer de jas/schoenen van mij. Komt het tweede geval te vaak voor is het tijd om het kleedgeld bedrag aan te passen. Ik zou ook eerder wat voorzichtiger zijn dan ineens een te groot bedrag geven.Yggdrasil- schreef: ↑12-10-2017 09:43
En ja, de ene heeft meer geld te besteden dan de ander. Welkom in het echte leven.
Ik kan het niet mooier maken. Niet iedereen heeft een geldboom in de tuin of kan elke dag lunch kopen in de kantine en naar de bios of nieuwe dure nikes kopen. Sommige moeten daar echt voor sparen. Of andere dingen gewoonweg voor laten. Ik denk niet dat je daar perse minder van wordt.
Ik kreeg kleedgeld en zakgeld vroeger eerst apart, maar in de praktijk gaf ik het door elkaar uit, dus op een gegeven moment 1 bedrag per maand afgesproken voor zakgeld en kleedgeld ineen.
donderdag 12 oktober 2017 om 13:46
Ik weet het. Heb gelukkig nog even voor zoon een mening daarover zal gaan krijgen (denk ik). Maar lees hier wel eens dat ouders zich beklagen over een duur Superdry overhemd of spijkerbroek van TH of weet ik welk duur merk en dan denk ik: oh man, ik knijp in mijn handen als zoon over tien jaar vraagt om die dingen. In plaats van zeven dagen per week niet uit joggingpak en badslippers te slaan is.MinkeDeWit schreef: ↑12-10-2017 13:08Op een gegeven moment heb je daar niet zoveel meer over te zeggen. Of wel, je kunt het natuurlijk verbieden, maar de meeste ouders gunnen hun kinderen wel wat vrijheid (mits niet aanstootgevend o.i.d.).
donderdag 12 oktober 2017 om 14:08
En vergeet niet, ligt aan de mogelijkheden van ouders. Soms kunnen die hun geld niet poepen en hebben geen geldboom in hun tuin.nina1966 schreef: ↑11-10-2017 17:37Nibud geeft aan dat 55 het minimale is voor alléén kleding! Een kind dat kleding én cadeautjes én snacks moet kopen van 50 p maand is dus heel arm eigenlijk.
Ik zou dus 100 p maand doen en dan alles. Kun je opdelen als je kind nog niet zo gewend is aan geld of gewoon nog niet goed kan plannen. Kleding geld a 60 (minimum dus) p maand en dan 10 p week (ook al karig eigenlijk) zakgeld. Of iedere week 25... Ligt aan het kind denk ik.
De mensen die hier vinden dat iemand te weinig geld geeft...of dat nou kleedgeld of zakgeld is.....vergeet niet dat niet iedereen geld zomaar kan “missen”.
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 12-10-2017 14:43
0.06% gewijzigd
donderdag 12 oktober 2017 om 14:15
Dit lijkt me het zinnigste. TO, kun je kijken in je bankafschriften van afgelopen jaar wat je zelf uitgaf aan kleding voor je zoon in een jaar? Dat zou ik als bedrag nemen, misschien wat naar boven afgerond omdat je kind het nog moet leren en dan wat ruimte krijgt om minder slim of strak te budgetteren dan jullie als ouders voor hem deden. Op die manier kan een kind dezelfde soort en hoeveelheid kleding kopen als wat hij gewend was als hij dat wil.luiwammes schreef: ↑12-10-2017 13:12Toen ik vroeger kleedgeld kreeg, heeft mijn moeder in het jaar ervoor in een kasboekje opgeschreven wat zij aan kleding voor mij en mijn broers kocht. Op basis daarvan heeft ze voor ons allemaal een maandbedrag vastgesteld - ik meen destijds 80 gulden. Daarvan moesten we ook schoenen en jassen kopen. Tegenwoordig besteed ik overigens een stuk minder aan kleding voor mezelf, ik denk 50 euro per maand.
Wij kregen vroeger overigens pas kleedgeld als we uitgegroeid waren. Dan was het alleen nog voor wat er versleten was en voor de leuk. Dat maakt het een stuk makkelijker en eerlijker dan als hij op sommige momenten nauwelijks groeit en er alleen leuke extra dingen van kan kopen en op een ander moment opeens enorm de lucht in schiet en er binnen een maand opeens een compleet nieuwe garderobe nodig is. Mijn ouders controleerden verder niet of we kleedgeld aan kleding besteedden of niet. Je hoefde alleen verder niet te zeuren om meer geld of dat m'n ouders nog dingen zouden betalen, je had zelf de verantwoordelijkheid. Ik hield geld over en dat kon ik aan andere dingen uitgeven of sparen. Als alles per se op moet aan kleding lijkt me dat ook een verkeerde prikkel, dan zou een kind op een gegeven moment gaan uitgeven om het uitgeven.
donderdag 12 oktober 2017 om 14:19