Geld & Recht alle pijlers

Zorg en huurtoeslag

31-03-2012 08:23 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds 3 maand werkloos en mijn ww loopt af, gelukkig heeft mijn vriend nog wel een inkomen, maar erg veel is het niet.

Nu heb ik gekeken of we in aanmerking komen voor huur en zorgtoeslag. Dat komen we, ook best een flink bedrag.

Nu zit ik alleen met het dilemma of ik het aan zal vragen of niet? We kunnen het geld heel erg goed gebruiken, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat ik de rest van het jaar niet werkloos blijf (hoop ik!!!). Dan zullen we dus opeens een fiks bedrag terug moeten gaan betalen (en als je 300 per maand krijgt, kan dat bedrag flink oplopen!!!)

Zonder komen we eigenlijk niet rond, maar ik heb wel wat spaargeld waar ik dat mee op kan vangen, aan het eind van het jaar heb ik dan misschien nog 500 a 1000 euro over. Maar dan kan ik misschien alsnog het bedrag aan toeslagen in 1x terug krijgen?

Wat te doen? Wel of niet aanvragen? (Beide is al wel aangevraagd maar met oude inkomen waar geen recht op huurtoeslag is en heel minimaal zorgtoeslag).
Gewoon aanvragen en zodra je inkomen veranderd, het direct via de belasting weer aanpassen.
Aanvragen en direct weer wijzigen wanneer je situatie verandert. Bel anders even met de bekastingtelefoon om te vragen of dit een mogelijkheid is.
Aanvragen en een deel gaan sparen zodat je het tzt kunt terugbetalen? Of kun je het weer stopzetten op het moment dat je weer gaat werken?

Als je geen problemen wilt met terugbetalen, vraag je het volgend jaar terug over dit jaar en weet je precies wat je inkomen is geweest.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja ik kan het wel weer direct veranderen als ik weer een baan heb. Maar als ik bijv. over 3 maand een normaal verdienende baan krijg (en het direct verander), dan komt het er zo'n beetje op neer dat ik toch zo'n 500 a 600 euro moet terugbetalen die ik heb gekregen in de 3 maanden zonder baan.
Maar goed, dan heb ik wel 6 maanden om dat bedrag te sparen en een betalingsregeling is vast ook wel mogelijk.

@ himalaya: eigenlijk zou ik dat wel het liefste doen, maar dan teer ik dus wel heel erg in op mijn spaarrekening.
Aanvragen en gebruiken.

Op het moment dat je een baan hebt zorgen dat je het weer stopzet en elke maand een bedrag sparen zodat je een buffer hebt om het terug te betalen.
Als jij straks weer werk hebt en dan je inkomen weer verandert bij de belasting, hoef je niet het geld terug te betalen van de periode dat je werkloos was. Want in die periode had je er wel gewoon recht op. Daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Gewoon aanvragen, moet je wel snel mee zijn want kan tot 1april.(morgen dus...)

Mocht je uiteindelijk wel een bedrag terugbetalen kun je een regeling treffen met ze en bijv 70 pm doen. En dat zal niet eerder gebeuren als het volgende jaar.
Gewoon aanvragen. Waarom zou je het niet doen? Ik weet niet hoeveel jij in een nieuwe baan eventueel zult gaan verdienen, maar volgens mij raak je de toeslagen ook niet zo heel snel kwijt. Het kan wel zijn dat je minder toeslag krijgt, omdat jullie samen teveel verdienen. En anders tja dan ben je het dan maar weer kwijt. Zo'n ramp zal dat dan niet zijn. Je hebt er nu gewoon recht op, dus ik zou het nu gewoon aanvragen.
quote:cookie28 schreef op 31 maart 2012 @ 08:59:

Als jij straks weer werk hebt en dan je inkomen weer verandert bij de belasting, hoef je niet het geld terug te betalen van de periode dat je werkloos was. Want in die periode had je er wel gewoon recht op. Daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Mocht je uiteindelijk wel een bedrag terugbetalen kun je een regeling treffen met ze en bijv 70 pm doen. En dat zal niet eerder gebeuren als het volgende jaar.

Hoezo kun je het maar tot morgen aanvragen? Je kunt toch altijd wijzigen?

Het wordt berekend op jaarbasis, dus het is niet zo dat ik de maanden mag houden, omdat ik toen werkloos was.

Maar goed, als ik straks weer een baan heb, dan hebben we het wel weer stukken ruimer, dus dan kan ik die 100 euro per maand wel weer missen.

Ga het dan maar ook gewoon doen.
@Cookie weet je dat zeker, dat je maar tot morgen kunt aanvragen? Voor morgen móet je belastingaangifte binnen zijn, maar een aanvraag voor zorgtoeslag kun je toch altijd doen? Net zoals alle andere toeslagen? Stel dat je na 1 april een kind krijgt dan krijg je dat jaar gewoon nog kinderopvangtoeslag bijvoorbeeld.
quote:mi-jo schreef op 31 maart 2012 @ 09:04:

Gewoon aanvragen. Waarom zou je het niet doen? Ik weet niet hoeveel jij in een nieuwe baan eventueel zult gaan verdienen, maar volgens mij raak je de toeslagen ook niet zo heel snel kwijt. Het kan wel zijn dat je minder toeslag krijgt, omdat jullie samen teveel verdienen. En anders tja dan ben je het dan maar weer kwijt. Zo'n ramp zal dat dan niet zijn. Je hebt er nu gewoon recht op, dus ik zou het nu gewoon aanvragen.Weet ook niet hoeveel ik ga verdienen en wanneer ik een baan krijg , maar als ik over 3 maand een baan vind van 2200 euro bruto (oude baan), dan moet ik in ieder geval alle huurtoeslag terug betalen en een gedeelte van de zorgtoeslag.
Aah ik typ niet snel genoeg mobiel.
Vraag op zijn minst de zorgtoeslag aan. Ik weet natuurlijk niet wat jullie inkomens zijn, maar je hebt pas geen recht op zorgtoeslag bij een gezamelijk inkomen van meer dan 54k bruto op jaarbasis.
quote:moneypenny85 schreef op 31 maart 2012 @ 09:12:

[...]

Hoezo kun je het maar tot morgen aanvragen? Je kunt toch altijd wijzigen?

Het wordt berekend op jaarbasis, dus het is niet zo dat ik de maanden mag houden, omdat ik toen werkloos was.

Je huur/zorgtoeslag over 2011 moet je vóór 1 april (= morgen) aanvragen.

En je toeslag voor 2012 moet dan weer vóór 1 april 2013.
Het kan tot 1 april in het jaar, volgend op het toeslagjaar. Dus voor 2012 kun je tot 1 april 2013 aanvragen. Ik zou het zelf niet doen, omdat je verwacht dat je inkomen toch boven de inkomensgrens gaat uitkomen en dan moet je alles wat je hebt ontvangen weer terugbetalen. Maar als het voor jouw handiger is om het wel eerst te ontvangen en later terug te betalen, dan moet je dat natuurlijk gewoon doen! Ik kan het me voorstellen, als je anders echt niet rondkomt.
Weet iemand toevallig waar ik de algemene heffingskorting kan aanvragen voor mezelf? Kan het op de belastingwebsite niet vinden.
Aanvragen, geld voor nood zoveel mogelijk opzij zetten.
quote:moneypenny85 schreef op 31 maart 2012 @ 09:38:

Weet iemand toevallig waar ik de algemene heffingskorting kan aanvragen voor mezelf? Kan het op de belastingwebsite niet vinden.Volgens mij gebeurt dat als je een (nieuw) loonbelastingforumulier invult bij je werkgever?
Je kan het ook na 1 April aanvragen.

Heb ik ook gedaan een aantal jaren terug.

Toen ik meer ging verhuizen en samenwonen heb ik de belastingdienst gebeld en is het per inschrijfdatum GBA stopgezet. Ik heb nog geen 50euro terugbetaalt.

Ik zou het gewoon aanvragen. Zodra je inkomen veranderd uiteraard even contact opnemen met de Belastingdienst.

Zou me niet al te druk maken over het bedrag dat je terug moet betalen.

Het maximum bedrag wat je in een jaar mag verdienen in jouw situatie is ¤ 29.900. (tussen 23 en 65jaar)

Stel dat je in Juni weer werk vind dan heb je maar een half jaar aan salaris op te tellen.
Ik bedoel die heffingskorting die vroeger aanrechtsubsidie werd genoemd, nu heffingskorting minst verdienende partner (ofzoiets).
quote:garniertje schreef op 31 maart 2012 @ 09:46:

Je kan het ook na 1 April aanvragen.

Heb ik ook gedaan een aantal jaren terug.

Voor 2012 kun je het inderdaad nog aanvragen tot 1 april 2013. Maar om in aanmerking te komen voor de toeslag 2011 moet je het vandaag aanvragen.
quote:himalaya schreef op 31 maart 2012 @ 09:47:

[...]

Voor 2012 kun je het inderdaad nog aanvragen tot 1 april 2013. Maar om in aanmerking te komen voor de toeslag 2011 moet je het vandaag aanvragen.

Ja, maar ze zit nu nog in de WW.

Ze gaat het dus niet van 2011 tot vandaag terugvragen
quote:cookie28 schreef op 31 maart 2012 @ 08:59:

Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar wat je zegt klopt niet.

Zorg- en huuttoeslag worden bepaald op basis van verzamelinkomen (jaarinkomen) en niet op een maandinkomen.

Dus als je een paar maanden geen inkomen hebt krijg je niet opeens voor die maanden je toeslagen gebaseerd op geen inkomen.

Je krijgt toeslag voor een jaar, gebaseerd op een jaarinkomen, uitbetaald per maand.
Pff nou ik snap er echt niks van.

Net weer een proefberekening gemaakt met exact dezelfde bedragen en het komt nu op 150 euro minder uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven