Geld & Recht alle pijlers

Zorg en huurtoeslag

31-03-2012 08:23 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds 3 maand werkloos en mijn ww loopt af, gelukkig heeft mijn vriend nog wel een inkomen, maar erg veel is het niet.

Nu heb ik gekeken of we in aanmerking komen voor huur en zorgtoeslag. Dat komen we, ook best een flink bedrag.

Nu zit ik alleen met het dilemma of ik het aan zal vragen of niet? We kunnen het geld heel erg goed gebruiken, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat ik de rest van het jaar niet werkloos blijf (hoop ik!!!). Dan zullen we dus opeens een fiks bedrag terug moeten gaan betalen (en als je 300 per maand krijgt, kan dat bedrag flink oplopen!!!)

Zonder komen we eigenlijk niet rond, maar ik heb wel wat spaargeld waar ik dat mee op kan vangen, aan het eind van het jaar heb ik dan misschien nog 500 a 1000 euro over. Maar dan kan ik misschien alsnog het bedrag aan toeslagen in 1x terug krijgen?

Wat te doen? Wel of niet aanvragen? (Beide is al wel aangevraagd maar met oude inkomen waar geen recht op huurtoeslag is en heel minimaal zorgtoeslag).
Cookie, het spijt me maar je hele post is onzin! Als je niet weet hoe het werkt kan je beter nix schrijven, hier heeft to ook weinig aan. Aanvragen kan gewoon het hele jaar. Als je straks weer gaat werken en je verzamelinkomen komt boven de grens dan moet je alles terug betalen, ook het deel dat je hebt gekregen toen je geen inkomen had.

Als je nu niet rond kan komen zou ik het gewoon aanvragen, wijziging zo snel mogelijk doorgeven. Als je weer werk hebt kan je alvast gaan sparen voor het terug betalen, maar het mag standaard in 24 maanden, dus dan valt het bedrag wel mee.
quote:diedietje schreef op 31 maart 2012 @ 10:02:

Cookie, het spijt me maar je hele post is onzin! Als je niet weet hoe het werkt kan je beter nix schrijven, hier heeft to ook weinig aan. Aanvragen kan gewoon het hele jaar. Als je straks weer gaat werken en je verzamelinkomen komt boven de grens dan moet je alles terug betalen, ook het deel dat je hebt gekregen toen je geen inkomen had.

Als je nu niet rond kan komen zou ik het gewoon aanvragen, wijziging zo snel mogelijk doorgeven. Als je weer werk hebt kan je alvast gaan sparen voor het terug betalen, maar het mag standaard in 24 maanden, dus dan valt het bedrag wel mee.

Ja ik ga het ook maar doen, inderdaad als ik weer een baan heb, dan kan ik ook een stuk makkelijker sparen, of als ik het maandelijks in een half jaar tijd mag afbetalen is het ook prima.

Ik snap alleen niks van die proefberekening. Een tijdje terug heb ik een proefberekening gemaakt (nog niks gewijzigd), weet niet meer wat daar uitkwam.

Vanochtend weer een proefberekening gemaakt, kwam 308 euro uit, waarvan 163 huurtoeslag. Nou vond ik dat wel vrij veel, maar was er wel blij mee natuurlijk.

Toen moest ik echt vriend z'n digid opzoeken en had ik website even afgesloten. Op de website zag ik dat mijn aanvraag zorgtoeslag (ook vanochtend gedaan) verwerkt was en dat die 30 euro minder was dan in de proefberekening. Daarom toch nog een keer proefberekening gedaan en toen kreeg ik bij dezelfde gegevens (dus ik geen baan) en vriend wel, ineens een veeeeeel lager bedrag en bijna geen huurtoeslag.

Het lijken me overigens wel realistischere bedragen, maar baal er goed van.

Aan de andere kant, wanneer ik dan wel een baan krijg, hoef ik minder terug te betalen :p
Mocht je weer werk hebben, dan herreken je het weer, en kan je het alsnog stop zetten.
Ik weet niet hoe dat kan. Alle gegevens goed ingevuld? Heb je ook wel ingevuld wat je tot nu toe aan ww hebt ontvangen? Dat is ook inkomen.

En de inkomensgrens voor zorgtoeslag is veel hoger dan van huurtoeslag, dus kans is groot dat je dat niet of bijna niet hoeft terug te betalen.
Ja mijn eigen inkomen van de ww had ik ook al meegerekend, verder alles precies hetzelfde. Denk dat er een bug was ofzo.

Vond het ook al zo raar, want de vorige keer dat ik de berekening maakte, maakte het wel uit in het bedrag of mijn broertje bij ons in woonde of niet (mijn broertje woont tijdelijk bij ons in). Dat maakte toen wel uit en toen ik het vanochtend probeerde. had zijn inkomen en het aangeven of er nog een huisgenoot was of niet, helemaal geen invloed.

Nu wel weer, voor de huurtoeslag in ieder geval, niet voor de zorgtoeslag.
Als er geld op straat ligt...laat je het dan ook liggen? Je kan gratis geld krijgen door twee kleine handelingen: 2 keer aanpassen bij de belastingdienst. Dat is in mijn ogen een kleine moeite, voor iets waar je recht op hebt. Je hebt toch ook altij belasting betaald?
Het bedrag van de toeslagen wordt berekend aan de hand van je jaarinkomen. Het is dus niet slim om nu een berekening te maken gebaseerd om je huidige inkomen, omdat je straks weer van plan bent aan het werk te gaan.

In dit geval raad ik je aan om aan het eind van het jaar het bedrag in één keer terug te vragen. Op die manier weet je zeker waar je recht op hebt en hoef je niet in 2013 alles terug te betalen.

Je kunt de toeslagen over 2012 tot 1 april 2013 terugvragen.

Niet om het één of ander maar zou je niet tijdelijk op een klantenservice kunnen gaan werken? Ik begrijp dat dit poepwerk is maar zo heb je toch inkomsten.
quote:kiwi87 schreef op 31 maart 2012 @ 10:44:

Niet om het één of ander maar zou je niet tijdelijk op een klantenservice kunnen gaan werken? Ik begrijp dat dit poepwerk is maar zo heb je toch inkomsten.Ik heb gesolliciteerd bij meerdere callcentra en inmiddels ook gesolliciteerd als postbode...en nog heel veel meer. Maar tot nu toe is er nog niks uitgekomen. Er loopt nog wel het 1 en ander, maar geen idee of daar een baan uitkomt.
En niemand heeft een idee over die heffingskorting?

Dit kan ik erover vinden, maar niet waar ik het aan kan vragen?
Volgens mij moet je dan een voorlopige aanslag 2012 invullen met je inkomenssituatie op dit moment, maar dan loop je toch tegen hetzelfde aan als met de zorg- en huurtoeslag? Als je straks weer een baan vindt en uiteindelijk over heel 2012 een vrij 'normaal' inkomen hebt gehad dan moet je het weer terugbetalen.

Maar goed, als je er nu om zit te springen dan kun je het wel doen en later, als je weer een baan hebt, geld apart zetten.
miffy53 wijzigde dit bericht op 31-03-2012 11:22
Reden: typo
% gewijzigd
quote:Miffy53 schreef op 31 maart 2012 @ 11:20:

Volgens mij moet je dan een voorlopige aanslag 2012 invullen met je inkomenssituatie op dit moment, maar dan loop je toch tegen hetzelfde aan als met de zorg- en huurtoeslag? Als je straks weer een baan vindt en uiteindelijk over heel 2012 uiteindelijk een vrij 'normaal' inkomen hebt gehad dan moet je het weer terugbetalen.

Maar goed, als je er nu om zit te springen dan kun je het wel doen en later, als je weer een baan hebt, geld apart zetten.

Dat laatste ben ik sowieso van plan wanneer ik een baan heb gevonden.

Ik dacht echter met die heffingskorting dat die maandelijks werd uitbetaald. Iedereen heeft maandelijks recht op een bepaald bedrag, als ik bijv. na 3 maand werk vind, stop ik de uitbetaling (als dat kan?) en verrekend mijn werkgever de heffingskorting. Dus ipv dat ik hem uitbetaald krijg, wordtie verrekend met mijn salaris, dus dan hoef ik het toch niet terug te betalen?
himalaya, rozehanddoek, kiwi87: jullie informatie is niet juist wat betreft de uiterste termijn van het aanvragen van toeslagen. Voor alle toeslagen uitgezonderd de kinderopvangtoeslag kan voor belastingjaar 2012 de toeslag aangevraagd worden tot 1 september van het jaar daarna. De toeslag over 2012 kan dus tot 1 september 2013 worden aangevraagd. Deze verlengde termijn gold al als er uitstel van aangifte was. Hiermee is de gewone aangifte en de uitgestelde aangifte dus gelijkgeschakeld wat betreft uiterste aanvraagtermijn. Lees de informatie van de Belastingdienst: http://www.belastingdiens ... en/toeslag_2012_aanvragen
quote:moneypenny85 schreef op 31 maart 2012 @ 11:24:

Ik dacht echter met die heffingskorting dat die maandelijks werd uitbetaald. Iedereen heeft maandelijks recht op een bepaald bedrag, als ik bijv. na 3 maand werk vind, stop ik de uitbetaling (als dat kan?) en verrekend mijn werkgever de heffingskorting. Dus ipv dat ik hem uitbetaald krijg, wordtie verrekend met mijn salaris, dus dan hoef ik het toch niet terug te betalen?Dat ligt aan wat je verder nog gaat verdienen dit jaar. Als jij dit gehele verdere jaar geen inkomen hebt, dan zul je waarschijnlijk - als je vriend voldoende belasting betaalt - nog recht hebben op een stukje algemene heffingskorting minst verdienende partner (je hebt een gedeelte al opgesoupeerd middels je WW), maar als jij vanaf bijvoorbeeld juli t/m december werkt, wordt daar ook de heffingskorting toegepast, en zul je in totaal hoogstwaarschijnlijk teveel korting hebben gekregen, en moet je uiteindelijk terugbetalen. Het is dus inschatten op dingen die nog moeten gebeuren. Je kunt er ook voor kiezen om de heffingskorting nu gewoon aan te vragen over 2012 en bij een toekomstige baan over 2012 geen heffingskorting te laten plaatsvinden; dan zit je veilig, maar is je loon wel lager.
quote:moneypenny85 schreef op 31 maart 2012 @ 09:13:

[...]

Weet ook niet hoeveel ik ga verdienen en wanneer ik een baan krijg , maar als ik over 3 maand een baan vind van 2200 euro bruto (oude baan), dan moet ik in ieder geval alle huurtoeslag terug betalen en een gedeelte van de zorgtoeslag.Als je de wijzigingen in je loon tijdig doorgeeft word dat gewoon doorgevoerd en hoef je niets terug te betalen. Of misschien een klein beetje van de periode die er overheen gaat voordat de belastingdienst het weer aangepast heeft.
Een huisgenoot is niet altijd je toeslag partner!
Inderdaad Zapje.

Ik was dit topic ook al aan het volgen, want ik zit al sinds juli 2011 zonder werk. Pas de laatste tijd wat uitzendbaantjes. Ik heb geleefd van mn 3 maanden ww en daarna van mijn spaargeld en kleine bedragen via bijbaantje. Wij hebben toen ook gezocht wat voor extra's ik kon krijgen, maar kwamen op niks uit. Zorgtoeslag krijgen we al. Ik woon samen met mijn vriend, in zijn (koop)huis, maar we zijn niet getrouwd oid, dus hij is niet mijn fiscale partner. Dan krijg je dus ook geen algemene heffingskorting-dinges.
@Piekelientje: volgens mij is dit dan het moment om een samenlevingscontract af te sluiten. Dan kun je voor 2012 wel gebruikmaken van die heffingskorting.
quote:fisbel schreef op 31 maart 2012 @ 16:36:

himalaya, rozehanddoek, kiwi87: jullie informatie is niet juist wat betreft de uiterste termijn van het aanvragen van toeslagen. Voor alle toeslagen uitgezonderd de kinderopvangtoeslag kan voor belastingjaar 2012 de toeslag aangevraagd worden tot 1 september van het jaar daarna. De toeslag over 2012 kan dus tot 1 september 2013 worden aangevraagd. Deze verlengde termijn gold al als er uitstel van aangifte was. Hiermee is de gewone aangifte en de uitgestelde aangifte dus gelijkgeschakeld wat betreft uiterste aanvraagtermijn. Lees de informatie van de Belastingdienst: http://www.belastingdiens ... en/toeslag_2012_aanvragen

Bijzonder, want op de pagina die jij linkt staat, bij 'toeslagen 2011 aanvragen'

Normaal gesproken kunt u geen toeslagen meer aanvragen over 2011. Dit kan alleen nog als u of uw partner uitstel heeft voor de aangifte inkomstenbelasting 2011. Of als u huurtoeslag wilt aanvragen en een huisgenoot uitstel heeft. U kunt dan nog een toeslag voor 2011 aanvragen tot de datum waarop het uitstel afloopt.

Voorbeeld

U hebt uitstel gekregen voor de aangifte inkomstenbelasting 2011 tot 1 januari 2013. Hierdoor krijgt u automatisch uitstel voor uw aanvraag voor huurtoeslag tot 1 januari 2013. Op 1 mei 2012 hebt u aangifte inkomstenbelasting 2011 gedaan. U kunt nog steeds tot 1 januari 2013 huurtoeslag aanvragen.

Twijfelt u of u nog op tijd bent met uw aanvraag? Vraag de toeslag dan toch aan. Wij beoordelen of uw aanvraag op tijd is.

Waar haal jij uit dat TO of haar partner uitstel hebben gekregen voor de aangifte inkomstenbelasting?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Fiscaal partner en zorgtoeslag partner is wel wat anders he, hou je daar erg in?

Waarschijnlijk zijn jullie geen fiscaal partner (vriend, huurhuis..) en dan kan je dus ook de heffingskorting niet doorschuiven.
quote:mooiedromen schreef op 02 april 2012 @ 16:03:

Fiscaal partner en zorgtoeslag partner is wel wat anders he, hou je daar erg in?

Waarschijnlijk zijn jullie geen fiscaal partner (vriend, huurhuis..) en dan kan je dus ook de heffingskorting niet doorschuiven.Wij hebben een samenlevingscontract en zijn fiscale partners van elkaar.
Dan klopt het gewoon!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven