Geld & Recht alle pijlers

Zwart werken

22-08-2017 18:40 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dat mag niet. Vooral niet als je in de bijstand zit.

Ik zit met een moreel dilemma.

Vanwege ziekte ben ik in de bijstand geraakt. Door de onvoorspelbaarheid van mijn ziekte zou iets waarbij ik eigen baas ben beter uitkomen dan onder een baas. Nu weet ik al exact wat ik wil. Ik heb hier cursussen in gevolgd en ben nu loodgieter.

Ik doe dat nu gratis om een klantenbestand op te bouwen.
Ik krijg veel verzoeken van mensen die er voor willen betalen.
Ik weet niet wat ik hier nou mee moet.

- Ik mag van de bijstand geen KVK nummer aanvragen...dat mag pas als ik kan aantonen dat ik kan rondkomen van mijn loodgietersbedrijf...wat moeilijk gaat aangezien ik geen bedrijf mag beginnen...
- Ik mag geen geld ontvangen op mijn rekening a.k.a. iets verdienen.
- Door deze klussen aan te nemen bouw ik juist mijn bedrijf op.
- Ik ben braaf en wil geen zwart werk doen want dat is niet waar het vangnet, de bijstand, voor is bedoelt.

Maar ik voel me nu wel in een catch 22.
Ik kan zo niet eens uittesten in hoeverre ik hier van zou kunnen rondkomen zonder geld er voor te mogen ontvangen... ik zit écht te twijfelen om zwart geld aan te nemen zodat ik ook verder kom.... niet voor het geld maar op mijn klantenbestand op te bouwen....maar mijn moreel zit in de weg... en daarnaast zou ik niet eens weten hoe =/ Veel klanten willen digitaal betalen en niet in cash...
Als ik 'betrapt' wordt krijg ik helemaal geen bijstand meer en beland ik op straat als mijn bedrijf het toch minder doet dan verwacht... wat kan als mijn bestand nog niet goed genoeg opgebouwd is, klanten en naamsbekendheid heeft tijd nodig...

Wat is verstandig om te doen?
-jolijn- schreef:
22-08-2017 19:22
je kunt in eerste instantie zonder bedrijf werken, maar wel met een factuur met btw.
Pas op met het berekenen van BTW.
Dat mag je alleen als je een BTW-nummer hebt gekregen van de belastingdienst.
Voor zover ik weet gaat dat samen met het 'zijn' van een bedrijf. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ondernemer
het is dan btw voor nevenwerkzaamheden. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... kzaamheden

sowieso alles in overleg met de bijstand en de belastingdienst.
nina1966 schreef:
22-08-2017 19:29
Hoeveel mag ik bijverdienen als ik een bijstandsuitkering heb?

Als u 27 jaar of ouder bent, dan mag u een kwart van uw extra inkomsten houden, met een maximum van € 201,- per maand (bedrag per 1 juli 2017). Dus: als u netto € 100,- bijverdient, mag u € 25,- houden. De rest trekt de gemeente van uw uitkering af.

Inkomsten altijd doorgeven
Deze vrijlating hoeft u niet apart aan te vragen. Uw klantmanager bekijkt wel of de inkomsten uw kansen op werk vergroten. U moet uw inkomsten en wijzigingen in uyw situatie altijd doorgeven aan uw inkomensconsulent. Meer informatie vindt u in de flyer Inkomstenverklaring / Opgave inkomsten.

Eén keer inkomsten
Hebt u eenmalige inkomsten gekregen? Dan kunt u deze inkomsten ook online aan ons doorgeven.

Maximaal zes maanden
U mag maximaal zes maanden een kwart van uw inkomsten houden. Daarna worden al uw bijverdiensten ingehouden op uw uitkering.

Vrijlating ook voor partner
Dezelfde vrijlating geldt voor uw partner. U mag dus ieder maximaal zes maanden € 201,- per maand bijverdienen.

Alleenstaande ouder
Bent u een alleenstaande ouder en is uw kind jonger dan 12 jaar? Kijk dan voor aparte regels bij Alleenstaande ouder met een bijstandsuitkering - bijverdienen en heffingskortingen.

Inkomsten kind
Voor meer informatie over inkomsten van uw kinderen: kijk bij Mijn kind woont bij mij en heeft inkomsten. Wordt dit inkomen ingehouden op mijn bijstandsuitkering?

Ziek of gehandicapt
Als u door ziekte, handicap, zwangerschap of bevalling geen volle werkweek kunt werken, dan mag u 15% van uw loon houden, met een maximum van € 127,46 per maand (bedrag per 1 juli 2017). Deze vrijlating kent geen maximale termijn en geldt voor alle leeftijden. Een combinatie met andere vrijlatingen is niet mogelijk.

Hoger bruto inkomen
Als u gebruikmaakt van een van deze vrijlatingen, dan wordt uw bruto jaarinkomen hoger. Dit kan gevolgen hebben voor de hoogte van bijvoorbeeld huur- of zorgtoeslag.

Jonger dan 27
Ben je jonger dan 27 jaar, dan worden al je bijverdiensten afgetrokken van je uitkering. Alleen als je ziek, zwanger of gehandicapt bent, mag je 15% houden. Kijk hierboven bij 'Ziek of gehandicapt'.
Andere inkomsten die u mag houden
Sommige inkomsten tellen niet mee. Dit zijn:
Bij zelfstandig inkomen gelden aanvullende regels omdat dit lastiger controleerbaar is.
-jolijn- schreef:
22-08-2017 19:55
het is dan btw voor nevenwerkzaamheden. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... kzaamheden

sowieso alles in overleg met de bijstand en de belastingdienst.
Ook dat geldt alleen als je ondernemer bent (volgens de link die jij geeft): "Hebt u werkzaamheden naast de werkzaamheden voor uw onderneming? Dan moet u hierover mogelijk btw betalen. Deze werkzaamheden worden nevenwerkzaamheden genoemd.
Wanneer btw betalen?
U moet btw betalen over nevenwerkzaamheden die:
verband houden met uw huidige onderneming
Bijvoorbeeld als u fietsenmaker bent en u werkt ook zelfstandig voor een wielerploeg.
voor u een aparte onderneming vormen
Bijvoorbeeld als u fietsenmaker bent, maar u werkt ook regelmatig zelfstandig als lasser op een werf."

Maar goed: met BTW is het heel simpel; heb je een BTW-nummer dan moet je het meestal rekenen (eventueel een vermelding dat de werkzaamheden vrijgesteld zijn van BTW).
Heb je géén BTW-nummer gekregen van de belastingdienst, dan kan en mag je geen BTW heffen (= fraude).
himalaya schreef:
22-08-2017 18:55
En willen 'al die mensen' ook een normale, witte en dus hogere prijs betalen? Of willen ze voor weinig een zwarte klus laten doen?
Dit! Het merendeel zoekt juist naar 'n laaggeprijsde klusser ipv naar 'n dure witwerker. Dus als je eenmaal wit gaat is 't nog maar de vraag of je rond kan komen.
Misschien opper ik nu iets geks want ik heb geen idee of het bestaat maar bestaat er niet zoiets als loodgieter zijn bij een werkgever met een nul-uren contract?
Dan kan je ook zelf opgeven wanneer je wel kunt werken en ook weigeren als het jou niet uit komt.

Heb ooit een kennis gehad die een bijstandsuitkering kreeg maar die wel een contract had op nul-uren basis in de HORECA. Alles dat hij verdiende gaf hij door aan de uitkeringsverstrekker en zijn loon werd afgehaald van zijn uitkering. Zo hield hij wel het vangnet voor als hij even geen werk had maar kon toch bijna elke maand zelf genoeg verdienen.

Nogmaals, geen idee of het bestaat maar zo wel dan is het wellicht een optie?
Ik zou bellen met jurofoon en daar informatie inwinnen. Het klopt inderdaad dat je uit de bijstand gezet kan worden als je onbetaalde klusjes uitvoert. Is vaker gebeurd.
Terug gaan naar de gemeente voor een nieuw gesprek misschien met iemand anders. Verschillen van gemeentes voorleggen. Niet alle regels rondom bijstand zijn hetzelfde. Er worden ook projecten uitgeprobeerd waarbij mensen wel mogen starten met een eigen bedrijf.

Lukt het dan nog niet dan zou ik de krant oid inschakelen. Ruchtbaarheid geven aan de bizarre regels.
Maar in ieder geval niet zwart werken en stoppen met gratis werken. Helaas...
Snoekbaars, in jouw geval zal dat wel anders gaan denk ik, maar ik werk zelf ook als freelancer/zzper, zonder kvk, en met de btw heb ik ook niets te maken. Dat kan hier wel, ze houden gewoon maandelijks mijn bruto inkomsten in. Je moet er alleen wel bovenop zitten dat je je IB terugkrijgt, en dat is hier nog al eens een gevecht.
Wow, bedankt voor de vele informatie en (creatieve) oplossingen/tips!

Daar kan ik wat mee.
Ik voel me nu wel helemaal paniekerig omdat ik al die gratis klussen heb gedaan... ik wist oprecht niet dat dat niet mocht.. ik verdien er geen geld aan en bouw juist braaf aan niet in de bijstand zitten dacht ik... ben ik stiekem crimineel bezig geweest :facepalm:
Ik vind deze constructie voor mensen in de bijstand maar 3x niks. Wanneer is iets dan een klus? Mag ik dan ook de plee van mijn beste maat niet maken wat een ieder gratis zou doen?

Dat 0-uren contract is een goed plan, en heb ik al vaak proberen te doen, maar veel bedrijven zijn een beetje star... 'zo gaan dingen al jaren dus zo gaan dingen'. Daarnaast staat er ook een stapel gezonde mensen voor dezelfde vacature te solliciteren... Als ik zou kunnen bewijzen via eigen bedrijf dat ik een prima werknemer kan zijn met aangepaste constructie zouden ze me ook sneller aannemen denk ik.

En persoon met keuken, ja die komt af. In avonden en weekenden weet ik sowieso dat ik altijd kan. Ik weet 4 weken van te vore welke dagen en tijden ik in het ziekenhuis moet zijn. Daar valt dus om heen te plannen. Ik doe doorgaans noodklussen en er zijn vrij weinig mensen die nu al weten dat ze over 5 maanden exact op die-en-die dag een plee geïnstalleerd willen hebben :P

Hmm. Ik moet even al jullie informatie laten bezinken. Wat wijs is en op welke volgorde.
Ik heb sowieso een afspraak gemaakt bij de bijstand, ik heb kennelijk wederom een nieuwe casemanager, dus daar eerst maar eens mee praten, wie weet zit deze anders in elkaar dan de vorige.
Ik zou maar even niets zeggen tegen je klantmanager over die gratis klussen, voor je het weet sta te te boek als potentieel fraudeklantje. Heel lullig, maar de nadruk ligt enorm op handhaving en sanctionering tegenwoordig, dus pas er mee op. Wat niet weet wat niet deert. Maar stop er wel direct mee. Er hoeft maar iemand een anonieme tip te geven en je bent echt de pineut.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven